news-background
news-background

باکس آفیس: فیلم Gran Turismo سونی و Barbie پیشتاز یک آخر هفته غیرعادی

قیمت بلیت فیلم‌ها در «روز ملی سینما» کاهش زیادی داشته است.

به‌روزرسانی یکشنبه: «گرن توریزمو» (Gran Turismo) سونی در رقابتی تنگاتنگ با «باربی» (Barbie) برادران وارنر در «روز ملی سینما» برنده شد و در افتتاحیه داخلی به فروش ۱۷.۳ میلیون دلاری رسید. «باربی» با فروش ۱۷.۱ میلیون دلاری رتبه دوم را به دست آورد در حالی که روز شنبه به فروش ۵.۳ میلیون دلاری رسید و رشد ۳۳ درصدی را نسبت به جمعه نشان داد. «گرن توریزمو» در روز شنبه ۴.۱ میلیون دلار و در روز جمعه ۸.۵ میلیون دلار فروخته بود.

وارنرها ادعا می‌کنند که سونی نباید فروش پیش‌نمایش «گرن توریزمو» در روزهای ماقبل پنجشنبه را به فروش جمعه اضافه کند. در آن صورت «باربی» برای پنجمین بار رتبه اول فروش را به دست می‌آورد. با این حال استودیوهای دیگر فروش «گرن توریزمو» را به این صورت محاسبه نکرده‌اند.

«باربی» پس از شش هفته ۵۰ میلیون بلیت در آمریکای شمالی فروخته و به ۵۹۴.۸ میلیون دلار رسیده است. «اینت‌تلیجنس» گزارش داده است که در «روز ملی سینما»، ۴۰ درصد از خریداران بلیت ۱ تا ۵ بعد از ظهر و ۲۷ درصد ۵ تا ۹ بعد از ظهر را برای دیدن فیلم‌ها انتخاب کرده‌اند.

فیلم «پایین‌ها» (Bottoms) استویوی ام‌جی‌ام در هفته اول به فروش ۵۱۶ هزار دلاری در چند سالن سینما رسید. این فیلم از هفته آینده در ۷۰۰ سینمای دیگر در آمریکای شمالی اکران خواهد شد. نزدیک به ۸۶ درصد از مخاطبین این فیلم ۱۸ تا ۳۴ ساله و ۵۹ درصد از جامعه دگرباشان بودند. حدود ۶۷ درصد از خریداران بلیت اروپایی تبار، ۲۰ درصد لاتین تبار، ۷ درصد آفریقایی تبار و ۱۴ درصد آسیایی تبارند.

«اوپنهایمر» (Oppenheimer) با ۹ میلیون دلار در هفته ششم و ۳۰۰ میلیون دلار در بازارهای داخلی به رتبه چهارم رسید و پایین‌تر از «بلو بیتل» (Blue Beetle) قرار گرفت که ۱۲.۷ میلیون دلار در هفته دوم فروخت و از ۴۶.۲ میلیون دلار در آمریکا عبور کرد.

فیلم «کیفر» (Retribution) «لیام نیسون» در افتتاحیه داخلی در ۱۷۵۰ سالن سینما به فروش ۳.۳۴ میلیون دلاری رسید و رتبه هشتم را اشغال کرد. «مگ ۲» (The Meg 2: The Trench) و «ولگردها» (Strays) با ۵.۱ و ۴.۶۵ میلون دلار در هفته‌های چهارم و دوم اکران در آمریکا به ترتیب بالاتر از «کیفر» در رده‌های ششم و هفتم جای گرفتند.

«کریستفر نولان» آخر هفته گذشته به عنوان اولین فیلمساز هالیوود پس از پاندمی به چین سفر کرد تا در مراسم افتتاحیه «اوپنهایمر» حضور پیدا کند. یونیورسال این فیلم با بازی «کیلین مورفی»‌ را در سینماهای آیمکس سیتی‌واک پکن اکران خواهد کرد. «گلوبال تایمز» گزارش داده است که نولان پس از حضور در بزرگ‌ترین بازار خارجی هالیوود «قلبش در سینه می‌تپید.» پیش از نولان البته «بن ویتلی» کارگردان «مگ ۲» به چین سفر کرده بود اما آن فیلم محصول مشترک چین و آمریکاست.

 

به‌روزرسانی شنبه: فیلم «گرن توریزمو» (Gran Turismo) سونی این هفته در هزاران سالن سینمای ایالات متحده و کانادا اکران شد در حالی که پیش‌تر اکران جهانی خود را در بازارهای دیگر آغاز کرده بود. یکشنبه این هفته به مناسبت «روز ملی سینما» در آمریکا قیمت بلیت فیلم‌ها تا ۴ دلار کاهش پیدا می‌کند و میزان فروش را کاهش خواهد داد.

«گرن توریزمو» به کارگردانی «نیل بلومکمپ» قرار بود ۱۱ اوت در آمریکا اکران شود اما اعتصاب بازیگران و نویسندگان سبب شد که این فیلم با بازی «اورلاندو بلوم»‌ «دیوید هاربر» به این آخر هفته موکول شود. این فیلم بر اساس نظرسنجی‌های جمعه دارای ۶۸ درصد مخاطب مرد و ۵۰ درصد مخاطب ۱۸ تا ۳۴ ساله است.

بر اساس برآوردهای اولیه، «گرن توریزمو» به دنبال فروش افتتاحیه داخلی ۱۶.۵ میلیون دلاری است. این فیلم تا پنجشنبه شب فراتر از انتظار عمل کرد و ۳.۹ میلیون دلار در پیش‌نمایش‌ها فروخته بود. «گرن توریزمو» نمره A «سینمااسکور» و امتیاز ۹۰ درصد از سینماروها دریافت کرده و همان‌گونه که انتظار می‌رفت مخاطبین مرد را مجذوب ساخته است.

این در حالی است که «باربی» (Barbie) استودیوی برادران وارنر به دنبال فروش آخر هفته ۱۵.۷ میلیون دلاری در ششمین هفته اکران است و به زودی از ۶۰۰ میلیون دلاری در بازارهای داخلی عبور می‌کند.

فیلم «بلو بیتل» (Blue Beetle) دی‌سی و برادران وارنر این هفته با حدود ۱۰ میلیون دلار در رتبه سوم قرار خواهد گرفت و «اوپنهایمر» (Oppenheimer) با ۸ میلیون دلار در هفته ششم ررتبه چهارم را اشغال می‌کند. این فیلم به فروش ۳۰۰ میلیون دلاری در ایالات متحده و کانادا نزدیک شده و با عبور از «تلقین» (Inception) حالا پس از «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) و «شوالیه تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises) سومین فیلم پرفروش کارنامه «کریستفر نولان» در آمریکای شمالی است.

این هفته فیلم مستقل «کیفر» (Retribution) با بازی «لیام نیسون» در سینماهای آمریکا اکران شده است. این فیلم با فروش نزدیک به ۳ میلیون دلاری به دنبال رتبه هشتم است. با این حال نکته منفی درباره «کیفر» نمره C «سینمااسکور» از مخاطبین و امتیاز ۲۹ درصد «راتن تومیتوز» است. این فیلم دارای ۶۱ درصد مخاطب مرد و ۳۶ درصد مخاطب ۱۸ تا ۳۴ ساله است. حدود ۵۶ درصد از خریداران بلیت این فیلم اروپایی تبار، ۱۶ درصد لاتین تبار، ۱۱ درصد آفریقایی تبار و ۱۸ درصد آسیایی تبارند.

فیلم «گلدا» (Golda) با بازی «هلن میرن» در نقش نخست وزیر سابق اسرائیل به دنبال فروش ۲ میلیون دلاری است. «هیل» (The Hill) فیلم دینی دیگری است که این هفته در بیش از ۱۵۰۰ سینما اکران شد و ۲.۵ میلیون دلار در افتتاحیه فروخته است. این فیلم با بازی «دنیس کوید» از مخاطبین امتیاز ۸۰ درصد اما از «راتن تومیتوز» امتیاز ۳۲ درصد دریافت کرده است. حدود ۶۶ درصد از خریداران بلیت «هیل» زن، ۶۵ درصد بالاتر از ۴۵ ساله و ۴۶ درصد بالاتر از ۵۵ ساله‌اند. نزدیک به ۷۵ درصد از مخاطبین این فیلم اروپایی تبار، ۱۶ درصد لاتین تبار، ۳ درصد آفریقایی تبار و ۶ درصد آسیایی تبارند.

فیلم همجنسگرایانه «پایین‌ها» (Bottoms) با بازی «ریچل سنات» در ده سالن سینما در لس‌آنجلس، نیویورک و سان فرانسیسکو اکران شده و به صورت میانگین ۴۸ هزار دلار در هر سالن را به جا گذاشته است. «همه‌چیز همه‌جا ناگهان» (Everything Everywhere All at Once) فروش میانگین ۵۰ هزار دلاری در هر سالن را ثبت کرده بود و در نهایت به پرفروش‌ترین فیلم استودیوی ای-۲۴ تبدیل شد.

این آخر هفته در مجموع فیلم‌ها ۸۵.۲ میلیون دلار در آمریکای شمالی بلیت‌فروشی کردند و رشد ۶۱ درصدی را نسبت به سال گذشته نشان دادند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید