news-background
news-background

۱۰ فیلم تاریخی برتر با داستان خیالی

حماسه‌های واقعی، داستان‌های جعلی.

اگرچه ژانر حماسی تاریخی امروزه چندان رایج نیست اما زمانی چنین فیلم‌هایی بر صنعت سینما حکمفرما بودند. فیلم‌های دو یا سه ساعته‌ای که داستان مبارزه قهرمانان بزرگ را علیه ظلم و امپراتورهای شیطانی روایت می‌کردند. بسیاری ژانر تاریخی را با فیلم‌های حماسی و جنگ شمشیرها تصور می‌کنند اما فیلم‌های مربوط به جنگ‌های جهانی نیز نمونه‌های محبوبی از ژانر تاریخی به حساب می‌آیند.

بسیاری از فیلم‌های حماسی تاریخی مبتنی بر داستان‌های تاریخی واقعی هستند که از جمله آن‌ها می‌توان به فیلم «شجاع دل» که داستان قیام صلیبی «ویلیام والاس» علیه انگلیسی‌ها را بازگو می‌کند و یا تصویر ویرانگر «فهرست شیندلر» از وقایع هولوکاست اشاره کرد. با این حال بسیاری از فیلم‌های این ژانر تخیلی‌اند و با هدف سرگرمی ساخته می‌شوند. در ادامه ۱۰ نمونه از بهترین فیلم‌های تاریخی حماسی که بر اساس داستان‌های خیالی ساخته شدند را مشاهده می‌کنید.

 
  1. در جبهه غرب خبری نیست ۲۰۲۲ (All Quiet on the Western Front)

جنگ یک اتفاق بسیار ناگوار است اما در گذشته، مردان جوان با وعده ماجراجویی و خدمت به وطن به عنوان سرباز به جنگ فرستاده می‌شدند. فیلم «در جبهه غرب خبری نیست» داستان نوجوان ایدئالیستی را دنبال می‌کند که با این وعده و رویای افتخار به ارتش آلمان پیوسته و به جنگ می‌رود. این فیلم که از رمانی به همین نام اقتباس شده پیامی ضدجنگ را در قالب فیلمی جنگی به بیننده منتقل می‌کند و قدرت ویرانگر این رخداد ناگوار را به زیبایی به تصویر می‌کشد.

   
  1. گلادیاتور ۲۰۰۰ (Gladiator)

پس از آنکه «کومودوس» شرور کنترل ارتش پدرش را به دست می‌گیرد، خانواده ژنرال محبوب پدرش، «ماکسیموس» را به قتل می‌رساند. سپس ماکسیموس را مجبور به شرکت در مسابقه گلادیاتورها می‌کند اما او با مقاومت تبدیل به قهرمان کولوسئوم می‌شود. فیلم «گلادیاتور» با الهام از افسانه‌های قدیمی رومی، ترکیبی از حماسه، خشونت و خونریزی است در حالی که «ماکسیموس» با چالش‌های مرگباری روبه‌رو می‌شود.

   
  1. بن هور ۱۹۵۹ (Ben-Hur)

پس از اتهامی دروغین از سوی دوست حسودش، «جودا» به جرم سوءقصد به جان فرستاده «سزار» به بردگی فرستاده می‌شود. «جودا» که به ناحق محکوم به عذاب شده سوگند می‌خورد انتقام بگیرد و در نهایت با دوست خائن او در مسابقه ارابه سواری روبه‌رو می‌شود. فیلم «بن هور» عناصری از تاریخ و مذهب را در قالب داستانی انتقام‌جویانه در اورشلیم باستان گنجانده است. «بن هور» یکی از فیلم‌های تحسین شده تاریخ سینما با ۱۱ جایزه اسکار است.

   
  1. آخرین موهیکان ۱۹۹۲ (The Last of the Mohicans)

«آخرین موهیکان» داستان عشق مرد سفیدپوستی است که توسط مردم قبیله بومی آمریکایی موهیکان بزرگ شده و دختر ژنرالی انگلیسی است. پس از اینکه زن توسط قبیله دیگری تهدید می‌شود، «هاکی» برای محافظت از او و مردمش وارد جنگ می‌شود. این فیلم بیش از اینکه به وقایع تاریخی علاقه‌مند باشد به نمایش صحنه‌های اکشن لذت‌بخش علاقه‌مند است. «آخرین موهیکان» با بازی «دنیل دی لوئیس» یکی از بهترین فیلم‌های کارگردان «مایکل مان» است.

   
  1. مکبث ۲۰۱۵ (Macbeth)

فیلم «مکبث» اقتباسی چشمگیر از نمایشنامه شاهکار «ویلیام شکسپیر» است. این فیلم ضمن به تصویر کشیدن واقعیت‌های بی‌رحمانه زندگی در قرون وسطا، آسیب‌های روانی جاه‌طلبی و قدرت را نیز بررسی می‌کند. «مایکل فسبندر» و «ماریون کوتیار» در این فیلم اجراهای قدرتمندی از خود به نمایش گذاشتند. دستاورد اصلی این فیلم ارائه روایتی جذاب از یکی از پیچیده‌ترین فیلم‍نامه‌های ادبی تاریخ است.

 
  1. دارودسته‌های نیویورکی ۲۰۰۲ (Gangs of New York)

واقع در سال ۱۸۶۲ در نیویورک، فیلم «دارودسته‌های نیویورکی» داستان جنایتکاران و قانون‌شکنانی را نمایش می‌دهد که در دوران جنگ داخلی آمریکا بر خیابان‌های نیویورک حکمرانی می‌کردند. «آمستردام» که شاهد قتل پدرش به دست رهبر وحشی گروهی جنایت‌کار به نام «بیل قصاب» بود با انگیزه انتقام زندگی کرده است. فیلم «دارودسته‌های نیویورکی» گل سرسبد فیلم‌های جنایی و خشن کارگردان مشهور «مارتین اسکورسیزی» است.

   
  1. ناخدا و فرمانده: آخر دنیا ۲۰۰۳ (Master and Commander: The Far Side of the World)

ماجرای زندگی در دنیا در زمان جنگ‌های ناپلئون، «راسل کرو» در فیلم «ناخدا و فرمانده» نقش کاپیتان نیروی دریایی بریتانیا را بازی می‌کند. وظیفه نفوذ به یک کشتی فرانسوی به «اوبری» و خدمه وفادارش محول شده و حال آن‌ها باید برای موفقیت در ماموریت با مشکلات بی‌شماری روبه‌رو شوند. برگرفته از مجموعه داستان‌هایی که زندگی اوبری را به تصویر می‌کشند، فیلم «ناخدا و فرمانده» اغلب تحت‌الشعاع فیلم «دزدان دریایی کارائیب» قرار گرفته اما همچنان در دسته فیلم‌هایی است که ارزش تماشا دارند.

   
  1. تروآ ۲۰۰۴ (Troy)

پس از آنکه «هلن» همسرش، «پادشاه اسپارتان‌ها» را به خاطر شاهزاده تروآ «پاریس» ترک می‌کند جنگی خونین بین دو ارتش سر می‌گیرد. در حالی که هلن و پاریس پشت دیوارهای شهر تروآ مخفی شده‌اند، قهرمانان و شریران از هر دو دست وارد مبارزه می‌شوند. علی‌رغم داستان آشنا اسب چوبی تروآ و نقش آن در سقوط این سلسله، این داستان برگرفته از شعری حماسی از شاعر معروف یونانی «هومر» است و بنیان تاریخی ندارد.

   
  1. قلمرو بهشت ۲۰۰۵ (Kingdom of Heaven)

«بالیان» آهنگری از دهکده‌ای در فرانسه است که با سوگ مرگ همسر و فرزندش تسخیر شده است. پس از آشنایی بالیان با رهگذری که  خود را به عنوان پدرش معرفی می‌کند، او متقاعد می‌شود تا به اورشلیم سفر کرده و برای محافظت از مردم در برابر ارتش مسیحیان مبارزه کند. اگرچه شخصیت بالیان واقعی است اما داستان فیلم «قلمرو بهشت» یک برداشت تماما تخیلی از زندگی این قهرمان است. «ریدلی اسکات» بدون توجه به وقایع تاریخی، داستانی تاثیرگذار از رویارویی شیاطین و قهرمانان روایت می‌کند.

   
  1. نجات سرباز رایان ۱۹۹۸ (Saving Private Ryan)

یک جوخه ۸ نفره از سربازان ماموریت می‌یابند تا عضو دیگری از ارتش را که سه برادرش در جنگ کشته شده‌اند را نجات دهند و در این راه باید سختی‌های بی‌شماری را پشت سر بگذارند. در حالی که اعضای گروه یک به یک جان خود را از دست می‌دهند این سربازان به این فکر می‌کنند که آیا نجات جان یک نفر ارزش قربانی کردن هشت نفر را دارد. یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های تاریخ سینما، «نجات سرباز رایان» روایتی حقیقی از خشونت‌های جنگ است. تصویر آغازین فیلم از نخستین روز تهاجم یکی از بهترین سکانس‌های اکشن سینما تا به امروز به شمار می‌آید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید