news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم Indiana Jones 5 در جشنواره کن: «کمی انرژی و جذابیت و ابتکار بیشتر» از قسمت‌های قبلی

منتقدین از فیلم «ایندیانا جونز ۵» استقبال گرمی به عمل نیاوردند.

فیلم «ایندیانا جونز و شماره‌گیر سرنوشت» (Indiana Jones And The Dial Of Destiny) پنجشنبه شب برای اولین بار در جشنواره کن به نمایش درآمد و پنج دقیقه به صورت ایستاده تشویق شد اما تمامی منتقدین این فیلم را ستایش نکردند. «ایندیانا جونز» پنجم به کارگردانی «جیمز منگولد» در حال حاضر از ۸ نقد ثبت شده در «راتن تومیتوز»‌ امتیاز ۵۰ درصد دریافت کرده اما اغلب نقدنویسان معترفند که آخرین نقش‌آفرینی فورد در نقش جونز «احساسی‌ترین» فیلم او در این چندگانه را رقم زده است.

داستان این دنباله در سال ۱۹۶۹ و یک دهه پس از «قلمرو جمجمه بلورین» (Indiana Jones and the Kingdom of the Crystal Skull) قرار داده شده و جونز با گروهی از نازی‌ها مقابله می‌کند. «فیبی والر-بریج» نقش دخترخوانده جونز «هلنا شا» را بازی می‌کند و به دنبال دستگاه معروف «شمارشگر آنتیکیترا» است که می‌تواند شکاف‌های موجود در زمان را بیابد. «مدس میکلسن»، «آنتونیو باندراس»، و «توبی جونز» دیگر بازیگران قسمت پنجم «ایندانا جونز» خواهند بود. فورد برای صحنه ابتدایی این فیلم چند ده با فناوری کاهش سن دیجیتال جوان‌تر شده و به سال ۱۹۴۴ سفر می‌کند.

منتقد «گاردین» از بازی «فیبی والر-بریج» در نقش دخترخوانده «دغل‌باز» جونز تمجید می‌کند و در مورد تفاوت این دنباله با سایر قسمت‌ها می‌نویسد: «این یکی با همه سبکسری مک‌گافینی‌اش از کمی انرژی و جذابیت و ابتکار روایی برخوردار شده که قسمت قبلی واقعاً نداشت.»

منتقد «تلگراف» می‌نویسد: «فورد در ۸۰ سالگی واقعاً از تمام وجود مایه می‌گذارد، هرچند که برای این نقش در ابتدا باید به شکلی به نظر می‌رسیده که ترجیح می‌داده جای دیگری باشد.» او نیز اضافه می‌کند که «فیبی والر-بریج» در نقش دخترخوانده جونز «کاملاً شایسته» است.

منتقد «ددلاین» می‌نویسد: «شالوده‌های این فیلم از نوستالژی اطمینان‌بخش ساخته شده و سکانس‌های اکشن افراطی. قسمت آخر «ایندیانا جونز» علاوه بر این هرچیزی هست به جز افزارمند: می‌تواند «سریع و خشن» رقابت سختی داشته باشد وقتی که بحث بدلکاری‌های تماشایی (و به شکل مضحکی تماشایی) در میان باشد.»

منتقد «ونیتی فیر» می‌نویسد: «آنچه [چند نویسنده فیلم] ارائه داده‌اند می‌توانست فیلم ماجراجویانه مستقلی برای شخصیتی دیگر باشد، اما شایسته شلاق [ایندیانا جونز] نیست.»

منتقد «ریدیو تایمز» می‌نویسد: «درونش بازی زیبای فورد نهفته است، نمایشی که احساسی‌ترین بازی او در نقش ایندی است، همچنانکه با سالخوردگی و حسرت‌های زندگی کنار می‌آید.» او اضافه می‌کند:‌ «شاید فیلم می‌توانست جسورتر باشد – به نظر تا حدی بی‌خطر می‌رسد – اما هواداران سینما را با این حس ترک می‌کنند که قهرمان قدیمی‌شان ماجراجویی نهایی باشکوهی داشته.»

منتقد «تایمز» می‌نویسد: «خبر خوب این است که به بدی «قلمرو جمجمه بلورین» نیست. خبر بد این است که خیلی بهتر از آن نیست.»

منتقد «ایندی‌وایر»‌ می‌نویسد:‌ «یک شخصیت در مقطعی می‌گوید: «دیروز به ما تعلق دارد» و وقتی بحث «ایندیانا جونز» در میان باشد، دیروز همیشه از آن ما خواهد بود. مشکل این است که از پیش به ما تعلق داشته، و امروز فقط وقت را تلف کرده‌ای.»

منتقد «ایندیپندنت» می‌نویسد: «هریسون فورد قهرمان زمانه حاضر است. او هرگز سرسختی و سگرمه‌های درهم را از دست نمی‌دهد. او حتی صحنه‌های بی‌اهمیت را با رضایت و شوخ‌طبعی خشک بازی می‌کند. نمایش او فیلم را به پیش می‌راند.»

«ایندیانا جونز ۵» ۳۰ ژوئن ۲۰۲۳ اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید