news-background
news-background

مخالفت اسپیلبرگ با سانسور آثار کلاسیک: حذف اسلحه از فیلم E.T اشتباه بود

اسپیلبرگ می‌گوید نباید اسلحه را از فیلم «ای.تی.» حذف می‌کرده است.

«استیون اسپیلبرگ» در یک مسترکلاس اعلام کرده است که از حذف اسلحه‌های فیلم «ای.تی موجود فرازمینی» (E.T. the Extra-Terrestrial) پشیمان است. در نسخه اکران شده این فیلم صحنه‌ای وجود دارد که مأموران کودکان را با سلاح گرم تعقیب می‌کنند. اسپیلبرگ به مناسبت بیستمین سالگرد اکران فیلم این صحنه را ویرایش کرد و به جای سلاح گرم بی‌سیم به دست مأموران داد.

اسپیلبرگ می‌گوید فیلم‌ها باید با احترام به زمانی که ساخته شده‌اند به همان شکل باقی بمانند و تلاش برای تغییر آن‌ها برای انعکاس دیدگاه‌ها و مقاصد جدید نباید انجام شود: «اشتباه بود. هیچ‌وقت نباید آن کار را می‌کردم. «ای.تی.» محصول زمانه خودش است. هیچ‌وقت نباید فیلمی را بر اساس نگاه امروز اصلاح کرد، چه داوطلبانه، چه بازبینی اجباری.»

اسپیلبرگ ادامه می‌دهد: «روی این حقیقت حساس بودم که نشان دهم مأموران فدرال با سلاح گرم به کودکان نزدیک می‌شوند و فکر کردم که اسلحه را به بی‌سیم تغییر می‌دهم... سال‌ها گذشت و عقاید من تغییر کرد. هرگز نباید به آرشیو آثار خودم دست می‌زدم، و توصیه می‌کنم که هیچ‌کس این کار را نکند. همه فیلم‌ها به شکلی تابلوی اعلان جایگاه ما در زمانی است که آن‌ها را می‌سازیم، دنیا چه شکلی داشته و چه واکنشی به آن داستان‌ها نشان داده است. بنابراین واقعاً از این تغییر پشیمان هستم.»

این اظهارات اسپیلبرگ بحث را به سمت سانسور آثار «رولد دال» و «آگاتا کریستی» می‌کشاند. اسپیلبرگ به شوخی می‌گوید: «هیچ‌کس نباید از ویلی وانکا شکلات بگیرد! هیچ‌وقت!» او اضافه می‌کند: «به نظر من مقدس است. تاریخ ماست، میراث فرهنگی ماست. به سانسور به آن شکل اعتقاد ندارم.»

اسپیلبرگ سال گذشته فیلم «فیبلمن‌ها» (The Fabelmans) را اکران کرد و نامزد هفت جایزه اسکار از جمله بهترین فیلم و بهترین کارگردانی شد. فیلم بعدی او بازسازی اکشن-تریلر «بولیت» (Bullit) با بازی «بردلی کوپر» است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید