news-background
news-background

«توهین» یورگن کلینزمن به فرهنگ ایران در BBC پس از باخت ولز در جام جهانی

 

«یورگن کلینزمن» بازیکن سابق تیم ملی آلمان جمعه گذشته در بی‌بی‌سی اعتراض به داور را بخشی از «فرهنگ» ایران دانست و واکنش‌های زیادی را برانگیخت. این ادعا واکنشی بود به شکست تیم ملی ولز در برابر ایران با نتیجه ۲ بر صفر در رقابت‌های جام جهانی قطر.

«گبی لوگان» مجری بی‌بی‌سی تیم ملی ایران را به «تخلف» از قوانین فوتبال متهم می‌کند و می‌گوید داور بازی اگر از هر کشور دیگری به جز گواتمالا بود رفتار دیگری نشان می‌داد و بازیکنان را بیشتر جریمه می‌کرد. کلینزمن در واکنش می‌گوید: «بله. این فرهنگ و روش آن‌هاست. به همین دلیل است که کارلوس کیروش... او به خوبی با تیم ملی ایران سازگار شده. او در آمریکای جنوبی موفق نبود. با کلمبیا موفق نشد به جام جهانی صعود کند، با مصر هم موفق نشده بود و درست پیش از جام جهانی به ایران بازگشت و مربی تیمی شد که مدت زیادی را با آن گذرانده. بنابراین تصادفی نیست. عمدی است. بخشی از فرهنگ آن‌هاست. روش بازی آن‌ها همین است. روی داور کار می‌کنند. دیدید که نیمکت‌نشینان از جای خود بلند می‌شوند و روی خط‌نگه‌دار تأثیر می‌گذارند.»

کلینزمن ادامه می‌دهد: «صحنه‌های زیادی وجود داشت که در تصاویر تلویزیونی ندیدیم... این بخشی از فرهنگشان است. کاری می‌کنند تمرکز شما از بین برود و [نتوانید تشخیص دهید که] چه چیزی برای شما مهم‌تر است.»

کیروش در توییتر به این اظهارات کلینزمن واکنش نشان داد و نوشت: «یورگن عزیز؛ تو نام کوچک من را گفتی، بنابراین فکر می‌کنم بهتر است من هم تو را یورگن صدا بزنم. نه؟ حتی با وجود اینکه من را نمی‌شناسی، شخصیتم را با پیش‌داوری معمول خودبرترپنداری زیر سؤال بردی. صرف نظر از اینکه من چقدر برای آنچه در زمین فوتبال انجام دادی احترام قائل هستم، آن اظهارات در مورد فرهنگ ایران، تیم ملی ایران و بازیکنان من بی‌احترامی به فوتبال است. هیچکس نمی‌تواند یکپارچگی ما را از بین ببرد البته اگر در سطح ما باشد.»

مربی اضافه می‌کند: «با این حال، مایلیم از شما به عنوان مهمان دعوت کنیم به اردوی تیم ملی بیایید، با بازیکنان ایران وقت بگذرانید و از آن‌ها در مورد کشور، مردم ایران، شعر و هنر، جبر، و فرهنگ نسل هزاره ایرانیان بیاموزید... و در ضمن از بازیکنان ما بشنوید که چقدر به فوتبال عشق می‌ورزند و به آن احترام می‌گذارند.»

کیروش در پایان می‌نویسد: «درک می‌کنیم که به عنوان یک آمریکایی/آلمانی از ما حمایت نمی‌کنید. مشکلی نیست. و با وجود اظهارات زننده شما در بی‌بی‌سی که تلاش، فداکاری و مهارت ما را تقلیل می‌داد، به شما قول می‌دهم که در مورد فرهنگ، ریشه‌ها و پیشینه شما پیش‌داوری نخواهیم کرد و همواره در خانواده ما از شما استقبال خواهد شد. در عین حال، مایلیم موضع فیفا در قبال مقام شما به عنوان عضو گروه تحقیقاتی جام جهانی را ببینیم زیرا انتظار داریم پیش از آنکه به اردوی ما بیایی، از سمت خود استعفا دهی.»

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۸ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۲۱

کیروش در پایان می‌نویسد: «درک می‌کنیم که به عنوان یک آمریکایی/آلمانی از ما حمایت نمی‌کنید. مشکلی نیست. و با وجود اظهارات زننده شما در بی‌بی‌سی که تلاش، فداکاری و مهارت ما را تقلیل می‌داد، به شما قول می‌دهم که در مورد فرهنگ، ریشه‌ها و پیشینه شما پیش‌داوری نخواهیم کرد و همواره در خانواده ما از شما استقبال خواهد شد. در عین حال، مایلیم موضع فیفا در قبال مقام شما به عنوان عضو گروه تحقیقاتی جام جهانی را ببینیم زیرا انتظار داریم پیش از آنکه به اردوی ما بیایی، از سمت خود استعفا دهی.» آتش جواب آتش

نمایش اسپویل
۸ آذر ۱۴۰۱ ۲۳:۰۵

تنها بازی جام جهانی که ارزش دیدن داشت آلمان 1 ژاپن 2 ای کاش میدیدم هیچکدوم از بازیها رو ندیدم به خصوص ایران رو. هیجان انگیزترین نتیجه که خیلی کلینزمن رو خوشحال کرد ایران 2 انگلستان 6

نمایش اسپویل
۸ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۲۳

کلینزمن شبیه نئونازی هاست. از فرزندان هیتلر چه انتظاری دارید؟ احتمالا ایرانیها جای یهودیها رو گرفتند.

نمایش اسپویل
۸ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۱۷

کلینزمن نژادپرست احمق عقده ای و بی شخصیته. هیچ وقت یادم نمیره جام جهانی 1998 بازی ایران و آلمان اول بازی عابدزاده کلی هدیه و سوغات به این یارو داد (که نمیدونم تصمیم کدوم نابغه ای بود) و بعدش این یارو بعد از زدن گل به ایران داشت تور دروازه ایران رو تیکه پاره می کرد عکس العملش بعد از گل زدن چندش آور بود. شک نکنید طرف مبتلا به ایرانوفوبیاست و با ایرانیها مشکل داره

نمایش اسپویل
۶ آذر ۱۴۰۱ ۲۰:۰۰

توهین نبوده. حرف کاملاً درستی بوده. کیروش هیچ جایی جز ج ا نمی تونه تیم موفقی داشته باشه. از رئال کهکشانی بگیر تا یه تیم توی لیگ دسته دو اندونزی (اگه همچین لیگی باشه). کیروش سوراخ دعا رو توی ج ا پیدا کرده و حالا حالا ها قرار نیست بی خیالش شه.

نمایش اسپویل
۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۱۱

عنگل هایی که هر روز شعار مرگ بر آمریکا و هزار تا کشور دیگه میدن بغل دستت، سواد و شعوری دارن که فرقی بین حکومت و مردم اون کشور ها قائل باشن؟ همین آدم بی سواد و بی شعور سال 1369 که توی رودبار و منجیل زلزله اومد کمک های انسان دوستانه جمع کرد و فرستاد ایران.

نمایش اسپویل
۹ آذر ۱۴۰۱ ۱۴:۰۸

فرهنگی که اشتباهه اشتباهه. کلینزمن هم به فرهنگ من و مردمی که من می شناسم توهین نکرده. سال های ساله فوتبالیست های ایرانی (حتی توی بازی هایی که چند نفر با هم سالن یا زمین چمن می گیرن) دارن این کار رو می کنن. نمونه ی بارزش توی بازی های آسیایی جلوی ژاپن بود. اگه هم به تو برخورده به نظرم روی خودت کار کن که اعتماد به نفست اینقدر پایین نباشه که وقتی یه نفر از یه جای دیگه ی جهان در مورد فرهنگ فوتبالیست های کشورت حرف می زنه رگ غیرتت باد کنه، چون من چیزی ندیدم که بخواد حساسیتم رو بر انگیزه.

نمایش اسپویل
۸ آذر ۱۴۰۱ ۲۲:۲۱

مطمئن باش که عنگل هایی مثل کلینزمن اینقدر درباره ایران سواد و شعور ندارن که بین ج.ا و ایران و فرقی قائل باشن

نمایش اسپویل
۷ آذر ۱۴۰۱ ۰۸:۵۳

قبل از کیروش به فرهنگ مملکتت توهین کرده! یخرده حساسیت و فهم تاریخی داشته باش زورو جان :)

نمایش اسپویل
بیشتر