news-background
news-background

اتهامات جدید سرقت هنری علیه اصغر فرهادی؛ مانی حقیقی: فرهادی آدم خیلی عجیبی است

چند فرد مرتبط با فرهادی در مصاحبه جدیدی با «نیویورکر» اتهاماتی علیه فیلمساز برنده اسکار مطرح کرده‌اند.

«اصغر فرهادی» فیلمساز برنده اسکار «جدایی» (A Separation) منتظر است تا شکایت دانشجوی سابقش «آزاده مسیح‌زاده» از او به اتهام سرقت هنری به سرانجام برسد و حکم نهایی اعلام شود. مسیح‌زاده ادعا کرده است که فیلم «قهرمان» (A Hero) فرهادی بر اساس مستندی ساخته شده که او در کلاس فرهادی ارائه کرده اما کارگردان از دانشجو در فیلم «قهرمان» نامی نبرده است. فرهادی از سوی دیگر مسیح‌زاده را به افترازنی متهم کرده است بنابراین هر دوی این فیلمسازان ممکن است محکوم شوند.

هرچند هواداران فرهادی تمایل دارند که این شکایت را فقط یک سوءتفاهم بدانند، اما چند دانشجوی دیگر کارگردان در مصاحبه با «نیویورکر» اتهامات تازه اما مشابهی مطرح کرده‌اند و می‌گویند فرهادی با آن‌ها همکاری کرده سپس از ایده آن‌ها برای فیلم خودش استفاده کرده بی‌آنکه نامی از دانشجویان در فیلمش ببرد. این افراد می‌گویند همچنان برای فرهادی به عنوان یک کارگردان بزرگ و تأثیرگذار احترام قائلند و یک قدردانی ساده از سوی او آن‌ها را راضی می‌کرده است.

«مصطفی پورمحمدی» یکی از این دانشجویان است که می‌گوید بخش‌هایی از فیلم «جدایی» فرهادی از فیلم کوتاهی الهام گرفته شده که او در سال ۲۰۰۹ به ورکشاپ فیلمساز برده است. هر دوی این فیلم‌ها داستانی در مورد یک سرایدار روایت می‌کنند که شغلشان را از همسرشان مخفی نگه داشته‌اند. پورمحمدی می‌گوید فرهادی نامی از او در فیلم نبرده و هرگز کسب اجازه نکرده و یا حتی او را مطلع نکرده است.

پورمحمدی می‌گوید: «انتظار داشتم که اگر یک استاد ایده خوبی را از یک دانشجو بگیرد، آن دانشجو را حمایت به عمل می‌آورد و به او کمک می‌کند وارد عرصه فیلمسازی شود. هم یک افتخار بود و هم یک خیانت.»

«مانی حقیقی» کارگردان ایرانی که هم به عنوان نویسنده و هم بازیگر با فرهادی همکاری کرده نیز می‌گوید فیلم «گذشته» (The Past) فرهادی بر اساس بخشی از زندگی شخصی او ساخته شده است. حقیقی مدعی است که فرهادی هرگز برای استفاده از سرگذشت او کسب اجازه نکرده و تنها وقتی او را در جریان فیلم قرار داده که پیشنهاد بازیگری حقیقی را مطرح کرده است.

حقیقی می‌گوید: «عجیب است وقتی که یک نفر به داستان زندگی شما گوش می‌دهد و می‌رود و یک فیلمنامه در موردش می‌نویسد، و اینکه از شما می‌پرسد: «دوست داری در این فیلم بازی کنی؟» این روشی غیرمستقیم است برای برقراری ارتباط پیرامون یک موضوع، اما برای من توهین‌آمیز نبود. مسئله فقط این است که اصغر آدم خیلی عجیبی است.»

حقیقی می‌گوید فرهادی در نهایت نقش او را از فیلم «گذشته» حذف می‌کند. فرهادی هیچ‌گاه در فیلمش نامی از حقیقی نمی‌برد و فقط می‌گوید بر اساس زندگی یک دوست ساخته شده. این اتفاق سبب می‌شود که حقیقی دیگر با فرهادی همکاری نکند.

حقیقی می‌گوید:‌ «در آن لحظه بود که فکر کردم: «فراموشش کن.» خیلی عجیب است. او را درک نمی‌کنم. من را گیج می‌کند. باعث می‌شود در مورد بسیاری مسائل ناراحت شوم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ آبان ۱۴۰۱ ۲۳:۳۰

متاسفانه توی تمامی شرکت های ایرانی این قضیه بیداد میکنه ، ایده و فکر از تو هستش و چون تو توان ارایه اون و حالا به هر علتی نداری یکی ازت میگیره ،البته یک آشنا ، و به اسم خودش تموم میکنه بدون اینکه اسمی از تو ببره ، زرنگی میدونن بعضیا🥵😖😞

نمایش اسپویل
۱۱ آبان ۱۴۰۱ ۱۹:۴۳

Pathetic

نمایش اسپویل