news-background
news-background

آلن مور خالق کامیک V for Vendetta فیلم‌های ابرقهرمانی معاصر را «منادی فاشیسم»‌ می‌داند: ژانر ابرقهرمانی بزرگسالانه نیست؛ به جنبش‌های اعتراضی نیازمندیم

«آلن مور» یکی از نوابغ و اسطوره‌های کتاب‌های کامیک، همواره در تلاش بوده به واسطه انتقادات تند به این مدیوم هنری عمق ببخشد. او به اقتباس‌های سینمایی از کتاب‌های مصور بی‌میلی نشان داده و حتی حاضر نشده نامش به عنوان یکی از عوامل فیلم «نگهبانان» (Watchmen) «زک اسنایدر» ذکر شود.

مور در مصاحبه جدیدی با «گاردین» می‌گوید از کتاب‌های کامیک به نثر کوچ کرده و مجموعه‌ای از داستان‌های کوتاه تحت عنوان «روشن‌گری‌ها» (Illuminations) را منتشر می‌کند. او می‌گوید: «کارم با کامیک قطعاً تمام است. پنج سال است که عنوانی را ننوشته‌ام. همیشه عاشق و ستایش‌کننده مدیوم کامیک خواهم بود اما صنعت کتاب‌ها کامیک و همه چیزهایی که به آن الصاق شده غیرقابل‌تحمل شده است.»

مور به «گاردین» می‌گوید: «حدود سال ۲۰۱۱ گفتم نشانه نگران‌کننده‌ای برای آینده است وقتی میلیون‌ها بزرگسال برای دیدن فیلم‌های «بتمن» صف می‌کشند. زیرا این نوع رفتار کودکانه – که به دوران ساده‌تر و واقعیت‌های ساده‌تر اصرار دارد – می‌تواند اغلب منادی فاشیسم باشد.»

مور یادآوری می‌کند که وقتی «دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا شد گیشه در سلطه فیلم‌های ابرقهرمانی بود: «صدها هزار بزرگسال برای دیدن شخصیت‌ها و موقعیت‌هایی که برای سرگرم شدن پسران ۱۲ ساله ۵۰ سال پیش – همیشه پسر بودند – خلق شده صف می‌کشند. هرگز فکر نمی‌کردم که ژانر ابرقهرمانی بزرگسالانه باشد. به نظر من این درک نادرستی است که در دهه ۱۹۸۰ به وجود آمد – اتفاقی که باید در مقابل سرزنش‌هایش دستانم را به نشانه تسلیم بالا بگیرم، اما عمدی در کار نبود – در آن دهه آثاری مانند «نگهبانان» برای اولین بار ظاهر می‌شدند. تیترهای زیادی زده شد که می‌گفت «کتاب‌های کامیک رشد کرده‌اند». تمایل دارم که فکر کنم نه، کامیک‌ها رشد نکرده‌اند. چند عنوان انگشت‌شمار بودند که بیش از بقیه بزرگسالانه‌تر بودند. اما اکثریت کامیک‌ها مثل همیشه بودند.»

مور که آثاری چون «وی مثل وندتا» (V for Vendetta) را در کارنامه دارد، پیش‌تر تأکید کرده بود که انتقاد «مارتین اسکورسیزی» و «فرانسیس فورد کاپولا» از فیلم‌های ابرقهرمانی موافق است.

این نویسنده در پایان می‌گوید ابراز خوشحالی می‌کند که یکی از عناصر آثار او، ماسک «گای فاکس» با طراحی «دیوید لوید» برای «وی مثل وندتا» به نماد مقاومت تبدیل شده است: «البته نمی‌توانم بر هرآنچه آدم‌هایی که با آن ماسک در آینده انجام می‌دهند صحه بگذارم. اما مایه دلگرمی است که می‌بینم در جنبش‌های اعتراضی سراسر دنیا به این گستردگی پذیرفته شده. زیرا امروز ما به جنبش‌های اعتراضی نیازمندیم، شاید بیش از هر زمان دیگری.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید