news-background
news-background

۱۰ فیلم برتر تاریخ سینما با موضوع انقلاب

   

وقتی بمباران یأس خاتمه پیدا نمی‌کند، شاید تنها یک فیلم با مضمون ظلم و بیدادگری حکم حبابی امن را داشته باشد که انسان را از دنیای واقعی جدا کند و شاید بزرگ‌ترین و جذاب‌ترین فیلم‌ها در این زمینه فیلم‌هایی باشند که به انقلاب‌ها می‌پردازند.

در ادامه فهرستی از فیلم‌های برتر تاریخ سینما با مضمون انقلاب‌ها ارائه می‌گردد. این فهرست را «کلایدر» تابستان گذشته منتشر کرده و می‌نویسد فیلم‌ها یا در مورد انقلاب‌های واقعی و یا خیالی‌اند و یا دربرگیرنده مضامین انقلابی.

 

ررر (RRR)

«ررر» ثابت کرده است که بهترین فیلم اکشن سال ۲۰۲۲ تا امروز است و هیجان و اکشنی را ارائه می‌دهد که بر بسیاری از آنچه اخیراً هالیوود به نمایش گذاشته برتری دارد. این یک داستان تخیلی در مورد دو مرد است (با الهام از انقلابیون واقعی) و مبارزه آن‌ها علیه استعمار بریتانیا در هند دهه ۱۹۲۰.

 

متروپلیس (Metropolis)

فیلم «متروپلیس» که در آینده‌ای دور (یا شاید در حال حاضر چرا که نزدیک به یک قرن پیش ساخته شده است) می‌گذرد، بر انقلاب طبقه کارگر تمرکز می‌کند که از استثمار شدن در شهری مدرن و پرزرق‌و‌برق که فقط خوشایند ثروتمندان است به ستوه آمده‌اند.

 

باشگاه مشت‌زنی (Fight Club)

فیلم «باشگاه مشت‌زنی» به کارگردانی «دیوید فینچر» به اعتقاد برخی بیشتر یک فیلم آنارشیستی است تا یک فیلم انقلابی و در کل به هرج‌و‌مرج و پوچ‌گرایی بیش از تلاش برای «اصلاح» یک جامعه ویران متمایل است. دلیلش این است که شخصیت‌ها کم‌وبیش در برابر ملال زندگی‌شان عصیان می‌کنند و مانند برخی دیگر از مبارزان انقلابی، آرمان والایی ندارند.

 

اسپارتاکوس (Spartacus)

فیلم «اسپارتاکوس» با بازی «کرک داگلاس» یکی از قدردانی‌نشده‌ترین فیلم‌های «استنلی کوبریک» است و روایت‌کننده داستان برده‌ای است که از تخصص خود به‌عنوان یک گلادیاتور برای رهبری قیام علیه امپراتوری روم استفاده می‌کند، در نهایت ارتشی را شکل می‌دهد و به هدفش بسیار نزدیک می‌شود. این فیلم بر اساس یک هویت تاریخی واقعی ساخته شده اما با توجه به اینکه فیلم وقایع بیش از دو هزار سال پیش را به تصویر می‌کشد، بعید است که یکسره حقیقت داشته باشد اما همچنان جذابیت‌های خودش را خواهد داشت.

 

سرت را بدزد، نادان! (Duck, You Sucker)

«سرجو لئونه» مسلماً شناخته‌شده‌ترین کارگردان وسترن خارج از آمریکا است که بین سال‌های ۱۹۶۴ تا ۱۹۷۱ پنج فیلم ساخت. «سرت را بدزد، نادان» آخرین فیلم از او و به راحتی کمترشناخته‌شده‌ترین آن‌هاست. یکی از علت‌هایش شاید این باشد که عناوین مختلفی از جمله «مشتی دینامیت» (Fistful of Dynamite) و «روزی روزگاری... انقلاب» (Once Upon a Time... The Revolution) به فیلم نسبت داده شده است. این فیلم که سبک و لحنی شبیه به «روزی روزگاری در غرب» (Once Upon a Time in the West) لئونه دارد اما از جنبه روایت و مضمون تلخ‌تر و خشن‌تر است، بر روی دو مرد تمرکز می‌کند که در اوایل قرن بیستم در «انقلاب مکزیک» نبرد می‌کنند.

برف‌شکاف (Snowpiercer)

فیلم «برف‌شکاف» به کارگردانی «بونگ جون هو» که در آینده‌ای دیستوپیایی می‌گذرد، قیام در قطاری را نشان می‌دهد که بازماندگان بشر را در خود جای داده است. درون قطار، طبقه بالا در جلو قرار دارد و طبقات پایین در شرایط ناگوار به عقب رانده شده‌اند. وقتی فرودستان ملتفت می‌شوند که این بی‌عدالتی دیگر بس است، راه خود را به سمت واگن‌های جلو باز می‌کنند و به این حقیقت پی می‌برند که عده قلیل‌تری در آرامش و رفاه زندگی می‌کنند.

 

باج: روزی روزگاری در هند (Lagaan: Once Upon a Time in India)

فیلم «باج» همچون «ررر» بر درگیری میان مردم هند و استعمارگران بریتانیایی که تا سال ۱۹۴۷ بر هند حکومت کردند، تمرکز دارد. این فیلم در سال ۲۰۰۱ پرفروش شد و پس از «مادر هند» و «سلام بمبئی» سومین اسکار هند را در بخش بهترین فیلم بین‌المللی دریافت کرد. مردم روستای «لاگان» در این فیلم به خراج سنگینی معترض می‌شوند که حکومت بر آن‌ها محول کرده است. آن‌ها می‌پذیرند که برای تعیین سرنوشت خود یک مسابقه کریکت در برابر بریتانیا برگزار کنند.

 

زیرزمین (Underground)

فیلم «زیرزمین» در سال ۱۹۹۵ برنده «نخل طلا» از جشنواره کن شد، اما اثری فراموش‌شده‌تر است. این فیلم بی‌همتا ترکیبی یکه از ژانرهای درام، کمدی، و جنگ با کمی قانتزی سورئال است. این فیلم داستانی به گستردگی چند دهه را روایت می‌کند که از جنگ جهانی دوم شروع می‌شود و بر گروهی از مبارزان مقاومت در یوگسلاوی تمرکز می‌کند که در یک پناهگاه بزرگ زیرزمینی پنهان می‌شوند و در عین حال عملیات‌های جنگی آلمان را بی‌نتیجه می‌گذارند.

 

وی مثل وندتا (V for Vendetta)

«وی مثل وندتا» احتمالاً یکی از شناخته‌شده‌ترین فیلم مرتبط با مضمون انقلاب در دو دهه اخیر باشد. این فیلم ظهور یک آزادی‌خواه مرموز با پوشیدن ماسک نمادین گای فاکس) در یک بریتانیای خیالی را تصویر می‌کند که با یک زن جوان متحد می‌شود تا یک دولت فاسد و مستبد را سرنگون کند. این فیلم پس از اکران به سرعت وارد فرهنگ عامه شد.

 

ماتریکس (The Matrix)

اگرچه بیشتر فیلم‌هایی که به انقلاب می‌پردازند بر سرنگونی گروهی از حاکمان انسانی تمرکز دارند، اما «ماتریکس» رویکردی متفاوت داشت. قسمت اول و دنباله‌های آن، شورشی در آینده علیه ماشین‌ها را به تصویر می‌کشد، جایی که تنها شمار اندکی از بردگی در یک دنیای شبیه‌سازی‌‌شده رهایی پیدا می‌کنند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید