news-background
news-background

واکنش منتقدین به سریال Rings of Power: فاجعه باشکوه و نویدبخش

تا آغاز نبرد فانتزی‌های حماسی چند روز بیشتر باقی نمانده است.

اولین نقدهای سریال فانتزی «ارباب حلقه‌ها: حلقه‌های قدرت» (The Lord of the Rings: The Rings of Power) آمازون پرایم ویدیو که به هزاران سال پیش از وقایع فیلم‌های «پیتر جکسون» می‌رود ساعاتی پیش منتشر شدند.

آمازون برای تولید پنج فصل این سریال نزدیک به ۱ میلیارد دلار هزینه خواهد کرد. فصل اول «حلقه‌های قدرت» با بودجه تقریبی ۴۶۵ میلیون دلاری، جمعه آینده آغاز خواهد شد و هواداران تالکین را به «دوران دوم» می‌برد. این در حالی است که این روزها شبکه اچ‌بی‌او پیش‌درآمد فانتزی و پرخرج «بازی تاج‌وتخت» (Game of Thrones) موسوم به «خاندان اژدها» (House of the Dragon) را روی ایر می‌برد.

اغلب منتقدین از داستان نویدبخش و فیلمبرداری پیشرفته سریال «حلقه‌های قدرت» ستایش کرده‌اند اما بعضی نقدها خالی از واکنش‌های منفی و بدبینی نیست.

«هالیوود ریپورتر» دو قسمت اول سریال را «شروعی امیدبخش» می‌خواند و اضافه می‌کند: «در قسمت دوم، داستان به راستی شروع به حرکت می‌کند و شخصیت‌ها و صحنه‌هایی وجود دارند که حقیقتاً فریبنده‌اند به شکلی که سریالی چون این برای بقای طولانی مدت نیازمندش است، حتی اگر بعضی از جلوه‌های ویژه و صحنه‌های حماسی اندکی نقصان داشته باشند. از نظر فنی ستایش‌برانگیز، منطقاً جاه‌طلبانه، و پر از ارجاعات پنهانی است که تردیدی ندارم برای درک همه آن‌ها دانش کافی نداشتم.»

«بی‌بی‌سی» می‌نویسد: «چیزی که باعث می‌شود «حلقه‌های قدرت» تا اینجا جواب دهد همان چیزی است که باعث شد «ارباب حلقه‌ها» جواب دهد: جدیت در بازیگری، و خلوص در نویسندگی. نویسندگان «جی‌دی پین» و «پاتریک مک‌کی» ممکن است گمنام باشند، اما نشان می‌دهند که درک بالایی از ریتم‌های آرام‌بخش تالکین، شکوه و موسیقی او دارند. شنیدن گفت‌وگوی شخصیت‌های لذت‌بخش است.»

نقد «تی‌وی لاین» نیز مثبت است: ««حلقه‌های قدرت» خوب نیست، عالی است: اثری تماشایی و باشکوه و به شکلی چشم‌نواز پیشرو که مملو از تصاویر خیره‌کننده و داستان‌های جذاب است. مهم‌تر اینکه همان حس تماشای فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها» را منتقل می‌کند – حسی که اغلب با دیدن سریال‌های تلویزیونی تجربه نمی‌کنیم.»

«آی‌جی‌ان» به همین ترتیب می‌نویسد:‌ «نه فقط یکی از زیبا‌ترین سریال‌های تلویزیونی تاریخ است، بلکه پا-به-پای بلاک‌باسترهای سینمایی پیش می‌رود. خیره‌کنندگی فیلمبرداری سریال نه به دلیل نمایش جغرافی متنوع سرزمین میانه از کوهستان‌های برفی گرفته تا «کزد-دوم» پرهیاهو، بلکه به علت این است که در دیالوگ‌های مهم توجه را به چهره بازیگران معطوف می‌کند.»

منتقد «اینترتینمنت ویکلی» از طرف دیگر «حلقه‌های قدرت» را «فاجعه» می‌خواند و می‌نویسد: «برای ساختن پیش‌درآمد راه‌هایی وجود دارد، اما «حلقه‌های قدرت» همه آن راه‌ها را اشتباه رفته است. شش یا هفت ویژگی به‌یادماندنی سه‌گانه معروف را برداشته، یک تانکر آب اضافه می‌کند، هیچ‌کس را جذاب نشان نمی‌دهد، وعده اسراری را می‌دهد که اسرار نیستند، و بهترین شخصیت‌ها را بی‌هدف به بی‌راهه می‌فرستد. مورد آخر گالادریل ابر-الف با بازی «موروید کلارک» است که قسمت اول را صرف این می‌کند تا به همه بگوید نگران سائورون باشند. در واکنش، مردم به او می‌گویند نگران سائورون نباشد. یک ساعت به این شکل هدر می‌شود، و هفت ساعت دیگر از این فصل باقی مانده. باز هم سریالی میلیارد دلاری به نظر می‌رسد یا نه؟»

منتقد «گاردین» می‌نویسد «حلقه‌های قدرت» چنان شگفت‌آور است که باعث می‌شود «خاندان اژدها» سریالی آماتور به نظر برسد: «سریالی است که برای پرده‌های بزرگ ساخته شده، هرچند که قرار است روی نمایشگرهای کوچک دیده شود. به حدی سینمایی و باشکوه است که باعث می‌شود تصور کنید «خاندان اژدها» را با «ماینکرافت» ساخته‌اند.»

«لس‌آنجس تایمز» می‌نویسد اگرچه بسیاری تصور می‌کردند که «حلقه‌های قدرت» یک فاجعه خواهد بود اما «چنین نیست. هرچند عده زیادی از کاوش در جزئیات دنیای تالکین، ضمایم تاریخی و انسان‌شناسانه او لذت می‌برند، اما مسئله مهم این است که آیا سریال داستان یا داستان‌های خوبی روایت می‌کند یا نه... و قضاوت من این است که اینجا و آنجا روایت می‌کند. گاهی روایت می‌کند. بعضی داستان‌ها بهتر جواب می‌دهند.»

«موروید کلارک»، «سینتیا ادای-رابینسون»، «لنی هنری»، «سر لنی هنری»، «پیتر مولان» و «نازنین بنیادی» از جمله بازیگران این سریال خواهند بود. دو قسمت اول این سریال ۱ و ۲ سپتامبر (بسته به منطقه زمانی) در دسترس مشترکین قرار می‌گیرد و قسمت‌های بعدی به صورت هفتگی پخش خواهند شد. این دو اپیزود ساعت ۲۱ پنجشنبه، ۱ سپتامبر به وقت منطقه زمانی شرقی در دسترس قرار می‌گیرند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۰ شهریور ۱۴۰۱ ۱۸:۴۸

به منتقد «اینترتینمنت ویکلی» پول ندادن عقده هاشو حسابی خالی کرده حتی اگر سریال عالی باشه که امیدوارم همینطور باشه 😂😂😂

نمایش اسپویل