news-background
news-background

باب رافلسون کارگردان نامزد اسکار درگذشت

«باب رافلسون» نویسنده، کارگردان و تهیه‌کننده‌ای که «جک نیکلسون» را به شهرت رساند و یکی از فیلمسازان تأثیرگذار دهه‌های ۶۰ و ۷۰ بود در سن ۸۹ سالگی درگذشت.

رالفسون بیشتر با نویسندگی و کارگردانی «پنج قطعه آسان» (Five Easy Pieces) سال ۱۹۷۰ شناخته می‌شد که برای او دو نامزدی اسکار بهترین فیلم و بهترین فیلمنامه اریجینال را به ارمغان آورد. او تهیه‌کننده «ایزی رایدر» (Easy Rider) و «آخرین نمایش فیلم» (The Last Picture Show) نیز بود و موزیک ویدیوی «تمام طول شب» (All Night Long) را برای «لاینل ریچی» ساخت و یکی از پدید‌آورندگان سریال «مانکیز» (The Monkees) در دهه ۱۹۶۰ بود.

رافلسون سال ۱۹۳۳ در نیویورک متولد شد و در کالج دارتموث تحصیل کرد. او سپس در ژاپن به ارتش ایالات متحده خدمت کرد و در آن‌جا به عنوان مترجم فیلم‌های ژاپنی مشغول به کار و در نتیجه شیفته فیلم‌های «یاسوجیرو اوزو» شد.

این کارگردان زمانی گفته بود: «باید یک فیلم اوزو را بارها و بارها نگاه می‌کردم – مثلاً «داستان توکیو» (Tokyo Story) را – سکون قاب‌ها و اطمینان کامپوزیشن او من را هیپنوتیزم می‌کرد. بنابراین به گمانم حس زیبایی‌شناسی‌ام با نگاه کردن به بعضی از تصاویر تکامل یافت – برگمان و ازو و جان فورد.»

رافلسون پس از بازگشت به آمریکا سریال «مانکیز» را با همکاری «برت اشنایدر» ساخت که از سال ۱۹۶۶ تا ۱۹۶۸ پخش شد. اولین فیلم او «سر» (Head) با بازی «جک نیکلسون» به تولید رسید. نیکلسون سپس به رافلسون کمک کرد فیلم «ایزی رایدر» و «پنج قطعه آسان» را بسازد. رافلسون در سال‌های بعد با تهیه‌کنندگی «آخرین نمایش فیلم» به ورود «پیتر باگدانوویچ» یک کارگردان سرکش دیگر به هالیوود یاری رساند. آن فیلم باگدانوویچ را در دو شاخه نامزد اسکار کرد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید