news-background
news-background

عذرخواهی نویسنده سریال Friends به خاطر رعایت نکردن تنوع نژادی: «شرمنده‌ام»

«مارتا کافمن» به خاطر رعایت نکردن تنوع نژادی در سریال سیت‌کام «دوستان» (Friends) شبکه ان‌بی‌سی عذرخواهی کرد. این نویسنده ۶۵ ساله برای جبران این کوتاهی ۴ میلیون دلار به مرکز مطالعات دانشگاه براندیس اهدا کرده است.

کامن در مصاحبه با «لس‌آنجلس تایمز» اظهار «شرمندگی» می‌کند و می‌گوید ۲۵ سال قبل باید بهتر عمل می‌کرده است: «در ۲۰ سال گذشته درس‌های زیادی آموختم. پذیرش و اعتراف به خطا آسان نیست. نگاه کردن به خود در آینه دردناک است. شرمنده‌ام که ۲۵ سال قبل بهتر عمل نکردم.»

در زمان پخش اولین قسمت سریال «دوستان»، کافمن سی و چند سال بود. او و همکار نویسنده‌اش «دیوید کرین» برای این سیت‌کام بازیگرانی تماماً سفیدپوست شامل «جنیفر انیستون»، «کورتنی کاکس»، «لیسا کودرو»، «دیوید شویمر»، «مت له‌بلانک» و «متیو پری» انتخاب کردند که به ندرت با شخصیت‌های آفریقایی یا آسیایی تبار برمی‌خوردند.

کافمن می‌گوید: «زمان زیادی گذشت تا متوجه شوم چگونه تبعیض نژادی سیستمی را نهادینه کرده‌ام. برای همیاری و نژادستیز نبودن خیلی سخت کار کرده‌ام. به نظر من رسید که به عنوان یک زن سفیدپوست [با اهدای پول] می‌توانم در این بحث مشارکت کنم.»

«بن ویلسون» کارگردان و تهیه‌کننده «دوستان» در سال ۲۰۲۱ به انتقاد از ویژه برنامه گردهمایی عوامل سریال واکنش نشان داد و گفت: «ما مالالا، میندی کالینگ و بی‌تی‌اس را [در ویژه برنامه] داریم. سه زن اهل غنا را داریم که می‌گویند چگونه سریال «دوستان» جان آن‌ها را نجات داده است. دو پسر اهل کنیا. سه کودک در هند. تنوع نژادی بیش از این می‌خواهند؟ بازیگران همان بازیگرانند. در سال ۱۹۹۴ ساخته شده.»

شویمر نیز در مصاحبه با «گاردین» از ایده‌هایش برای احیای سریال «دوستان» با بازیگرانی از نژادهای دیگر گفته است: «شاید بهتر باشد که «دوستان» با بازیگرانی تماماً سیاهپوست یا تماماً آسیایی تبار ساخته شود. اما من [در زمان تولید سریال] از رعایت نشدن تنوع نژادی آگاه بودم و سال‌ها تلاش کردم که راس با زنانی از نژادهای مختلف آشنا شود. یکی از اولین دوست‌های دختری که در سریال داشتم یک زن آسیایی آمریکایی بود و در ادامه هم شخصیت با یک زن آفریقایی آمریکایی آشنا می‌شود. این فشاری آگاهانه از سوی من بود.»

کودرو سال گذشته در مصاحبه با «ور ایز د باز» گفته بود که «عاشق» ایده بازسازی سریال با بازیگران جدید است: «فکر نمی‌کنم ریبوت «دوستان» ساخته شود. منظورم این است که [اگر ساخته شود] هیچ‌یک از ما در آن بازی نمی‌کنیم. سریالی که [«مارتا کافمن» و «دیوید کرین» خالقان «دوستان»] بنویسند نخواهد بود. اما یک ریبوت… با استخدام بازیگران جدید؟ از آن حمایت خواهم کرد. خیلی دوست دارم که نسخه امروزی سریال چگونه خواهد بود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۰ تیر ۱۴۰۱ ۰۰:۱۵

آره يه پس در آمد بسازين با گي و ترنسجندر و سياه پوست و چيني، كه به هيچكي بر نخوره? آها نان باينري رو يادم رفت…

نمایش اسپویل
۱۳ تیر ۱۴۰۱ ۱۸:۲۹

* عجیب به نظر می رسه

نمایش اسپویل
۱۰ تیر ۱۴۰۱ ۱۶:۰۸

یعنی جنابعالی به نوعی طبقه بندی اجتماعی باور داری که توش گی و ترنسجندر و سیاه پوست و چینی نجس هستند و فقط سفید پوست آدمه؟ در حالیکه از نظر هالیوودیها و غربیها ما ایرانیها و خاورمیانه ایها هم رنگین پوست هستیم این خودزنی عجیب به نظر می زنه

نمایش اسپویل
۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۲۴

خخخ . مریض موج سوار

نمایش اسپویل
۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۷:۰۵

خدا رو شکر که من این سریال رو ندیدم. خوشبختانه بعضی از فیلمها یا سریالهای مورد علاقه من توش تنوع نژادی بوده که خیلی هم شیرین و دلنشین از کار دراومده بوده. من عاشق سریالهای جنایی هستم که دو کاراگاه (همکار) سیاه پوست و سفیدپوست داره یا سریالهای فانتزی (مثلا لوسیفر) که دو برادر، سیاه و سفیدپوست هستند. طرفدار تنوع نژادی در ازدواج هستم و از فیلمهایی که توش از نژادهای مختلف عاشق هم میشن خوشم میاد و کلا از هر نوع نژادپرستی و تعصب خرگونه قومی قبیله ای متنفرم.

نمایش اسپویل
۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۳۰

واقعا مسخره هس ، سال ها برده داری و دزدی از سیاه پوستان انجام دادن و تا همین ۵۰ سال پیش ، استفاده از خیلی از امکانات عمومی رو برای سیاه پوستان ممنوع کرده بودن ، همین الانش هم توی خیابون ها سیاهپوستان امنیت جانی ندارن ولی حالا دغدغه شده اینکه چرا فلان سریال بازیگر سیاه پوست نداشته ... مسخره بازی قرن ۲۱ توی خاورمیانه هر روز چند صد نفر کشته میشن اینا براشون مهم نیس ، ادعای نژادپرست نبودن هم دارن

نمایش اسپویل
۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۵:۰۸

دنیا داره به سمتی میره که اگر میخوای سر زبونا بیوفتی از سیاه پوست و نژادپرستی و تبعیض نژادی و فمینیست و فلان نظر بدی

نمایش اسپویل
۹ تیر ۱۴۰۱ ۱۶:۴۸

فعلا مد روزه تو آمریکا و هالیوود، احتمالا نون و آب هم داره واسه آدم

نمایش اسپویل
بیشتر