news-background
news-background

خاویر باردم در جشنواره کن از Dune 2 و فرهنگ تحریم گفت: مردم امروز روی هر موضوعی حساسیت دارند

«خاویر باردم» جمعه گذشته در جشنواره فیلم کن هفتاد و پنجم حضور پیدا کرد و در یک جلسه پرسش و پاسخ به مسائل مختلفی از «تلماسه ۲» (Dune 2) گرفته تا ازدواجش با «پنه‌لوپه کروز» و چندگانه «دزدان دریایی کارائیب» (Pirates of the Caribbean) گفت.

باردم در مورد دنباله «تلماسه» به کارگردانی «دنی ویلنوو» می‌گوید: «پیش‌نویس جدید فیلمنامه را خوانده‌ام و فکر می‌کنم به شکلی قطعات را کنار هم چیده‌اند که مردم غافلگیر خواهند شد. البته [از آنچه اتفاق می‌افتد] غافلگیر نخواهند شد، چون کتاب را خوانده‌اند، اما از نحوه قرار گرفتنشان کنار هم غافلگیر می‌شوند. بسیار تحت تأثیرش قرار گرفتم. فیلمی است غنی که وزنش را حس می‌کنید، و در عین حال از تماشایی بودنش [لذت خواهید برد.] مشتاق بازگشت به کویر با عوامل فیلم هستم، و خیلی خوشحالم که دوباره با دنی همکاری می‌کنم، کسی که یکی از بهترین کارگردانان تاریخ است. مردی دوست‌داشتنی است.»

این بازیگر ۵۳ ساله اسپانیایی در ادامه از روزهای ابتدایی دوران بازیگری خود می‌گوید: «۲۰ ساله بودم و زندگی متفاوت بود. و فیلمسازی نیز تفاوت داشت. سینما یک رویداد بود، رویدادی که در یک سالن سینما افتتاح می‌شد و اگر خوب پیش می‌رفت تا یک سال ادامه پیدا می‌کرد. امروز، یک فیلم در بهترین حالت یک ماه و نیم یا دو ماه روی پرده می‌ماند. بنابراین در دوران متفاوت سرعت و شاید فقدان توجه به سر می‌بریم، چون برای معطوف کردن توجه خود گزینه‌های زیادی داریم.»

باردم اضافه می‌کند: «امروز بسیار سریع حرکت می‌کنیم، و من به حال افرادی که به تازگی شروع کرده‌اند تأسف می‌خورم. نمی‌دانم تلاش برای فیلم ساختن به عنوان بازیگر، کارگردان، تهیه‌کننده یا نویسنده امروز به چه شکل است، چون ریتم بسیار متفاوت از زمانی است که من شروع کردم. بنابراین آنچه از آن دوران به خاطر دارم سرعت حرکت است.»

باردم در مورد هنر بازیگری می‌گوید: «به گمانم رؤیای هر بازیگری این است که خودش را در شخصیت غرق کند. فکر نمی‌کنم چنین چیزی ممکن باشد. برخی می‌گویند این کار را کرده‌اند، اما هرگز برای من پیش نیامده. اما حتی اگر پیش نیامده باشد، هدف این است. وقتی نقشی بازی می‌کنید هدف شما این است: اینکه سعی کنید ویژگی‌های روانشناسی و رفتاری و شخصیتی منحصربه‌فردی پیدا کنید. این بخش از بازیگری را خیلی دوست دارم.»

باردم در ادامه توضیح می‌دهد که چگونه برای بازیگری آماده می‌شود: «دوست دارم طراحی کنم و همیشه چهره‌ها را طراحی می‌کنم – چهره‌ها و بدن‌ها. به مناظر علاقه‌ای ندارم. حالات چهره را دوست دارم. چشم را دوست دارم. به دیدن رفتار مردم در خیابان اعتیاد پیدا کرده‌ام. البته، این کار دشوار است چون مردم من را می‌شناسند، اما با ماسک [نمی‌شناسند.] تنها مزیت این پاندمی لعنتی این است که می‌توانم ماسک بپوشم تا مردم را تماشا کنم!»

باردم در پاسخ به پرسشی در مورد فیلم «آخرین چهره» (The Last Face) که در جشنواره کن سال ۲۰۱۶ نقدهایی منفی دریافت کرد می‌گوید: «فاجعه بود! اما اجازه دهید به شما بگویم که فاجعه‌ای باشکوه بود. آمدن به جشنواره‌ای چون کن و هو شدن و یادآوری اینکه می‌توان فیلمی وحشتناک ساخت خوب است، چون در غیر این صورت خودمان را بیش از حد بالا می‌بریم. نظر خودم را در مورد آن فیلم دارم. برای ساخته شدنش زحمات زیادی کشیدیم – فیلمی که بدون زحمت ساخته شده باشد بازی نکرده‌ام. اما [فرصتی] از دست رفته بود... گاهی در فیلمی مثل «جایی برای پیرمردها نیست» (No Country for Old Men)‌ بازی می‌کنید، گاهی در فیلمی مثل این، و مهم نیست که فیلم خوبی است یا فیلم بدی. شما به کاری که باید ادامه می‌دهید. یعنی مثل زندگی کردن است.»

باردم در مورد فرهنگ تحریم اضافه می‌کند: «مادر من [از نظر سیاسی] بسیار فعال بود، همین‌طور دایی من، و در خردسالی آن‌ها را می‌دیدم، بنابراین [به شکل طبیعی] با من است. گاهی دشمن می‌سازد، اما دشمن داشتن ایرادی ندارد. مخالف داشتن اشکالی ندارد، وگرنه رشد ناممکن است. کشمکش خوب است – زندگی کشمکش است. من داشتن یک اندیشه و نظر را ترجیح می‌دهم تا اینکه ساکت بمانم، به‌ویژه امروز. [مردم] در مورد همه‌چیز بسیار حساس‌اند و داشتن یک نظر امروز بسیار پرخطر است. اما من فکر می‌کنم باید در مورد مسائل نظری داشت، چون در غیر این صورت بحثی شکل نمی‌گیرد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۷ خرداد ۱۴۰۱ ۱۵:۲۹

از بزرگترین عاملان رشد فرهنگ تحریم (Cancel culture) و Wokeism همین سلبریتی ها هستند. حالا که این رفتار ضد انسانی و ضد آزادی پاچه خودشان را گرفته صدای اعتراض بلند کردند.

نمایش اسپویل
۸ خرداد ۱۴۰۱ ۰۷:۴۲

خیلی کلی نظر دادید و به همه تعمیم دادید، کاش دستکم درباره دیدگاه خودتان کمی روشن تر و با ریزنگری بیشتری صحبت کرده بودید

نمایش اسپویل