news-background
news-background

گاسپار نوئه: شاید مردم آمریکا به حدی احمق شده‌اند که مارول را نماینده عقایدشان می‌دانند

«گاسپار نوئه» فیلم‌های مارول را به‌شدت محکوم کرده و این عناوین ابرقهرمانی مسئول «تحمیق» مخاطبین می‌داند. این فیلمساز فرانسوی آرژانتینی تبار که شهرتش را مدیون فیلم‌هایی چون «عشق» (Love) و «برگشت‌ناپذیر» (Irréversible)، در مصاحبه با «ایندیپندنت» به فیلم‌های مارول تاخته است.

نوئه می‌گوید: «مثل این پرسش است که آیا هیتلر آلمان نازی را خلق کرد یا آلمان نازی هیتلر را؟ به نظر شما فیلم‌های مارول مردم آمریکا را احمق می‌کند یا کل آمریکا به حدی احمق شده که چنین فیلم‌های احمقانه‌ای را نماینده عقایدش می‌داند؟»

این کارگردان که با نمایش بی‌پرده و ده دقیقه‌ای یک صحنه تجاوز در فیلم «برگشت‌ناپذیر» شهرت دارد، در بخش دیگری از مصاحبه به موفقیت فیلم اخیرش «عشق» پس از اضافه شدن به پلتفرم نتفلیکس واکنش نشان می‌دهد. او می‌گوید این اثر در حین قرنطینه پربیننده شد «چون مخاطبین از انسان‌هایی تشکیل شده‌اند که به خودارضایی نیاز دارند.»

نوئه تنها فیلمسازی نیست که از فیلم‌های ابرقهرمانی و پرهزینه مارول انتقاد می‌کند. پیش از او کارگردانان بزرگی چون «فرانسیس فورد کاپولا» و «مارتین اسکورسیزی» این فیلم‌ها را «نفرت‌انگیز» خواندند و به «شهر بازی» تشبیه کردند.

او از فیلم لهستانی «۳۶۵ روز» (365 Days) نیز انتقاد می‌کند و می‌گوید: «آن فیلم لهستانی بسیار احمقانه نیز بود که به پربیننده‌ترین فیلم [نتفلیکس] تبدیل شد.» اما در مورد «عشق» می‌گوید: «فیلم سانتیمانتالی است. یک فیلم اروتیک دلنشین است، یا دل‌نشین‌ترین فیلمی که نزدیک به اروتیکا می‌توان یافت.»

نوئه در ادامه از وضعیت صحنه‌های جنسی در سینمای امروز می‌گوید: «در بیشتر فیلم‌ها، وقتی می‌بینید که آدم‌ها با هم رابطه جنسی برقرار می‌کنند، ۱۰ ثانیه طول می‌کشد. مثل خرگوش‌اند.» او اضافه می‌کند: «در انگلستان، و حتی بیشتر در ایالات متحده، نشان دادن آلت تناسلی مثل نشان دادن چهره شیطان است. احمقانه است. خصوصیتی «قرون وسطایی» در مخفی کردن آلت تناسلی، به ویژه اعضای بدن مرد وجود دارد.»

این فیلمساز در جایی دیگر از مصاحبه با «ایندیپندنت» می‌گوید دیدن فیلم «جاذبه» (Gravity) پس از استعمال مورفین بهترین تجربه سینمایی او بوده است: «از آن فیلم بسیار لذت بردم! کل اتاق می‌چرخید؛ مثل این بود که در یک رحم به سر می‌بردم. خیلی خوشحال بودم.» او اضافه می‌کند که مصرف «مقدار زیادی کتامین» ممکن است نتیجه مشابهی در پی داشته باشد.

نوئه می‌گوید غوطه‌ور شدن «ساندرا بولاک» در فضا بهترین لحظاتی بوده که از سن هشت سالگی و پس از تماشای «۲۰۰۱: ادیسه فضایی» (2001: A Space Odyssey) «استنلی کوبریک» دیده است: «بخش خوشایندی بود از نزدیکی به مرگ.»

نوئه به تازگی فیلم «گرداب» (Vortex) را منتشر کرده که داستانی در پاریس و در مورد زوجی سالخورده در روزهای پایانی عمرشان روایت می‌کند و شباهت اندکی به آثار پیشین فیلمساز دارد: «این جوانان دوست دارند به تناسخ باور داشته باشند، اینکه روح در بدنی دیگر به بقا ادامه می‌دهد... چنین حماقت‌هایی. اما وقتی آدم‌ها پیر می‌شوند، می‌گویند: «دوست دارم بخوابم و هیچ‌وقت بیدار نشوم.»»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۹:۴۶

کاملا جرف حق رو میزنه

نمایش اسپویل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۳۵

والا فیلمهای ایشون یه جوریه که حتی بزرگسالان +20 هم سخت میتونن تحملش کنن ، بعد ایشون بخودشون اجازه میدن مخاطبهایی که نمیتونن فیلمهای ایشون رو ببینن رو ببره زیر سئوال؟ خب پسر خوب ، مخاطب تشنه ی دیدن فیلمهای مناسب سنش هست و مطالبه میکنه و این مطالبه توی فیلمهای مارول جواب داده . چرا خودتون رو به کوچه علی چپ میزنین؟ خودتون دوره ی کودکی و نوجوانی نداشتین مگه؟ اون دوران چه فیلمهایی نگاه میکردید که الان اون قشر نباید ببینن و کمپانی مارول نباید بسازد؟

نمایش اسپویل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۵۶

ولی از مردمی که نماینده عقایدشون ، فیلمای این آقان ، باید ترسید !

نمایش اسپویل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۲:۲۲

فقط اون قسمت که گفت مورفین میزنه میره فضا فیلم میبینه!

نمایش اسپویل
۲۶ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۰:۱۱

لامصب تو اون مخت چیه؟ لابد بیان فیلمای تو رو نماینده عقیده شون بکنن

نمایش اسپویل
بیشتر