news-background
news-background

نویسنده Handmaid's Tale: زایمان اجباری برده‌داری است

«مارگارت آتوود» نویسنده «سرگذشت ندیمه» (The Handmaid's Tale) به احتمال لغو حکم «رو علیه وید» (Roe vs. Wade) توسط دیوان عالی ایالات متحده واکنش نشان داد.

آتوود در «گاردین» می‌نویسد: «زنانی که نمی‌توانند در مورد بچه‌دار شدن یا نشدن خودشان تصمیم بگیرند برده‌اند، زیرا حکومت مدعی مالکیت و حق استفاده از بدن‌های آنان است.»

این نویسنده ادامه می‌دهد: «تنها شرایط مشابه برای مردان خدمت اجباری در ارتش است. در هر دو مورد، زندگی فرد به خطر می‌افتد، اما دست کم خوراک، پوشاک و مسکن سرباز تأمین می‌شود. حتی مجرمین در زندان از چنین حقوقی برخوردارند. اگر حکومت می‌خواهد زایمان را اجباری کند، چرا نباید هزینه پیش‌زادی، خود زایمان، پس از تولد و هزینه پرورش فرزند – برای نوزادانی که به خانواده‌های ثروتمند فروخته نمی‌شوند – را بپردازد؟»

آتوود اضافه می‌کند: «البته اگر فردی تصمیم بگیرد نوزادی به دنیا آورد، آن بحث دیگری است. نوزاد یک هدیه از طرف خود زندگی است. اما برای اینکه هدیه باشد باید آزادانه اهدا و آزادانه دریافت شود. از طرفی هدیه ممکن است پذیرفته نشود. هدیه‌ای که نمی‌توان آن را رد کرد هدیه نیست، بلکه نشانه ظلم و استبداد است. می‌گوییم زنان «زایمان کنند» و مادرانی که تصمیم می‌گیرند مادر باشند زایمان می‌کنند، و نوزاد را هدیه و موهبت می‌دانند. اما اگر تصمیم بگیرند که زایمان نکنند، زایش هدیه‌ای نیست که می‌بخشند؛ اخاذی از آن‌ها بر خلاف میل باطنی‌شان است.»

آتوود در پایان می‌گوید: «هیچ‌کس زنان را به سقط جنین مجبور نمی‌کند. هیچ‌کس نیز نباید آن‌ها را مجبور به تولد کند. اگر می‌خواهید زایمان را اجباری کنید اما دست کم این اجبار را آنچه که هست بنامید. برده‌داری است: ادعای مالکیت و کنترل بدن دیگران، و سود بردن از این ادعا.»

معترضین به لغو این قانون با لباس‌های شبیه به سریال «سرگذشت ندیمه» مقابل ساختمان دیوان عالی آمریکا در واشینگتن دی.سی. تجمع کرده‌اند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۵۴

باید قانون بزارن از یه تایمی به بعد نشه سقط کرد هر کی نخواد همون اول کار تموم کنه نه 4 ماه نگه داره ناجوره بچه رو مثل زباله بریزی بیرون خب نمیخوای همون 2 ماه اول با قرص سقطش کن

نمایش اسپویل
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۴۱

دقیقا

نمایش اسپویل
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۰۵

اون نوزاد، اقلا از یه جایی به بعد جان داره، بدنش کاملا بدن یک انسانه. درد رو حس میکنه. پذیرفتن مسئولیت نشان برده داری نیست. با این مدل استدلال نوزاد یک روزه هم چون برای افراد دردسر داره نگه داشتنش باید مجاز باشه کشتنش، و حتی دو روزه و حتی کودک تا 18 ساله.

نمایش اسپویل
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۲۷

سقط جنین تا چهارماهه تو آمریکا آزاده. امروز دارن درباره سقط تا 9 ماهگی صحبت میکنن. همون تا چهار ماه رو هم به بهانه اینکه بدن مال زنه آزاد کردن که خب انتخاب هم مال زنه دیگه. دنیا دنیای انتخابه. اگر من از 20 متری بپرم نمیتونم توقع داشته باشم که نمیرم.

نمایش اسپویل
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۵:۲۳

بله. جنین نقشی در این وقایع نداره. مادر داره. جنین انتخابی نداشته ولی مادر انتخاب داشته. تو نمیتونی بخاطر انتخاب احمقانه خودت دیگری رو مجازات کنی

نمایش اسپویل
۲۱ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۷:۰۱

دوست قشنگ. 1. فرق جنین که یه روز به تولدش مونده با نوزاد یک ساعت بعد از تولد چیه؟ 2.اگر دقت کنی مقاله و کامنت علی راجع به امریکاس. ما راجع به ایران چیزی نگفتیم. 3. در امریکا چنین تصمیماتی گرفته شده و میشه ای کاش منبع حرفات حس خودت نبود و یه ذره تحقیق میکردی. 4. بله باید تصمیم بگیرن آدمای عاقل از همون اول و این قانون هم برای همین گذاشته شده پس اعتراض نویسنده اون کتاب که در مقاله اومده و تمام کامنتهایی که گفتن راست میگه، صحیح نیست. مسائل حاملگی هم دلیل نمیشه یه انسان رو به اون شکل فجیع قتل برسونن. 5. باز هم میگم هیچ کس حرفی از ایران نزده و مقاله و کامنتها راجع به امریکا و حرف این نویسنده ست.

نمایش اسپویل
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۱:۵۵

دوست عزیز اگر دقت کرده باشی ۱.من در نظرم نوشتم *جنین* نه نوزاد ۲.توی ایران که اصلا کل ماجرا غیرقانونیه و هیچ پزشکی برات انجام نمیده چه رویان دو هفته ای چه جنین نه ماهه ۳.هیچ خانومی بعد از نه ماه تحمل حاملگی یه هویی تصمیم نمیگیره یه روز قبل تولد بچشو بکشه ۴.آدمای سالم از نظر روانی ، همون اول کار تصمیمشون رو میگیرن تا اولا دلبسته نشن و دوما مسایل حاملگی و مابقی ۵.توی ایران همون سزارینی که شما میگید هم برات انجام نمیدن حالا با این حساب صحبت کردن راجع به شرایط زمانی سقط کلا lost cause و بیهوده است

نمایش اسپویل
۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۴:۴۱

برنامه ریزی رو قبل بچه دار شدن بکنن اگر اشتباه کردن تا همون اوایل کارو تموم کنن. وقتی سقط جنین بعد از ۹ ماه هم آزاد باشه قتله. فکر کن یه بچه ای فردا قراره به دنیا بیاد یه روز قبل سزارین قتل بچه قانونیه، بعد از تولد ولی غیر قانونیه. چه فرقی این دو تا دارن؟ حالا فرض کن به قول خودت یه اشتباهی شده. سقط هم نکردن. بچه دو روزشه. میبینن توان مالی ندارن آیا باید قتل انجام بدن؟ نوزاد رو بکشن چون سختشونه نگهداریش؟ فرق نوزاد یه روز قبل و بعد تولد چیه که کشتن یکیش از نظر تو اشکال نداره ولی دومی غیر قانونیه؟؟!

نمایش اسپویل
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۲:۲۲

داداش تو به درد جنین دو ماهه اهمیت میدی ولی به درد نه ماه و بعد از تولد مادرش نه ؟ بچه دار شدن باید براساس برنامه ریزی و با آگاهی انجام بشه تا والدینش برای آینده اون بچه هم یه کاری بکنن نه یلخی اشتباها حالا که شده تا تهش بریم ؟ پس چه فرقی با جانداران دیگه بدون کورتکس تحول یافته داریم؟

نمایش اسپویل
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۲۰:۵۱

حرف حساب.

نمایش اسپویل
۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۱۷:۲۷

راست میگه دیگه خدایی

نمایش اسپویل