news-background
news-background

باکس آفیس: انیمیشن Bad Guys با ۲۴ میلیون دلار بالاتر از Fantastic Beasts 3؛ The Northman برنده رقابت با Unbearable Weight نیکلاس کیج

فیلم انیمیشن «آدم‌بد‌ها» (The Bad Guys) استودیوهای یونیورسال و دریم‌ورکس با افتتاحیه داخلی ۲۴ میلیون دلاری رتبه اول را به دست آورد و بالاتر از فیلم‌های پرستاره‌ای چون «سونیک خارپشت ۲» (Sonic the Hedgehog 2)، «جانوران شگفت‌انگیز: اسراسر دامبلدور» (Fantastic Beasts: The Secrets Of Dumbledore) و «شمالی» (The Northman) قرار گرفت. «جانوران شگفت‌انگیز ۳» با ۶۷ درصد، بیشترین کاهش فروش در هفته دوم را در چندگانه سینمایی «هری پاتر» ثبت کرده و با فروش آخر هفته ۱۴ میلیون دلاری در رتبه سوم ایستاده است.

«آدم‌بد‌ها» به کارگردانی «پیر پریفل» که با واکنش مثبت مخاطبین و منتقدین مواجه شده، بنابر گزارش «اینت‌تلیجنس» ۲.۱ میلیون بلیت در ایالات متحده و کانادا فروخته در حالی که «سونیک خارپشت ۲» با فروش ۱۵.۲ میلیون دلاری و کاهش بلیت‌فروشی ۴۸ درصدی در دومین هفته اکران جایگاه دوم را تصاحب کرده است. «آدم‌بد‌ها» از مخاطبین «پست‌ترک» امتیاز ۴ ستاره دریافت کرده، در حالی که ۵۶ درصد از خریداران بلیت زن، ۲۷ درصد زنان بالاتر از ۲۵ ساله، ۲۷ درصد افراد زیر ۲‍۵ ساله، و ۲۲ درصد مردان بالاتر از ۲۵ ساله بوده‌اند. نزدیک به ۴۰ درصد از خریداران بلیت این فیلم اروپایی تبار، ۲۵ درصد لاتین تبار، ۲۰ درصد آفریقایی تبار و ۹ درصد آسیایی تبار بوده‌اند.

در دورانی که نتفلیکس با کاهش بیننده روبرو است، و رویداد ورزشی مهمی در جریان نیست، این هفته یک بار دیگر برتری نمایش فیلم در سالن‌های سینما نسبت به پلتفرم‌های دیجیتال ثابت شد. با اکران فیلم‌ها در سالن‌های سینما، استودیوهای هالیوود این امکان را دارند که یک محصول را بیش از یک بار به فروش برسانند.

دو فیلم «شمالی» استودیوی فکوس و نیو ریجنسی با بازی «الکساندر اسکارزگارد»، «آنیا تیلور-جوی» و «بیورک»، و «بار تحمل‌ناپذیر استعداد عظیم» (The Unbearable Weight of Massive Talent) لاینزگیت با بازی «نیکلاس کیج»، در افتتاحیه به ترتیب فروش داخلی ۱۲ و ۷.۱ میلیون دلاری را ثبت کردند و ۹۴۰ و ۵۸۰ هزار بلیت فروختند. به دنبال موفقیت «همه‌چیز همه‌جا ناگهان» (Everything Everywhere All at Once) با بازی «میشل یو» که به فروش ۲۷ میلیون دلاری رسیده، انتظار می‌رود سینماروها در هفته‌های آینده «شمالی» را نجات دهند. این فیلم در بازارهای جهانی به فروش ۲۴ میلیون دلاری نزدیک شده است.

«شمالی» از مخاطبین نمره B «سینمااسکور» و امتیاز ۳ و نیم ستاره و ۷۵ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و ۵۶ درصد دیدن فیلم را توصیه می‌کنند، در حالی که «بار تحمل‌ناپذیر» نمره B+ «سینمااسکور» و امتیاز ۸۲ درصد «پست‌ترک» دریافت کرده و ۶۶ درصد از خریداران بلیت دیدن فیلم را توصیه می‌کنند.

این آمار نشان می‌دهد که مخاطبین مانند جشنواره تگزاس (SXSW) از «بار تحمل‌ناپذیر» استقبال بهتری نسبت به فیلم حماسی و خونین و ۲ ساعت و ۱۵ دقیقه‌ای «رابرت اگرز» به عمل آورده‌اند. علت فروش کمتر «بار تحمل‌ناپذیر» این نیست که «شمالی» در ظاهر فیلمی تکراری است که نمونه‌اش به وفور در پلتفرم‌های دیجیتال یافت می‌شود، بلکه این است هر دوی این فیلم‌ها، مخاطبین ۱۸ تا ۳۴ ساله را هدف گرفته‌اند. حدود ۶۱ درصد از خریداران بلیت فیلم «شمالی» از این گروه سنی و ۶۸ درصد مرد بودند، در حالی که ۵۷ درصد از مخاطبین «بار تحمل‌ناپذیر» از این دسته، و ۵۹ درصد مرد گزارش شده‌اند.

فروش «شمالی» حتی بالاتر از فیلم تاریخی و حماسی دیگر فکوس یعنی «عقاب» (The Eagle) است که در سال ۲۰۱۱ اکران شد و ۸.۶ میلیون دلار فروخت. از سوی دیگر فکوس نسبت به لاینزگیت هزینه بیشتری برای تیزرهای تلویزیونی متحمل شده است.

«شمالی» یکی از معدود فیلم‌هایی است که با بودجه متوسط ۷۰ میلیون دلاری تولید شده است. حتی پیش از پاندمی کمتر استودیویی برای تولید چنین پروژه‌هایی چراغ سبز نشان می‌داد. با این حال، قمار بر روی یک فیلمساز مؤلف هزینه دارد و اگر نتیجه دلخواه حاصل نشود، حکمرانی دی‌سی و مارول اجنتاب‌ناپذیر خواهد بود. «ددلاین» گزارش داده است که هزینه تولید «شمالی» به صورت مساوی میان فکوس و نیو ریجنسی تقسیم شده است. نیو ریجنسی سابقه تولید «از گور برخاسته» (The Revenant) با بودجه ۱۳۵ میلیون دلاری و کسب اسکار را دارد.

فکوس نهایتاً تصمیم گرفت «شمالی» را در فصل شلوغ اهدای جوایز اکران نکند و عرضه فیلم را با نمایش محدود آغاز نکند، و در عوض آن را به صورت گسترده و به مدت ۱۷ روز روی پرده ببرد و تا حد ممکن از تمامی بازارها بیشترین درآمد را به دست آورد. این فیلم بیشترین فروش را در لس‌آنجلس، نیویورک، سان فرانسیسکو، دالاس، و واشینگتن دی‌سی داشته و حدود ۵۶ درصد از مخاطبینش اروپایی تبار، ۲۱ درصد لاتین تبار، ۱۰ درصد آفریقایی تبار، و ۱۳ درصد آسیای تبار و از سایر نژادها بوده‌اند.

«بار تحمل‌ناپذیر استعداد عظیم» طبق پیش‌بینی‌ها ۷ میلیون دلار فروخت، اما همچنان این دستاور مطلوبی برای سازندگان نخواهد بود. جنبه مثبت اما این است که فیلم با ۳۰ میلیون دلار به تولید رسیده و بنا بر ادعای استودیوهای رقیب، در دومین هفته اکران ممکن است به لطف بازخوردهای مثبت افت فروش کمی را ثبت کند.

کیج در شبکه‌های اجتماعی به بازاریابی «بار تحمل‌ناپذیر» کمک زیادی نکرد. این در حالی است که «آنیا تیلور-جوی» نقشی کلیدی برای بازاریابی «شمالی» داشت و هوادارانش را از فیلم آگاه و در برای هر پست ۱ تا ۲ میلیون کلیک بازدید را ایجاد می‌کرد. استودیوهای رقیب لاینزگیت می‌گویند «بار تحمل‌ناپذیر» همیشه قرار بوده فیلمی باشد که در شهرهای بزرگ پرفروش شود و شوخی‌های آن در ایالت‌های کم‌جمعیت‌تر لزوماً قابل‌درک نیست. پرفروش‌ترین بازارهای داخلی این فیلم لس‌آنجلس، نیویورک، سان فرانسیسکو، دالاس و شیکاگو بودند. با اکران «بار تحمل‌ناپذیر» در سالن‌های سینما به جای پلتفرم‌های دیجیتال، اعتبار کیج نزد سینمادوستان بیشتر، و احتمال تبدیل شدن این فیلم به یک اثر کالت کلاسیک در آینده افزایش پیدا می‌کند.

در طول شانزدهمین آخر هفته سال ۲۰۲۲، تمامی فیلم‌ها ۹۳ میلیون دلار در بازارهای آمریکای شمالی فروختند. در سال ۲۰۱۹ در چنین آخر هفته‌ای فیلم «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) اکران شده بود.

فیلم «مامان کوچولو» (Petite Maman) تازه‌ترین اثر «سلین سیاما» از هفته در لس‌آنجلس و نیویورک به صورت محدود اکران شد و ۴۵.۸ هزار دلار یا ۱۱.۴ هزار دلار در هر سالن سینما فروخت. فیلم «دوک» (The Duke) سونی پیکچرز کلاسیکس با بازی «هلن میرن» و «جیم برادبنت» دیگر فیلم مستقلی بود که این هفته به بازار آمریکای شمالی رسید و ۲۸.۷ هزار دلار فروش کرد.

«جانوران شگفت‌انگیز: اسراسر دامبلدور» در ۶۷ بازار بین‌المللی ۳۸.۳ میلیون دلار فروخت و به فروش جهانی ۲۸۱ میلیون دلاری نزدیک شد. این فیلم بر خلاف آمریکای شمالی با ۴۴ درصد کاهش فروش زیادی را در آنسوی مرزهای هالیوود به جا گذشته است. پرفروش‌ترین بازارهای خارجی این فیلم تا امروز آلمان با ۲۳.۳ میلیون دلار، ژاپن با ۲۲.۳ میلیون دلار، بریتانیا با ۲۱.۷ میلیون دلار، چین با ۱۷.۵ میلیون دلار و فرانسه با ۱۳.۶ میلیون دلار بوده‌اند.

«سونیک ۲» این هفته در ۵۷ بازار خارجی ۱۹ میلیون دلار فروخت و به فروش جهانی ۲۸۸ میلیون دلاری نزدیک شد. پرفروش‌ترین بازارهای بین‌المللی این دنباله تا امروز بریتانیا با ۲۶.۳ میلیون دلار، مکزیک با ۱۵.۷ میلیون دلار، فرانسه با ۱۴.۳ میلیون دلار، استرالیا با ۱۳.۱ میلیون دلار و برزیل با ۸.۹ میلیون دلار بوده‌اند. رقابت «سونیک خارپشت ۲» و «جانوران شگفت‌انگیز ۳» در خاور میانه از آخر هفته آینده آغاز خواهد شد.

انیمیشن «آدم‌بدها» ۲۹ آوریل در چین اکران خواهد شد اما تاکنون ۸۷.۱ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخته است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید