news-background
news-background

رابرت اگرز: بازسازی Nosferatu طلسم شده؛ نمی‌توانم The Witch را دوباره نگاه کنم

کارگردان «ساحره» و «فانوس دریایی» می‌گوید بازسازی «نوسفراتو» دو مرتبه «از هم پاشیده» است.

«رابرت اگرز» کارگردان بازسازی «نوسفراتو» (Nosferatu) می‌گوید «هری استایلز» در این فیلم نقش‌آفرینی نخواهد کرد. او تأکید می‌کند که این خواننده و بازیگر قرار نبوده نقش یک خون‌آشام را بازی کند.

اگرز در مصاحبه با «ایندی‌وایر» می‌گوید زمان تولید «نوسفراتو» نامشخص است: «رفیق، نمی‌دانم. دو مرتبه از هم پاشیده. سعی کردم این را اعلام کند اما چیزی که اعلام شد این بود که «هری استایلز» قرار است در فیلم بازی کند. فقط می‌خواهم تأکید کنم که او قرار بود نقش «هاتر» را بازی کند نه خود «نوسفراتو».»

در فیلم «نوسفراتو» (Nosferatu 1922) ساخته «فردریش ویلهم مورنائو» که از رمان «دراکولا» (Dracula) نوشته «برام استوکر» اقتباس شده بود، شخصیت «توماس هاتر» انسانی است که در یک سفر کاری با نوسفراتوی خون‌آشام برخورد می‌کند و نهایتاً او را به قتل می‌رساند.

اگرز می‌گوید نگران است که بازسازی این فیلم طلسم‌شده باشد: «سخت تلاش کرده‌ام. و فکر می‌کنم که شاید روح مورنائو به من می‌گوید که دست نگه دارم.»

فیلم اگرز دومین بازسازی «نوسفراتو» مورنائو پس از «نوسفراتوی خون‌آشام» (Nosferatu the Vampyre) به کارگردانی «ورنر هرتسوک» است. اگرز می‌گوید مشکلاتی با فیلم هرتسوک دارد اما این فیلمساز آلمانی انتخابی طبیعی‌تر برای بازسازی می‌داند: «فیلم هرتسوک – عاشق هرتسوک هستم، او یکی از کارگردانان محبوب من است – اما احساس می‌کنم که یکپارچه نیست. موسیقی متن آن را دوست دارم، [ایزابل] آجانی را دوست دارم، [کلاوس] کینسکی را دوست دارم، اما صحنه‌های شبی که نور از روبرو به سوژه می‌تابد... چه؟ این یکی از خصوصیات هرتسوک است. اما بهترین سکانس فیلم برای من ورود به قلعه «داس راینگولد» است، و نمی‌دانم که در فیلم منطقی است یا نه هرچند که فوق‌العاده است. اما در عین حال با توجه به تاریخ آلمان و تاریخ سینمای آلمان، او انتخاب درستی برای فیلم بود، و باید آن را می‌ساخت. نمی‌دانم. شاید مورنائو به من می‌گوید تو حق نداری.»

اگرز در مصاحبه دیگری با «گاردین» می‌گوید نمی‌تواند فیلم «ساحره» (The Witch) را نگاه کند. این فیلمساز که علاوه بر «ساحره» دو فیلم «فانوس دریایی» (The Lighthouse) و «شمالی» (The Northman) را ساخته، می‌گوید: «راستش، نمی‌توانم دیدن «ساحره» را تحمل کنم.»

«ساحره» با بازی «آنیا تیلور-جوی» در سال ۲۰۱۵ اکران شد و در حالی که با بودجه ۴ میلیون دلاری تولید شده بود، ۴۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروخت.

اگرز ادامه می‌دهد: «موضوع این نیست که فیلم بدی است، بازی‌ها عالی‌اند، اما به عنوان یک فیلمساز به اندازه کافی مهارت نداشتم تا آنچه در ذهن دارم را به تصویر بکشم. در «فانوس دریایی»، موفق شدم چنین کنم. و «شمالی» فیلمی است که به آن افتخار می‌کنم، اما همه‌چیز آن‌گونه که امیدوار بودم پیش نرفت.»

«شمالی» اولین فیلم استودیویی اگرز است. او می‌گوید: «دو فیلم اولم برای بازاریابی به صورت آزمایشی اکران شدند، اما هیچ اختیاری در مورد هیچ چیز نداشتم. بنابراین این جدید بود، و اگرچه روندش را دوست نداشتم، اما درس‌هایی از آن آموختم. اما از این گذشته، فیلمی بود که می‌خواستم بسازم. این کات کارگردان است. فشار استودیو باعث شد فیلمی بسازم که در ابتدا ایده‌اش را مطرح کرده بودم، یعنی سرگرم‌کننده‌ترین فیلمی که رابرت اگرز می‌تواند بسازد. راستش، بدون فشار آن‌ها، نمی‌توانستم بسازمش. برای من روایت قصه‌ای که یک شروع، میانه و پایان دارد، دشوار است.»

اگرز در مورد شرایط سخت فیلمبرداری با ستارگانی چون تیلور-جوی، «الکساندر اسکارزگارد» و «ویلم دافو» در لوکیشن‌های گل‌آلود و سرد ایسلند می‌گوید: «الکس در مقطعی به من گفت: «عمداً این کارها را می‌کنی تا من را روانی کنی.» اما من این لوکیشن‌ها را به خاطر سادیستی بودن انتخاب نکردم. به این علت انتخابشان کردم که داستان فیلم‌های من در این محیط روی می‌دهد.»

اگرز در مورد پروژه بعدی‌اش می‌گوید: «قطعاً می‌خواهم اثری کوچک‌تر بسازم، و نه فقط به خاطر فشار و مشکلاتش که بسیار واقعی بودند، بلکه به خاطر اینکه درس‌های زیادی از «شمالی» یاد گرفتم، فیلمی که برای من بیش از حد بزرگ بود. و سرانجام احساس می‌کنم که حالا می‌دانم چطور فیلم بسازم، می‌دانید؟»

«شمالی» ۲۲ آوریل در آمریکا اکران خواهد شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید