news-background
news-background

دردمندان شریف؛ بهترین فیلم‌هایی که در مراسم اسکار ۲۰۲۲ نامزد هیچ جایزه‌ای نشدند

 

در میان فهرست نامزدهای نود و چهارمین دوره مراسم اهدای جوایز آکادمی که سه‌شنبه این هفته منتشر شد، فیلم‌هایی چون «قدرت سگ» (The Power of the Dog) و «تل‌ماسه» (Dune) پیشتازی کردند، اما آثاری کم-‌هزینه‌تر نظیر «موشک سرخ» (Red Rocket) «شان بیکر» یا «خوک» (Pig) «مایکل سارنوسکی» هیچ نامزدی اسکاری را کسب نکردند.

در ادامه بعضی از بهترین فیلم‌هایی که در سال ۲۰۲۱ عرضه شدند و به هیچ نامزدی اسکاری دست پیدا نکردند فهرست شده است:

   

۱. فرنچ دیسپچ (The French Dispatch)

«فرنچ دیسپچ» اولین فیلم بلند «وس اندرسون» از سال ۲۰۰۷ بود که در هیچ شاخه‌ای نامزد اسکار نمی‌شد. این فیلم با بازی «تیموتی شلمی»، «بیل ماری»، «تیلدا سویینتون»، «آدرین برودی»، «اوون ویلسون» «فرانسیس مک‌دومند»، «باب بالابان»، «جف گلدبلوم»، «الیزابت ماس»، «جفری رایت»، «تونی ریولوری» و بسیاری دیگر با ۹ دقیقه طولانی‌ترین تشویق ایستاده جشنواره کن را ثبت کرد. داستان این فیلم ۱۴۳ دقیقه‌ای که ۲۲ اکتبر در سالن‌های سینمای آمریکا اکران شد در یک شهر خیالی فرانسوی در قرن بیستم روی می‌دهد. این فیلم را منتقدین «جاه‌طلبانه‌ترین اثر اندرسون تا امروز» با لحظاتی که از طنز بی‌بدیل فیلمساز و توجه جنون‌آمیز او به جزئیات سرشار است توصیف کرده‌اند.

   

۲. جمعی (Mass)

«جمعی» با بازی «رید برنی»، «آن دود»، «جیسون آیزاکس» و «مارتا پلیمپتون» اولین فیلم بلند «فران کرانز» بود و داستانی در مورد والدین یکی از قربانیان تیراندازی در یک مدرسه و والدین تیرانداز روایت می‌کرد که شش سال پس از واقعه توافق کرده بودند با یکدیگر گفت‌وگو کنند. این فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۵ درصد دریافت کرده است.

 

۳. شمارنده کارت (The Card Counter)

«اسکار آیزاک» در «شمارنده‌ کارت» نقش قمارباز و کهنه‌سربازی را بازی می‌کند به یک مرد جوان کمک می‌کند از یکی از دشمنانش انتقام بگیرد. در خلاصه داستان رسمی فیلم آمده است: «رستگاری در «شمارنده کارت» پل شریدر یک بازی طولانی است. داستان این تریلر انتقامی که با تنش منحصر به فرد و سینمایی شریدر بازگو شده، و بازیگرانی چون «اسکار آیزاک»، «تیفانی هدیش»، «تای شریدان» و «ویلم دافو» نقش‌آفرینی کرده‌اند، در مورد یک بازجوی سابق نظامی است که قمار روی آورده و تصمیمات گذشته او را رها نمی‌کنند.»

 

۴. موشک سرخ (Red Rocket)

«موشک سرخ» تازه‌ترین اثر «شان بیکر» پس از فیلم تحسین‌شده «پروژه فلوریدا» (Florida Project) است که در جشنواره کن سال ۲۰۱۷ روی پرده رفت. داستان «موشک سرخ» در مورد یک بازیگر مرد فیلم‌های مستهجن است که از لس‌آنجلس به زادگاهش تگزاس بازمی‌گردد. بعضی از منتقدین «موشک سرخ» را «سیاسی‌ترین فیلم بیکر» نامیده‌اند اما آن را در عین حال بسیار خوش‌ساخت و لذت‌بخش و فیلمبرداری «درو دنیلز» را چشم‌نواز می‌دانند.

 

۵. جزیره برگمان (Bergman Island)

«جزیره برگمان» به کارگردانی «میا هانسن-لووه» پس از چند سال انتظار در جشنواره کن ۲۰۲۱ اکران شد و در بخش مسابقه برای نخل طلا رقابت کرد. داستان «جزیره برگمان» در مورد زوج فیلمسازی با بازی راث و کریپس است که به جزایر فارو سفر می‌کنند، جایی که «اینگمار برگمان» فیلمساز سوئدی در آن‌جا زیست و از دنیا رفت و چندین صحنه از فیلم‌هایش از جمله «همچون یک آینه» (Through a Glass Darkly) در سال ۱۹۶۱، «پرسونا» (Persona) در سال ۱۹۶۶، «مصائب آنا» (The Passion of Anna) در سال ۱۹۶۹ و «صحنه‌هایی از یک ازدواج» (Scenes from a Marriage)‌ در سال ۱۹۷۲ را فیلمبرداری کرد.

 

۶. شوالیه سبز (The Green Knight)

فیلمفانتزی و ماجراجویی «شوالیه سبز» به کارگردانی «دیوید لوری» از افسانه «شاه آرتور» الهام گرفته شده و «دو پاتل» نقش شخصیتی به نام «سر گاوین» را بازی می‌کند که برادرزاده بی‌پروای «شاه آرتور» است و برای یافتن غریبه‌ای غول‌پیکر موسوم به «شوالیه سبز» سفر آغاز می‌کند. «جول اجرتون»، «بری کیوگان»، «آلیسیا ویکاندر»، و «شان هریس» دیگر بازیگران «شوالیه سبز» بودند. «کارلوس آگلیلار» منتقد «پلی‌لیست» در مورد این فیلم نوشته بود: «عظمت این فیلم مرا مرعوب می‌کند. مسحور می‌کند و فریب می‌دهد و تسخیر می‌کند تا اینکه جوانه همچون خزه تمام تنم را می‌پوشاند. اما به جای اینکه تهدیدی برای اختناق باشد، «شوالیه سبز» منبع تازه‌ای از اکسیژن به ژانر شمشیر و جادوگری تزریق می‌کند.»

 

۷. یادگار قسمت دوم (The Souvenir Part II)

داستان این دنباله «یادگار قسمت ۲» که در جشنواره‌های کن و نیویورک با استقبال منتقدین همراه بود از جایی آغاز می‌شود که جولی با بازی «آنر سویینتون» در حال بند زدن یک رابطه در هم شکسته است. «تیلدا سویینتون» مادر واقعی آنر نقش مادر شخصیت جولیا را در فیلم بازی کرده است.  

۸. زودباش زودباش (C’mon C’mon)

فیلم «زودباش زودباش» ساخته «مایک مایلز» در جشنواره فیلم «انرجاکامریمیج» جایزه «قورباغه طلایی» بهترین فیلمبرداری و «جایزه مخاطبین» را دریافت کرده بود. داستان «زودباش زودباش» با بازی «واکین فینیکس» که به صورت سیاه و سفید فیلمبرداری شده در مورد یک ژورنالیست رادیویی به نام جانی با بازی فینیکس است که باید از پسر برادرش مراقبت کند.

 

۹. مموریا (Memoria)

داستان «مموریا» که نماینده کلمبیا برای اسکار ۲۰۲۲ بود، در مورد یک زن اسکاتلندی است که با شنیدن یک صدای «بنگ» بلند، شروع می‌کند به تجربه کردن سندرم احساسی عجیب در حالی که در جنگل‌های کلمبیا پرسه می‌زند. ویراستاکول که بیشتر با فیلم «عمو بونمی که زندگی‌های گذشته‌اش را به یاد می‌آورد»شناخته می‌شود، در فیلم «مموریا» با «تیلدا سویینتون» همکاری کرده است. تمامی آثار این کارگردان سورئال، اسرارآمیز، و عجیب‌اند، و «مموریا» نیز به همان اندازه خیال‌گونه، پرابهام و وهم‌آلود است.

 

۱۰. عبور (Passing)

غیبت «روث نگا» در بخش بهترین بازیگر زن نقش مکمل یکی از مهم‌ترین بی‌توجهی‌های رأی‌دهندگان آکادمی به این بازیگر تحسین‌شده بود. «عبور» داستانی در مورد دو زن سیاه‌پوست، آیرین ردفیلد (تسا تامپسون) و کلر کندری (روث نگا) روایت می‌کند که اواخر دهه ۱۹۲۰ نیویورک در اوج نهضت «رنسانس هارلم» نیویورک اجازه «گذر» داشتند اما تصمیم گرفتند که در طرف دیگر مرزبندی‌ها بر اساس رنگ پوست حرکت کنند. وقتی در یک بعد از ظهر تابستانی دو دوست دوران کودکی را به هم می‌رساند، آیرین با بی‌میلی کلر را به خانه‌اش دعوت می‌کند و او را به همسر و خانواده‌اش معرفی و به زودی به حلقه اجتماعی بزرگ‌تری روانه‌اش می‌کند. با عمیق‌تر شدن روابط آن‌ها، آیرین زندگی یکنواخت خود را به واسطه کلر دگرگون می‌بیند.

 

۱۱. خوک (Pig)

اولین فیلم «مایکل سارنوسکی» در مقام کارگردان تا حدی ستایش شد که «نیکلاس کیج» را هم متعحب کرد. کیج در این فیلم نقش یک شکارچی ترافل تک‌رو در اوریگن را بازی می‌کند که خوک شکارچی‌اش ربوده شده و چاره‌ای ندارد جز اینکه به پورتلند بازگردد و با گذشته‌اش مواجه شود.

 

۱۲. زولا (Zola)

«زولا» به کارگردانی «جانیکزا براوو» یکی از جنجالی‌ترین آثاری بود که در جشنواره ساندنس ۲۰۲۰ روی پرده رفت و هفت نامزدی از سوی ایندیپندنت اسپیریت دریافت کرد. این فیلم ملاقات «زولا» با «استفانی» با بازی کیو در یک رستوران را روایت می‌کند جایی که استریپر به عنوان پیشخدمت مشغول به کار است. یک روز وقتی که این دو شماره‌های تماس خود را رد و بدل می‌کنند، استفانی زولا را به یک سفر جاده‌ای دعوت می‌کند، تا با رقصیدن در استریپ کلاب‌های فلوریدا تا جایی که ممکن است پول درآورند.

 

۱۳. انسان‌ها (The Humans)

«استیون کرم» این فیلم را از نمایش برنده تونی خودش اقتباس کرده بود. داستان «انسان‌ها» در یک آپارتمان کوچک در منهتن روایت می‌شود و گردهمایی خانواده بلیک برای جشن شکرگزاری را به تصویر می‌کشد اما این رویداد به ظاهر ساده چرخی پیچیده می‌کند.

 

۱۴. دسته‌روی (Procession)

این مستند تحسین‌شده به کارگردانی «رابرت گرین» سرگذشت شش مرد را روایت می‌کند که از سوی کشیش‌های کاتولیک آزار جنسی را تحمل کرده‌اند. گرین در این فیلم مرز میان فیلمسازی داستانی و غیر-داستانی را از بین می‌برد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ بهمن ۱۴۰۰ ۱۲:۳۵

ناموسا شوالیه سبز حتی نباید حق اکران میگرفت چه برسه به اسکار. خیلی بد بود

نمایش اسپویل