news-background
news-background

«بن استیلر»: «در هالیوود خویشاوندسالاری وجود ندارد»؛ جدال توییتری کمدین با تهیه‌کننده آمریکایی

«فرانکلین لئونارد» تهیه‌کننده آمریکایی سه‌شنبه هفته گذشته به توییتر آمد تا از نحوه انتخاب بازیگران یک فیلم انتقاد کند. «بن استیلر» وارد بحث شد و سعی کرد ثابت کند که در هالیوود نقش‌ها بر اساس توانایی به بازیگران می‌رسد نه ارتباطات و پیوندهای خانوادگی.

لئونارد که در سال ۲۰۰۴ «فهرست سیاه» هالیوود را بنیان‌گذاری کرده، به امضای قرارداد «هاپر پن»، فرزند «شان پن» بازیگر برنده اسکار برای بازی در فیلم کوتاهی به تهیه‌کنندگی «دستری اسپیلبرگ» و «اوون کینگ» فرزندان «استیون اسپیلبرگ» فیلمساز و «استیون کینگ» نویسنده واکنش نشان داده بود.

لئونارد در واکنش به این پروژه می‌نویسد: «هالیوود شایسته‌سالار است، نه؟» هرچند او سپس کمی عقب‌نشینی کرد و گفت: «با این حال، ظاهراً یک فیلم کوتاه است.» اما استیلر که خود فرزند بازیگران «جری استیلر» و «آن میرا» است، پاسخ او را می‌دهد: «بیش از حد سطحی‌نگرانه است. مردم، کار می‌کنند، خلق می‌کنند. هر کسی مسیر خودش را می‌رود. برایشان آرزوی موفقیت کن.»

گزارش یو‌سی‌ال‌ای اخیراً نشان داده است که اگرچه تنوع نژادی مقابل دوربین با پیشرفت‌هایی همراه بوده اما پشت دوربین این عدالت برقرار نشده است. «دارنل هانت» ریاست دانشگاه می‌گوید: «میزان پیشرفت پشت دوربین به همان اندازه نبوده. مشخصاً در بخش تهیه‌کنندگی، از پنج سال قبل وقتی ما شروع کردیم به بررسی داده‌ها، تغییرات بسیار اندکی صورت گرفته. این گزارش گویای بسیاری مسائل است، به‌ویژه همزمان با آغاز اصلاعات نژادی فعلی.»

لئونارد در پاسخ به استیلر می‌نویسد: «[برایشان آرزوی موفقیت] می‌کنم، مشکلی نیست، اما فکر می‌کنم مهم است که ما آن مسیرها را بشناسیم.»

استیلر می‌گوید: «بله. از روی تجربه می‌گویم، ضمن اینکه هیچ‌یک از این افراد را نمی‌شناسم، شرط می‌بندم که همگی با چالش‌هایی مواجه بوده‌اند. چالش‌هایی متفاوت با افرادی که به صنعت فیلمسازی دسترسی ندارند. صنعت نمایش همان‌گونه که همگی می‌دانیم بسیار دشوار است، اما در نهایت شایسته‌سالار است.»

لئونارد می‌پرسد: «رعایت نشدن تنوع نژادی پشت دوربین را چگونه توضیح می‌دهی؟ عدم وجود شایسته‌سالاری؟» ستاره «تندر استوایی» (Tropic Thunder) اگرچه موافقت می‌کند که رعایت تنوع نژادی همچنان یک مشکل بزرگ است اما پاسخ می‌دهد: «افراد بی‌استعدادی که به دلیل شهرت یا خویشاوندی فرصتی کسب می‌کنند دوام نمی‌آورند.»

لئونارد دوباره تأکید می‌کند: «اساساً موافق نیستم، و باز هم می‌گویم آمار دروغ نمی‌گویند... حدود یک-سوم افراد شاغل در صنعت نه به دلیل شایستگی بلکه فاکتورهای دیگر (کسانی که می‌شناسند، سیاست‌های استعماری، تبعیض جنسیتی و غیره) شغلشان را به دست آورده‌اند.»

این تهیه‌کننده اضافه می‌کند: «هر دوی ما افراد نالایقی را می‌شناسیم که بنابر دلایلی غیر از استعدادشان استخدام می‌شوند، هرچند هر دوی ما ادب را رعایت می‌کنیم و نامی از کسی نمی‌‌بریم.»

لئونارد در توییت دیگری می‌نویسد: «هالیوودی‌ها گمان می‌کنند شایسته‌سالاری مطلق وجود دارد و موفقیت‌شان نشان‌دهنده شایستگی خود‌شان است.» استیلر این توییت را نیز بی‌پاسخ نمی‌گذارد و می‌گوید: «عجب. واقعاً؟ من کاملاً خود را مدیون والدینم می‌دانم و به هیچ وجه نگفتم که مدیون نیستم. چرا به همه تعمیمش می‌دهی؟ بحث تو در مورد تنوع نژادی بسیار روشن است و من با آن موافقم.»

در ادامه «دستری اسپیلبرگ» نیز وارد بحث استیلر و لئونارد می‌شود و با توییتی که حالا حذف شده می‌نویسد: «من فقط یک فیلمساز زن جوان باانگیزه‌ام که هنر سینما را می‌ستاید. مردم می‌توانند بحث خویشاوندسالاری را مطرح کنند، اما از ته دل یقین دارم که برای رسیدن به جایگاه فعلی‌ام سخت کار کرده‌ام و به راحتی به دست نیامده. به این فیلم و عواملش افتخار می‌کنم.»

«دستری اسپیلبرگ» در توییت دیگری توضیح می‌دهد: «می‌دانم که با مزیت‌هایی به دنیا آمده‌ام!» و اضافه می‌کند: «مأموریت من این است که استعدادهای جدیدی را وارد صنعت کنم و فرصتی به هنرمندانی با سوابق مختلف دهم. هیچ‌کس نباید به دلیل نداشتن روابط طرد شود.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ مرداد ۱۴۰۰ ۲۱:۳۸

دقیقا حرف درستی زده. فرصتی که برای فرزندان صنعت هالیوود فراهمه در قیاس با مردم عادی انکار ناپذیره

نمایش اسپویل