news-background
news-background

«جان لوکاره» نویسنده Tinker Tailor Soldier Spy درگذشت؛ واکنش «گری اولدمن»‌ و «استیون کینگ»

«جان لوکاره» نویسنده‌ی سرشناس بریتانیایی رمان‌های جاسوسی در سن ۸۹ سالگی درگذشت. خانواده او شنبه شب مرگ نویسنده را بر اثر ذات‌الریه تأیید کرده‌اند. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

لوکاره علاوه بر «بندزن خیاط سرباز جاسوس» (Tinker Tailor Soldier Spy)، رمان‌های تحسین‌شده و پرفروش دیگری چون «جاسوسی که از سردسیر آمد» (The Spy Who Came In From The Cold)، «مدیر شب» (The Night Manager) و «دختر درامر کوچک» (The Little Drummer Girl) را به نگارش درآورده بود. اغلب آثار او به فیلم و سریال تلویزیونی تبدیل شدند و بازیگرانی چون «ریچارد برتون»، «الک گینس»، «رالف فایز»، و «گری اولدمن» در آن‌ها به ایفای نقش پرداختند.

«جانی گلر» ایجنت لوکاره در مصاحبه با «گاردین» این نویسنده را «غول شکست‌ناپذیر ادبیات انگلیسی» خوانده است که «دوران «جنگ سرد» را تعریف کرد و شجاعانه دهه‌ها حقیقت را به زبان آورد. من یک راهنما را از دست دادم، یک منبع الهام و مهم‌تر از همه یک دوست را. انسانی مانند او را نخواهیم دید.»

لوکاره با نام واقعی «دیوید کورن‌ول» در سال ۱۹۳۱ متولد شد و در اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰ در سوئیس زبان آلمانی را فراگرفت. او پس از دوره‌ی آموزگاری کوتاهی، به عنوان یک مأمور اطلاعاتی به «سرویس خارجه بریتانیا» ملحق شد و در آن‌جا جاسوسان پشت «پرده‌ی آهنین» را زیر نظر داشت و بعدها از آنان برای نوشتن رمان‌هایش الهام گرفت.

اولین رمان لوکاره در سال ۱۹۶۱ تحت عنوان «ندای مردگان» (Call of the Dead) منتشر شد و شخصیت «جورج اسمایلی» در آن ظهور کرد اما این رمان سومش «جاسوسی که از سرسیر آمد» بود که او را به شهرت رساند. داستان این کتاب در مورد یک مأمور پنجاه و چند ساله به نام «الک لیماس» بود که آلمان شرقی فرستانده می‌شد.

لوکاره در دهه‌ی ۱۹۷۰ سه رمان دیگر از جمله «بندزن خیاط سرباز جاسوس» را منتشر کرد و در سال ۱۹۹۳ وقتی «جنگ سرد» رو به پایان گذاشت، مضوعات پهناورتری چون خرید و فروش اسلحه را با «مدیر شب»، تجارت داروسازی را با «باغبان وفادار» (The Constant Gardener) در سال ۲۰۰۱ و ترور را با «دوستان حقیقی» (Absolute Friends) در سال ۲۰۰۴ بررسی کرد. آخرین رمان لوکاره در سال ۲۰۱۷ تحت عنوان «میراث جاسوسان» (A Legacy of Spies) منتشر و سرگذشت شخصیت اسمایلی برای آخرین بار روایت شد.

اما پیش از انتشار آخرین رمانش، لوکاره کتاب خاطرات «تونل کبوتر» (The Pigeon Tunnel) را در سال ۲۰۱۶ به بازار عرضه کرد و از ملاقاتش با «مارگارت تاچر» و «روپرت مرداک» گفت و اعتراف کرد:‌ «من نه یک همسر نمونه و نه یک پدر نمونه بوده‌ام، و علاقه‌ای هم ندارم که این‌گونه به نظر برسم.»

«گری اولدمن» بازیگر فیلم «بندزن خیاط سرباز جاسوس» با انتشار بیانیه‌ای به درگذشت لوکاره واکنش نشان داده و می‌گوید: «برای من، جان لوکاره معانی بسیاری داشت. او البته نویسنده‌ی عالی بود، «مالک» حقیقی رمان‌های جاسوسی جدی و پیچیده و بزرگسالانه – او براستی ژانر را از آن خود کرد. نویسندگان بعدی همگی مدیون او هستند. شخصیت‌های او عمیق و استادانه ترسیم شدند و شمارشان بسیار زیاد است، اما «جورج اسمایلی» یکی از نقاط عطف زندگی من است.»

«استیون کینگ» نویسنده‌ی ژانر وحشت هم در واکنش به درگذشت لوکاره می‌نویسد: «این سال وحشتناک یک غول ادبی و یک روح انسان‌دوست را گرفت.» او در توییت دیگری می‌گوید «دختر درامر کوچک» یکی از بهترین رمان‌هایی است که به عمرش خوانده.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید