news-background
news-background

عذرخواهی خانواده «رولد دال» به‌خاطر اظهارات یهودستیزانه نویسنده در دهه‌های گذشته

«رولد دال» نویسنده بریتانیایی «داستان‌سرای شماره ۱ دنیا» نامیده شده و آثار کلاسیکی چون «چارلی و کارخانه شکلات‌سازی» (Charlie and the Chocolate Factory) و «بی‌اف‌جی» (BFG) را در کارنامه دارد، اما اظهارات جنجالی او در سال‌های حیاتش برچسب «یهودستیزانه» خورده. حالا خانواده‌ی این نویسنده از طریق وب‌سایت رسمی او از این بابت عذرخواهی کرده‌اند.

نت‌فلیکس اخیراً قراردادی ۱ میلیارد دلاری برای توسعه‌ی فیلم و سریال بر اساس آثار او منعقد کرده و «تایکا وایتیتی» کارگردان برنده‌ی اسکار قرار است سریال انیمیشن «چارلی و کارخانه‌ شکلات‌سازی» را برای این شبکه به تولید برساند. فیلم «جادوگران» (The Witches) بر اساس کتاب دال نیز به‌تازگی از HBO پخش شده است.

دال ۳۰ سال قبل از دنیا رفت، اما اظهاراتش به نظر از خاطر یهودیان پاک نشده است. این نویسنده در سال ۱۹۸۳ در مصاحبه با «نیو استیتمن» گفته بود:‌ «خصیصه‌ای در شخصیت یهودیان است که دشمنی را برمی‌انگیزد، شاید نوعی عدم سخاوتمندی در مقابل غیر-یهودیان باشد. منظورم این است که همیشه دلیلی وجود دارد برای تشکیلات ضد-هرچیز [علیه آنان] در هرکجا.» او اضافه می‌کند: «حتی شخصیت نفرت‌انگیزی چون هیتلر بی‌دلیل آن‌ها را انتخاب نکرد.»

دال در سال ۱۹۹۰ در مقاله‌ای برای «ایندیپندنت» نیز گفته بود: «من قطعاً ضد-اسرائیلی هستم، و تبدیل به یهودی-ستیز شده‌ام به همان شکلی که یک فرد یهودی در کشوری دیگر مثل انگلستان قویاً از صهیونیسم حمایت می‌کند. فکر می‌کنم هر دو طرف را باید دید. همان مسئله‌ی قدیمی است: همه‌ی ما یهودیان و رفتارهای‌شان را می‌شناسیم. هیچ ناشر غیر-یهودی در هیچ‌کجا وجود ندارد، آن‌ها رسانه را کنترل می‌کنند – عجب کار زیرکانه‌ای – به همین علت است که رئیس جمهور ایالات متحده همه چیزش را به اسرائیل می‌فروشد.»

خانواده‌ی دال بی‌سروصدا در وب‌سایت نویسنده برای این اظهارات عذرخواهی کرده‌اند: «خانواده دال و «کمپانی رولد دال استوری» عمیقاً به‌خاطر آسیب قابل‌درک و دیرپایی که بعضی از اظهارات رولد دال سبب شد عذرخواهی می‌کند. این بیانات تبعیض‌آمیز برای ما قابل فهم نیست و با رفتار همیشگی این مردی سراغ داشتیم و ارزش‌هایی که در دل داستان‌های او وجود داشت و تأثیری مثبت بر چندین نسل گذاشت متفاوت است.»

دال در سال ۱۹۱۶ از والدینی نروژی در ولز متولد شده بود. او علاوه بر نگارش داستان‌های کودکانه، سابقه‌ی نویسندگی فیلمنامه‌ی «تنها دو بار زندگی می‌کنی» (You Only Live Twice) از چندگانه‌ی «جیمز باند» را نیز داشت.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۲۲

«رولد دال» فقط نظرش رو گفته. مگه تو کشورهای دموکراتیک همه آزاد نیستند نظرشون رو بگن؟ حالا این آقا فوت کرده و خانوده اش رو مجبور کردن به شکل تحقیرآمیزی عذرخواهی کنند. اگه این آقا یا هر کسی درباره ایرانیها چنین حرفهایی میزد مجبور به عذرخواهی میشد؟ زاک اسنایدر به خاطر ساختن زباله 300 مجبور به عذرخواهی شد؟ مگه یهودیها استثناء هستند؟ اگه یهودیها اینقدر براشون مهم هستند پس هجرتشون به خاورمیانه اشتباه محض بوده

نمایش اسپویل
۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۸:۴۰

چرا مخالفت کردن با چاپ کاریکاتور پیامبر اسلام نقض آزادی بیانه اما مخالفت با حتی جزئیات هولوکاست حبس و بازداشت داره؟ چرا کسی اجازۀ تحقیق راجع به هولوکاست رو نداره؟ چرا قوانین جهان فقط با محوریت «یهودیت» خط قرمز پیدا میکنه و آزادی بیان بی معنی میشه؟ چرا خانوادۀ مردی که سالها پیش مُرده باید امروز عذرخواهی کنن اما خود اسراییلی‌هایی که هر روز شهرک سازی و موشک رو خونۀ مردم ریختن و زن و بچه کشتن تو برنامۀ کاری‌شونه از کسی عذرخواهی نمی‌کنن؟ این ابَرمافیا تا چه زمانی قراره به حیاتش ادامه بده؟

نمایش اسپویل
۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۱۴:۰۲

کی گفته یهودی جماعت مقدسه ؟در دنیای آزاد همان طور که برای محمد پیامبر اسلام کاریکاتور ساختن آزاده باید برای بقیه هم همین طور باشه.البته که این خدابیامرز حرف درستی زده رسانه دست خودشونه آزادی تا جایی خوبی که رو حرف یهودی حرف نزنی .هیتلر با اسلحه صدا خفه میکرد یهود با رسانه......دنیای جالبی ست.

نمایش اسپویل
۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۷:۰۸

کسانی که از یهودیان متنفرند، فقط از یهودیان متنفر نیستند. امیدوارم روزی دنیا از این بیماری ذهنی به طور کامل آزاد بشه.

نمایش اسپویل
۱۷ آذر ۱۳۹۹ ۰۱:۵۰

چه مضحکه‌ای‌ست دموکراسی قلّابی دنیای متمدّن روزگار ما. رولد دال که آن همه برای آدم‌های نسل‌های مختلف چیز نوشته و خیرش به بسیاری رسیده حالا از ورای گور بازخواست می‌شود چون یک حرف گوشه‌دار به قومی گفته. و حرف چندان بی‌ربطی و توهین‌آمیزی هم نزده بر اساس نقل قولی که در اینجا آمده. اگر جایی فیلمی مثل «300» درباره یهودی‌ها ساخته شود بدون شک آن کشور را با خاک یکی می‌کنند این هواداران نوع‌دوست دموکراسی.

نمایش اسپویل
۱۳ آبان ۱۴۰۰ ۱۴:۱۰

کاملا موفقم

نمایش اسپویل