news-background
news-background

«الیویا دی هاویلند» آخرین بازمانده Gone With the Wind در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت

«الیویا دی هاویلند» یکی از آخرین بازماندگان «عصر طلایی هالیوود» و برنده‌ی دو جایزه‌ی اسکار و ستاره‌ی فیلم «بر باد رفته» (دانلود فیلم Gone With the Wind با لینک مستقیم) در سن ۱۰۴ سالگی درگذشت. «لیسا گلدبرگ» مدیر برنامه‌های او یکشنبه شب ۲۶ ژوئیه درگذشت این بازیگر را در پاریس تأیید کرده است.

بسیاری از چهره‌های هالیوود به مرگ دی هاویلند واکنشن نشان داده و به او ادای احترام کرده‌اند. «گابریل کارتریس» رئیس صنف بازیگران آمریکا می‌گوید: «الیویا دی هاویلند نه فقط زیبا و بااستعداد، بلکه الهام‌بخش نسل‌ها و هنرمندی جسور بود. او یک اسطوره و یک پدیده بود. روحش در آرامش باد.»

دی هاویلند برای بازی در فیلم‌های «وارثه» (دانلود فیلم The Heiress با لینک مستقیم) و «هر کس سوی خودش» (دانلود فیلم To Each His Own با لینک مستقیم) در اواخر دهه‌ی ۱۹۴۰ برنده‌ی اسکار و برای «بر باد رفته» و «گودال مار» (دانلود فیلم The Snake Pit با لینک مستقیم) و «جلوی سحر را بگیر» (دانلود فیلم Hold Back the Dawn با لینک مستقیم) نامزد اسکار شده بود. تماشای انلاین فیلم خارجی.

او را با زیبایی لطیف و صمیمیت و طرز بیان دلنشینی که داشت می‌شناختند و بازی در نقش‌ شخصیت‌های سمپاتیک. مخاطبین اغلب او را در نقش قهرمان ترجیح می‌دادند اما بازی در نقش‌ شرور نیز مهارت‌های خود را ثابت کرده بود. او می‌گفت بازی در نقش «یک دختر خوب» سخت‌تر از شخصیت‌های منفی است. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

دی هاویلند بیش از ۵۰ سال «آخرین بازمانده‌ بر باد رفته» نامیده می‌شد و «ویوین لی»، «لزلی هاوارد» و «کلارک گیبل» سال‌ها پیش از او از دنیا رفته بودند. او سعی می‌کرد در محافل عمومی ظاهر نشود و ترجیح می‌داد در فرانسه زندگی آرامی داشته باشد. دی هاویلند در این کشور بسیار محبوب بود و در سال ۲۰۱۰ نشان «لژیون دونور» را دریافت کرد.

او در توکیو از والدینی بریتانیایی متولد شد و خواهر بزرگ‌تر «فونتین» بود که در سال ۲۰۱۳ در سن ۹۶ سالگی درگذشت. والدین او در سنین کودکی از هم جدا شده بودند پس از آن در کالیفرنیا به همراه مادرشان زندگی می‌کردند. «مروین لی‌روی» کارگردان در مورد او گفته بود: «اگر کسی بازیگر متولد شده باشد «الیویا دی هالیوند» است.»

دی هاویلند قصد داشت معلم باشد اما در نمایش «رؤیای یک نیمه‌شب تابستانی» استعداد او کشف شد و در سال ۱۹۳۵ در نسخه‌ی سینمایی آن به کارگردانی «مکس راینهارت» بازی کرد. آن فیلم موفق نبود اما به امضای قراردادی هفت ساله میان بازیگر و وارنر انجامید. وارنر او را در کنار «ارین فلین» جوان قرار داد و فیلم‌های محبوب «ماجراهای رابین هود» (دانلود فیلم The Adventures of Robin Hood با لینک مستقیم) را تولید کرد.

همکاری این دو بازیگر سال‌ها موجب شنیده شدن شایعه‌ی رابطه‌ی آن‌ها در زندگی واقعی بود و وقتی فلین در کتاب اتوبیوگرافی خود از عشق خود به دی هاویلند گفت این شایعات به اوج رسید. دی هاویلند در سال ۲۰۰۹ در مصاحبه با «ایندیپندنت» به وجود این علاقه اعتراف کرد اما گفت هرگز آن را تعقیب نکرده زیرا فلین با «لیلی دامیتا» ازدواج کرده بود. دی هاویلند در سال‌های بعد با وارنرها اختلاف نظر پیدا کرد و سال‌ها به این استودیو بازنگشت، اما پس از کسب نامزدی اسکار برای «بر باد رفته»، پیشنهادهای بهتری از وارنر دریافت کرد.

او با فیلم «زنی با موهای بلوند شرابی» (دانلود فیلم The Strawberry Blonde با لینک مستقیم) به کارگردانی «رائول والش» و بازی «جیمز کاگنی»، برای اولین بار نامزد اسکار بهترین بازیگر زن نقش اول شد اما رقابت را به خواهرش واگذار کرد که با «شک» (دانلود فیلم Suspicion با لینک مستقیم) این جایزه را به خانه برد.

وقتی قرارداد او در سال ۱۹۴۳ به پایان رسید، وارنر سعی کرد او را حفظ کند و ادعا کرد که به علت وقفه‌های مختلف هنوز هفت ماه دیگر قرارداد دارد. دی هاویلند این پرونده را در دادگاه دنبال کرد و ۱۳ هزار دلار از پول خود را هزینه کرد. پیروزی او که «تصمیم دی هاویلند» نام گرفت موجب شد بسیاری از بازیگران این امکان را پیدا کنند که ضمن داشتن قرارداد با استودیوهای دیگر مذاکره کنند. این پرونده سبب شد دو سال از سینما دور بماند. او در سال ۱۹۴۵ در «هر کس به سوی خود» اولین اسکار خود را کسب کرد.

او در سال ۱۹۴۸ در فیلم «گودال مار» نقش یک بیمار روانی را بازی کرد و دوباره نامزد اسکار شد، هرچند رقابت را به «جین وایمن» واگذار کرد. بسیاری از منتقدین این نمایش او را بهترین اثر دی هاویلند می‌دانند. او یک سال بعد در «وارثه» ظاهر شد که اقتباسی بود از رمان «میدان واشینگتن» اثر «هنری جیمز.»

دی هاویلند در سال ۱۹۵۵ از «مارکوس گودریچ» – که در سال ۱۹۴۵ با او ازدواج کرده بود – جدا شد و با «پی‌یر گالانته» ساکن پاریس شد و از آن پس به بازی در فیلم‌هایی چون «نور میدان»‌ (The Light in the Piazza) پرداخت. در سال‌های بعد به نگارش چند کتاب غیرداستانی روی آورد و در کنار «هنری فاندا» در نمایش «موهبت زمان» (A Gift of Time) برادوی روی صحنه رفت.

دی هایلند در مصاحبه با «ایندیپندنت» گفته بود که یک زندگی کامل را تجربه کرده است: «حس خوشبختی و رضایت نمی‌کنم، بلکه حس دیگری دارم. فقط قدردان زیستن و انجام کارهای مختلفی که می‌خواستم انجام دهم و دادم و اینکه برای دیگران اهمیت پیدا کرد هستم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۶ مرداد ۱۳۹۹ ۰۲:۴۲

دی هایلند در مصاحبه با «ایندیپندنت» گفته بود که یک زندگی کامل را تجربه کرده است حقیقتا 104 سال فراتر از کامله

نمایش اسپویل
۶ مرداد ۱۳۹۹ ۱۶:۲۵

عصر طلایی هالیوود ... در گذشت

نمایش اسپویل
۶ مرداد ۱۳۹۹ ۱۱:۳۸

چه جالب... با کِرک داگلاس تو یه سال به دنیا اومدن و تو یه سال هم فوت شدن! روحشون شاد...

نمایش اسپویل