news-background
news-background

دفاع «جی.کی. رولینگ» از اظهارات ضد-تراجنسیتی خود با یک مقاله‌ بلند

«جی‌.کی. رولینگ» نویسنده‌ی کتاب‌های «هری پاتر» (دانلود فیلم Harry Potter با لینک مستقیم) با نگارش یک مقاله‌ی ۳۶۰۰ کلمه‌ای کوشید از اظهارات جنجالی‌اش در مورد افراد ترا-جنسیتی دفاع کند. توئیت‌های او که شنبه‌ گذشته منتشر شدند، واکنش‌های زیادی از جمله اعتراض «دنیل ردکلیف» و «ادی ردمین» بازیگران فیلم‌های «دنیای جادوگری» او را در پی داشت. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

رولینگ می‌نویسد: «اولین قانون توئیتر را فراموش کردم – اینکه هرگز نباید انتظار بحثی دقیق داشت – و به چیزی واکنش نشان دادم که به نظرم شأن زن را پایین می‌آورد. از اهمیت جنسیت گفتم و از آن به بعد بهایش را می‌پردازم.»

نویسنده‌ی «جانوران شگفت‌انگیز» (دانلود فیلم Fantastic Beasts با لینک مستقیم) می‌گوید: «نوشتن این مقاله ساده نیست، بنا به دلایلی که به زودی روشن می‌شود، اما زمان آن رسیده که موضع خودم را در مورد مسئله‌ای که فضایی مسموم پیرامون آن وجود دارد.» رولینگ می‌گوید نگاه او به مشکلات افراد ترا-جنسیتی حرفه‌ای است، «زیرا من در حال نوشتن یک مجموعه رمان جنایی‌ هستم که داستانش در زمان حال می‌گذرد، و شخصیت کارآگاه خیالی من در سنی به سر می‌برد که خودش هم به این مسائل علاقه‌مند است و تحت تأثیرش قرار دارد، اما از سوی دیگر دلایل شخصی هم وجود دارند.» رولینگ به رمان‌های جنایی «کورمورن استرایک» ارجاع می‌دهد که او با نام مستعار «رابرت گالبریث» منتشر می‌کند.

دانلود فیلم با لینک مستقیم.

رولینگ در مقاله‌اش تأکید می‌کند که پنج دلیل برای نگرانی در مورد مسائل افراد ترا-جنسیتی وجود دارد و به این علت باید راجع به آن‌ها صحبت کند که خودش قربانی تجاوز جنسی و خشونت خانگی است. او می‌گوید: «این مسائل را می‌گویم نه به این علت که بخواهم حس همدردی برانگیزم، بلکه به نشانه‌ی همبستگی با شمار کثیری از زنان که تجاربی چون من داشته‌اند، کسانی که به آ‌ن‌ها لقب تعصب زده شده برای اینکه در مورد محیط‌های تک-جنسیتی نگران بوده‌اند.»

«اگر بتوانید به ذهن من نفوذ کنید و حس مرا درک کنید وقتی که می‌خوانم یک زن ترا-جنستی به دست یک مرد خشن به قتل رسیده، همبستگی و مهربانی پیدا خواهید کرد. وحشتی که آن زنان در آخرین لحظات زندگی‌شان روی زمین داشته‌اند را از عمق جان درک می‌کنم، زیرا من نیز چنین لحظاتی که از شدت ترس نا‌توان می‌شویم را تجربه کرده‌ام...»

«به اعتقاد من اکثر افراد ترا-جنسیتی نه تنها هیچ خطری برای دیگران ندارند، بلکه خود به دلایلی که ذکر کردم آسیب‌پذیرند. این افراد محتاج و لایق محافظت‌اند. مانند زنان، احتمال کشته شدن آن‌ها به دست همسران‌شان وجود دارد. زنان ترا-جنسیتی که در صنعت سکس شاغل‌اند، مشخصاً زنان ترا-جنسیتی سیاه‌پوست، در معرض این خطر قرار دارند. همچون دیگر قربانیان تجاوز جنسی و خشونت خانگی با زنان ترا-جنسیتی که با بدرفتاری مردان مواجه‌ شده‌اند جز همدردی و همبستگی هیچ حس دیگری ندارم.»

«بنابراین تمایل دارم که خطری زنان ترا-جنستی تهدید نکند. در عین حال، نمی‌خواهم زنان و دختران احساس امنیت کمتری داشته باشند. وقتی در سرویس‌های بهداشتی را به روی مردانی باز می‌گذارید که حس می‌کند یک زن است – همان‌گونه که گفته‌ام مدرکی که جنسیت را تأیید کند امروز ممکن است بدون نیاز به جراحی صادر شود – آن‌گاه در را به روی تمامی مردانی که مایل‌اند وارد شوند باز گذاشته‌اید. این یک حقیقت ساده است.»

رولینگ در ادامه توضیح‌ می‌دهد: «من در کنار زنان و مردان شجاع هم‌جنس‌گرا، ترا-جنسیتی و دگرجنس‌گرا که از آزادی بیان و اندیشه و حق آسیب‌پذیرترین افراد جامعه حمایت می‌کنند می‌ایستم: کودکان جوان هم‌جنس‌گرا، نوجوانان ضعیف، و زنانی که خواهان فضاهایی تک-جنسیتی‌اند.»

رولینگ می‌گوید پس از اعتراض فعالان اجتماعی ترا-جنسیتی به دنبال انتشار توئیت‌های روز شنبه، بخش زیادی از روز را در گوشه‌ی تاریکی از ذهن خود گذرانده و خاطرات تجاوز جنسی در بیست و چند سالگی را مرور کرده. رولینگ می‌نویسد: «آن تجاوز در زمان و مکانی روی داد که آسیب‌پذیر بودم، و یک مرد از یک فرصت استفاده کرد. نمی‌توانستم آن خاطرات را از ذهن بیرون کنم و برای من بسیار سخت بود که خشم و ناامیدی خود را از غفلت دولت در مورد به خطر انداختن امنیت زنان و دختران فرونشانم.»

نویسنده در بخشی دیگر از مقاله نوشته است: «می‌خواهم بسیار صریح و روشن بگویم: «می‌دانم که تغییر جنسیت برای بعضی از افراد مبتلا به آشفتگی جنسیتی راه‌گشا است، اما مطالعات مکرراً نشان داده است که ۶۰ تا ۹۰ درصد نوجوانان دچار آشفتگی جنسیتی در بزرگسالی بر این مشکل غلبه می‌کنند... مردی که تمایلی به عمل جراحی ندارد و نمی‌خواهد هورمونش را جایگزین کند، امروز می‌تواند «گواهی تشخیص جنسیت» را دریافت کند و به شکل قانونی زن باشد. بسیاری از مردم از این مسئله آگاه نیستند.»

استودیوی برادران وارنر چهارشنبه در پی اظهارات جنجالی رولینگ، با انتشار بیانیه‌ای تأکید کرد که خود را موظف به درک تمامی افراد جامعه می‌داند و اینکه تنوع نژادی و جنسیتی هرگز به اندازه‌ی امروز برای کمپانی اهمیت نداشته است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید