news-background
news-background

فروش انیمیشن Trolls World Tour در شبکه نمایش خانگی از قسمت اولش در سالن‌های سینما بیشتر شد

«تور جهانی ترول‌ها» در سه هفته‌ی اول انتشار در فروشگاه‌های آنلاین بیش از پنج ماه اکران قسمت اول فروخته است.

وقتی که استودیوی یونیورسال اعلام کرد که فیلم انیمیشن «تور جهانی ترول‌ها» (دانلود انیمیشن Trolls World Tour با لینک مستقیم) را به جای اکران در سالن‌های سینما یا به تعویق انداختن تاریخ انتشار، آن را در فروشگاه‌های آنلاین به قیمت ۱۹.۹۹ دلار به فروش می‌رساند، بسیاری از کارشناسان منتظر بودند که حاصل این آزمون بزرگ را ببینند. اکنون پس از گذشته سه هفته، «تور جهانی ترول‌ها» به روشنی به فیلمی انقلابی تبدیل شده است. «وال استریت ژورنال» به تازگی تأیید کرده است که «تور جهانی ترول‌ها» ۵ میلیون مرتبه خریداری شده و بیش از ۱۰۰ میلیون دلار فروخته است. به این ترتیب رکورد فروش این فیلم در طول سه هفته از حاصل کار قسمت اول در پنج ماه اکران در سالن‌های سینما گذر کرد.

کلید موفقیت یونیورسال با «تور جهانی ترول‌ها» این بود که استودیوها ۸۰ درصد سود حاصل از فروش فیلم‌ها در فروشگاه‌های آنلاین را دریافت می‌کنند، در حالی که سهم آن‌ها از سالن‌های سینما ۵۰ درصد است. «وال استریت ژورنال» می‌نویسد یونیورسال با احتساب فروش ۱۰۰ میلیون دلاری از پلتفرم‌های دیجیتال تا ۷۷ میلیون دلار دریافت خواهد کرد. حال آنکه قسمت اول «ترول‌ها» ۱۵۴ میلیون دلار در بازار داخلی فروش کرد و به همین میزان درآمد رسید.

موفقیت «تور جهانی ترول‌ها» در پلتفرم‌های دیجیتال استودیوی یونیورسال را بر آن داشته که حتی پس از بازگشایی سالن‌های سینما، به انتشار بعضی از عناوینش در این بازارهای دیجیتال ادامه دهد. «جف شل» مدیر ان‌بی‌سی‌یونیورسال با انتشار بیانیه‌ای می‌گوید: «نتایج «تور جهانی ترول‌ها» فراتر از انتظارات ما بود و ظرفیت‌های پلتفرم‌های دیجیتال را نشان داد. پس از بازگشایی سالن‌های سینما، ما به عرضه‌ی فیلم در هر دو فرمت ادامه می‌دهیم.»

با توجه به اظهارات شل به نظر می‌رسد که استودیو فیلم‌های بزرگ و پرخرجی مانند «سریع و خشن ۹» (F9) را در سالن‌های سینما و عناوین کم‌هزینه‌تر را مستقیماً در شبکه‌ی نمایش خانگی عرضه کند. این استودیو شب گذشته برای انتشار کمدی «سلطان استتن آیلند» (The King of Staten Island) با بازی «پت دیویدسون» در این پلتفرم‌ها چراغ سبز نشان داد. آن‌ها پیش‌تر فیلم‌های «مرد نامرئی» (The Invisible Man)، «شکار» (The Hunt) و «اما» (Emma) را به همین شکل عرضه کرده بودند. «وال استریت ژورنال» گزارش می‌دهد که این عناوین در مجموع ۶۰ میلیون دلار فروخته‌اند.

در گزارش «وال استریت ژورنال» آمده است ۵۱ درصد از افرادی که انیمیشن «تور جهانی ترول‌ها» را به قیمت ۱۹.۹۹ دلار برای ۴۸ ساعت اجاره کرده‌اند ادعا کرده‌اند که حاضر بوده‌اند فیلم را «قطعاً» در سالن‌های سینما ببینند. حدود یک پنجم آنان نیز می‌گویند هرگز یا به ندرت فیلمی از فروشگاه‌های آنلاین اجاره می‌کنند. یونیورسال تنها استودیوی بزرگ هالیوود است که عرضه‌ی فیلم‌های پرخرجش را در فروشگاه‌های اجاره‌ی فیلم عرضه کرد و این روش انتشار را آزمود. دیگر استودیوها امتیاز پخش فیلم‌های‌شان را به پلتفرم‌های استریمینگ فروختند. کمدی «یک خیارشور آمریکایی» (An American Pickle) با بازی «سث روگن» استودیوی سونی به شبکه‌ی HBO Max رفت و «مرغ عشق» (The Lovebirds) پارامونت راهی نت‌فلیکس شد. دیزنی نیز اکران «آرتمیس فاول» (Artemis Fowl) را لغو کرد و تابستان امسال آن را در دیزنی+ عرضه می‌کند.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

به دنبال انتشار بیانیه‌ی شل، «اتحادیه‌ ملی سالن‌داران آمریکا» از استودیوی یونیورسال انتقاد کردند. در بیانیه‌ی جداگانه‌ی آن‌ها آمده است: «این عملکرد بر نیاز صدها میلیون نفر از افرادی به سرگرمی در خانه‌های خود دلالت می‌کند، نه جهشی در اولیت دیدن فیلم توسط مخاطب. غافلگیر‌کننده نیست مردمی که در خانه‌های‌شان پناه گرفته‌اند و گزینه‌های سرگرمی آن‌ها هر روز محدودتر می‌شود از فرصت انتشار مستقیم فیلم در فروشگاه‌های آنلاین استفاده کنند تا فرزندان‌شان را سرگرم نگه دارند، حتی با قیمتی بسیار بالا.»

«یونیورسال این فیلم را به‌شدت برای سالن‌های سینما بازاریابی کرد، هم در سالن‌های سینما و هم جاهای دیگر، و به مدت چند هفته تا روز آخر. بعید است که در زمان عادی این اتفاق برای فیلمی تکرار شود ضمن اینکه رقم دقیق آن هزینه‌ها اعلام نشده است. هرچند یونیورسال ممکن است از نتایج اجاره دادن «تور جهانی ترول‌ها» راضی بوده باشد، اما این حاصل نباید به عنوان نشان «هنجار جدید» هالیوود تلقی شود.»

با تعطیلی سالن‌های سینما استودیوها چاره‌ای جز انتشار فیلم‌ها در شبکه‌ی نمایش خانگی ندارند، اما سؤال این است که در یک بازار عادی و در دسترس بودن سالن‌های سینما، آیا کسی حاضر به پرداخت این هزینه‌های اضافی خواهد بود یا نه.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید