news-background
news-background

تدوین‌گر «کریستفر نولان»: می‌دانم که بعضی از مخاطبین از درک فیلم‌ها عاجز می‌مانند

«لی اسمیت» تدوین‌گر برنده‌ی اسکار یکی از کلیدی‌ترین مهره‌های فیلم‌های نولان از «بتمن آغاز می‌کند» گرفته تا «دانکرک» بوده است.

«کریستفر نولان» اغلب یکی از بهترین کارگردانان حال حاضر سینما نامیده می‌شود در حالی که او موفقیت فیلم‌هایش را مدیون «لی اسمیت» برنده‌ی اسکار است. این تدوین‌گر استرالیایی وقتی در حال کار بر روی «بتمن آغاز می‌کند» (دانلود فیلم Batman Begins با لینک مستقیم) بود اولین نامزدی اسکارش را با «ناخدا و فرمانده: آخر دنیا» (Master and Commander: The Far Side of the World) کسب کرد. همکاری او با نولان سپس با فیلم‌های «پرستیژ» (The Prestige)، «شوالیه‌ی تاریکی» (The Dark Knight)، «تلقین» (Inception)، «شوالیه‌ی تاریکی برمی‌خیزد» (The Dark Knight Rises)، «بین‌ستاره‌ای» (Interstellar) و «دانکرک» (Dunkirk) ادامه پیدا کرد. فیلم آخر برای اسمیت اسکار بهترین تدوین را به همراه داشت. او به تازگی در مصاحبه با رادیوی WTOP نگاهی انداخته به همکاری طولانی خود با نولان. اسمیت اعتراف می‌کند که چالش تدوین فیلم‌های نولان این است که بیننده را به گمراهی نکشاند.

اسمیت می‌گوید: «کریس فیلم‌های بسیار پیچیده‌ای می‌سازد و فکر می‌کنم کار من در تمام طول این فرایند این است که سعی کنم آن را تا حد ممکن قابل‌درک کنم. برای اینکه هیچ چیز بدتر از این نیست که فیلم مخاطبی را گیج و در نهایت ناامید کند. رمز کار ما در فیلم‌های «تلقین»، «بین‌ستاره‌ای» و «پرستیژ» همیشه این بود که به ایده‌ی نولان پایبند بمانیم اما کار را به جایی نرسانیم که شما به عنوان مخاطب احساس کنید که از قصه جا مانده‌اید.»

آخرین اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

اسمیت می‌گوید فرایند تدوین او در مرحله‌ی اکران‌های آزمایشی به کمال می‌رسد اما هیچ تدوینی تنها برای راضی کردن بیننده انجام نمی‌شود و باید به نگاه نولان وفادار بماند. او می‌گوید: «آن‌ فیلم‌ها به دقت کمال‌یافته‌اند. بعضی مردم آن‌ها را با ریزترین جزئیات درک می‌کنند. بعضی دیگر کاملاً از درکشان عاجز می‌مانند، اما باز هم فیلم را دوست دارند.»

اسمیت بازی «هیث لجر» در «شوالیه‌ی تاریکی» را هم پس از مرگ تراژیک بازیگر تدوین کرده است. اسمیت و هم‌وطنش لجر در فیلم کمدی جنایی و مستقل «دو دست» (Two Hands) با یکدیگر همکاری کرده بودند: «[هیث] را چندین بار در حین فیلمبرداری «شوالیه‌ی تاریکی» دیدم و مجذوب او شدم. درست از اولین روز فیلمبرداری از این در شگفت بودم که او چگونه از بازی در یک فیلم کم‌هزینه‌ی استرالیایی به جایی رسیده بود که آنجا پشت به دوربین ایستاده بود و حکمرانی می‌کرد. در تریلر کوچکی در محل فیلمبرداری در کنار نولان، فیلمبردار و سایرین نشسته بودیم و با خود می‌گفتیم: «این مرد شگفت‌آور است.» نحوه‌ی راه رفتن و سخن گفتنش. او نقش را از تمامی جنبه‌ها رشد داد.»

اسکار بهترین بازیگر مرد نقش مکمل چند ماه پس از مرگ لجر به او اهدا شد. اسمیت اخیراً فیلم «۱۹۱۷» به کارگردانی «سم مندز» را تدوین کرده که در ۱۰ بخش نامزد اسکار بود. این فیلم روز گذشته با کیفیت دیجیتال (WEB-DL) عرضه شد.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۵۶

من فکر می کردم تدوین گر از قصد فیلم رو با سیر زمانی پیچیده تدوین میکرده تا فیلم نامفهوم و جذاب و چندبار دیدنی به نظر برسه! البته کار باحالیه مگرنه تلقین و میان ستاره ای به این شکل مرموز و مسحور کننده نبودند! مثلا شما دانکرک رو ببینید یک فیلم تاریخی جنگیه ، یک سری اتفاقاتی در طول تاریخ افتاده که میشد مثل خیلی از فیلم های دیگه خط سیر معمولی داشته باشه و روایتگر تاریخ باشه ولی بازم تدوین گر فیلم نولان با اون تیک تاک ساعت چطور خط زمانی رو پیچونده، معمایی کرده و جایزه اسکار رو هم گرفته!

نمایش اسپویل
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۱:۳۰

اون لیچ هست که فیلمهاش درکش سخته، آخه فیلمهای نولان کجاش قابل درک نیست؟ یه سری بازیگر ریخته تو فیلم ته همه فیلم هاشم که باز میزاره میشه قابل درک

نمایش اسپویل
۲۱ اسفند ۱۳۹۸ ۱۶:۵۶

امیدوارم منظورت از لیچ، دیوید لینچ باشه. پیچیدگی فیلم های نولان به این نیست که قراره یه معمایی رو حل کنی و گره داستانی باز بشه، نولان فیلم هاش رو جوری میسازه که یه بیننده عادی هم فکر کنه فیلم رو فهمیده ولی تو فیلم های نولان مخصوصا Inception و Interstellar داستان های ناگفته ای هست که خیلی از مردم عادی بهش فکر نمیکنن مثلا تو فیلم Interstellar به "آنها" یا "They" اشاره میکنه ولی هیچوقت داستان اونها رو مشخص نمیکنه. تعداد خیلی کمی از بیننده ها فهمیدن "آنها" واقعا چی بودن. یا تو فیلم Inception فکر میکنی فیلم رو فهمیدی ولی بر اساس گفته های راوی داستان که شخصیت اصلی فیلم هم هست. ولی اگه این راوی خودش اشتباه کرده باشه چی؟

نمایش اسپویل