news-background
news-background

واکنش کارگردان «مرد آهنی» و مدیر عامل دیزنی به انتقادات اسکورسیزی و کوپولا از فیلم‌های مارول

«جان فاورو» کارگردان «مرد آهنی» در مورد انتقاد فیلمسازان بزرگ هالیوود از مارول واکنش دیپلماتیک‌تری نشان داده است.

انتقاد تند «مارتین اسکورسیزی» و «فرانسیس فورد کوپولا» از فیلم‌های مارول واکنش‌های بسیاری از فیلمسازان را داخل و خارج از استودیو به دنبال داشته و حتی «کن لوچ» کارگردان برنده‌ی نخل طلای کن را هم در این باره اظهار نظر کرده. کارگردان «اینجانب، دنیل بلیک» اخیراً فیلم‌های مارول را با همبرگر مقایسه کرده است. «ناتالی پورتمن»، «تایکا وایتیتی»، و «جیمز گان» که سابقه‌ی همکاری با «دنیای سینمایی مارول» را داشته‌اند همگی از عناوین ابرقهرمانی استودیو در مقابل ادعای «نفرت‌انگیز» بودن دفاع کرده‌اند. اما «جان فاورو» کارگردان «مرد آهنی» (Iron Man) و بازیگر «دنیای سینمایی مارول» سعی کرده واکنشی دیپلماتیک‌تر نشان دهد.

او سه‌شنبه در مصاحبه با CNBC در این باره می‌گوید: «این دو کارگردان قهرمانان من‌اند، و حق دارند در این خصوص اظهار نظر کنند. اگر تلاش‌های آنان نبود من امروز در این جایگاه قرار نداشتم. آن‌ها سرچشمه‌ی ایده‌های هنری‌اند و شما ردپای آنان را در فیلم «سوئینگرز» من می‌توانید بیابید. .»

فاورو علاوه بر کارگردانی «مرد آهنی» و «مرد آهنی ۲»، بیش از یک دهه در نقش «هپی هوگان» برای استودیوی مارول بازی کرد. او آخرین بار در فیلم «انتقام‌جویان: آخر بازی» و «مرد عنکبوتی: دور از خانه» ظاهر شده و اخیراً بازسازی «شیر شاه» و «کتاب جنگل» را کارگردانی کرده است، دو فیلمی که اسکورسیزی ممکن است آن‌ها را هم به «شهر بازی» شبیه بداند. فاورو علاوه بر این، نویسندگی اپیزودهایی از سریال «جنگ ستارگان» شبکه‌ی جدیدی «دیزنی+» موسوم به «مندلوریایی» (The Mandalorian) که ۱۲ نوامبر (۲۲ آبان ماه) پخشی می‌شود را هم برعهده داشته است.

اسکورسیزی اولین فیلمساز مؤلفی است که به تندی از فیلم‌های مارول انتقاد کرد. او در مصاحبه با مجله‌ی «امپایر» اوایل ماه اکتبر گفته بود: «هرچقدر فیلم‌های مارول خوش‌ساخت باشند و بازیگرانش در بالاترین سطح ظاهر شوند، در بهترین حالت به شهر بازی شباهت دارند. این سینمایی انسانی نیست که تجارب عاطفی و روانی را به انسانی دیگر منتقل کند.»

کوپولا ضمن حمایت از او هفته‌ی گذشته در لیون فرانسه گفته بود: «وقتی «مارتین اسکورسیزی» می‌گوید فیلم‌های مارول سینما نیستند، حق با اوست، زیرا انتظار می‌رود انسان از آن چیزی کسب کند، کمی روشن‌گری، کمی آگاهی، کمی انگیزه... من نمی‌دانم چطور ممکن است کسی با بارها و بارها دیدن یک فیلم چیزی کسب کند. مارتین مهربانانه گفت که فیلم‌های مارول سینما نیستند. او نگفت که این فیلم‌ها نفرت‌انگیزند، اما من اکنون می‌گویم که هستند.»

«باب ایگر» مدیر عامل دیزنی که استودیوی مارول را در مالکیت دارد می‌گوید اگر «مارتین اسکورسیزی» و «فرانسیس فورد کوپولا» می‌خواهند از فیلم‌ها شکوه کنند کاملاً آزادند، اما قویاً از فیلم‌های مارول حمایت کرده است. او در مصاحبه با وال استریت ژورنال می‌گوید: «اسکورسیزی و کوپولا دو انسانی‌اند که من در بالاترین جایگاه‌ها در نظرشان می‌آورم. اما وقتی فرانسیس از واژه‌ی «نفرت‌انگیز» استفاده می‌کند، [باید بگویم که] این واژه را برای افرادی حفظ کرد که اقدام به قتل عام می‌کنند. اما ما با فیلم روبروییم.»

ایگر در ادامه می‌گوید: «این توهینی است به تمام کسانی که روی این پروژه‌ها کار کرده‌اند... آیا می‌خواهید بگویید فیلم «پلنگ سیاه» به کارگردانی «رایان کوگلر» تأثیری کمتر از آنچه اسکورسیزی و کوپولا ساخته‌اند دارد؟»

«کن لوچ» کارگردان ۸۳ ساله‌ی بریتانیایی نیز از جمله افرادی بود که در راستای اظهارات اسکورسیزی و کوپولا فیلم‌های ژانر ابرقهرمانی را عناوینی «کسل‌کننده» خواند که هیچ ربطی به هنر سینما ندارند. او در مصاحبه با اسکای گفت: «به نظر من کسل‌کننده‌اند. به عنوان یک کالا تولید می‌شوند... کالایی مانند همبرگر... کالایی که برای شرکت‌های بزرگ سودآور است – تولید این فیلم‌ها عملی مزورانه است. یک تجارت است و هیچ ارتباطی به هنر سینما ندارد.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۴ آبان ۱۳۹۸ ۱۵:۰۸

دوستان به‌هیچ‌وجه بحث بر سر سینمای واقع‌گرا یا فانتزی نیست. تنازع نه بر سر ژانرها که بر سر پرداخت سینمایی است. هر فیلم هرچه باشد با پرداخت سینمایی پخته و سنجیده مورد احترام همه‌گان خواهد بود. و میان یک کالای فرهنگی و اثر هنری تفاوتی هست که با قیاس کردن آنها ره به جایی نخواهیم برد.

نمایش اسپویل
۲ آبان ۱۳۹۸ ۲۱:۱۴

درود چرا ما انسانها اینقدر خود خواه و خود بین هستیم چرا همیشه فکر می کنیم " تنها من درست می گویم ".سینما بسیار گسترده تر و پیچیده تر شده این هنر و صنعت آنچنان بزرگ است که تمام فکرها ، سلیقه ها ، ژانرها ، رای ها ، دیدگاه ها ، خواسته ها ، سن ها و گروه های انسانی در آن براحتی جا می گیرند اگر به تعداد تمام انسان های روی زمین دیدگاه داشته باشیم باز هم این بستر برای تمامی آنها می تواند شرایط نشان دادن رایشان را فراهم کند . حیف که با این جنجالها تنها زمان را از دست می دهیم و از دست رفتن زمان از دست رفتن همه چیز است .

نمایش اسپویل
۲ آبان ۱۳۹۸ ۰۱:۱۱

به معنی واقعی مقوا س

نمایش اسپویل
۱ آبان ۱۳۹۸ ۲۳:۰۱

توی این چندتا خبر اخیر که راجب انتقاد اسکورسیزی بوده، یه سریا میان میگن پس نوجوان ها چی ببینن؟ آخه بدبختی اینه که دیگه همه فیلما و حتی سریالا شده همین چرت و پرتا. دیگه باید بگیم بزرگسالا چی ببینن؟ کجاست امثال: The Shawshank Redemption The Green Mile Braveheart Gladiator Cinderella Man Apocalypto Fight Club Forrest Gump Leon Shutter Island ؟ و کلی عنوان دیگه. واقعا این شر و ور های جدید بسیار تهوع آور هستن و به شدت به شعور آدم توهین میکنن و آخرش هم یه سوال پیش میاد، "که چی؟"

نمایش اسپویل
۲ آبان ۱۳۹۸ ۰۹:۳۴

دوست عزیز شما فکر کردین با نام بردن از چنین آثاری خودتون رو طذفدار سینما نشون بدین ولی از لیست فیلم هایی که نوشتین می شه فهمید که شما تکه ای کوچک از سینما رو دوست دارید و اون رو هنر می دونید در حالی که سینما بزرگ تر از آثاریست که نام بردید

نمایش اسپویل
۱ آبان ۱۳۹۸ ۲۲:۵۷

آخه مقایسه پلنگ سیاه با آثار اسکورسیزی؟!!!! :) ولی جدای از این مقایسه عجیب و مضحک، این موضوع به کسی پوشیده نیست که یه فیلم بلاک باستری با یه فیلم هنری دو تا دنیای متفاوت دارن. اما به نظر من تمام ژانرهای سینمایی نیاز هست که باشن. به قول دوستمون مگه ما هوس همبرگر نمی‌کنیم؟ اصلاً شاید یکی همبرگر دوست داشته باشه. چه ایرادی داره که یه نفر از جلوه‌های ویژه خوشش بیاد و از اون لذت ببره؟ آیا ما این حق رو داریم که این افراد رو از این لذت (که کار خلافی هم نیست) محروم کنیم؟ ما فقط این حق رو داریم که نوع سینما و ژانر مورد نظر خودمون رو انتخاب کنیم. یکی از دیدن آثار کوبریک لذت می‌بره و یکی هم دوست داره بتمن رو ببینه و لذت ببره هیچکدوم هم این حق رو ندارن که به دیگری ایراد بگیرن که تو چرا اونطوری لذت میبری

نمایش اسپویل
بیشتر