news-background
news-background

باکس آفیس: Crawl و Stuber زیر سایه‌ی «مرد عنکبوتی»

این هفته‌ دوباره اکران فیلم‌های کوچک‌تر در گیشه‌ای که به تسخیر عناوین پرخرج تابستانی درآمده به شکست انجامیدند و کارشناسان را به این فکر فرو بردند که آیا بهتر نیست چنین آثاری مستقیماً به شبکه‌های آنلاین راه یابد؟

همان‌طور که هفته‌ی گذشته اشاره شد، وقتی فیلم‌های کم‌هزینه‌تری مانند «خزیدن» (Crawl) استودیوی پارامونت (که در حال حاضر با افتتاحیه‌ی ۱۲ میلیون دلاری در رتبه‌ی سوم جای گرفته) و «استوبر» (Stuber) استودیوی فاکس (که با ۸ میلیون دلار در اولین هفته‌ی اکران چهارم است) به شکست می‌انجامند، دو علت برای آن ذکر می‌کنند. دلیل اول به ماهیت چنین محصولاتی برمی‌گردد و علت دوم به بازاریابی و پخش ناموفق. این هفته «مرد-عنکبوتی: دور از خانه» سونی و مارول و «داستان اسباب بازی ۴» تمام خریداران بلیت را به سمت خود کشاندند و به ترتیب ۴۵.۳ و ۲۰.۷ میلیون دلار در تعطیلات آخر هفته فروختند. در بازاری که «انتقام‌جویان: آخر بازی» روی پرده باشد، هیچ فرصتی برای فیلم‌های کوچک‌تر مانند «میدسامر»، «خزیدن»، «استوبر»، «لانگ شات» و بسیاری دیگر وجود نخواهد داشت و مخاطبین ترجیح می‌دهند ۱۵ تا ۲۰ دلار برای دیدن فیلم‌های بزرگ خرج کنند. پروژه‌هایی که با بودجه‌های متوسط و پایین به تولید می‌رسند باید با ساز و کاری کم‌هزینه‌تر و توافقی میان پخش‌کننده و نمایش‌دهنده اکران شوند.

نمونه‌ی چنین طرح و برنامه‌ای را پنجشنبه‌ی گذشته شاهد بودیم، وقتی که مخاطبین با بلیت‌های ۵ دلاری به دیدن آثار کوچک‌تر ترغیب شدند. هفته‌ی گذشته فیلم «دیروز» یونیورسال تا ۵۵ درصد نسبت به روز دوشنبه رشد داشت و «راکتمن» نزدیک به ۴۰ درصد را افزایش فروش مواجه شد. به هر حال استودیوها اگر فیلم کم‌هزینه‌ای در اختیار داشتند باید این هفته به اکران می‌رساندند زیرا در هفته‌های آینده بازسازی لایو اکشن «شیر شاه» به نمایش درخواهد آمد.

فیلم «خزیدن» پارامونت که به‌رغم شرایط نامساعد آب و هوایی در ایالت‌های جنوبی با فروش بهتری مواجه شد، تریلری جذاب در سینماکان عرضه کرده بود. با اثری هرگز دیده نشده از نوع «آرواره‌ها» (Jaws) دست کم برای مخاطبین جوان‌تر روبرو بودیم که داستانی بی‌نظیر داشت: تمساح‌ها به خانه‌ی سیل‌زده‌ای هجوم می‌آورند. سالن‌داران و برخی از منتقدین شیفته‌ی این داستان شدند. بنابراین چرا فیلم در حد و اندازه‌ی «مگ» نمی‌فروشد؟ یک جای کار می‌لنگد: تنها یک تریلر برای این فیلم عرضه شد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که این ویدیو با نرخ بسیار بالای ۶۷:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد، اما این به دلیل عدم وجود ویدیوهای دیگر بود. پارامونت تریلر فیلم را پیش از اکران «ققنوس تاریکی» در سالن‌ها به نمایش می‌گذاشت و در مجموع به نظر می‌رسد که پارامونت مانند «یک جای آرام» و «راکتمن» حساب ویژه‌ای بر روی این فیلم باز نکرده بود.

در واقع فیلم «میدسامر» استودیوی A24 حضور بیشتری در فضای دیجیتال داشت. درحالی که تبلیغات دیجیتالی «خزیدن» تنها از هفته‌ی گذشته پدیدار شدند. «رلیش‌میکس» می‌نویسد شمار دنبال کنندگان و مشاهدات این فیلم در شبکه‌های اجتماعی به ۵۷ میلیون می‌رسد و با میانگین ۸۲ میلیونی ژانر وحشت اختلاف زیادی دارد. «خزیدن» به صورت روزانه و میانگین حدود ۳۰۰ هوادار فیسبوک را جذب می‌کرد، حال آنکه میانگین ژانر ۱.۷ هزار هوادار روزانه است. ویدیوهای فیلم در یوتیوب نیز به صورت روزانه و میانگین ۱۳ هزار مرتبه مشاهده می‌شدند، در حالی که میانگین ژانر ۲۸ هزار است. این فیلم پیش از اکران عمومی برای منتقدین نمایش داده نشد، با این حال از «راتن تومیتوز»‌ امتیاز ۸۸ درصد دریافت کرده است. مخاطبین نیز به فیلم نمره‌ی «سینمااسکور» B و امتیاز ۲ و نیم ستاره «پست‌ترک»‌دادند و ۴۶ درصد آنان دیدنش را توصیه کردند.

فیلم «مگ»‌ پروژه‌ای پرخرج بود که برادران وارنر برای بازاریابی آن هر کاری که لازم بود انجام داد و دیدن آن را برای مخاطبین ضروری نمایاند. از این گذشته ستاره‌ای به نام «جیسون استاتهام» در فیلم بازی می‌کرد. «خزیدن» پارامونت با بودجه‌ی ۱۳.۵ میلیون دلاری بدون احتساب مخارج بازاریابی به تولید رسیده. پارامونت برخلاف برادران وارنر به تیزرهای کوتاه شش ثانیه‌ای بسنده کرد. چنین اقدامی در بازار تابستان برای جذب مخاطبین کافی به نظر نمی‌رسد. حدود ۳۳ درصد از سینماروها مردان بالاتر از ۲۵ سال، ۳۰ درصد زنان بالاتر از ۲۵ سال، ۲۰ درصد مردان زیر ۲۵ سال و ۱۷ درصد زنان زیر ۲۵ سال بودند. اکثریت مخاطبین با ۷۵ درصد بین ۱۸ تا ۴۴ سال سن داشتند. حدود ۴۲ درصد خریداران بلیت نیز سفیدپوست، ۲۰ درصد اسپانیایی تبار، ۲۰ درصد سیاهپوست، و ۱۸ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. نکته‌ی غیرمعمول دیگر در مورد «خزیدن» این بود که فیلم در ایالت‌های نیویورک و لس آنجلس با فروش کمتر از انتظار ظاهر شد. اکنون باید فیلم را با «عمق ۴۷ متری» (47 Meters Down) مقایسه کرد که در افتتاحیه ۱۱.۲ میلیون دلار و در پایان به فروش ۴۴.۳ میلیون دلاری دست یافت.

فیلم «استوبر» یکی دیگر از آثار فاکس بود که پس از ادغام استودیو با دیزنی وضعیت نامشخصی داشت. این اکشن کمدی بزرگسالانه با عناوین معمول دیزنی متفاوت است، بنابراین آن‌‌ها اجازه دادند مسؤلین پیشین فاکس بازاریابی فیلم را هدایت کنند. دیزنی براساس شنیده‌ها به فیلم «فورد در برابر فراری» (Ford v. Ferrari) با بازی «کریستین بیل» و «مت دیمون» بسیار علاقه‌مند است و آن را برای فصل جوایز در نظر گرفته، از طرف دیگر استودیو فیلم علمی-تخیلی «به سوی ستارگان» (Ad Astra) با بازی «برد پیت» را هم در اختیار دارد، بنابراین نباید انتظار داشت که آن‌ها پول زیادی به پای یک اکشن بریزند.

کمپین بازاریابی «استوبر» اقدام قابل‌توجهی صورت نداد و پوسترهای اولیه‌ی فیلم تنها تصاویری کلوزآپ از «کمیل نانجیانی» و «دیو باتیستا» دو بازیگر فیلم بودند. عنوان بی‌معنی فیلم هم در پس زده شدنش بی‌تأثیر نبود. داستان فیلم در مورد فردی به نام «استو» است که در «اوبر» کار می‌کند. «استوبر» در جشنواره‌ی فیلم تگزاس به نمایش درآمد، اما با اثری چون «بیبی راننده» (Baby Driver)‌ قابل مقایسه نبود و جنجالی به پا نکرد. «استوبر» اولین فیلم دیزنی با درجه‌ی سنی بزرگسال در شش سال گذشته شمرده می‌شود. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد مخاطبین از شوخی‌های فیلم لذت نبرده‌اند و برخی معتقدند که نانجیانی و باتیستا بازیگرانی برای ایفای نقش‌های اول نیستند. استودیوی STX فیلم «جاسوس من» (My Spy) باتیستا را از بازار آگوست بیرون کشید تا در اوایل سال ۲۰۲۰ به نمایش درآورد، اما به دنبال شکست «استوبر» آیا این امکان وجود نداشت که «جاسوس من» در ماه آینده روی پرده برود؟

ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم «استوبر» با نرخ ۵:۱ به اشتراک گذاشته می‌شدند، در حالی که میانگین ژانر ۱۹:۱ است. این فیلم به صورت روزانه و میانگین در یوتیوب ۵۰.۴ هزار بازدید را به خود اختصاص می‌داد، اما میانگین این ژانر رقم ۱۴.۴ هزار مشاهده است. این رشد محسوس به علت چند تیرزی بود که اخیراً توسط استودیو منتشر شدند. جالب اما تأسف‌برانگیز است که «استوبر» با بازیگرانی چون باتیستا و نانجیانی و «کارن گیلان» ستاره‌ی «محافظین کهکشان» و «جومانجی»، در مجموع دارای ۲۱ میلیون دنبال‌کننده در توئیتر، فیسبوک و اینستاگرام بود. حال آنکه «خزیدن» با تنها ستاره‌اش «کایا اسکودلاریو» بر «استوبر» غلبه کرده است. مخاطبین به فیلم «استوبر» نمره‌ی B «سینمااسکور» و امتیاز ۳.۵ ستاره دادند و ۵۱ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه کردند. مردان بالاتر از ۲۵ سال ۳۶ درصد، زنان بالاتر از ۲۵ سال ۲۷ درصد، و به دنبال آن‌ها مردان زیر ۲۵ سال ۱۹ درصد و زنان زیر ۲۵ سال ۱۸ درصد سینماروها را تشکیل دادند. حدود ۴۷ درصد خریداران بلیت برای «استوبر» سفیدپوست، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۸ درصد سیاهپوست، و ۱۳ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. این فیلم در ایالت‌های جنوب غربی با فروش بهتری مواجه شد. به هر حال، «استوبر» این فرصت را داشت تا مانند «بیا پلیس شویم» (Let's Be Cops) که در سال ۲۰۱۴ در افتتاحیه ۱۷.۸ میلیون دلار فروخت و در پایان به فروش ۸۲.۳ میلیون دلاری رسید موفق باشد.

این هفته فیلم «وداع»‌ (The Farewell) استودیوی A24 به کارگردانی «لولو وانگ» هم که در جشنواره‌ی فیلم ساندنس به قیمت ۶ تا ۷ میلیون دلار خریداری شد، به صورت محدود در ۴ سالن افتتاح شد و ۳۵۱.۳ هزار دلار فروخت. فروش ۸۷.۸ هزار دلاری در هر سالن، بهترین رکورد میانگین امسال به شمار می‌آید و بالاتر از رکورد ۷۶.۶ هزار دلاری «آخر بازی» و ۶۱.۵ هزار دلاری «آخر شب» (Late Night) قرار می‌گیرد.

اواخر هفته‌ی گذشته گزارش شد که فیلم اکشن «هابز و شا» (Hobbs & Shaw) استودیوی یونیورسال با بازی «دووین جانسون» و‌ «جیسون استاتهام» در اولین هفته‌ی اکران بین ۵۵ تا ۶۵ میلیون دلار خواهد فروخت. این فیلم از ۲ آگوست در سراسر دنیا به استثنای چین روی پرده خواهد رفت. این فیلم که با بودجه‌ی ۲۰۰ میلیون دلاری تولید شده یک اسپین‌آف از «سریع و خشن»‌ بوده و بر اساس برآوردها کمتر از افتتاحیه‌ی بیش از ۹۷ میلیون دلاری دو قسمت آخر چندگانه بلیت فروشی خواهد کرد. هرچند «مرد عنکبوتی: دور از خانه» در شش روز اول اکران ۱۸۵ میلیون دلار فروخت، اما هنوز بسیاری معتقدند که آمار فروش تابستان امسال چندان رضایت‌بخش نیست. اما این احتمال وجود دارد که «شیر شاه» با افتتاحیه‌ی ۱۷۰ میلیون دلاری رکورد ماه جولای را جا به جا کند. براساس آخرین پیش‌بینی‌ها تا روز جمعه، «هابز و شا» رکوردی پایین‌تر از فروش افتتاحیه‌ی ۶۹.۲ میلیون دلاری «اولتیماتوم بورن» و ۶۷.۴ میلیون دلاری «ساعت شلوغی ۲» به جا خواهد گذاشت. اما یونیورسال می‌تواند به فروش جهانی فیلم امیدوار باشد. «سرنوشت خشمگین» دو سال قبل در افتتاحیه‌ی جهانی خود ۵۴۱.۹ میلیون دلار فروخت و سومین فیلم پرفروش تاریخ در هفته‌ی اول اکران شد.

اولین تریلر «هابز و شا» ۲۸۴ میلیون و تریلر دوم ۳۹۱ میلیون مرتبه مشاهده شد. این مسئله نشان می‌دهد که فیلم ممکن است در روزهای اول با فروش بالا روبرو شود و سپس کاهش شدیدی را تجربه کند. افزایش آمار بینندگان تریلرهای دوم به ندرت مشاهده شده و این اتفاق آخرین بار برای «دور از خانه»‌ روی داده. هشت فیلم چندگانه‌ی «سریع و خشن» تا امروز بیش از ۵.۱ میلیارد دلار در سراسر دنیا فروخته و پرفروش‌ترین چندگانه‌ی تاریخ استودیوی یونیورسال باقی مانده است.

شنبه شب گذشته در مراسم فرش قرمز افتتاحیه‌ی جهانی «هابز و شا» یک بطری آب بر روی پریزهای برق ریخته و جرقه ایجاد کرد. این حادثه در سالن نمایش دولبی در هالیوود اتفاق افتاد و شرکت‌کنندگان در مراسم را به وحشت انداخت.

هفته‌ی آینده بازسازی لایو اکشن «شیر شاه» (The Lion King) در بیش از ۴۵۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید. این فیلم از هم اکنون در کشور چین روی پرده رفته و انتظار می‌رود ۵۴.۷ میلیون دلار فروش کند و در همزمان با ایالات متحده در سایر نقاط دنیا به جز ایتالیا، ژاپن و هنگ کنگ، اکران می‌شود.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۱۲-۱۴ جولای ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ مرد-عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far from Home) سونی ۱۶۰ ۴۳.۵ ۲۷۴.۵ ۸۴۷ ۲
۲ داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4) دیزنی ۲۰۰ ۲۰.۶ ۳۴۶.۳ ۷۷۱ ۴
۳ خزیدن (Crawl) پارامونت ۱۳.۵ ۱۲ ۱۲ ۱۶.۸ ۱
۴ استوبر (Stuber) فاکس - ۸ ۸ ۱۱ ۱
۵ دیروز (Yesterday) یونیورسال ۲۶ ۶.۷ ۴۸.۳ ۸۰.۵ ۳
۶ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۵.۸ ۳۳۱.۴ ۹۶۰.۱ ۸
۷ آنابل به خانه می‌آید (Annabelle Comes Home) برادران وارنر - ۵.۵ ۶۰.۷ ۱۷۳.۵ ۳
۸ میدسامر (Midsommar) A24 - ۳.۵ ۱۸.۴ - ۲
۹ زندگی خصوصی حیوانات خانگی (The Secret Life of Pets 2) یونیورسال ۸۰ ۳.۱ ۱۴۷.۱ ۲۹۸.۸ ۶
۱۰ مردان سیاهپوش: بین‌المللی (Men in Black International) سونی ۱۱۰ ۲.۲ ۷۶.۴ ۲۳۹.۴ ۵

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید