news-background
news-background

واکنش منتقدین به فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد»؛ آشفته، ملال‌آور و سهل‌انگارانه

فیلم «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنان» (Fantastic Beasts and Where to Find Them)، پیش‌درآمد دنیای «هری پاتر»، اگرچه در میان فیلم‌های این چندگانه‌ از منتقدین پایین‌ترین امتیاز «راتن تومیتوز» (۷۴ درصد) را دریافت کرد، اما با اینحال موفق شد به صورت میانگین نظر مثبت  ۸۳ درصد از مخاطبین را جلب کند. متأسفانه با توجه به اولین نقدهایی که برای «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» (Fantastic Beasts: The Crimes of Grindelwald) منتشر شده، باید منتظر باشیم این آمار باز هم کاهش یابد.

گفته می‌شود که شخصیت‌های پرشمار قسمت دوم «جانوران شگفت‌انگیز» به فیلم لطمه زده و تنها برای قسمت بعدی مقدمه‌چینی می‌کند. با این وجود، اگر طرفدار این چندگانه و دنیای «جی. کی. رولینگ» باشید، حتماً از دیدن سحر و جادوی همیشگی و همچنین بازگشت پروفسور دامبلدور با ظاهری جوان لذت خواهید برد. «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» که از جمعه ۱۶ نوامبر در آمریکا اکران شده، در حال حاضر دارای امتیاز ۴۰ درصد از منتقدین و ۷۳ درصد از مردم است.

«کارین جیمز» منتقد «هالیوود ریپورتر» قسمت دوم را نسبت به فیلم متوسط «جانوران شگفت‌انگیز و زیستگاه آنان» گام بلندی رو به جلو می‌داند و می‌نویسد: «برخلاف قسمت اول، که تلاشی اجباری برای توسعه‌ی برند رولینگ به نظر می‌رسید، این فیلم درگیرکننده استایلی پرتحرک و شلوغ دارد. یکی از ویژگی‌های عجیب و نامطبوع چندگانه‌ی «جانوران» استفاده از پالت قهوه‌ای متمایل به خاکستری و ظاهری شبیه به کتاب‌های قدیمی داستان است. به این ترتیب حتی پاریس هم زیبا به نظر نمی‌رسد. اما وقتی که فیلم لحظاتی سری به مناظر سر سبز اطراف هاگوارتز می‌زند تا دامبلدور را بار دیگر به نمایش بگذارد، بیننده نفسی به راحتی می‌کشد. هرچند وقتی که جلوه‌های ویژه از راه می‌رسند، تصاویر می‌توانند تماشایی باشند. در هیجان‌انگیزترین نبرد قصه میان خیر و شر نیز، گریندل‌والد با آتش آبی رنگی که پرتاب می‌کند صحنه را تصرف درمی‌آورد.»

«مایکل فیلیپس» منتقد روزنامه‌ی «شیکاگو تریبیون» هم که البته از فیلم به ستوه آمده از این آتش می‌گوید. او می‌نویسد: «حتی با وجود این همه بازیگر درجه یک و شعله‌های آبی دیجیتالی و [گرافیک کامپیوتری] پرخرج، تنها یک فیلم طول کشید تا چندگانه‌ی فرعی «هری پاتر» به سهل‌انگاری کشیده شود.» بسیاری دیگر از نقدنویسان دیگر نیز آنچه روی پرده دیده‌اند را کسالت‌آور دانسته‌اند.

برای مثال «پیتر بردشا» از «گاردین» اشاره می‌کند: «قسمت جدید فیلم به مانند قسمت اول با موجودات دوست‌داشتنی‌ و ابتکارات سرگرم‌کننده و تصاویر نشاط‌آورش تماشایی است. اما روند کند روایت کاملاً محسوس بوده ما را با جزئیات جدید و پرشمارش سردرگم می‌کند.» وی اضافه می‌کند: «بخشی از شگفتی، اصالت، و روایت سریع قسمت اول فیلم فدای پلات‌‌های پراکنده در میان بازیگران پرشمارتر این قسمت شده است.»

«برایان تروییت» منتقد «یو‌اس‌ای تودی» می‌نویسد: «جاه‌طلبی «جنایات گریندل‌والد» با بازیگران پرتعدادش و همچنین کششی که برای مرتبط کردن قصه به داستانی عظیم‌تر می‌طلبد، گاهی این قسمت از فیلم را تا مرز انحراف می‌کشاند.» او اشاره می‌کند که فیلم «فاقد جذابیت ساده‌لوحانه‌ی «جانوران» اول است، فیلمی که در آن هدف قهرمان فیلم تنها این بود که جلوی جانورانی دوست‌داشتنی‌ را بگرفت تا «بیگ اپل» نیویورک را به هم نریزند.»

«کیت اربلند» نویسنده‌ی «ایندی‌وایر» معتقد است که فیلم به قدر کافی سحرآمیز و برنامه‌ریزی شده نیست. «در قسمت دوم، حفره‌های داستان جی. کی. رولینگ در چندگانه‌ی فرعی «هری پاتر» شروع به نمایان شدن می‌کنند. این چندگانه که طرح آن عجولانه ریخته شده، ترکیبی از بخش‌های مختلف فیلم‌های «دنیای جادوگری» رولینگ است و نه کتاب‌های او و پیش از آنکه قسمت اول روی پرده برود وعده‌ی تولید پنج فیلم به هواداران داده شده. بنابراین زمان زیادی برای تلف کردن وجود دارد و روایت دومین قسمت فیلم در چندگانه که به سختی به پیش می‌رود، از فیلمنامه‌ی شلخته و بی‌هدف آن آسیب می‌بیند.»

در نقدهای دیگر نیز به این نکته که فیلم زیر سایه‌ی چندگانه‌ای عظیم‌تر از خودش است اشاره می‌شود. «تاشا رابینسون» منتقد «ورج» هشدار می‌دهد که این مجموعه به قلمرو ابرهواداران ورود پیدا کرده و می‌افزاید: «سخت می‌توان تصور کرد که احساسات کسانی به جز هواداران سرسخت «هری پاتر» درگیر افشاگری‌ها و داستان‌های بهم پیوسته‌ی فیلم بشود.» از طرفی «کارن هان» نویسنده‌ی «پالیگان» بر این باور است که «فیلم با تسلیم شدن در برابر خام‌دستی و در نهایت نتیجه‌ی عکس دادن آن، وجه خودش را خراب می‌کند. تزئینات و چین و شکن‌های به کار رفته که بار دیگر توسط «دیوید ییتس» کارگردانی شده اما باید آن را فیلمی متمایز می‌کرد، با صحنه‌ی پایانی آن محو می‌شود، تنها به این دلیل که دنباله‌ی فعلاً بدون عنوان دیگری نیز در کار است.»

«جاستین چنگ» منتقد لس آنجلس تایمز می‌نویسد: «فیلم «جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» که اثری خسته‌کننده و مشقت‌بار است و گاهی با دادن نماهایی از هاگوارتز و کلکسیون جانوران عجیب و غریب کامپیوتری‌اش جان می‌گیرد، کافی است تا طرفداران رولینگ از سر استیصال و ناامیدی به گریه بیفتند.»

نقدهای منفی و ملامت‌کننده به همین جا ختم نمی‌شود. «فینه‌لا هالیگان» از نشریه‌ی «اسکرین اینترنشنال» می‌نویسد: «فیلم بازتاب دهنده‌ی جلال و شکوه گذشته است (مکانی در پاریس که به خیابان دایگان شباهت دارد و خانه‌ی نیوت که پاسخی به هاگوارتز است) و داستانی را نشانه‌گذاری می‌کند که سهل‌انگارانه آغاز می‌شود اما توجه‌اش را به دقت صرف بنا کردن مقدمه‌ای برای سه فیلم باقی مانده می‌کند.»

اما «جانی اولکسینسکی» نویسنده‌ی «نیویورک پست» فیلم را دنباله‌ای بهبودیافته برای «جانوران شگفت‌انگیز» می‌خواند و تأکید می‌کند که فیلم با معرفی شایسته‌ی شخصیت ضدقهرمانش گامی رو به جلو برمی‌دارد. درحالی که دیگر منتقدین از بازی «جانی دپ» ابراز نارضایتی کرده‌اند، اولکسینسکی او را مناسب شخصیت شرور و زامبی-گونه فیلم توصیف می‌کند.

«اندرو بارکر» منتقد «ورایتی» نیز فیلم «گریندل‌والد» را «پرسروصداترین، بی‌ریتم‌ترین، و بی‌نظم‌ترین» فیلم در میان چندگانه‌ی «دنیای جادوگری» رولینگ می‌داند و می‌نویسد: «گریندل‌والد به جای اینکه به «هابیت» شباهت داشته باشد به تفحصی در پیوست‌ کتاب‌های «سیلماریلیون» تالکین می‌ماند که مملو از شخصیت‌های جدید و گیج‌کننده و حاشیه‌نگاری‌های سرگیجه‌آور است.»

«پیتر ترورز» منتقد «رولینگ استون» می‌نویسد: «تنها جایی که انتظار نداشتیم بلاک‌باستری ضد-ترامپ ببینیم دنیای «هری پاتر» بود. بهرحال، ای ملت، با فیلمی نه چندان خانوادگی طرف هستیم از رولینگ در مورد ساختن یک دیوار، هم به معنای واقعی کلمه و هم به معنای استعاری آن برای دور نگه‌داشتن چیزهای ترسناکی که مردم از آن سر درنمی‌آورند... ستاره‌ی واقعی فیلم جانورانی هستند که قرار است زشت، عجیب و خطرناک باشند.»

در مجموع، واکنش‌ منتقدین به «جنایات گریندل‌والد» این است که فیلم تلخ‌تر و خودآگاهانه‌تر از قسمت اول از آب درآمده ولی از این تغییرات طرفی نمی‌بندد.

«جانوران شگفت‌انگیز: جنایات گریندل‌والد» از ۱۶ نوامبر روی پرده رفته و در حال حاضر پس از گذشت ۸ روز به فروش جهانی ۲۷۸.۹ میلیون دلاری رسیده است.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۷ آذر ۱۳۹۷ ۰۹:۱۴

من فیلم اول رو بیشتر دوست داشتم. این یکی کلا اتفاق خاصی توش نمیفته. فقط انگار داره زمینه سازی میکنه برای فیلم های آینده.

نمایش اسپویل