انواع کیفیت‌ها، نسخه‌ها و انکودها

انواع کیفیت‌ها:
نوع توضیحات کیفیت
اچ‌دی‌کم HD Cam, Cam Rip, Cam فیلم با دوربین اچ‌دی و یا موبایل از روی پرده‌ی سینما ضبط شده و منبع صدای این گونه فایل‌ها میکروفن گوشی یا دوربین است. به همین علت کیفیت صدای این ریلیزها به هیچ وجه مطلوب نیست و حاوی نویزهای مختلف خواهد بود. کیفیت صدا بد کیفیت تصویر بد
تله‌سینک Telesync (TS), HDTS فیلم با دوربین از روی پرده‌ی سینما ضبط شده اما صدای فیلم از منبع بهتری با تصویر سینک می‌شود. کیفیت صدا متوسط کیفیت تصویر بد
اسکرینر Screener (DVDSCR) نسخه‌هایی از فیلم که به صورت دیسک DVD و یا بلوری پیش از موعد در اختیار منتقدین و اعضای آکادمی اسکار قرار می‌گیرد. فروش این دیسک‌ها غیرقانونی است و معمولاً هشدارهایی به صورت متن روی تصویر درج می‌شود و حتی در بعضی لحظات صحنه‌های فیلم به صورت سیاه و سفید نمایش داده می‌شود. کیفیت متوسط
DVDRip ریپ شده از نسخه DVD کیفیت متوسط
HDTV فیلم یا سریال به هنگام پخش تلویزیونی ضبط شده است. در این نسخه لوگو شبکه و همینطور در برخی موارد تبلیغات (به صورت زیرنویس) وجود دارد. کیفیت خوب
WEB-DL/WebRip فایل‌هایی که از سرویس‌های استریمینگ مانند نت‌فلیکس، آمازون، هولو، آیتونز و غیره دریافت شده‌اند و به صورت فشرده شده یا ری-اینکودشده (Re-Encoded) نیستند. کیفیت عالی
بلو-ری BluRay, BrRip, BDRip

ریپ‌های BluRay یا Blu-Ray مستقیماً از دیسک‌های بلور انکود شده‌اند. BDRip ها به رزولوشنی یکسان یا پایین‌تر انکود می‌شوند و به علت بیت‌ریت بالای دیسک‌های بلوری دارای کیفیت مطلوبی هستند. BrRip ها ویدیوهایی هستند که از روی BDRip ها ترنسکود شده‌اند و دارای رزولوشن پایین‌تر و در نتیجه از آنجا که مستقیماً از دیسک‌های بلوری ریپ نشده‌اند دارای کیفیت پایین‌تری هستند.

کیفیت عالی
ری‌ماکس Remux

انتقال داده‌ها به یک فایل کانتینر مانند MKV بدون دخل و تصرف در کیفیت صدا و تصویر. این نسخه‌ها معمولاً فاقد محتویات اضافه از جمله ترک‌های صوتی دوبله به زبان‌های دیگر، مصاحبه‌ها و پشت صحنه‌ها بوده‌اند. ری‌ماکس‌ها عموماً رزولوشن 1920x1080p دارند، در حالی که انکودها با رزولوشن 1920x800p و بدون بلک بار یا نوار سیاه بالا و پایین تصویر عرضه می‌شوند.

کیفیت عالی
  نسخه‌های مختلف از یک فیلم:

یک فیلم برای نهایی شدن و اکران، مراحل مختلف و پیچیده‌ای را طی می‌کند و تغییرات بسیاری روی آن اعمال می‌شود. تدوین (Film Editing) یا مونتاژ، جزء مراحل پایانی است و با توجه به برنامه‌ریزی صورت گرفته از طرف استودیو، تهیه‌کننده، کارگردان، تدوینگر و... به وقوع می‌پیوندد. بدون شک سرمایه‌گذار یک فیلم به دنبال بازگشت سرمایه و سودآوری است و برای رسیدن به آن، جنبه‌های مختلف مانند درجه‌ی سنی، مدت زمان فیلم، نحوه‌ی پایان‌بندی و... را مورد بررسی قرار می‌دهد. جمع‌بندی این موارد، باعث به وجود آمدن نسخه‌های مختلفی از یک فیلم می‌شود که در پایین به‌صورت کاملاً مختصر به توضیح هر یک از آنها می‌پردازیم:

 
نوع توضیحات
اکران شده Theatrical وقتی تاریخ اکران یک فیلم فرا می‌رسد، این نسخه در سینما به نمایش درمی‌آید.
 رده‌بندی نشده UnRated این نسخه شامل صحنه‌هایی است که در صورت ارسال به سازمان نظارت کننده، ممکن است درجه‌ی سنی فیلم را بالا ببرد.
کات کارگردان Director’s Cut این نسخه پس از اکران عمومی فیلم عرضه می‌شود و کارگردان، به صورت کاملاً مستقل و بدون دخالت کسی، به تدوین آن می‌پردازد. این نسخه معمولاً طولانی‌تر از نسخه‌ی اکران شده‌ی فیلم است.
طولانی ExtendedUnCut این نسخه شامل صحنه‌هایی از فیلم است که در نسخه‌ی اکران شده وجود ندارد. نسخه‌ی Extended یا UnCut اکثرا مدت زمان بیشتری دارد و سکانس‌های طولانی‌تری را شامل می‌شود.
بازسازی یا ترمیم‌شده Remastered4K RemasteredRestoredSpecial EditionAnniversary EditionCriterion Collection فیلمهای قدیمی با استفاده از تکنولوژی جدید، به فایل دیجیتالی تبدیل می‌شوند و کیفیت تصویر(وضوح، کنتراست، رنگ، جلوه‌های ویژه) و صدا (حذف نویز، تغییرات در شدت صدا، افکت‌گذاری) افزایش پیدا می‌کند. این تغییرات گاهی محسوس نیست و تنها پشت صحنه و مصاحبه‌ی عوامل فیلم ممکن است اضافه شود.
  ویژگی ها:
نوع توضیحات
x265 به طور کلی کدک x265 دارای فشرده‌سازی بیشتر و خروجی فایل دارای حجم کمتری نسبت به کدک x264 و DivX است. استفاده از کدک x265 تنها علت حجم کمتر فایل نیست و عوامل دیگری تاثیر گذارند.
10bit نسخه‌های 10bit (در کدک‌های x265) داری عمق رنگی بیشتری هستند.
Hardsub Hardcoded این نسخه‌ها دارای زیرنویس چسبیده‌ای روی تصویر هستند که قابل حذف نیست.
IMAX فیلم‌هایی که به صورت IMAX فیلمبرداری شده‌اند (معمولا فقط بخش‌هایی از فیلم به این صورت فیلمبرداری می‌شوند) در بخش‌هایی که IMAX هستند نوار سیاه (Black Bar) وجود ندارد.
HDR SDR تصویر در ویدئوهایی که از قابلیت HDR بهره می‌برند واقعی‌تر و طبیعی‌تر است. اگر در پخش ویدئو های HDR مشکل دارید این آموزش را بخوانید
Hybrid فایل از ترکیب دو یا چند سورس مختلف انکود شده. مثلا برای یک فیلم ممکن است بخشی از سورس WEB-DL و بخشی از سورس BluRay استفاده شود تابهترین خروجی را داشته باشد.
    انواع انکودها: انکود (Encode) یعنی چه و به چه کسی انکودر (Encoder) می‌گویند؟ انکود به فرایندی که توسط آن حجم فایل نهایی فیلم یا سریال کاهش یافته و با استفاده از تکنیک‌های مختلف کاهش کیفیت به شکل حداقلی است. بنابراین به شخص یا گروهی که نسخه‌های کم حجم شده را منتشر می‌کنند انکودر گفته می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۸ فروردین ۱۴۰۱ ۱۲:۰۶

خیلی ممنون بابت این اطلاعات مفید. برای دوستان اوتاکو؛ کیفیت فایل تو انیمه خیلی مهمه چون معمولا طراحی قیافه‌ و صحنه‌ها تو نسخه بلوری بهتر و طبیعی‌تره تا نسخه WEB DL. پس اگه خواستید انیمه دانلود کنید پیشنهاد میکنم نسخه BluRay یا BDRip یا BrRip رو دانلود کنید

نمایش اسپویل
۲۳ بهمن ۱۴۰۰ ۰۲:۰۹

اطلاعات مفیدی بود. ممنون

نمایش اسپویل
۶ فروردین ۱۴۰۱ ۱۲:۲۳

ممنونم بسیار عالی

نمایش اسپویل
۱۸ دی ۱۴۰۰ ۱۷:۱۲

بسیار عالی ممنون

نمایش اسپویل