news-background
news-background

«چه اتفاقی برای دوشنبه افتاد؟»؛ معرفی تازه ترین فیلم ژانر علمی تخیلی

«What Happened to Monday?» نام تازه ترین فیلم علمی تخیلی دنیای سینماست. نویسندگی این فیلم بر عهده ی «مکس باتکین» و «کری ویلیامسون» بوده و کارگردانی اش را «تامی ویرکولا» انجام داده است. این کارگردان 37 ساله ی نروژی با همکاری شبکه ی «نتفلیکس» و استودیو هایی نظیر «SND Films» توانسته یکی از جنجال برانگیز ترین فیلم های ژانر علمی تخیلی این روز های سینما را بسازد. او پیش از این فیلم های دیگری از جمله «Dead Snow» و «Hansel & Gretel» را نیز کارگردانی کرده بود. این فیلم محصول مشترک سینمای چهار کشور از جمله بریتانیا، بلژیک، فرانسه و آمریکا می باشد و از این رو اهمیت بسیار بالایی دارد. از جمله بازیگران این فیلم می توان به «نومی ریپیس»، «ویلیام دافو»، «گلن کلوز» و «رابرت وگنر» اشاره کرد. فیلم «چه اتفاقی برای دوشنبه افتاد؟» را در اروپا و بریتانیا با نام «هفت خواهر» نیز می شناسند.

• داستان فیلم

در سال 2073 دولت های مختلف برای جلوگیری از انقراض نسل انسانی که جمعیتش غیر قابل کنترل شده به دنبال راه چاره می گردند. منابع زمین از بین رفته اند و مردم برای زنده ماندن به دانشمندان روی می آورند. آن ها به ترکیبی دست می یابند که در صورت کاشتن می توان عده ی زیادی را سیر کرد ولی اثرات جانبی این ماده باعث می شود میل به زاد و ولد و زایمان در مردم بیشتر شود. تولید مثل بالای انسان ها در «پادآرمان شهر» یاد شده دولت های مختلف را به فکر وا می دارد تا قوانین سفت و سختی برای بچه دار شدن تعبیه کنند. کارگروهی تحت عنوان «ستاد جلوگیری از ازدیاد کودکان» تشکیل می شود. هر خانواده ای که بیش از یک فرزند داشته باشد باید همه ی فرزندان خود را به جز مسن ترین آن ها را به دولت تحویل دهد و این کودکان تا زمان مساعد شدن شرایط مجبور به تجربه ی خوابی طولانی هستند. در این بین مادری وجود دارد که هفت دختر به دنیا می آورد. نکته ی جالب فیلم از همین قسمت شروع می شود. «نومی ریپیس» که در بالا نامش را به عنوان یکی از بازیگران خواندید، ایفای نقش هر هفت خواهر را بر عهده داشته است. کارگردان این فیلم در مدت زمان محدودی که در اختیار داشته توانست بهترین شخصیت پردازی ممکن را برای یک فیلم علمی تخیلی در سال 2017 به نمایش بگذارد. در این فیلم برای جلوگیری از فراموشی اسامی، هر کدام از هفت خواهر نام یکی از روز های هفته را بر خود نهاده اند. خواهری که نامش «دوشنبه» است گم می شود و شش خواهر دیگر دست به هر کاری برای نجات و پیدا کردن خواهر شان می زنند.

کارگردان فیلم آن گونه که خود در مصاحبه ها اشاره می کند از کودکی عاشق ژانر علمی تخیلی بوده و اکثر فیلم های این ژانر را دیده است و در نتیجه با رسیدن به سن مناسب برای ساخت فیلمی داستان گو، توانسته ژانر علمی تخیلی را یک گام به سمت جلو ببرد. او در توضیح ساختار داستانی فیلمی که ساخته چنین می گوید :

من همیشه به چیز هایی فکر می کنم که به نظرم متفاوت و عجیب اند. شاید عجیب لفظ درستی برایش نباشد ولی اگر خلاقیت را چاشنی کار کنیم می توان از عجیب بودن آن ها چندین فیلم ساخت. ایده ای که در این فیلم به کار برده ایم را دوست دارم. چیزیست که می توان به آن امیدوار بود.

در توضیحات منتشر شده از این فیلم آمده که اثر مذکور با وجود نشان دادن سطح بالایی از خشونت و لحظات اکشن، درون مایه ی طنز و فرح بخش خود را حفظ نموده است. کارگردان فیلم تمام آن چیز هایی که سازندگان «لوپر»، «بلید رانر» و «فرزندان انسان» به دنبال نشان دادنش بوده اند را بصورت یکجا در فیلم جدید خود به تصویر کشیده است. جالب است بدانید متن فیلمنامه ی این اثر در سال 2010 به عنوان یکی از بهترین فیلمنامه هایی که هنوز ساخته نشده اند معرفی شده بود. متن اولیه ی این اثر داستان «هفت برادر» را روایت می کرد و حالا شاهد آنیم که هفت برادر جای خود را به هفت خواهر داده اند. فیلمنامه ی این اثر بار ها مورد بازنویسی قرار گرفت تا این که کارگردان فیلم مشخص شد و او تصمیم گرفت تمامی دنیای فیلمش باید در خدمت هفت خواهر داستان باشد و برادران برای این فیلم گزینه ی مناسبی نیستند. تیم سازنده برای هر هفت خواهر شخصیت پردازی مجزایی را ایجاد کرده اند و چالش اصلی برای بازیگری چون «نومی ریپیس» ایفای نقش هر 7 تیپ شخصیتی می باشد. چالشی که چند وقت پیش «کیت بلانشت» آن را تجربه کرده بود و در عین ناباوری توانسته بود 13 نوع شخصیت پردازی را در فیلم «مانیفستو» بازی کند. در رابطه با چالش های این فیلم از زبان کارگردان می خوانیم :

شما دو ساعت در اختیار دارید و باید به اندازه ی کافی شخصیت پردازی پخته ای ارائه دهید. این کار برای مان سخت ترین و چالش برانگیز ترین امر در فرایند تولید اثر بود. شخصیت های مان باید واقعی و ملموس می بودند و صرفاً برای پر کردن حفره های داستانی از آن ها استفاده نکردیم. ما باید زمان بندی مان را طوری رعایت می کردیم که به هر هفت تیپ شخصیتی زمان کافی برای عرضه اندام برسد. در نتیجه باید تصمیم می گرفتیم شخصیتی را که از بقیه مهم تر است جدا کنیم و بعد از پرداختن به بقیه ی شخصیت ها در زمان مناسب به سراغ او برویم.

او در رابطه با ایفای نقش شخصیت اصلی فیلمش یعنی «نومی ریپیس» چنین می گوید:

تمام روز هایی را که او مشغول تمرین برای ایفای نقش بود را به یاد دارم. او عملکرد بسیار خوب و تحسین برانگیزی از خود نشان داده است. فرایند تولید این فیلم به همان میزان که چالش بر انگیز بود،جالب و دوست داشتنی نیز جلوه می کرد. دوست داشتنی بدان جهت که این فیلم نمونه ی مشابهی در ژانر خود ندارد و سینما برای نخستین بار پذیرای چنین ساختاری از فیلم های علمی تخیلیست.

تقاضای کارگردان از مردم :

دوست دارم فیلم مان را همگان ببینند و وقتی آن را تماشا می کنند به فرایند تولید آن نیز کمی بیندیشند و این که بازیگر نقش اصلی مان به چه زیبایی هر هفت تیپ شخصیتی را به تصویر کشیده است.

چه اتفاقی برای دوشنبه افتاد؟ در سینما های آمریکا و شبکه ی نتفلیکس اکران می شود.

  برای مشاهده ی تریلر فیلم کلیک کنید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید