news-background
news-background

مقدمه «بونگ جون هو» برای کتاب Hereditary؛ ستایش کارگردان Parasite از فیلم ترسناک «آری آستر»

بونگ در کتاب جدیدی که استودیوی A24 برای «موروثی» منتشر کرده به ستایش از فیلم «آری آستر» پرداخته است.

 

انتشارات A24 سپتامبر سال ۲۰۱۹ با انتشار متن خلاصه‌نشده‌ی فیلمنامه‌های «اکس ماکینا» (دانلود فیلم Ex-Machina با لینک مستقیم) به کارگردانی «الکس گارلند» و «ساحره» (دانلود فیلم The Witch با لینک مستقیم) به کارگردانی «رابرت اگرز» و «مهتاب» (دانلود فیلم Moonlight با لینک مستقیم) به کارگردانی «بری جنکینز» آغاز به کار کرد. چهارمین کتاب انتشارات که این هفته منتشر شده برای فیلم «موروثی» (دانلود فیلم Hereditary با لینک مستقیم) به کارگردانی «آری آستر» است. دانلود فیلم با لینک مستقیم.

کتاب ۲۴۰ صفحه‌ای «موروثی» با قیمت ۶۰ دلار به فروش می‌رسد و نه تنها حاوی فیلمنامه‌ی نویسنده و کارگردان فیلم، بلکه مقدمه‌ی «بونگ جون هو» بر آن، مقاله‌ی جدیدی به قلم «لزلی جیمسون» و توضیح دقیق یکی از صحنه‌های فیلم است.

متن بونگ برای کتاب رسمی «موروثی» غافلگیرکننده نیست چرا که چندی پیش کارگردان برنده‌ی اسکار «انگل» (دانلود فیلم Parasite با لینک مستقیم)، آستر را یکی از ۲۰ فیلمساز آینده‌دار سینما معرفی کرد. بونگ یکی از هواداران آستر است و دسامبر سال ۲۰۱۹ گفته بود که فیلم «میدسومار» (دانلود فیلم Midsommar با لینک مستقیم) آستر، یکی از فیلم‌های محبوب او در آن سال بوده است. او در مصاحبه با مجله‌ی «سایت اند ساوند» نیز گفته بود که از هواداران آستر است.

فیلم «انگل» بونگ برنده‌ی اسکار بهترین فیلم، بهترین کارگردانی، بهترین فیلمنامه‌ی اریجینال، و بهترین فیلم بین‌المللی شده است. او پس از کسب این افتخارات اعلام کرد که مدتی از فیلمسازی فاصله خواهد گرفت.

مقدمه بونگ برای کتاب «موروثی»:

پسر رو به جلو در صندلی راننده نشسته و کاملاً خشکش زده. شهامت نگاه کردن به عقب را ندارد. روی صندلی عقب بدن خواهرش چارلی وجود دارد، پوشیده از خونی غلیظ و قیر-مانند. تنها بدن اوست. سر ندارد. اگر ذره‌ای به بالا نگاه کند، می‌تواند از آینه‌ی عقب او را ببیند. بنابراین حتی نمی‌تواند چشمانش را حرکت دهد. عاقبت از ماشین پیاده می‌شود بدون آنکه حتی نگاه کند. وقتی هوا روشن شود، صدای شیون مادرش را خواهد شنید.

حتی وحشتناک‌تر از تصویر دختر روی صندلی عقب این حقیقت است که ما، به عنوان مخاطب، ممکن است – ناخودآگاهانه – به امید مرگ چارلی بنشینیم. البته این موضع «رسمی» فیلم نیست – اینکه مرگ یک بچه را طلب کند. اما وقتی چارلی با زبانش اصوات ناخوشایندی ایجاد می‌کند، یا وقتی سر یک کبوتر مرده را می‌کَند، فیلم بدون تردید سیگنال‌هایی می‌فرستد که ما را از افکار شوم سرشار می‌کند.

اگرچه فیلم اثری بی‌نقص در ژانری است که عناصر ماورایی [و نهانی] به زیرکی و دقت در هم می‌بافد، اما تصور می‌کنم که ژانر تنها پوششی است برای وحشت واقعی. زیرا وحشت واقعی از خود خانواده سرچشمه می‌گیرد. یکی از ترسناک‌ترین صحنه‌های فیلم صحنه‌ی کم-نور میز شام است که از عناصر ماورایی تهی است و تنها بر بازی شکوهمند «تونی کولت» تکیه دارد. فیلم از جنبه‌ی ظاهری در مورد جهنمی است که یک نیروی شیطانی نسل به نسل برای خانواده به پا می‌کند، اما در واقع می‌گوید که خانواده – یا نسبت‌هایی که بر اساس خون تعریف می‌شود – خود یک جهنم است.

در «موروثی»، آری آستر فراتر از دام‌های ژانر می‌رود و وحشتی حقیقی و عمیق می‌سازد. وحشتی که اصیل و غیرقابل گریز است. برای نجات یافتن از این وحشت، خودمان را گرفتار یک طلسم می‌کنیم. امیدواریم که لحظات هولناکی که شاهدش بوده‌ایم در نهایت به «منظره‌ای خنثی از یک حادثه‌ی ناگوار» تبدیل شود، مانند تابلویی بی‌خطر از پیکرهای مینیاتوری دوست‌داشتنی.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید