news-background
news-background

«فرانسیس فورد کاپولا»: «اینک آخرالزمان» یک فیلم ضد-جنگ نیست

به نظر می‌رسد که مخاطبین در همه‌ی این سال‌ها برداشت غلطی از «اینک آخرالزمان» (Apocalypse Now) داشته‌اند. «فرانسیس فورد کاپولا» به تازگی در مصاحبه با گاردین اظهار داشته که فیلم آنچنان که عموماً تصور می‌کنند یک فیلم ضد-جنگ نیست.

او معترف می‌شود که فیلمش وقایع جنگ ویتنام را برخلاف تصور بسیاری ستایش می‌کند. کاپولا می‌گوید: «هیچکس دوست ندارد فیلمی در ستایش جنگ بسازد، همه می‌خواهند فیلمی ضد-جنگ بسازند. اما من همیشه فکر کرده‌ام که یک اثر ضد-جنگ باید مانند فیلم ژاپنی «چنگ برمه‌ای» (The Burmese Harp) [به کارگردانی «کن ایچیکاوا»] باشد – چیزی که سرشار از عشق و صلح و شادی و آرامش باشد. نباید حاوی سکانس‌های خشونت‌باری باشد که بیننده را تحریک کند. «اینک آخرالزمان» صحنه‌هایی تکان‌دهنده از حمله‌ی هلی‌کوپترها به انسان‌های بی‌گناه دارد. این ضد-جنگ نمی‌شود.»

کاپولا در ادامه می‌گوید: «من همیشه اندیشیده‌ام که یک فیلم ضد-جنگ بی‌نقص می‌تواند داستانی در عراق در مورد یک خانواده روایت کند که دخترشان قرار است ازدواج کند و اقوام و خویشان آن‌ها به مراسم بیایند. مردم هر طور شده می‌آیند، شاید خطراتی تهدیدشان کند، اما هیچکس منفجر نمی‌شود و روی هوا نمی‌رود، هیچکس آسیبی نمی‌بیند. در مراسم عروسی پایکوبی می‌کنند. این یک فیلم ضد-جنگ است. یک فیلم ضد-جنگ نمی‌تواند جنگ را ستایش کند، درحالی که «اینک آخرالزمان» به اعتقاد بسیاری این کار را می‌کند. بعضی از سکانس‌های معین به گونه‌ای استفاده شده که افراد جنگ‌طلب نشان داده شوند.»

«فرانسیس فورد کاپولا» در پاسخ به این پرسش که آیا به خاطر «اینک آخرالزمان» احساس گناه می‌کند یا نه می‌گوید: «نه. احساس گناه نمی‌کنم، زیرا نقش خود را در کل ماجرا می‌دانم.» او در دو سال گذشته مشغول ترمیم کات نهایی فیلم بوده، چیزی که آن را «بهترین نسخه»ی فیلم می‌نامد. «اینک آخرالزمان» با بازی «مارلون برداندو»،‌ «رابرت دووال»، «مارتین شین» و «دنیس هاپر» یکی از بهترین آثار ساخته شده پیرامون فجایع جنگ ویتنام شناخته می‌شود. نسخه‌ی ترمیم شده‌ی فیلم ۱۳ آگوست در بریتانیا اکران می‌شود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۲ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۳۵

این حرفش درسته که جنگ طلبی و ستایش از جنگ تو فیلم تصویر میشه, اما شخصیت دوم فیلم ( برندو ) منتقد شرایط موجود ( در فیلم ) و سیاست جنگ افروزی هست و اصلا به همین دلیل دست به قیام علیه سیستم زده. سکانسهای ابزورد بسیاری هم در فیلم تصویر میشه که کلا مفهوم جنگ و دلیل جنگیدن رو زیر سوال میبره. به نظرم این فیلم منتقد جنگ افروزی هست اما به همین دلایلی که کاپولا میگه، نمیتونه یک بیانیه ضد-جنگ تمام عیار قلمداد بشه.

نمایش اسپویل