news-background
news-background

افزایش فشار دولت بریتانیا بر نت‌فلیکس برای درج هشدار در سریال The Crown

دولت بریتانیا برای درج هشدار در ابتدای اپیزودهای سریال «تاج» (The Crown) فشار بیشتری به نت‌فلیکس وارد کرد. این شبکه‌ی آمریکایی پیش‌تر درخواست مقامات بریتانیایی برای درج هشدار «خیالی» بودن داستان‌ها را رد کرده بود. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«جان ویتینگدیل»‌ وزیر فرهنگ بریتانیا سه‌شنبه این هفته به کمیته‌ای در پارلمان گفته است که درج هشدار برای تأکید بر غیرواقعی بودن رویدادهای سریال لطمه‌ای به نت‌فلیکس وارد نمی‌کند و اگرچه سریال براساس رویدادهای واقعی ساخته شده اما زاییده‌ی ذهن «پیتر مورگان» نویسنده‌ی آن است.

ماه گذشته «الیور دودن» دبیر وزارت فرهنگ (مافوق ویتینگدیل) نیز از نت‌فلیکس درخواست کرده بود به بینندگان در مورد وقایع «تاج» هشدار دهد. نت‌فلیکس در واکنش اعلام کرد:‌ «ما همیشه «تاج» را به عنوان یک اثر نمایشی ارائه کرده‌ایم – و تردیدی نداریم که مشترکین ما درک می‌کنند که با اثری خیالی مواجه‌اند که بر اساس رویدادهای تاریخی ساخته شده. در نتیجه ما برنامه‌ای برای اضافه کردن هشدار نداریم و نیازی به این کار نمی‌بینیم.»

ویتینگدیل اعتراف می‌کند که تنها فصل اول «تاج» را دیده و می‌گوید «کوین برنان» نماینده حزب کارگر به او گفته است که آیا معتقد است بریتانیایی‌ها «آن‌قدر احمق‌اند که فکر کنند «تاج» یک مستند است.» وزیر جواب می‌دهد: «امیدوارم که نباشند. اغلب مردم آگاهند که در نمایش رویدادهای واقعی کمی بهره‌گیری از قوه‌ی خیال اجتناب‌ناپذیر است.»

برنان اصرار می‌کند: «آیا فکر می‌کنید دبیر وزارت فرهنگ با ارائه‌ی پیشنهاد درج هشدار در مورد «تاج» خودش را یک نادان جلوه داده؟» ویتینگدیل مخالف است و اضافه می‌کند که فصل چهارم با رویدادهایی سر و کار دارد که «کمی خام‌تر» از فصل‌های گذشته است و درج هشدار می‌تواند یاری‌رسان باشد.

او می‌گوید: «این رویدادها کاملاً خام و بحث‌برانگیزند، و افرادی زنده چون «شاهزاده ولز» و پسرانش درگیرش هستند. [درج هشدار] هیچ ضرری ندارد، به‌ویژه وقتی آن رویدادها در هر دو طرف موجب ایجاد احساسات و دیدگاه‌های راسخ شود. اینکه به مردم یادآور شوند زیان‌آور نیست... اینکه بر اساس آگاهی به دست آمده از نزدیکان نیست، بلکه نمایشی از تصورات و گمانه‌زنی‌های یک نفر است از آنچه ممکن است روی داده باشد.»

«اما کورین» که در فصل چهارم «تاج» نقش «پرنسس دایانا» را بازی می‌کند، معتقد نیست که نت‌فلیکس باید چنین هشدارهایی درج کند. کورین به «ورایتی» می‌گوید: «به روشنی نسخه‌ای دراماتیزه شده از وقایع است. مردم سریال «وراثت» (Succession) را با آنچه برای خانواده‌ی مرداک اتفاق افتاده اشتباه نمی‌گیرند و این سریال به همان اندازه خیالی است.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید