news-background
news-background

انتقاد رونان و دیلن فارو از انتشار کتاب خاطرات «وودی آلن»

کتاب خاطرات جدید آلن تحت عنوان «شایسته هیچ» توسط انتشارات «گرند سنترال» عرضه خواهد شد.

«دیلن فارو» روز گذشته با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی انتشار کتاب خاطرات «وودی آلن» تحت عنوان «شایسته‌ هیچ» (Apropos of Nothing) را محکوم کرد. انتشارات «آشت» و «گرند سنترال» روز دوم مارس اعلام کرد که کتاب آلن را پخش خواهد کرد و آن را «شرح دقیق زندگی شخصی و حرفه‌ای آلن» توصیف کرد. این کتاب دوران حرفه‌ای آلن در سینما، تلویزیون، تئاتر، کلوب‌های شبانه و مطبوعات چاپی را شرح می‌دهد. آلن علاوه بر این از روابط خود با خانواده، آشنایان و «عشق زندگی‌اش» خواهد نوشت. فارو از مدت‌ها قبل آلن را به آزار جنسی در کودکی متهم کرده است. او در بیانیه‌ی خود کتاب آلن را «عمیقاً آزاردهنده» می‌خواند.

در بیانیه‌ی فارو آمده است: «انتشار کتاب خاطرات وودی آلن برای من عمیقاً آزاردهنده است و خیانتی است به برادر من که انتشارات آشت قصد دارد از خبرنگاری شجاعانه‌اش کسب سود کند. لازم به ذکر است که برای تأیید اطلاعات نوشته شده در کتاب هرگز با من تماس گرفته نشد و انتشارات از انجام اساسی‌ترین وظایفش سر باز زد. از سوی دیگر، داستان من هرگز بدون بررسی صحت جزئیات آن هرگز منتشر نشده است. این اقدام نمونه‌ی دیگری از نابرابری است که قدرت، پول و بدنامی موجب آن می‌شود. مشارکت انتشارات آشت در این کار باید محکوم شود و آن‌ها باید پاسخگو باشند.»

کتاب خاطرات آلن قرار است در ماه آوریل آینده عرضه شود. این کتاب علاوه بر آمریکا در کانادا، فرانسه، ایتالیا و اسپانیا هم منتشر می‌شود و سپس به سایر نقاط دنیا می‌رود. نسخه‌ی این کتاب شامل جلد سخت، الکترونیکی و صوتی می‌شود. کتاب خاطرات آلن در حالی منتشر می‌شود که فیلمبرداری فیلم «فستیوال ریفکین» (Rifkin’s Festival) او به تازگی به پایان رسیده است. در این کمدی رمانتیک «جینا گرشان»، «والاس شا» و «کریستفر والتز» به ایفای نقش پرداخته‌اند اما فیلم هنوز در آمریکا پخش‌کننده‌ای ندارد. این فیلم قرار است برای اولین بار در جشنواره‌ی سن‌سباستین روی پرده برود.

اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

«رونان فارو» برادر دیلن نیز تهدید کرده است که همکاری خود با انتشارات «آشت» را قطع می‌کند. او نیز با انتشار بیانیه‌ای در توئیتر گفت: «بسیار متأسف شدم از اینکه به‌واسطه‌ی گزارش‌ رسانه‌ها دانستم انتشارات آشت که کتاب مرا منتشر کرده، امتیاز پخش کتاب خاطرات وودی آلن را خریداری کرده در حالی که بسیاری از ناشرین بزرگ از این کار خودداری کرده‌اند. آن‌ها این اقدام خود را به اطلاع من و حتی کارکنان خودشان نرسانده‌اند با وجود اینکه ما بر روی کتاب «بگیر و بکش» (Catch and Kill) کار می‌کردیم. به انتشارات آشت گفته‌ام ناشری که چنین رفتاری از خود نشان می‌دهد نمی‌تواند با من کار کند.»

کتاب «رونان فارو» چالش‌هایی را بازگو می‌کرد که هنگام تهیه‌ی گزارش از اتهامات جنسی علیه «هاروی واینستین» پیش روی خبرنگار قرار داشت. «رونان فارو» به خاطر گزارش‌هایش در مورد واینستین برنده‌ی جایزه‌ی پولیتزر شد.

«وودی آلن» ۸۴ ساله با فیلم‌هایی چون «آنی هال» (دانلود فیلم Annie Hall با لینک مستقیم) و «منهتن» (دانلود فیلم Manhattan با لینک مستقیم) شناخته می‌شود و یکی از تأثیرگذارترین فیلمسازان زمان خود است. اما اتهامات جنسی مطرح شده توسط دخترخوانده‌اش «دیلن فارو» علیه او دوران حرفه‌ای فیلمساز را به‌شدت تحت تأثیر قرار داده است. استودیوی آمازون اوایل سال ۲۰۱۹ از تولید فیلم جدید آلن خودداری کرد و بسیاری از بازیگران شناخته‌شده اعلام کردند که با او همکاری نخواهند کرد. «یک روز بارانی در نیویورک» (A Rainy Day in New York) او سال گذشته در اروپا اکران اما در آمریکا روی پرده نرفت. آلن در دهه‌ی ۱۹۹۰ دو بار محاکمه شد اما هرگز مجرم شناخته نشد، با این حال، اتهامات «دیلن فارو» در عصر جنبش «من هم» (#MeToo) دوباره توجهات را به خود معطوف گرداند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید