news-background
news-background

«جین کمپیون» کارگردان Power of The Dog: فیلمسازان زن زیادی برای توصیف دنیای ما وجود ندارند – ونیز

«قدرت سگ» (The Power of The Dog) که این هفته در جشنواره فیلم ونیز به نمایش در می‌آید، اولین فیلم بلند «جین کمپیون» از سال ۲۰۰۹ است. این فیلم اقتباسی است از رمان «توماس سوج» با بازی «بندیکت کامبربچ»، «کریستن دانست»، «جسی پلمانز» و «کودی اسمیت-مک‌فی» و آهنگسازی «جانی گرین‌وود» که از نت‌فلیکس پخش خواهد شد.

داستان فیلم در مورد برادران ثروتمند اهل مونتانا به نام‌های «فیل» و «جورج بربنک» است که دو روی یک سکه‌اند. فیل مردی بی‌رحم و خوشایند است و جورج فردی بی‌احساس، سخت‌گیر اما نجیب. آن‌ها یکی از بزرگترین مزارع مونتانا را در مالکیت خود دارند. در این ناحیه مردان همچنان مرد مانده‌اند و در مقابل تغییرات دنیای مدرن قرن بیستم مقاومت می‌کنند. وقتی که جورج مخفیانه با زنی بیوه به نام «رز» ازدواج می‌کند، فیل خشمگین و بهت‌زده سعی می‌کند زندگی زن را به وسیله‌ی پسرش «پیتر» به نابودی بکشاند.

کمپیون یکی از پنج زنی است که امسال در بخش مسابقه جشنواره فیلم ونیز برای شیر طلایی رقابت می‌کند. این فیلمساز نیوزلندی اولین زن برنده نخل طلا و دومین زن نامزد اسکار بهترین کارگردانی است.

در نشست مطبوعاتی فیلم «قدرت سگ»، کمپیون به این پرسش پاسخ می‌دهد که کارگردانان زن برای پیشرفت باید چه کنند. این فیلمساز از «سرزمین خانه‌به‌دوشان» (Nomadland) ساخته «کلوئی ژائو» «ژولیا دوکورنو» برنده نخل طلا با فیلم «تیتان» (Titane) نام می‌برد و می‌گوید: «فکر می‌کنم که دخترها وضعیت خیلی خوبی دارند.»

کمپیون اضافه می‌کند: «فکر میکنم اگر فرصتی به آن‌ها بدهند چیزی جلودارشان نخواهد بود. میدانم که آمار هنوز به زیان زنان است. به زیان همه است که فیلمساز زن زیادی برای توصیف دنیای ما وجود ندارد. به این باور رسیده‌ایم که جامعه‌ای مردسالار داریم در حالی که این‌گونه نیست. زنان متفاوت می‌اندیشند و این جذاب و زیباست. [توازن جنسیتی] را در هرچه بیشتر در تلویزیون می‌بینیم جایی که کارگردانان زن بسیار خوب عمل کرده‌اند. از زمان شروع جنبش «من هم» تغییراتی را احساس کرده‌ام. برای زنان مثل فرو ریختن دیوار برلین بوده یا پایان آپارتاید. زنان توانمندسازی و پشتیبانی شدهاند هم از طرف یکدیگر و هم مردان.»

کمپیون در پاسخ به این پرسش که چرا داستانی با محوریت دو شخصیت مرد را برگزیده می‌گوید: «من جنسیت را حساب نمی‌کنم. این کتاب را خواندم و فکر کردم که اثر ادبی شگفتی است… اثری بسیار عمیق است که با روان سروکار دارد.»

کامبربچ در مورد شخصیتش می‌گوید: «سمی بودنش نتیجه تربیت اوست. می‌توانم درکش کنم. تسلیمش نمی‌شوم. بخشی از هویتش است. بخشی از نقص و تراژدی شخصی اوست. درک می‌کنم که او سرکوب شده، طرد شده و نگران ربوده شدن آنچه است که خلق کرده. در مورد سمی بودن مردانگی‌اش، تنها راه ایجاد تغییر این است که به سمتش بروید و سعی کنید درکش کنید. نمی‌توان فقط با او مخالفت کرد، آتشش را شعله‌ورتر می‌کند. باید درک کرد که چرا این افراد آسیب‌دیده به خود و دیگران آسیب می‌زنند، چه رهبران سیاسی و افراد قدرتمند جهان باشند که بعضی از آن‌ها را در چند سال اخیر دیده‌ایم، چه افرادی باشند در زندگی و جوامع خودتان.»

«کریستن دانست» اضافه می‌کند که در حین فیلمبرداری از کامبربچ فاصله گرفته و وقت زیادی با او نگذرانده است. کمپیون در ادامه در مورد همکاری با نت‌فلیکس می‌گوید: «یکی بهترین ویژگی‌های همکاری با نت‌فلیکس این بود که فرصت تولید پروژه با بودجه‌ای که پیش‌تر نمی‌توانستم تأمین کنم فراهم شد تا ایده‌ام را به صورت کامل بیان کنم. آن‌ها مثل مدیچی‌ها یا چنین چیزی هستند. از این بابت قدردانشان هستم.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید