news-background
news-background

باکس آفیس: The Lion King با ۱۹۲ میلیون دلار رکورد ماه جولای را شکست؛ Avengers: Endgame پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شد

استودیوی دیزنی آخر هفته‌ی بی‌مانندی را پشت سر گذاشت. آن‌ها هفته‌ی گذشته علاوه بر رونمایی از برنامه‌های خود برای سال ۲۰۲۰ و ۲۰۲۱ در نمایشگاه کامیک-کان، و عبور از رکورد ده ساله‌ی «آواتار» با «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) که از فروش ۲.۷۸۹۷ میلیارد دلاری عبور کرد و پرفروش‌ترین فیلم تاریخ شد، با بازسازی لایو اکشن «شیر شاه» (The Lion King) هم که در افتتاحیه‌ی ۱۹۲ میلیون دلار فروخت، رکورد افتتاحیه‌ی داخلی در ماه جولای را به نام خود ثبت کردند. این رکورد پیش از این به «هری پاتر و یادگاران مرگ بخش ۲» با ۱۶۹.۱ میلیون دلار بود. «شیر شاه» در روز شنبه ۶۱.۶ میلیون دلار و روز جمعه ۷۸.۵ میلیون دلار فروخت. بدون در نظر گرفتن نیمه‌ی اول سال، رکورد «شیر شاه» پس از «نیرو برمی‌خیزد» با ۲۴۷.۹ میلیون دلار و «آخرین جدای» با ۲۲۰ میلیون دلار، سومین فیلم پرفروش تاریخ در افتتاحیه لقب می‌گیرد.

دیزنی یکشنبه شب گزارش داد که «شیر شاه» در سه روز اول اکران ۱۸۵ میلیون دلار فروخته اما استودیوهای رقیب بر این باورند که این فیلم به کارگردانی «جان فاورو» رکوردی بالاتر به ثبت رسانده است. «شیر شاه»‌ پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی کارنامه‌ی کارگردان و همچنین پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی یک بازسازی انیمیشن را برای دیزنی پس از رکورد ۱۷۴.۷ میلیون دلاری «دیو و دلبر» رقم زده است. فروش خارجی «شیر شاه» نیز این هفته به ۲۶۹.۴ میلیون دلار رسید تا این فیلم پرستاره به فروش جهانی ۴۵۴.۴ میلیون دلاری دست یابد.

بسیاری از استودیوهای رقیب به تازگی به این آگاهی رسیده‌اند که دیزنی تا چند سال آینده در گیشه بی‌رقیب خواهد بود، اما فیلمسازان زیادی هم معتقدند که استودیو با آغاز سرویس استریمینگ «دیزنی+» یکی از بهترین سال‌هایش را سپری می‌کند. اینطور به نظر می‌رسد که فیلم‌های بلاک‌باستر «کاپیتان مارول»، «انتقام‌جویان: آخر بازی»، «علاءالدین»، «داستان اسباب بازی ۴»، «شیر شاه»، «یخ‌زده ۲» و «جنگ ستارگان: ظهور اسکای‌واکر»، همگی برای «دیزنی+» بازاریابی می‌کنند. اکنون دیگر دلیلی وجود ندارد که کسی اشتراک این سرویس را خریداری نکند. دیزنی با رسیدن به فروش کلی ۲.۴ میلیارد دلاری در آمریکا، حتی اگر در ماه‌های آینده با فیلم‌های دیگر خود موفق نباشد به راحتی بر رقیب اصلی خود یعنی استودیوی برادران وارنر غلبه خواهد کرد.

دیزنی گزارش می‌دهد که ۵۳ درصد مخاطبین «شیر شاه» زن، ۳۸ درصد بزرگسال، ۵۴ درصد خانواده، و ۹ درصد نوجوان بوده‌اند. حدود ۳۹ درصد خریداران بلیت نیز بین ۲۵ تا ۴۹ ساله‌اند. موفقیت‌های دیزنی در باکس آفیس تنها به سالن‌های سینما محدود نخواهد شد. «کیتلین تف» مدیر چندگانه‌های دیزنی و مسؤل پخش استودیو توضیح می‌دهد: «باکس آفیس موجی را آغاز می‌کند. پارک‌های تفریحی دیزنی هم با رشد مواجه می‌شوند، اما مسئله‌ی مهم این است که این فیلم‌ها را در تمام طول سال به زندگی افراد وارد کنیم چه از طریق شبکه‌های اجتماعی، محصولات مصرفی یا پارک‌های تفریحی.»

با فروش بالای «شیر شاه»، فروش سالانه‌ی فیلم‌ها هم تا ۵۱ درصد نسبت به آخر هفته‌ی مشابه در سال گذشته با رشد روبرو شد. «کام‌اسکور»‌ گزارش می‌دهد که فصل تابستان با ۳.۵۸۹ میلیارد دلار تا ۱ درصد از سال گذشته وقتی که «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» روی پرده بود پیش است. اما فروش کلی سالانه از ۱ ژانویه تا ۲۱ جولای همچنان ۷ درصد پایین‌تر از همین بازه‌ی زمانی در سال ۲۰۱۸ است. سال گذشته فیلم‌ها تا این مقطع ۷ میلیارد دلار بلیت‌فروشی کرده بودند اما این رقم امسال به ۶.۵ میلیارد دلار می‌رسد.

حدود ۳۶ درصد از فروش ۵۳۱ میلیون دلاری «شیر شاه»‌ در سراسر دنیا از سالن‌های ۳بُعدی کسب شد. «تراویس رید» مدیر سالن‌های «ری‌یل‌دی» (RealD) می‌گوید: ««شیرشاه» از لحاظ بصری تجربه‌ی سرگرم‌کننده‌ی قابل‌توجه و وقتی در فرمت ری‌یل‌دی دیده شود تجربه‌ای ویژه است. به خاطر این فیلم حقیقتاً بی‌نظیر باید به «جان فاورو»، دیزنی، و گروه‌های بازاریابی و پخش استودیو تبریک گفت.» فیلم «شیر شاه» از سالن‌های آیمکس نیز ۲۵.۲ میلیون دلار به دست آورد و پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی تاریخ فیلم‌های برند دیزنی در این فرمت را ثبت کرد. این فروش علاوه بر این پس از «مرد عنکبوتی: دور از خانه» دومین افتتاحیه‌ی جهانی آیمکس در ماه جولای بود.

بازسازی «شیر شاه» توسط دیزنی مانند بازسازی «جنگ ستارگان» بود چرا که این فیلم اگر نه محبوب‌ترین انیمیشن کلاسیک استودیو نباشد یکی از محبوب‌ترین‌هاست. اگر چه «دیو و دلبر» و «علاءالدین» حتی با «ویل اسمیت» و «گای ریچی» لحنی متفاوت به خود گرفتند، اما کسی دوست نداشت خاطراتش از انیمیشن کلاسیک «شیر شاه» خراب شود. بدین منظور دیزنی حتی «جیمز ارل جونز» را که در نسخه‌ی ابتدایی به جای شخصیت «موفاسا» صداپیشگی کرده بود بازگرداند. هرچند منتقدین با امتیاز ۵۵ درصد «راتن تومیتوز» با این بازسازی چندان برخورد خوبی نداشتند و آن را بیش از حد به نسخه‌ی اصلی شبیه دانستند، اما برای جذب مخاطبین وفادار ماندن اثر به نسخه‌ی اریجینال حیاتی بود. «شیر شاه» فاورو از «سینمااسکور» نمره‌ی A و از «پست‌ترک» امتیاز ۴ ستاره دریافت کرده است.

دیزنی با این بازسازی در نظر داشت مخاطبین کودک جدیدی را جذب و مخاطبین قدیمی را حفظ کند. حدود ۴۲ درصد از سینماروها سفیدپوست، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۲۲ درصد سیاهپوست، و ۱۴ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

نسخه‌ی اول «شیر شاه» در سال ۱۹۹۴ بدون احتساب فروش حاصل از اکران مجدد در افتتاحیه ۴۰.۹ میلیون دلار و در پایان نمایش ۳۱۲.۸ میلیون دلار فروخته بود. استودیو اولین تصاویر از فیلم را اوایل سال ۲۰۱۹ در نمایشگاه سینما-کان رونمایی کرد و سپس در تیزرهای کوتاهی که به صورت آنلاین منتشر می‌ساخت ترانه‌های فیلم را به کار نمی‌برد زیرا به گفته‌ی یکی از سران استودیوهای رقیب تک تک ترانه‌های کلاسیک بخشی از کمپین بازاریابی گام به گام دیزنی بودند.

استودیوی دیزنی مانند سال ۲۰۱۴ که تریلر «نیرو برمی‌خیزد» را در روز شکرگزاری برای سینماروهای هیجان‌زده منتشر کرد، بار دیگر اولین تیزر «شیر شاه» را دوبار در همین روز رونمایی کرد. این تریلر در ۲۴ ساعت اولیه ۲۲۴.۶ میلیون مرتبه مشاهده شد و پس از تریلر «انتقام‌جویان: آخر بازی» با ۲۸۹ میلیون بازدید دومین تریلر پربیننده‌ی تاریخ در این بازه‌ی زمانی شد. «رلیش‌میکس‌» گزارش می‌دهد که شمار دنبال‌کنندگان و بازدیدهای ویدیویی مرتبط با «شیر شاه» در توئیتر، فیسبوک، اینستاگرام و یوتیوب به ۹۲۵ میلیون می‌رسد، درحالی که میانگین آثار خانوادگی لایو-اکشن ۱۵۵ میلیون است. شگفت‌انگیزتر اینکه این رقم شامل آیتم‌هایی مثل صفحات رسمی دیزنی (۷۶.۶ میلیون) و کانال یوتیوب «بیانسه» (۱۸ میلیون) و دیگر برندهای مرتبط با دیزنی نمی‌شود. طبق اعلام «رلیش‌میکس» ویدیوهای پربیننده‌ی فیمل با نرح ۳۵:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد در حالی که میانگین این ژانر ۱۳:۱ است. این نرخ با همکاری ستارگان فیلم در شبکه‌های اجتماعی به دست آمد. «شیر شاه» به صورت روزانه ۳.۶ هوادار فیسبوک و ۷۱.۲ مشاهده‌ی یوتیوب را ثبت می‌کرد در حالی که میانگین ژانر به ترتیب ۱.۲ و ۱۶ هزار بازدید است.

«بیانسه» ستاره‌ی فیلم در شبکه‌های اجتماعی است که در فیسبوک، اینستاگرام و توئیتر دارای ۲۰۶ میلیون دنبال‌کننده است و در دنیای مجازی سهمی ۲۰ درصدی داشت. او کلیپ «روح» (Sprit) را سه شنبه شب گذشته در کانال یوتیوب خود به اشتراک گذاشت و همزمان در مراسم فرش قرمز فیلم در هالیوود حضور یافت. این ویدیو تا یکشنبه شب ۲.۶ میلیون مرتبه مشاهده شده است. «رلیش‌میکس»‌ می‌گوید هواداران از آبانماه سال گذشته برای دیدن این فیلم لحظه‌شماری می‌کنند. برای بسیاری از آنان، مانند «شگفت‌انگیزان» یا کلاسیک‌های دیگر دیزنی، «شیر شاه» خاطرات‌ را زنده می‌کند و امیدوار بودند که فاورو توانسته باشد انتظارات را برآورده سازد. کسانی که برای این فیلم هیجان‌زده بودند، صداپیشگان و ستارگان فیلم، موسیقی، و فضای فیلم را علت اصلی برشمرده‌اند.

این هفته فیلم‌های «دیروز» (Yesterday) و «خزیدن» (Crawl) به ترتیب با افت فروش ۲۴ و ۵۰ درصدی مواجه شدند و با ۵ و ۶ میلیون دلار در رتبه‌های پنجم و چهارم قرار گرفتند. «داستان اسباب بازی ۴» نیز با افت فروش ۳۰ درصدی و با ۱۴.۶ میلیون دلار سوم شد. «مرد عنکبوتی: دور از خانه» هم که در سومین هفته‌ی اکران در ۴۴۱۵ سالن نمایش اکران شده بود با فروش آخر هفته ۲۱ میلیون دلاری در جایگاه دوم قرار گرفت.

هفته‌ی آینده فیلم «روزی روزگاری در هالیوود» (Once Upon a Time in Hollywood) به کارگردانی «کوئنتین تارانتینو» توسط استودیوی سونی در بیش از ۳۵۰۰ سالن به نمایش درخواهد آمد.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۱۹-۲۱ جولای ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ شیر شاه (The Lion King) دیزنی ۲۶۰ ۱۸۵ ۱۸۵ ۵۳۱ ۱
۲ مرد-عنکبوتی: دور از خانه (Spider-Man: Far from Home) سونی ۱۶۰ ۲۱ ۳۱۹.۶ ۹۷۰.۷ ۳
۳ داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4) دیزنی ۲۰۰ ۱۴.۶ ۳۷۵.۵ ۸۴۹.۴ ۵
۴ خزیدن (Crawl) پارامونت ۱۳.۵ ۶ ۲۳.۸ ۳۳.۷ ۲
۵ دیروز (Yesterday) یونیورسال ۲۶ ۵.۱ ۵۷.۵ ۹۸.۱ ۴
۶ استوبر (Stuber) فاکس - ۴ ۱۶ ۱۸.۹ ۲
۷ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۳.۸ ۳۴۰ ۹۸۸.۸ ۹
۸ آنابل به خانه می‌آید (Annabelle Comes Home) برادران وارنر - ۲.۶ ۶۶.۵ ۱۹۶.۱ ۴
۹ میدسامر (Midsommar) A24 - ۱.۵۹ ۲۲.۴ - ۳
۱۰ زندگی خصوصی حیوانات خانگی (The Secret Life of Pets 2) یونیورسال ۸۰ ۱.۵۳ ۱۵۱.۵ ۳۱۸.۵ ۷

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱ مرداد ۱۳۹۸ ۰۱:۵۱

فقط و فقط سال 2019 منتظر... روزی روزگاری در هالیوود. بودم. یه اثر که میتونم به جرأت بهش بگم فیلم. حالا خودتون میبینید. باکس افیس رو نمیدونم چون آمریکایی ها مغزشون درگیر ژانر ابر قهرمانی هست... ولی نمره بالایی میاره، چه منتقدین چه مردم

نمایش اسپویل
۱ مرداد ۱۳۹۸ ۰۰:۳۲

حقیقتا جز اسکارلت جوهانسون و جلوه ویژه و رفتن دو تا هیرو چی داشت که رکورد زد هنوز یاد دیالوگای چرت مارول که (من مشق دارم و....) می افتم خندم میگیره احتمالا تماشاگرا انقدر مواد میزنن خودشونم تو تخیل سیر میکنن

نمایش اسپویل