news-background
news-background

باکس آفیس: Space Jam: A New Legacy با فروش ۳۱ میلیون دلاری صدر را از Black Widow ربود؛ زخم دانلود غیرقانونی روح دیزنی را می‌خورد و می‌تراشد

فیلم «اسپیس جم: میراث جدید» (Space Jam: A New Legacy) که همزمان با اکران در ۳۹۶۵ سالن سینما از شبکه اچ‌بی‌او مکس پخش شده، در سه روز اول نمایش در بازارهای داخلی به فروش ۳۱.۶۵ میلیون دلاری رسیده است. این فیلم بار دیگر ثابت کرد که حتی با اتخاذ استراتژی پخش ترکیبی، در صورتی که استودیوها برای بازاریابی هزینه کنند، مخاطبین به سالن‌های سینما بازخواهند گشت. این رکورد بهترین فروش افتتاحیه استودیوی برادران وارنر از زمان شروع پاندمی و بالاتر از فروش ۳۱.۶۲ میلیون دلار «گودزیلا علیه کونگ» (Godzilla vs Kong) بود. فیلم «سفر دختران» (Girls Trip) «مالم دی. لی» نیز پیش از پاندمی ۳۱.۲ میلیون دلار در افتتاحیه فروخته بود.

گزارش «آی‌اسپات» نشان می‌دهد که وارنرها برای «اسپیس جم ۲» نزدیک به ۱۵ میلیون دلار برای تبلیغات تلویزیونی هزینه کرده‌اند. این در حالی است که «پیتر خرگوش ۲: فراری» (Peter Rabbit 2: The Runaway) سونی در حین پاندمی ۸.۷ میلیون دلار و یونیورسال برای «بچه رئیس: کسب‌وکار خانوادگی» (The Boss Baby: Family Business) ۱۳.۴ میلیون دلار هزینه کرد. برادران وارنر برای تبلیغات تلویزیونی فیلم موزیکال «در ارتفاعات» (In the Heights) ۲۲.۵ میلیون دلار هزینه کرده بود.

در حال حاضر پرسش این است که برادران وارنر چند هفته بعد به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری داخلی می‌رسد. «اسپیس جم ۲» باید ۲۸ روز در شبکه اچ‌بی‌او مکس باقی بماند و سپس به مدت یک ماه دیگر تنها از طریق سالن‌های سینما اکران شود. برادران وارنر با فیلم «گودزیلا علیه کونگ» پس از ۱۲ هفته به فروش بیش از ۱۰۰ میلیون دلاری رسیده است.

وارنرها تیزرهای تلویزیونی «اسپیس جم ۲» را در شبکه‌های ای‌بی‌سی، ان‌بی‌سی، تی‌ان‌تی و در حین پخش انیمیشن «باب اسفنجی شلوار مکعبی»، مسابقات ان‌بی‌ای، بسکتبال کالج و «آمریکا استعداد دارد» روی ایر برد. «رلیش‌میکس» گزارش می‌دهد که مجموع دنبال‌کنندگان و بازدیدهای مرتبط با «اسپیس جم ۲» در توییتر، فیسبوک، یوتیوب و اینستاگرام به ۶۰۱.۲ میلیون می‌رسد که آماری بسیار بالاتر از میانگین ژانر انیمیشن‌های خانوادگی است. «لبران جیمز» در شبکه‌های اجتماعی دارای ۱۶۶ میلیون و «زندیا» صداپیشه فیلم دارای ۱۳۸ میلیون دنبال‌کننده بودند. صفحات «لونی توز» نیز در این شبکه‌ها دارای ۱۹۱ میلیون، اچ‌بی‌او مکس دارای ۳۳ میلیون و برادران وارنر دارای ۵۶ دنبال‌کننده‌اند.

هنرمندانی که در خلق آهنگ‌های فیلم مشارکت کردند نیز به شمار دنبال‌کنندگان فیلم افزودند. «جان لجند» ۴۳ میلیون دنبال‌کننده، «برادران جوناس» ۲۵.۵ میلیون و «جوینر لوکاس» ۷.۱ میلیون دنبال‌کننده داشتند. «لبران جیمز» نیز در شبکه‌های اجتماعی مطالب پرشماری در مورد فیلم ارسال کرد. حتی «دووین جانسون» نیز ویدیوهایی از فیلم و آهنگی از همسرش «لورن هاشیان» را به اشتراک گذاشت و در بازاریابی فیلم مشارکت کرد.

مخاطبین «سینمااسکور» به «اسپیس جم ۲» نمره A- داده‌اند، همان نمره‌ای که قسمت اول فیلم در سال ۱۹۹۶ دریافت کرده بود. حدود ۳۶ درصد از مخاطبین فیلم آفریقایی تبار، ۲۴ درصد لاتین تبار، ۳۱ درصد اروپایی تبار، و ۹ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. این دنباله بهترین فروش را در یالت‌های شرق و جنوبی به جا گذاشته است. حدود ۵۳ درصد از خریداران بلیت نیز مرد و ۴۷ درصد زن بودند، در حالی که مخاطبین زیر ۱۲ ساله بر اساس گزارش «کام‌اسکور» به فیلم امتیاز ۸۴ درصد دادند. چهل و هشت درصد مخاطبین زیر ۱۷ ساله و ۶۰ درصد زیر ۲۵ ساله بوده‌اند.

«اسپیس جم ۲» همچون «بیوه سیاه» (Black Widow) بلیت‌های زیادی را به هدر داد. فیلم ابرقهرمانی مارول و دیزنی با بازی «اسکارلت جوهانسن» آخر هفته گذشته با کاهش فروش ۶۷ درصدی مواجه شد و با ۲۶.۲۵ میلیون دلار در دومین هفته اکران در رتبه دوم قرار گرفت. این کاهش فروش پس از «مرد مورچه‌ای و زنبورک» (Ant-Man and the Wasp) با ۶۲ درصد، دومین سقوط بزرگ عناوین «دنیای سینمایی مارول» پس از افتتاحیه به شمار می‌آید. از بین تمامی فیلم‌های مارول، «هالک» (The Hulk) سال ۲۰۰۳ که با تهیه‌کنندگی «کوین فایگی» برای یونیورسال ساخته شد، با کاهش ۷۰ درصدی در رتبه اول بیشترین افت فروش پس از افتتاحیه قرار می‌گیرد.

«بیوه سیاه» پس از ۱۰ روز به فروش داخلی ۱۳۲ میلیون دلاری رسیده است. کاهش فروش این فیلم با کاهش ۶۷ درصدی «سریع و خشمگین ۹» (F9) قابل مقایسه نیست چرا که اکران فیلم دوم در دومین هفته با تعطیلات «روز استقلال» و ۴ ژوئیه آمریکا مصادف شده بود. آن فیلم ۵ ژوئیه با رشد ۱۵ درصدی مواجه شد در حالی که تنها در سالن‌های سینما اکران شده بود. دیزنی گزارشی در مورد عملکرد «بیوه سیاه» در دومین هفته انتشارش از دیزنی+ منتشر نکرده است.

برادران وارنر خیال سالن‌داران و کسب‌وکار نمایش فیلم را راحت کرد وقتی که به آن‌ها اطمینان داد استراتژی پخش همزمان فیلم‌هایش در سالن‌ها و شبکه اچ‌بی‌او مکس تنها تا پایان سال ۲۰۲۱ ادامه دارد. در نهایت این پاندمی است که به استودیوهایی چون دیزنی مجوز پخش فیلم‌هایی چون «بیوه سیاه» را از پلتفرمی دیجیتال می‌دهد تا به حیات خود ادامه دهد. آن‌ها می‌توانند از موفقیت این فیلم به خود افتخار کنند، اما مدیران عامل این کمپانی از جمله «باب چاپک» و «کریم دنیل» باید بدانند که زیان آن‌ها تنها به گیشه محدود نخواهد شد و در بازارهای جانبی خانگی هم گریبان‌شان را می‌گیرد. با پخش همزمان فیلم از اچ‌بی‌او مکس، مخاطبین بسیاری به نسخه‌های قاچاق فیلم دسترسی پیدا می‌کنند و این زیان متوجه تمامی واحدهای دیزنی است. بسیاری از کارشناسان معتقدند که وال استریت باید از خواب خوش بیدار و متوجه این دستور‌العمل فاجعه‌بار شود.

«تورنت فریک» گزارش داده است که «بیوه سیاه» پربیننده‌ترین فیلم هفته گذشته در شبکه‌های به اشتراک‌گذاری فایل بوده و بالاتر از «جنگ فردا» (Tomorrow War) آمازون قرار گرفته است. استودیوها در حال حاضر در تلاشند راهی برای ردیابی نسخه‌های قاچاق با رمزنگاری فایل‌ها یا قرار دادن واترمارک بر روی آن‌ها پیدا کند. اما تاکنون این راهکارها بی‌نتیجه مانده و در یک چشم به هم زدن نسخه‌های با کیفیتی از فیلم‌ها به اشتراک گذاشته می‌شود. یکی از کارشناسان این حوزه به «ددلاین» می‌گوید در تحقیقی که برای یکی از استودیوها انجام داده، مشخص شده است که پلتفرم شماره ۱ برای افرادی که فیلم‌ها را از منازل خود می‌بینند سایت‌های غیرقانونی بوده‌اند نه دیزنی+ یا هر پلتفرم قانونی دیگری. با انتشار فیلم‌ها در دیزنی+ همزمان با اکران در سالن‌های سینما، دیزنی در واقع فیلم را به صورت رایگان در اختیار مخاطبین قرار می‌دهد.

برخلاف آنچه در هفته‌های گذشته گزارش شده بود، «ددلاین» به نقل منابع آگاه می‌نویسد دیزنی ۱۰۰ درصد درآمد حاصل از فروش فیلم‌ها در دیزنی+ را دریافت نمی‌کند و حدود ۱۵ درصد آن را به تأمین‌کنندگانی چون آمازون فایر‌استیک یا اپل تی‌وی پرداخت می‌کند. بنابراین، فروش ۶۰ میلیون دلاری «بیوه سیاه» در دیزنی+ به ۵۱ میلیون دلار کاهش پیدا خواهد کرد. هرچند این درصد کمتر از آن سهم ۴۰ یا ۶۰ درصدی است که استودیوها به سالن‌داران پرداخت می‌کنند، اما دیزنی با منتشر کردن فیلم‌ها در پلتفرم دیجیتالش بازارهای دیگر را از بین می‌برد و عمر عناوین را کوتاه می‌کند.

دیزنی باید بداند که افراد متعلق به نسل «نپستر» بزرگ شده‌اند و به خوبی می‌دانند چگونه به صورت رایگان به هر فیلمی دسترسی پیدا کنند. دیزنی با عرضه فیلم‌هایش در دیزنی+ همزمان با نمایش در سالن‌ها تنها سبب فروش کمتر در گیشه و افزایش دانلود غیرمجاز می‌شود. بنابراین به نظر نمی‌رسد که این آینده‌ای باشد که آن‌ها برای خودشان و سینما متصورند.

سونی گزارش می‌دهد که فیلم «اتاق فرار: تورنمنت قهرمانان» (Escape Room: Tournament of Champions) که دنباله‌ای با رده سنی PG-13 است پس از اکران در ۲۸۱۵ سالن سینما به فروش ۸.۸ میلیون دلاری رسیده است. سونی هنوز مانند دوران پیش از پاندمی برای بازاریابی فیلم‌هایش هزینه زیادی نمی‌کند. آن‌ها برای این فیلم در ژانر وحشت ۴.۵ میلیون دلار برای تیزرهای تلویزیونی هزینه کردند. با این حال، انتظار می‌رود که سونی برای «ونوم: بگذار کشتار به پا شود» (Venom: Let There Be Carnage) که ۲۴ سپتامبر اکران خواهد شد، و «مرد عنکبوتی: راهی به خانه نیست» (Spider-Man: No Way Home) که ۱۷ دسامبر روی پرده می‌رود، هزینه‌ای بیشتر اختصاص دهند.

«اتاق فرار ۲» بنابر گزارش «رلیش‌میکس» دارای ۳۹.۸ میلیون دنبال‌کننده و بازدید ویدیویی در تمامی شبکه‌های اجتماعی بوده که با میانگین ژانر وحشت فاصله زیادی دارد. این فیلم بنابر گزارش «پست‌ترک» دارای امتیاز متوسط ۶۹ درصد از مخاطبین بود و ۴۴ درصد دیدنش را توصیه کردند. خریداران بلیت نیز ۲۹ درصد آفریقایی تبار، ۲۷ درصد لاتین تبار، ۳۲ درصد اروپایی تبار و ۱۲ درصد آسیایی تبار بودند. حدود ۵۳ درصد از مخاطبین فیلم نیز زیر ۲۵ ساله و ۶۲ درصد ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند. قسمت اول فیلم در سال ۲۰۱۹ از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۱ درصد دریافت کرد در حالی که دنباله به امتیاز ۴۲ درصد رسیده است.

فیلم مستند «رهرو: فیلمی در مورد آنتونی بوردین» (Roadrunner: A Film About Anthony Bourdain) به کارگردانی «مورگان نویل» نیز این هفته در ۹۲۵ سالن سینما اکران شد و با فروش ۱.۹ میلیون دلاری در جایگاه هشتم قرار گرفت. این فیلم بحث‌برانگیز که صدای بوردین را با هوش مصنوعی بازآفرینی کرده، رکوردی بالاتر از «پیام‌رسان» (The Courier) با ۱.۸۸ و «زولا» (Zola) با ۱.۲ میلیون دلار به ثبت رسانده است.

«رهرو» که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۵ درصد دریافت کرده، دارای ۵۲ درصد مخاطبین زن، ۹۱ درصد بالاتر از ۲۵ ساله و ۵۳ درصد ۲۵ تا ۴۴ ساله بوده است. حدود ۶۶ درصد مخاطبین نیز اروپایی تبار، ۱۹ درصد لاتین تبار، ۳ درصد آفریقایی تبار و ۱۲ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند.

فیلم «خوک» (Pig) استودیوی نئون با بازی «نیکلاس کیج» نیز آخر هفته گذشته در ۵۵۲ سینما در آمریکای شمالی اکران شد و به فروش ۹۴۵ هزار دلاری یا ۱.۷ هزار دلار در هر سالن رسید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید