۱۲ فیلم جنجالی تاریخ سینما که مغضوب جوامع مذهبی شدند

زمان مطالعه: ۵ دقیقه

 

تولید فیلم مذهبی همان و جنجال به پا شدن همان. دین موضوعی حساس است که باید به دستان توانمندی سپرده شود تا مبادا فیلم به حاشیه کشیده شود و میلیون‌ها یا در مواردی میلیاردها انسان را خشمگین سازد. برخی کارگردانان فیلم‌های دینی از لحظات بحث‌برانگیز تاریخ دوری می‌کنند اما گروهی دیگر دقیقاً بر روی همین لحظات دست می‌گذارند. مجله «ونتی فر» فهرستی از ۱۱ فیلم جنجال‌برانگیز دینی تاریخ سینما تهیه کرده اما فیلم «عنکبوت مقدس» ساخته «علی عباسی» که به تازگی در کن اکران شد به آن افزوده شده است.

دگما (Dogma 1999)

این فیلم کمدی به کارگردانی «کوین اسمیت» در مورد دو فرشته با بازی «مت دیمون» و «بن افلک» که به ویسکانسین نازل شده بودند، حتی پیش از اکران در سالن‌های سینما از سوی «اتحادیه کاتولیک» محکوم شد. این سازمان مذهبی پس از دسترسی به نسخه‌ای از فیلمنامه، این پروژه را کفرآمیز خواند.

جن‌گیر (The Exorcist 1973)

«جن‌گیر» فیلمی در ژانر وحشت در مورد دختری تسخیرشده با بازی «لیندا لبر» توسط یک اهریمن بود که با گذر زمان به اثری کلاسیک تبدیل شد، اما گروه‌های کاتولیک همزمان و پس از عرضه آن را نکوهش کردند.

مصائب مسیح (The Passion of the Christ 2004)

فیلم خشونت‌امیز و حماسی «مل گیبسون» در سال ۲۰۰۴ در مورد به صلیب کشیده شدن عیسی مسیح پرفروش شد، اما با انتقادهای بسیار زیادی نیز مواجه بود. این فیلم به یهودی‌ستیزی متهم شد و «اتحادیه مبارزه با نشر اکاذیب» با انتشار بیانیه‌ای از نحوه نمایش قوم یهود انتقاد کرد.

نوح (Noah 2014)

«دارن آرونوفسکی» در سال ۲۰۱۴ از فیلمسازی مستقل فاصله گرفت تا «نوح» را با بازی «راسل کرو» بنویسد و کارگردانی کند. این فیلم انجیلی به محض انتشار با اعتراض مسیحیان روبرو بود و نمایش آن در کشورهایی چون قطر، بحرین، امارات و اندونزی ممنوع شد. عدم استفاده از بازیگران رنگین‌پوست باعث شد که گروهی دیگر از این عنوان انتقاد کنند.

تسلیم (Submission 2004)

در سال ۲۰۰۴، «تئو ون گوگ» فیلمساز هلندی و «آیان حرصی علی» نویسنده برای تولید فیلم کوتاهی در مورد اسلام و بدرفتاری با زنان مسلمان همکاری کردند. این فیلم به سرعت اعتراض مسلمانان را برانگیخت و ون گوگ هدف حمله یکی از متعصبین قرار گرفت و به قتل رسید در حالی که حرصی علی فوراً خودش را مخفی کرد.

زندگی برایان (Monty Python's Life of Brian 1979)

این هجویه مذهبی در سال ۱۹۷۹ پخش شد و زندگی خیالی مردی به نام برایان را به تصویر کشید که با مسیح اشتباه گرفته می‌شد. تعجبی نداشت که مسیحیان این فیلم را کفرآمیز بدانند و اکران آن را در کشورهایی چون ایرلند و نروژ ممنوع کنند.

آوردگاه زمین (Battlefield Earth 2000)

این فیلم علمی-تخیلی با بازی و تهیه‌کنندگی «جان تراولتا» بر اساس نیمه اول رمانی به همین نام نوشته «ال. ران هابرد» ساخته شد. هابرد بنیان‌گذار فرقه ساینتولوژی بود و بسیاری از بینندگان این فیلم را در حکم پروپاگاندای این فرقه دانستند.

انگولیمالا (Angulimala 2003)

این درام فانتزی تایلندی در سال ۲۰۰۳ داستانی در مورد کشتار یک رهبر مذهبی روایت کرد و بودا را نیز به تصویر کشید. ترکیب این دو باعث شد که بوداییان تایلند خواستار ممنوعیت اکران فیلم شوند. کارگردان فیلم در نهایت بعضی از صحنه‌های خشونت‌آمیز فیلم را حذف کرد.

آب (Water 2005)

فیلم «آب» به کارگردانی «دیپا مهتا» که داستانی در سال ۱۹۳۸ و در مورد بیوه‌های هندو روایت کرد، از شروع فیلمبرداری با انتقاد مواجه بود. برخی گروه‌ها این فیلم را «ضد-هندو» نامیدند و کارگردان را وادار کردند فیلمبرداری را در سریلانکا ادامه دهد.

بی‌گناهی مسلمانان (Innocence of Muslims 2012)

در سال ۲۰۱۲ تریلر فیلم کوتاه و اسلام‌هراسانه‌ای به نام «بی‌گناهی مسلمانان» در یوتیوب منتشر شد و فوراً خشم مسلمانان را برانگیخت. این ویدیو به نوشته «نیویورک تایمز» صحنه‌هایی «کارتونی از پیامبر اسلام به عنوان کودکی با نسب نامعلوم، هم‌جنس‌گرا و آزارگر جنسی» نشان داد و در سراسر دنیا محکوم شد. «ناکولا بسلی ناکولا» پس از دریافت تهدید به قتل مجبور شد خود را از انظار عموم مخفی کند. دولت پاکستان جایزه ۱۰۰ هزار دلاری برای کشتن این تهیه‌کننده تعیین کرد.

آخرین وسوسه مسیح (The Last Temptation of Christ 1988)

«مارتین اسکورسیزی» پیش از «سکوت» (Silence) فیلم دینی دیگری با بازی «ویلم دافو» در نقش عیسی مسیح و نویسندگی «پل شریدر» ساخت. این فیلم، طبیعتاً به دلیل روایت متفاوتش با انجیل مورد غضب مسیحیان قرار گرفت. اعتراض به «آخرین وسوسه مسیح» تا جایی پیش رفت که یکی از سالن‌های سینمای پاریسین در شیکاگو به آتش کشیده شد و ۱۳ نفر مصدوم شدند.

عنکبوت مقدس (Holy Spider 2022)

فیلم «عنکبوت مقدس» حتی پیش از نمایش عمومی از سوی گروه‌های مذهبی ایران محکوم شد. اهدای جایزه بهترین بازیگر زن در کن به «زر امیرابراهیمی» باعث شد که تریلر این فیلم با دقت بیشتری دیده شود. معترضین نمایی از شهر مشهد و بارگاه امام هشتم شیعیان در تریلر را به تارهای عنکبوت شبیه دانستند. داستان فیلم در مورد مردی است که در شهر مشهد دست به کشتار زنان فاحشه می‌زند.