«نفرت‌انگیزترین فیلم تاریخ»؛ واکنش مخاطبین به فیلم Blonde

زمان مطالعه: ۳ دقیقه

فیلم «بلوند» (Blonde) «اندرو دومینیک» با بازی «آنا د آرماس» در نقش «مرلین مونرو» سرانجام از نتفلیکس پخش شد و به سرعت به رتبه اول پربیننده‌ترین عناوین سینمایی این پلتفرم رسید. این درام که رده سنی بالاتر از ۱۷ ساله (NC-17) دریافت کرده، عده زیادی از بینندگان را منزجر کرده است.

«بلوند» اولین بار در جشنواره ونیز به نمایش درآمد و با ۱۴ دقیقه تشویق ایستاده مواجه شد اما منتقدین و مخاطبین آن را «جنسیت‌ستیزانه» و «ظالمانه» و حتی «یکی از نفرت‌انگیزترین فیلم‌های تاریخ» نامیده‌اند.

«توتال فیلم» می‌نویسد: «سینمایی است تماشایی و ناخوشایند، اما از طرفی درگیرکننده و عنان‌گسیخته است که بحث‌هایی را مطرح و نظرات دوگانه‌ای ایجاد می‌کند.» منتقد «نیویورک تایمز» نوشته است: «با توجه به همه هتک حرمت‌ها و وحشت‌هایی که مرلین مونرو در طول ۳۶ سال زندگی تحمل کرد، جای شکر دارد که او لازم نیست ابتذال و رنج «بلوند» را تجربه کند، آخرین محصول مرده‌خواهانه حوزه سرگرمی که او را استثمار می‌کند.» منتقد «لس‌آنجلس تایمز» می‌نویسد: «این فیلم در مورد مرلین مونرو نیست. در مورد زجر دادن اوست.»

این فیلم بیوگرافیکال بر اساس رمانی به همین نام نوشته «جویس کارول اوتس» اقتباس شده و بخش‌هایی از زندگی مونرو به عنوان یکی از نمادهای هالیوود را از کودکی تا شهرت به تصویر می‌کشد.

اگرچه بسیاری از منتقدین از بازی د آرماس ستایش کرده‌اند، اما خود فیلم با انتقادات زیادی روبرو است. «استیو هارولد» محقق سقط جنین در دانشگاه کالیفرنیا می‌نویسد: «از بخت بسیار بد فرصت دیدن «بلوند» را شب گذشته به دست آوردم و اجازه دهید به شما بگویم که فیلم به‌شدت ضد-سقط جنین، به‌شدت جنسیت‌ستیزانه، و به‌شدت استثمارگرانه است. به هیچ رو نمی‌توانم توصیه‌اش کنم. تماشا نکنید. صحنه‌های سقط جنین بسیار وحشتناک‌اند، اما تمام فیلم نیز چنین است.»

هارولد اضافه می‌کند: «نشان می‌دهد که مرلین وادار به اولین سقط جنین خود می‌شود، سر میز جیغ می‌زند که نظرش عوض شده، و سپس گرفتار این اوهام می‌شود که یک نوزادی گریان را در خانه پدری‌اش می‌بیند، نوزادی که در میان شعله‌های آتش است.»

یکی از کاربران توییتر می‌نویسد:‌ «شاید بهتر باشد که به مردان زن‌ستیز اجازه ندهیم فیلم‌های انقلابی در مورد زنانی که چیزی از آن‌ها نمی‌دانند بسازند.»

فیلم «بلوند» ۲۸ سپتامبر از نتفلیکس پخش شده است.