باکس آفیس: افتتاحیه ۱۱۸ میلیون دلاری «داستان اسباب بازی ۴»

زمان مطالعه: ۱۳ دقیقه

استودیوی دیزنی گزارش می‌دهد که انیمیشن «داستان اسباب بازی ۴» (Toy Story 4) در سه روز اول اکران در آمریکای شمالی ۱۱۸ میلیون دلار فروخته اما موفق به برآورده ساختن انتظارات ۱۳۶ میلیون دلاری تا روز جمعه و ۱۲۴ میلیون دلاری تا روز شنبه نشده است. استودیوهای رقیب معتقدند که این فیلم ۱۱۹.۵ میلیون دلار در افتتاحیه فروخته، با این حال، «داستان اسباب بازی ۴» پس از «انتقام‌جویان: آخر بازی» (افتتاحیه‌ی ۳۵۷.۱ میلیون دلاری) و «کاپیتان مارول» (افتتاحیه‌ی ۱۵۳.۴ میلیون دلاری) که همگی به دیزنی تعلق دارند، سومین فیلم پرفروش امسال در افتتاحیه است. «داستان اسباب بازی ۴» تا یکشنبه شب به فروش جهانی ۲۳۸ میلیون دلاری دست یافته و از رکورد ۲۳۵.۸ میلیون دلاری «شگفت‌انگیزان ۲» عبور کرده است. بنابراین انتظار می‌رود فیلم در پایان به فروش جهانی ۹۰۰ تا ۱ میلیارد دلاری برسد.

«کیتلین تف» مدیر چندگانه‌ها در استودیوی دیزنی روز گذشته در این باره گفت: «این یک آغاز باشکوه است و ما از بابت افتتاحیه بسیار هیجان‌زده‌ایم. مردم شخصیت‌های «داستان اسباب بازی» را بسیار دوست دارند و از این فیلم‌ها استقبال می‌کنند.»

«داستان اسباب بازی ۴» که با استقبال منتقدین روبرو شده، در روز شنبه رکورد ۳۹.۶ میلیون دلاری و در روز جمعه رکورد ۴۷.۴ میلیون دلاری را به ثبت رساند. این آمار با دستاورد «شگفت‌انگیزان ۲» در سال گذشته برابری می‌کند. بسیاری عقیده دارند که فروش پایین‌تر از انتظار این فیلم به دلیل سنت‌شکنی پیکسار و اکران نشدن آن در آخر هفته «روز جهانی پدر» بود. دیزنی سال آینده هم در «روز جهانی پدر» در ماه ژوئن فیلم «روح» (Soul) را اکران خواهد کرد.

علت روی پرده نرفتن «داستان اسباب بازی ۴» در آخر هفته‌ی «روز جهانی پدر» ممکن است برای کمک به فروش فیلم در بازارهای جهانی بوده باشد. قسمت چهارم انیمیشن از ۳۷ بازار خارجی ۱۲۰ میلیون دلار کسب کرده و پس از «عصر یخبندان: ظهور دایناسورها» استودیوی فاکس و بلو اسکای و فروش ۱۵۱.۶ میلیون دلاری آن، دومین انیمیشن پرفروش تاریخ شناخته شده. فیلم‌های انیمیشن معمولاً به آرامی در بازارهای جهانی به نمایش درمی‌آیند و حساب ویژه‌ای روی تعطیلی مدارس باز می‌کنند و نه مناسبت‌های جهانی. یکی از دلایل دیگر اکران «داستان اسباب بازی ۴» در این آخر هفته این بود که تعطیلات تابستانی کودکان و دانش‌آموزان بیشتری آغاز شود. از طرف دیگر، «داستان اسباب بازی» نسبت به «شگفت‌انگیزان» مخاطبین زن و خانوادگی بیشتری را جذب می‌کند و به همین خاطر از «روز جهانی پدر» صرف نظر کرد. دیزنی گزارش می‌دهد که ۶۶ درصد سینماروها را مخاطبین خانوادگی، ۲۷ درصد بزرگسالان، و ۷ درصد نوجوانان تشکیل داده‌اند. زنان با ۵۲ بر مردان برتری داشتند و ۵۵ درصد آن‌ها زیر ۲۵ ساله بودند. این فیلم در ۴۰۸ سالن آیمکس در آمریکا به نمایش درآمد و ۶.۸ میلیون دلار فروخت.

مقصر خواندن دیزنی به خاطر فروش پایین‌تر از حد انتظار کار ساده‌ای است اما کدام استودیو برای چهارمین قسمت یک چندگانه فروشی بهتر از ۱۱۸ میلیون دلار در نظر می‌گیرد؟ اگرچه «داستان اسباب بازی ۴» با فروش مطلوب ۱۴۰ میلیون دلاری دیزنی فاصله‌ی زیادی دارد، و حتی بعضی انتظار داشتند فیلم ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون دلار در افتتاحیه فروش کند، اما قسمت چهارم این چندگانه با توجه به گذشت ۲۴ سال از آغاز آن همچنان قابل ستایش است. «داستان اسباب بازی ۳» حتی در سه روز نخست نمایش ۱۱۰.۳ میلیون دلار فروخته بود. قسمت چهارم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A و سینماروهای «پست‌ترک» امتیاز ۸۹ درصد دریافت کرده و ۷۵ درصد آن‌ها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند.

دلیل رقم نخوردن فروش ۱۶۰ تا ۲۰۰ میلیون دلاری این بود که کارشناسان فیلم را با «شگفت‌انگیزان ۲» و «در جستجوی نمو» مقایسه می‌کردند. آن‌ها معتقد بودند از آنجا که سال‌های زیادی از انتشار قسمت قبلی گذشته، مخاطبین مانند انیمیشن‌های «در جستجوی نمو» و «شگفت‌انگیزان ۲» در افتتاحیه فروش بسیار بالایی را ثبت می‌کنند. اما شاید فراموش کردند که «دوری» (Dory) و «شگفت‌انگیزان ۲» قسمت‌های دوم چندگانه‌های خود بوده و ۱۳ تا ۱۴ سال از اکران قسمت‌های پیشین‌شان گذشته بود. درحالی که «داستان اسباب بازی ۴» چهارمین قسمت چندگانه است و ۹ سال از اکران قسمت سومش می‌گذشت.

استودیوها و سرویس‌‌های برآورد فروش معتقدند پیش‌بینی فیلم‌ها وقتی که از سطح ۱۰۰ میلیون دلار عبور کنند چالش‌برانگیز می‌شود. اما تابستان امسال بسیاری از برند‌ها از جمله «مردان سیاهپوش»، «گودزیلا»، و «شفت» سرنوشتی مشابه «داستان اسباب بازی ۴» پیدا کرده و پایین‌تر از حد انتظار ظاهر شدند.

در نهایت تجربه‌ی این هفته ثابت کرد که تنها به این علت که اثری متعلق به استودیوی دیزنی است نمی‌تواند در هر تاریخی به نمایش درآید. بنابراین باید دید دنباله‌ی «مالفیسنت: بانوی شیطان» (Maleficent: Mistress of Evil) با بازی «انجلینا جولی» که قرار است در سومین هفته‌ی ماه کم‌فروغ اکتبر به نمایش درآید چه عملکردی به جا می‌گذارد. برخی حتی معتقدند که دیزنی در انتخاب تاریخ اکران فیلم بسیار پرفروش «پلنگ سیاه» هم دچار خطا شد و به جای اینکه فیلم را در تعطیلات «روز ولنتاین» اکران کند آن را از جمعه ۱۶ فوریه روی پرده برد.

براساس آخرین گزارشات «پست‌ترک»، مخاطبین «داستان اسباب بازی» ۵۵ درصد زن، ۴۵ درصد مرد، ۵۸ درصد مادر و ۴۲ درصد پدر بوده‌اند. حدود ۲۹ درصد سینماروها نیز زنان بالاتر از ۲۵ سال (با امتیاز ۹۱ درصد)، ۲۶ درصد زنان زیر ۲۵ سال (با امتیاز ۹۰ درصد)، ۲۵ درصد مردان بالاتر از ۲۵ سال (با امتیاز ۸۶ درصد)، و ۲۰ درصد مردان زیر ۲۵ سال (با امتیاز ۸۹ درصد) بوده‌اند. حدود ۴۹ درصد مخاطبین سفیدپوست، ۲۲ درصد اسپانیایی تبار، ۱۳ درصد سیاهپوست، و ۱۲ درصد آسیایی تبار و از سایر نژادها بودند. «داستان اسباب بازی ۴» به ویژه در ایالت‌های غربی و غرب میانه با فروش بهتری روبرو شد.

دیزنی برای بازاریابی «داستان اسباب بازی ۴» با گوگل و مک‌دونالد همکاری کرد و کمپینی به ارزش ۱۵۰ میلیون دلار آغاز کرد. این رقم در تاریخ انیمیشن‌های استودیو بی‌سابقه بود و با فیلم‌های مارول برابری می‌کرد. «رلیش میکس» گزارش می‌دهد که قسمت چهارم «داستان اسباب بازی» در فضای مجازی دارای ۷۵۲.۸ میلیون هوادار و مشاهدات ویدیویی مرتبط است، درحالی که میانگین آثار خانوادگی و انیمیشن ۳۳۸.۵ میلیون باقی می‌ماند. این رقم شامل ۱۴۳.۴ میلیون هوادار فیسبوک، ۹۸.۸ میلیون مشاهده‌ی ویدیویی فیسبوک، ۴۷.۲ میلیون دنبال‌کننده‌ی توئیتر، ۴۲۲.۹ میلیون مشاهده در یوتیوب و ۴۰.۴ میلیون دنبال‌کننده در اینستاگرام می‌شود. ویدیوهای پربیننده‌ی فیلم با نرخ ۳۲:۱ به اشتراک گذشته می‌شدند درحالی که میانگین این ژانر نرخ ۱۸:۱ است. این فیلم گذشته از نرخ بالای به اشتراک گذاری ویدیوهای پربیننده، به صورت روزانه ۳.۸ هزار هوادار فیسبوک را به خود جذب می‌کرد و کلیپ‌های یوتیوب آن ۱۲۲ هزار بار به صورت میانگین مشاهده می‌شد، درحالی که میانگین ژانر ۲۹ هزار بازدید است.

فیلم «بازی بچه‌گانه» (Child's Play) استودیوی اوریون/یونایتد آرتیستس این هفته افتتاح شد و ۱۴ میلیون دلار فروخت. این رکورد در هفته‌ای که اثری از استودیوی دیزنی به نمایش درآمده بود تحسین‌برانگیز است، اما از طرفی ثابت می‌کند که ژانر وحشت در اتمسفر دارا و ندارها توان رقابت با آثار پرخرج را دارد. تجربه‌ی مشترک دیدن فیلم در سالن‌های سینما در عصر شبکه‌های اجتماعی از اهمیت بالایی برخوردار است. در صورتی که «تجربه‌ی مشترک» دیدن یک فیلم در سالن ضرورتی نداشته باشد، در گیشه شکست خواهد خورد، به همین علت است که کمدی‌ها در سال‌های اخیر و در حال حاضر فروش بالایی ندارند. ژانر وحشت همچنان بر روی پرده‌های بزرگ سینما موفق است چرا که حس تجربه‌ی مشترک را با خود همراه دارد. این ریبوت با بازی «آبری پلازا» و صداپیشگی «مارک همیل» که طبق اعلم استودیو با بودجه‌ی ۱۰ میلیون دلاری تولید شده، اثری کم‌خرج‌تر از «ما» (Ma) استودیوی بلوم‌هاوس بود که در هفته‌های گذشته به نمایش درآمد اما باز هم فیلم کم‌خرجی به شمار نمی‌آید.

«بازی بچه‌گانه» از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی C+ دریافت کرده که با میانگین فیلم‌های ژانر وحشت برابر است. «پست‌ترک» نیز گزارش می‌دهد که ۳۱ درصد از سینماروها مردان بالاتر از ۲۵ سال، ۲۴ درصد زنان زیر ۲۵ سال، ۲۳ درصد زنان بالاتر از ۲۵ سال، و ۲۲ درصد مردان زیر ۲۵ سال بوده‌اند. گروه سنی ۱۳ تا ۱۷ ساله هم ۱۰ درصد مخاطبین را تشکیل داده و به فیلم بالاترین امتیاز را اعطا کردند. در مجموع ۵۳ درصد از خریداران بلیت مرد، و ۷۵ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ ساله بودند. حدود ۴۲ درصد افراد سفیدپوست، ۲۵ درصد اسپانیایی تبار، ۲۱ درصد سیاهپوست، و ۱۲ درصد آسیایی تبار و یا از سایر نژادها بوده‌اند. این فیلم به ویژه در ایالت‌های غربی، شرقی و جنوب شرقی عملکرد بهتری داشت.

این هفته فیلم «آنا» (Anna) به کارگردانی «لوک بسون» هم از جمعه شب روی پرده رفت و مخاطبین را راضی کرد و از آن‌ها نمره‌ی «سینمااسکور» B+ دریافت کرد. با این حال، بنابر ادعای منابع نزدیک به پروژه، لاینزگیت در بازاریابی فیلم تنها ۱۰ میلیون دلار سرمایه‌گذاری کرد، در حالی که برای آثار اکشن بیش از این می‌پرداخت. به هر صورت، نمایش فیلم در سه روز اول اکران با فروش ۳.۵ میلیون دلاری همراه شد. این رکورد پایین‌تر از تمامی دیگر فیلم‌های اکشن استودیو با بازی «لیام نیسن» و پایین‌تر از افتتاحیه‌ی ۷.۴ میلیون دلاری «مکانیک: رستاخیز» (Mechanic: Resurrection) با بازی «جیسون استاتهام» در سال ۲۰۱۶ بود.

با توجه به اینکه بسون در دوران جنبش MeToo با اتهام تجاوز جنسی از سوی چند زن مواجه شد، فروش فیلم «آنا» در آمریکا تحت تأثیر قرار گرفت. منتقدین هم با امتیاز ۲۶ درصد «راتن تومیتوز» نشان دادند که اتهامات از خاطرشان پاک نشده. اما مخاطبین با آن‌ها هم‌عقیده نبودند. فیلم یک اکشن معمولی مستقل به نظر می‌رسید، با این حال، کارگردان «لوسی» (Lucy) با بازی «اسکارلت جوهانسون» را در کارنامه دارد که پنج سال قبل در افتتاحیه ۴۳.۹ میلیون دلار فروخت و در پایان به رکورد ۱۲۶.۷ میلیون دلاری دست پیدا کرد. حدود ۵۳ درصد مخاطبین فیلم زن و ۶۰ درصد بین ۱۸ تا ۳۴ سال سن داشتند. حدود ۴۶ درصد از خریداران بلیت نیز سفیدپوست، ۲۴ درصد اسپانیایی تبار، ۱۵ درصد سیاهپوست، و ۱۵ درصد آسیایی تبار بودند. «آنا» به ویژه در ایالت‌های غربی و جنوب شرقی با فروش بهتری مواجه شد.

اکشن ۳۰ میلیون دلاری «آنا» از هفته‌ی آینده در کشور زادگاه بسون یعنی فرانسه به نمایش درخواهد آمد. «رلیش میکس»‌گزارش می‌دهد که در شبکه‌های اجتماعی اشاره‌ای به فیلم نمی‌شود، اما استودیو مخاطبین بین‌المللی را نشانه رفته و در آمریکا فعالیتی برای بازاریابی «آنا» صورت نمی‌گیرد. مخاطبین در فضای مجازی از درک تمایز «آنا» با اکشن‌های «بلوند اتمی»، «گنجشگ سرخ» و «جان ویک» عاجز مانده‌اند.

فیلم «جان ویک ۳» پس از گذشت شش هفته با فروش داخلی ۱۵۶ میلیون دلاری رسیده و ثابت کرده است که دنباله‌ها لزوماً به شکست منتهی نمی‌شوند بلکه ضعف فیلم علت اصلی ناکامی در گیشه است. «آخر شب» با بازی «میندی کالینگ» و «اما تامپسون» این هفته تا ۵۰ درصد دچار افت فروش شد و در تعطیلات آخر هفته ۲.۵۸ میلیون دلار فروخت تا  رکورد ۴۲.۸ میلیون دلاری «بیمار بزرگ» که مانند «آخر شب» در جشنواره‌ی ساندنس خریداری شد، به نظر دست‌نیافتنی برسد.

این هفته فیلم «رز وحشی» (Wild Rose) استودیوی نئون به کارگردانی «تام هارپر» که در جشنواره‌ی فیلم تورنتو اکران شد در بازارهای آمریکای شمالی به نمایش درآمد. نئون «رز وحشی» را با قراردادی هفت رقمی خریداری کرد. این فیلم که زندگی موسیقیدانی اهل گلاسکو و رؤیای ستاره شدن او در نشویل را روایت می‌کند، و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۳ درصد دریافت کرده، این هفته در چهار سالن سینما در نیویورک و لس آنجلس اکران شد و ۵۱.۶ هزار دلار فروخت.

فیلم «علاءالدین» دیزنی این هفته از فروش خارجی ۵۰۰ میلیون دلاری و فروش جهانی ۸۰۰ میلیون دلاری عبور کرد تا رکورد ۹۰۰ میلیون دلاری در بازارهای جهانی محتمل شود. فیلم «انتقام‌جویان: آخر بازی» که از هفته‌ی آینده با صحنه‌های جدید دوباره اکران می‌شود، این هفته به فروش ۲.۷۴۹.۶ میلیارد دلاری رسید تا تنها ۳۸ میلیون دلار تا عبور از رکورد «آواتار» به عنوان پرفروش‌ترین فیلم تاریخ فاصله داشته باشد.

هفته‌ی آینده فیلم ترسناک «آنابل به خانه می‌آید» (Annabelle Comes Home) از چهارشنبه شب در بیش از ۳۵۰۰ سالن اکران می‌شود و از روز جمعه فیلم «دیروز» (Yesterday) به کارگردانی «دنی بویل» در ۲۵۰۰ سالن سینما به نمایش درمی‌آید.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۱-۲۳ ژوئن ۲۰۱۹):  
فیلم استودیو بودجه فروش آخر هفته فروش داخلی فروش جهانی هفته‌های اکران
۱ داستان اسباب بازی ۴ (Toy Story 4) دیزنی ۲۰۰ ۱۱۸ ۱۱۸ ۲۳۸ ۱
۲ بازی بچه‌گانه (Child's Play) یونایتد آرتیستس ۱۰ ۱۴ ۱۴ - ۱
۳ علاءالدین (Aladdin) دیزنی ۱۸۳ ۱۲.۲ ۲۸۷.۵ ۸۱۰.۱ ۵
۴ مردان سیاهپوش: بین‌المللی (Men in Black International) سونی ۱۱۰ ۱۰.۷ ۵۲.۶ ۱۸۲ ۲
۵ زندگی خصوصی حیوانات خانگی (The Secret Life of Pets 2) یونیورسال ۸۰ ۱۰.۲ ۱۱۷.۵ ۱۹۴.۶ ۳
۶ راکتمن (Rocketman) پارامونت ۴۰ ۵.۶ ۷۷.۳ ۱۵۳.۴ ۴
۷ جان ویک: بخش ۳ - پارابلوم (John Wick: Chapter 3 - Parabellum) لاینزگیت ۵۵ ۴ ۱۵۶ ۲۸۹.۱ ۶
۸ گودزیلا: سلطان هیولاها (Godzilla: King of the Monsters) برادران وارنر ۱۷۰ ۳.۷ ۱۰۲.۳ ۳۴۹.۹ ۴
۹ ققنوس تاریکی (Dark Phoenix) فاکس ۲۰۰ ۳.۶ ۶۰.۱ ۲۳۲.۹ ۳
۱۰ شفت (Shaft) برادران وارنر - ۳.۵ ۱۵.۹ - ۲