ویم وندرز
ویم وندرز(1945) فیلمساز آلمانی متولد دوسلدورف در اواخر دهه 1960 در مدرسه فیلمسازی حاضر شد و به عنوان منتقد فیلم در مونیخ کار کرد. وندرز در ابتدا با فیلم " اضطراب دروازه بان در ضربه پنالتی"(1971) توجه عموم را جلب کرد، فیلمی که موضوع بیگانگی و بی ریشگی آن متعاقبا در فیلم های آلیس در شهرها(1973)، اربابان جاده(1975) و در خیلی از آثار دیگر او انعکاس می یابد. اولین فیلم کاملا موفق او پاریس، تگزاس(1984)، یک جست و جوی تسخیر شده برای هویت داستان (با نویسندگی سم شپرد) در جنوب غربی آمریکا فیلمبرداری شد. فیلم زیبای "بال های شوق" وندرز با فیلمنامه ای توسط پیتر هنکه بصورت سیاه و سفید و رنگی فیلمبرداری شد؛ که در آن میل فرشته المانی را برای وضوح تجربه های انسانی بازگو می شود.
وندرز محبوبیت بین المللی خود را با فیلم "کلوپ اجتماعی بوئناویستا"(1999) اثری که گروهی از موسیقیدانان عالی کوبایی را نشان می دهد و "پینای 3 بعدی"(2011) که بینندگان را در رقص هایی از رقاص«پینا باش» غرق می کند، بدست اورد. فیلم های دیگر او عبارتند از:دوست آمریکایی(1977)، همت(1982)، تا آخر جهان(1991) وآخر خشم(1997). وندرز همچنین عکاس و نقاش نیز می باشد.
فیلموگرافی
دیدگاهها
مهمان
برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید