news-background
news-background

پرونده فیلم Ocean's 8؛ فستیوال قرایح تباه‌شده

  • معرفی فیلم
 

گری راس، کارگردان ۶۱ ساله‌ایست که از ۱۸۹۶ تاکنون فیلم می‌سازد و تا پیش از این سابقه ساخت عناوینی چون «هانگر گیمز» و «دولت آزاد جونز» را داشته و در جدیدترین اقدام سینمایی خود به سراغ ساخت فیلمی به نام «۸ یار اوشن» (Ocean's 8) رفته است. فیلمی درام و جنایی که یک اسپین‌آف از سه‌گانه «یاران اوشن» به شمار می‌رود که سال‌ها پیش استیون سودربرگ کارگردانی آن را برعهده داشت. داستان اصلی این فیلم پیرامون گروهی از زنان قانون‌گریز به سرکردگی شخصیتی به اسم «دبی اوشن» است که خواهر «دنی اوشن» در سه گانه یاران اوشن است. این گروه از زنان در تلاشند تا بزرگترین سرقت تاریخ را ترتیب دهند.

تیم بازیگری فیلم متشکل از چهره‌های سرشناسی از جمله ساندرا بولاک، کیت بلانشت، آن هاتاوی، میندی کالینگ، سارا پولسن و هلنا بونهام کارتر است. همان‌طور که مشاهده می‌‌کنید هرکدام از این بازیگران به طور جداگانه، ایفای نقش شخصیت‌های اصلی یا فرعی فیلم‌های ریز و درشت بسیاری را برعهده داشته‌اند. هشت بازیگر اصلی این فیلم در مجموع چهار جایزه اسکار، دو جایزه امی، نه جایزه گرمی، شش جایزه گلدن گلوب و پنج جایزه بفتا برنده شده‌اند. آن هاتاوی و هلنا بونهام کارتر پیش از این فیلم در دو عنوان دیگر یعنی «بینوایان» و «آلیس در سرزمین عجایب» همبازی بودند. از سوی دیگر کیت بلانشت و سارا پولسن همبازی یکدیگر در فیلم «کارول» بودند. تا قبل از شروع فیلمبرداری این اثر قرار بود جنیفر لارنس نیز به تیم بازیگری بپیوندد ولی به دلیل مشغله کاری این بازیگر چنین اتفاقی رخ نداد.

فیلمبرداری این اثر از ماه اکتبر سال ۲۰۱۶ آغاز شد تا اینکه فیلم برای اکران در پنجم ژوئن ۲۰۱۸ آماده گردد. یازده سال پیش در چنین تاریخی بود که فیلم «۱۳ یار اوشن» به کارگردانی سودربرگ راهی سینما شد. این فیلم در اولین هفته اکران خود فروش ۶۴ میلیون دلاری را تجربه کرد و نقدهای مثبت و منفی بسیاری دریافت کرد. با این وجود نکته مثبتی که تقریباً در تمام نقدهای فیلم مشاهده شده این است که همگان از عملکرد تیم هشت نفره بازیگری این عنوان راضی بوده‌اند.

 
  • «۸ یار اوشن» از نگاه منتقدین

منتقدین از فیلم «۸ یار اوشن» استقبال پرشوری به عمل نیاوردند. این فیلم در حال حاضر از ۱۷۶ نقد ثبت شده در راتن تومیتوز امتیاز ۶۸ درصد را داراست، و نمره این فیلم از ۴۸ نقد به ثبت رسیده در متاکریتیک به ۶۰ می‌رسد. «دیوید رونی» منتقد هالیوود ریپورتر که این فیلم او را به وجد نیاورده می‌نویسد، «فیلم تشریفاتی خودستایانه است که فقط گاهی به اندازه‌ای که فکر می‌کند سرگرم‌کننده می‌شود. [گری] راس [کارگردان فیلم]، به جای آنکه شخصیت‌های جدیدی رو کند به کپی برداری از کاراکترهای کلونی و برد پیت در قسمت‌های قبلی چسبیده است. هدف از بازسازی این فیلم جنایی حول محور زنان باید این باشد که شخصیت‌ها متفاوت به نظر برسند، اما پویایی میان آن‌ها تازگی لازم را ندارد. رفتار مغرورانه و چهره خشک و بی‌روح آنان که با لبخندی نصفه و نیمه گره خورده، کمی خسته کننده و خودپسندانه می‌شود. بازی خودنمایانه بلانشت در صحنه‌ای که به یک کامیون حامل غذای حلال حمله می‌کند، لااقل نشان می‌دهد که او از بازی خود در فیلم لذت می‌برد، اما نمایش بولاک با وجود اعتماد به نفس شخصیتش بی‌روح است. ادا و اطوار هلنا بونهام کارتر نیز طبیعی نیست و به اندازه لهجه ایرلندی‌اش ناجور است.»

«امیلی یوشیدا» منتقد مجله نیویورک چندان تحت تأثیر فیلم «۸ یار اوشن» قرار نگرفته و علیرغم «بازیگران درجه یکش» احساس می‌کند که بی‌میلی کارگردان موجب شکست فیلم شده است. یوشیدا می‌نویسد «فیلم طبیعتاً به عنوان اثری فراتر از یک فیلم تابستانی در ژانر سرقت و مرهمی برای همه کژی‌های مردانه هالیوود به ما معرفی شد، اما در فرم واقعی‌اش، به نظر نمی‌رسد که چیزی بیش از یک طعمه برای بسته شدن دهان زنان باشد.»

«بنجامین لی» نویسنده گاردین از پنج به فیلم دو ستاره داده و کارگردانی طاقت‌فرسای «گری راس» و فیلمنامه و نقش‌های کوتاه بازیگران را به باد انتقاد گرفته است. «می‌دانیم که با فرمت فیلم و فیلمنامه آن که راس آن را با همکاری «اولیویا میلچ» تازه‌کار نوشته، سعی شده لحنی تازه به قوائد فیلم بخشیده شود. اما با وجود توان بازیگران در ایفای نقش‌های طنز، جای خالی لطافت طبع قسمت‌های قبلی احساس می‌شود.»

«کیت اربلند» منتقد ایندی‌وایر به فیلم امتیاز B- داده و معتقد است که استعداد ستارگان پرشمار فیلم را به هدر داده‌اند و قراردادهای چندگانه «اوشن» به آنان تحمیل شده است. اربلند می‌نویسد لحظاتی از فیلم شما را سرگرم می‌کند، مشخصاً بخش‌هایی که اعضای گروه گرد هم جمعند، اما فیلم وقتی که «به حالت سرقت سوئیچ می‌کند» دچار افت می‌شود.»

نقد «ریچارد لاسن» در مجله «ونیتی فر» مثبت‌تر بوده و نویسنده بر این باور است که «۸ یار اوشن» مهم‌تر از هر چیز سرگرم‌کننده است. او می‌نویسد، «در فیلم Ocean's 8 هیچ فاجعه‌ای رخ نمی‌دهد، هیچ تیری به خطا نمی‌رود و حسرتی به دنبال نمی‌آورد.» اما همچون بسیاری دیگر از منتقدین از جلوه‌های ویژه فیلم خرده گرفته است. لاسن همچنین با داستان ساده شده فیلم و نویسندگی محتاطانه آن کنار نمی‌آید. «چیزی در فیلم وجود دارد که آن را دم‌دستی‌تر و بی‌بنیه‌تر می‌نماید، گویی به مخاطبش اعتماد ندارد که توان فهم چیزی پیچیده‌تر را هم دارد.»

 
  • مصاحبه با کارگردان فیلم
 
  • می‌خواستم ببینم که میشه کمی درباره منشأ این فیلم صحبت کنید. آیا انتخاب تیمی متشکل از بازیگران زن به آسانی انتخاب تیم برای فیلم «۱۱ یار اوشن» بود؟

خوب راستش کسی که ایده اولیه این فیلم را داد من بودم. من برای کارگردانی این فیلم انتخاب نشدم. این ایده‌ای است که با خود به استودیو آوردم و پنج سال برای ساختنش زحمت کشیدم، برای همین باید بگویم که برای این فیلم احترام زیادی قائل هستم با اینکه از سری فیلم‌های «اوشن» است، باز هم برای من به نوعی شخصی محسوب می‌شود. استیون سودربرگ از دوستان من است و با او پیش از این در چندین پروژه همکاری کرده بودم. او یکی از تهیه‌کنندگان فیلم «پلزنتویل» بود و من به او در ساخت فیلم «چ» کمک کردم. او یک روز به جای من فیلم «هانگر گیمز» را کارگردانی کردم. من حتی در سری قدیمی فیلم‌های «اوشن» به او کمک کرده بودم و تقریباً ۲۰ سالی است که این رابطه را با هم حفظ کرده‌ایم.

بعد از پخش فیلم «هانگر گیمز» چیزی که خیلی من را تحت تاثیر قرار داد این بود که چقدر دختران از وجود شخصیت اول زن در فیلم به وجد آمدند، به همین دلیل این مسئله در ذهم من ماند تا اینکه روزی در حال فکر کردن به ایده‌های جدید بودم و ناگهان دیدم که تا به حال فیلمی ساخته نشده که تعداد زیادی زن شخصیت‌های اصلی آن باشند. هیچ کجا چنین ترکیبی ساخته نشده که چندین بازیگر زن قدرتمند به دنبال دزدی باشند، هرگز. پس احساس کردم ساختن آن می‌تواند به نوعی پیشگامانه باشد.

سپس این ایده را با سودربرگ در میان گذاشتم و نظر او را پرسیدم. در همان زمان ساندرا بولاک مشغول فیلم «جاذبه» بود و با جرج کلونی درباره چگونگی ایجاد رابطه خواهر برادری بینشان با خبرگزاری‌های مختلف صحبت می‌کردند و از آنجایی که من هر آنچه می‌خوانم را باور می‌کنم، از استیون درباره انتخاب ساندرا برای فیلم پرسیدم. گفتم نظرت درباره بازی کردن ساندرا در نقش خواهر جرج چیست؟ پس ما به این نتیجه رسیدیم که ایده جالی است. پس ما این ایده را با تهیه کننده، جری وینتراب که در آن زمان زنده بود در میان گذاشتیم و بعد از او با ساندرا صحبت کردیم و او گفت که اگر فیلمنامه خوب باشد و بازیگران خوبی برای فیلم انتخاب شوند دوست دارد در فیلم باشد. پس من با اینکه این جواب مثبت نبود آن را مثبت در نظر گرفتم و با استیون سراغ استودیو رفتیم و اینگونه فرآیند طولانی ساخت فیلم آغاز شد.

پس از آن هم با اولیویا میلچ تماس گرفتم چون این فیلم درباره ۸ زن است و من به این مسئله آگاهم که باید با کسی در نوشتن آن همکاری کنم و پیش از این با اولیویا همکاری کرده بودم. من اولیوا را واقعاً دوست دارم و در نوشتن فیلمنامه پس از فیلم «Big» و آنا اسپیلبرگ با کسی همکاری نکرده بودم و همه چیز را خودم نوشته بودم. همکاری در نوشتن فیلمنامه دنیای خودش را دارد چون کسی را در کنار خود داری که همزمان با تو مشغول نوشت است و می‌توانید با هم مکالمه و هم فکری کنید. خوب این تقریباً پروسه راه اندازی اولیه این فیلم بود و من تا دو ماه قبل از آغاز فیلبرداری نمی‌توانستم باور کنم که فیلم ساخته خواهد شد.

 

 
  • راستش اگر من به خاطر داستان به دیدن فیلم راغب نمی‌شدم، لیست بازیگران من را به سینما می‌کشاند.

بله، خوب دقیقاً همانطور که شما گفتید نتیجه کلی خیلی عالی شد.

  • مراحل انتخاب بازیگر چطور پیش رفت؟ آیا این لیست بازیگرانی بود که از ابتدا در ذهن داشتید؟

صد درصد. من شخصا تک تک قرارها را ترتیب دادم و به طور جداگانه با آن‌ها حرف زدم. ساندرا قبلا اعلام رضایت کرده بود. ما از اسم کیت بلانشت در فیلمنامه استفاده کردیم و برای او نقشی با نام خودش نوشتیم و او به ما گفت شاید بهتر بود از اسم او استفاده نمی‌کردیم و ما هم گفتیم بسیار خوب اسم را تغییر می‌دهیم. نظر او بود که با این کار انگار یک موجود زنده را استخدام کرده‌ایم.

منظور من این است که هر بار کسی به جمع اضافه می‌شد پویایی فیلمنامه نیز تغییر می‌کرد، هربار کسی اضافه می‌شد و باید اضافه کنم که آن فرد حتما باید برای نقش مناسب باشد، فکر می‌کردیم، خوب حالا نفر بعدی کیست؟ به این ترتیب آهسته آهسته پیش رفتیم و کمی از آن و کمی از این به فیلمنامه و بازیگران اضافه کردیم. من به شخصه با میندی کالین در لس آنجلس آشنا شدم و با هم درباره نقش او در «۸ یار اوشن» صحبت کردیم. ریحانا هم به همین ترتیب به ترکیب اضافه شد. قسمت سخت این است که باید به هر شخص و نقش به صورت جداگانه و کلی در قالب فیلم دقت می‌کردیم.

  • وقتی شما درباره استیون سودربرگ گفتید، برای من این سوال پیش آمد که نقش او در این فیلم چه بود؟ آیا شما فقط در ابتدا و پیش از ساخت درباره ایده خود با او صحبت کردید و اینکه این فیلم چطور با فیلم او در ارتباط است، ایا حضور او در فیلم از ابتدا هدف شما بود؟

صد درصد، خوب من و استیون دوستان بسیار نزدیکی هستیم، بسیار بسیار نزدیک و ما تا انتها با هم در ارتباط بودیم. من کل صحنه‌ها را به او نشان دادم. من برنامه هر روز را با او چک می‌کردم و هر شب درباره برنامه فردا با هم مشورت می‌کردیم. او حتی در اتاق ادیت هم همراه من بود. چون راستش من سعی دارم از چیزی که او خلق کرده استفاده کنم و در عین حال از آن کپی برداریی نکنم. از جمله تفاوت‌ها این بود که من در نیویورک فیلم را ساختم نه لس نجلس.

  • همه فیلم در نیویورک فیلم برداری شد؟

بله. فکر می‌کنم دو روز در لس‌آنجلس فیلمبرداری کردیم تا برنامه‌ها هماهنگ شوند ولی پس از ادیت مقدار کمی از آن دو روز در فیلم قرار داده شد. بقیه قسمت‌ها همه در نیویورک فیلمبرداری شدند.

  • من می‌دانم که همیشه پس از ساختن همچین فیلمی بحث ادامه آن پیش می‌آید. و می‌دانم که ساخت ادامه به فاکتورهای زیادی مثل فروش باکس‌آفیس بستگی دارد، اما آیا شما به ساخت قسمت دیگری فکر می‌کنید و اینکه آیا قرار است ادامه‌ای برای فیلم «۸ یار اوشن» وجود داشته باشد؟

خب، راستش هنوز نه. می‌دانید، خب نه چون این فکر خیلی بچه‌گانه و نامناسب است. منظورم این است که من آگاهم که این اتفاق ممکن است بی‌افتد ولی این مسئله به هماهنگی‌های زیادی بستگی دارد و همگام سازی برنامه همه عوامل و علاقه همه به مشارکت دوباره و ....

 

جهت ورود به صفحه دانلود فیلم، کلیک کنید

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۷ خرداد ۱۳۹۷ ۱۱:۴۹

نمیدونم چه اصراری دارن که یه فیلمو به صورت فمینیستی در بیارن؟! یه غرور خاصی بین بازیگراس، حالا نمیدونم ازشون خواسته شده یا چی ولی تو اون قسمتا که مردا بازی میکردن خیلی صمیمیت بیشتر بود. بعدم اگه اونارو دیدید اینو اصلن نبینید، ارزش نداره. امید به روزی که نیان هر فیلمیو به صورت زنانه هم درستش کنن.

نمایش اسپویل