news-background
news-background

Godzilla: King of Monsters: آیا «گودزیلا» حقیقتاً «سلطان هیولاها» است؟ منتقدین پاسخ می‌دهند

فیلم «گودزیلا: سلطان هیولاها» (Godzilla: King of Monsters) از روز جمعه به صورت گسترده در آمریکا و سایر نقاط جهان اکران می‌شود و «گودزیلا» به همراه دیگر موجودات افسانه‌ای سالن‌ها را به لرزه می‌اندازند. اما پیش از آنکه گودزیلا قدرت خود را در مقابل دشمنانش به رخ بکشد باید شایستگی خود را به گروه دیگری ثابت کند: منتقدین.

نقدهای فیلم از چند روز گذشته یک به یک در حال انتشارند و بر اساس این نقطه نظرات می‌توانیم ارزش قسمت جدید «گودزیلا» را بسنجیم. در مجموع، منتقدین لزوماً برای این جانور غول‌پیکر تاج‌گذاری نمی‌کنند، اما از طرفی تاج را از او نمی‌گیرند. نقدنویسان روی‌هم رفته معتقدند که با فیلمی عظیم، احمقانه و با میزان زیادی اکشن روبروییم و نه چیز دیگر.

«جان دی‌فور» منتقد «هالیوود ریپورتر» می‌نویسد هیولای اصلی در فیلم جدید «مایکل داتری» لحظات باشکوهی سپری می‌کند. او می‌گوید: «به راحتی رضایت‌بخش‌ترین ماجراجویی تولید شده در هالیوود و عموزاده‌ی محترمی برای نسخه‌های ژاپنی خود است.» و در ادامه این فیلم را نسبت به «گودزیلا» به کارگردانی «گرث ادواردز» در سال ۲۰۱۴ گامی رو به جلو می‌داند و آینده‌ی روشنی برای «دنیای هیولایی» استودیوی لجندری متصور می‌شود.

او ضمناً اشاره می‌کند که فیلم اگرچه سعی دارد از حضور «میلی بابی براون»، «کایل چندلر» و «بردلی وایتفورد»، «مساعدت نوستالژیک» بگیرد، اما تصاویر گرافیکی کامپیوتری زیبای فیلم است که داستان را نجات می‌دهد. او می‌نویسد: «ما همیشه پیشینه‌ی شخصیت‌های مکمل و مسؤلیت‌های‌شان را درک نمی‌کنیم.» و اضافه می‌کند: «...اما کسی که استعداد نوشتن دیالوگ‌های طنز دارد می‌توانست دستی به فیلمنامه‌ی داتری و «زک شیلدز» بکشد.» با این حال، منتقد از دیدن فیلم ذوق‌زده شده و انتظار دارد مردم و هواداران هم همین احساس را داشته باشند.

«جیمز وایتبروک» نویسنده‌ی io9 فیلم را در یک کلام «عظیم، احمقانه و زیبا» توصیف می‌کند. او اشاره می‌کند که هرچند تریلرهای فیلم سعی داشتند شاعرانه باشند اما خود فیلم چنین خصوصیتی ندارد: «...اگرچه خود فیلم در نمایش ویرانی‌های به بار آمده توسط هیولای اصلی و دیگر موجودات عظیم‌الجثه‌ی رقیبش برای تاج و تخت عیاشی می‌کند، اما درواقع هیچ سخن شاعرانه‌ای در مورد این فجایع برای گفتن ندارد، جز اینکه تماشای یک اژدهای سه سر و یک هیولای دَم-اتمی قطعاً دیدنی و فوق‌العاده است.»

وایتبروک موافقت می‌کند که این فیلم نسبت به قسمت قبلی گام بلندی رو به جلو است و می‌گوید: «این فیلم نامه‌ای عاشقانه است به تاریخ سینمایی این جانوران دوست داشتنی.» او از مقیاس فیلم و نیز انسجامش تمجید می‌کند اما می‌گوید هرچند شخصیت‌پردازی هیولاهای فیلم درخشان است اما این مسئله در مورد شخصیت‌های انسان صدق نمی‌کند: ««سلطان هیولاها» فوراً مباحث اخلاقی مطرح شده در اوایل فیلم را رها می‌کند تا به سراغ اکشن هیولایی خود برود (که البته دست کم به شدت زیبا به نظر می‌رسند). شخصیت‌های انسان کاغذی‌اند، و کاری از آنان برنمی‌آید جز اینکه با بهت و وحشت به اتفاقات پیرامونشان نگاه کنند و گاهی هم ادای رجزخوانی دربیاورند.»

او معتقد است که اگر تنها برای دیدن اکشن چشم‌نواز به تماشای فیلم می‌نشینید راضی خواهید شد: «اگر با آدم‌های به‌شدت ابلهی که در مقابل لحظات درخشان مربوط به کایجوها در درجه‌ی دوم اهمیت قرار دارند مشکلی ندارید، «سلطان هیولاها» برای شما یکی از بهترین بلاک‌باسترهای پاپکورنی تابستان خواهد بود.»

«اوون گلایبرمن» منتقد «ورایتی» از زاویه‌ای دیگر به فیلم نگاه می‌کند و می‌نویسد این فیلم به خوبی فیلم سال ۲۰۱۴ نیست. بنابر نظر او، فیلم کارش را انجام می‌دهد و این در بهترین حالت یعنی: «...پدید آمدن برخورد لذت‌بخش و سرگیجه‌آور تایتان‌ها. احساس نخواهید کرد که فریب خورده‌اید؛ در بعضی لحظات شگفتی را احساس می‌کنید. اما در هر لحظه‌ی اوجی خطر از کف رفتن هیجان خودنمایی می‌کند.»

گلایبرمن هم با شخصیت‌های انسان و در حالت کلی داستان فیلم مشکلاتی دارد و نقد خود را با استهزای وزن خود گودزیلا به پایان می‌رساند. او می‌پرسد: «آیا تنها من چنین تصور می‌کنم، یا گودزیلا حقیقتاً فربه‌تر از گذشته شده؟ اگر گودزیلا کمی چاق‌تر از پیش بود ایرادی نداشت، اما نباید تفاوت به گونه‌ای باشد که توجه بیننده به جای ویرانی‌هایی که به بار می‌آورد، به آن معطوف شود و با خود فکر کند که این موجود قبل نیست.»

«بنجامین لی» منتقد «گاردین» در «بی‌تردید اولین بلاک‌باستر بد تابستان» خواندن فیلم معطل نمی‌کند و با دادن امتیاز دو ستاره به فیلم می‌نویسد: «تمامی بخش‌های فیلم مطابق انتظار زائدند، اما به گونه‌ای بازاریابی می‌شود که گویی دیدنش لازم است.» او از داستان و فیلمنامه تعریف نمی‌کند و برخلاف نقدهای دیگر در مورد جلوه‌های ویژه‌اش می‌گوید: «این مشکلات ممکن است چندان آزاردهنده نباشند چرا که داتری از عهده‌ی صحنه‌های مبارزات هیولایی برآمده، اما دنبال کردن بسیاری از آن‌ها سخت است و در مقایسه با دنباله‌ی «حاشیه‌ی اقیانوس آرام» که زورآزمایی‌های عظیم را منسجم و درگیرکننده به نمایش درآورد، محو و رنگ‌ و رو رفته به نظر می‌رسند.»

«اسکات کالورا» منتقد IGN مشکلات مشابهی با فیلمنامه و شخصیت‌های فیلم دارد، اما بر این باور است که این مسائل برای مخاطبین اهمیت ندارند. او می‌نویسد: «اکشن هیولایی فیلم یکسره در بالاترین سطح قرار دارد، چه شامل تولد یک موجود و نزاع جانوران و انسان‌ها باشد، چه نزاع جانوران با یکدیگر. جلوه‌های ویژه در اینجا نه تنها از جنبه‌ی هنری نقشی کلیدی ایفا می‌کنند، بلکه از این نظر که هر هیولا شخصیت منحصر به فرد خودش را دارد. حتی هریک از سه سر «گیدورا» دارای سرشتی ویژه است.» او در پایان فیلم را «تجربه‌ای فرح‌بخش» در فیلم‌های دیوانه‌وار هیولایی می‌خواند که انتظارات هواداران مبارزات کایجو و حتی مخاطبین عمومی را برآورده می‌سازد.

«گودزیلا: سلطان هیولاها» بدون احتساب مخارج بازاریابی و تبلیغات با بودجه‌ی ۱۷۰ میلیون دلاری به تولید رسیده و حساب ویژه‌ای بر روی بازارهای خارجی باز کرده است. بر اساس آخرین برآوردها، انتظار می‌رود این فیلم در افتتاحیه‌ی جهانی خود بین ۲۳۰ تا ۲۳۵ میلیون دلار فروش کند و از رکورد ۲۱۳.۵ میلیون دلاری «علاءالدین» در هفته‌ی گذشته و همچنین رکورد ۱۹۶ میلیون دلاری «گودزیلا» در سال ۲۰۱۴ و ۱۴۶.۱ میلیون دلاری «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» در سال ۲۰۱۷ عبور کند.

پیش‌بینی می‌شود «سلطان هیولاها» در اولین هفته‌ی اکران در بازار آمریکای شمالی بین ۵۰ تا ۵۵ میلیون دلار فروش کند. این فیلم تا این لحظه از مجموع ۶۸ نقد ثبت شده در «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۹ درصد دریافت کرده است. این درحالی است که هر دو فیلم «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» و «گودزیلا» امتیاز ۷۵ درصد دریافت کردند. پیش‌نمایش‌های «سلطان هیولاها» از پنجشنبه ۴ بعد از ظهر در ۳۶۰۰ سال آغاز می‌شود و تا روز جمعه تعداد سالن‌ها در آمریکا به ۴۱۰۰ می‌رسد. این فیلم در تمامی فرمت‌ها از جمله آیمکس، سه بُعدی، دولبی و غیره به نمایش درمی‌آید.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۱۲ خرداد ۱۳۹۸ ۰۰:۳۰

گودزیلا میترکونههههه امیدوارم بزارین اکران شهه اون همه جانورا ن عهد باستان هستند............ میشه مگه بد باشه تازه بازیگر game of therones هم هستش...

نمایش اسپویل
۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ۲۰:۳۳

{{{این فیلم تا این لحظه از مجموع ۶۸ نقد ثبت شده در «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۹ درصد دریافت کرده است. این درحالی است که هر دو فیلم «کونگ: جزیره‌ی جمجمه» و «گودزیلا» امتیاز ۷۵ درصد دریافت کردند}}} . حتی اگه فقط تریلر فیلم 2019 رو با کل فیلم گرت ادواردز (گودزیلا 2014) مقایسه کنیم باز هم گودزیلا 2019 امتیاز بیشتری می‌گیره. چطور به اون فیلم مزخرف 75 دادن و به این یکی 49 ؟!!! البته امتیاز کاربران راتن تومیتوز به فیلم تا اینجا 90 از 100 هست. فیلم هنوز نیومده که بتونیم درست قضاوت کنیم ولی در بدترین حالتش باز یه سر و گردن از فیلم افتضاح گرت ادواردز برتره

نمایش اسپویل
۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ۰۲:۱۱

کاری به گودزیلا ندارم که سلطان باشه یا نه،فقط میدونم اول میاد شهر داغون میکنه اخرش هم یه قهرمان یه راهی پیدا میکنه برا کشتنش، به همین راحتی? بعد تموم شدن فیلم هم یه سکانس کوتاه میگیرن که اره زندس،حالا گودزیلا باشه یا هرچی

نمایش اسپویل
۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ۰۰:۵۰

از تیزرش معلومه جلوه های ویژه ی قشنگی داره و باید از اون جنبه لذت برد به شخصه دیدن گیدورا با این جلوه هلی ویژه برام لذت بخشه

نمایش اسپویل
۹ خرداد ۱۳۹۸ ۲۳:۳۶

چرا دیگه فیلم های تاریخی دوران باستان مثل گلادیاتور درست نمیشه؟؟؟ واقعا همه جور هزینه ای رو صرف فیلم های تخیلی میکنن که بسیاریشون بسیار مسخره و بی سر و ته

نمایش اسپویل
۱۱ خرداد ۱۳۹۸ ۱۹:۱۰

siaman جان، چون فیلم های تاریخی نبوغ میخواد تا یک داستان و فیلم‌نامه خوب ازش بنویسن. فیلم های تخیلی هم که تنها جلوه ویژه است و هوادارهای خودش را دارد. این وسط پول مهمه، نه اینکه اثر ماندگاری بشه.

نمایش اسپویل
۱۰ خرداد ۱۳۹۸ ۱۸:۲۹

چون سینما ملک شخصی و مطابق سلیقهء یه گروه خاص نیست همونطور که شما به فیلم‌های تاریخی علاقه دارید افراد زیادی هم هستند که به فیلم‌های تخیلی علاقه دارن

نمایش اسپویل