news-background
news-background

وارثان تاج‌وتخت: برترین سریال‌های فانتزی جایگزین Game of Thrones کدامند؟

با بسته شدن پرونده‌ی یکی از پرخرج‌ترین پروژه‌های تلویزیونی تاریخ، بر آن شدیم نگاهی اجمالی بیندازیم به شاخص‌ترین سریال‌های فانتزی و حماسی آینده و جانشینان احتمالی «بازی تاج‌وتخت»، تا شاید خاطرات بد فصل پایانی سریال شبکه‌ی HBO محو شود. آمازون پروژه‌ی تلویزیونی جدیدی بر اساس «ارباب حلقه‌ها» در دست ساخت دارد که امتیاز تولید آن را با قراردادی ۲۵۰ میلیون دلاری خریداری کرده و انتظار می‌رود تا ۱ میلیارد دلار بر روی آن سرمایه‌گذاری کند. توسعه‌ی سریالی بر اساس رمان‌های «گورمنگست» توسط «فریمنتل‌میدیا» آپریل گذشته اعلام شده، و نت‌فلیکس هم اقتباس تلویزیونی جدیدی از «شاه آرتور» تحت عنوان «نفرین‌شده» صورت می‌دهد.

سفارش ساخت عنوان فانتزی «بازی تاج‌وتخت» توسط HBO در آن سال‌ها یک اقدام مخاطره‌آمیز دانسته می‌شد و دیر زمانی به طول انجامید تا مخاطبین عناصر خیالی آن (از جمله اژدها) را ببینند. پیش از «بازی تاج‌وتخت»، سریال‌های فانتزی به عناوینی سندیکایی مانند «کنان ماجراجو» (Conan the Adventurer) و «هرکول: سفرهای افسانه‌ای» (Hercules: The Legendary Journeys) محدود می‌شد. «زینا: شاهدخت جنگجو» (Xena: Warrior Princess) محصول ۱۹۹۵ کیفیت روایت در این ژانر را یک گام رو به جلو برد، اما جلوه‌های ویژه‌ی دم‌دستی اثر به برنامه‌سازان تلویزیونی ثابت کرد که تولید سریال فانتزی بسیار پرخرج است. «بازی تاج‌وتخت» این مفهوم را تغییر داد، هرچند سریال‌های فانتزی بعد از آن از جمله داستان «رویدادنامه شانارا» (The Shannara Chronicles) و «شدوهانترز» (Shadowhunters) به سریال‌های اوایل قرن بیست و یکم شباهت داشتند.

اما «ارباب حلقه‌ها»، «گورمنگست» و «نفرین‌شده» تنها عناوین فانتزی امیدوارکننده و در دست ساخت نیستند. تعداد زیادی از رمان‌های حماسی و فانتزی به لطف استودیوهای توانگری چون آمازون، شبکه‌ی کابلی BBC آمریکا، و دیگر شبکه‌ها به سریال تلویزیونی تبدیل خواهند شد. بنابراین ۱۷ سریال فانتزی که به زودی روی صفحات نمایش نقش می‌بندند را با هم مرور می‌کنیم.

 

سریال‌های فانتزی در دست تولید

 

ارباب حلقه‌ها (The Lord of The Rings)

تاریخ پخش: سال ۲۰۲۱

منبع الهام: کتاب‌های «ارباب حلقه‌ها» نوشته‌ی «جی.آر.آر. تالکین» در مورد چهار هابیت، یک جادوگر، یک الف، دو مرد و یک دورف که سعی دارند سلاح «سائورون ارباب تاریکی» را نابود کنند بی‌آنکه او از نقشه‌های‌شان آگاه شود. به دنبال آن جنگی در سرزمین میانه درمی‌گیرد.

نوع هواداران: مریدان سرسخت رشته‌افسانه‌های تالکین و هواداران سه‌گانه‌ی سینمایی پیتر جکسون.

آنچه می‌دانیم: آمازون قرار است با همکاری نمایندگان تالکین و گروه‌های مختلفی که امتیاز تولید فیلم و سریال براساس «ارباب حلقه‌ها» و «هابیت» را در اختیار دارند سریالی در قالب پنج فصل براساس «ارباب حلقه‌ها» بسازد. هرچند گزارشات متعددی از تمرکز سریال بر داستان «آراگورن» جوان حکایت می‌کنند، اما این گمانه‌زنی‌ها را رد کرده است.

در فوریه‌ی سال ۲۰۱۹ آمازون نقشه‌ی زیبای از سرزمین میانه را در صفحه‌ی توئیتر سریال منتشر ساخت و مناطقی را تحت پوشش قرار می‌داد که در در طرح‌های خود تالکین وجود نداشتند اما در یادداشت‌هایش نقشه‌هایی را ترسیم کرده بود. سرویس استریمینگ آمازون علاوه بر این نقل قولی از شعر معروف تالکین در آغاز کتاب‌های «ارباب حلقه‌ها» آورد: «حلقه‌ای سه برای پادشاهان الف در زیر گنبد نیلی.» اما پس از چند هفته نقشه تغییر کرد و مشخص شد که زمان وقوع حوادث سریال «دوران دوم» است. دوران دوم سرزمین میانه ۳۴۴۱ سال به طول می‌انجامد و با سقوط «سائورون» به پایان می‌رسد. داستان سه‌گانه‌ی «ارباب حلقه‌ها» به کارگردانی «پیتر جکسون» پایان دوران دوم و شکست «سائورون» را به تصویر کشید، بنابراین به نظر می‌رسد که سریال آمازون قدرت گرفتن این شخصیت را روایت کند. در ماه جولای اعلام شد که «جی.ای. بایونا» کارگردان «دنیای ژوراسیک: قلمرو سرنگون» برای کارگردانی دو اپیزود ابتدایی با آمازون قراردادی به امضاء رسانده است.

شبیه‌ترین عنوان: مجموعه‌ فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها». پیش از این امتیاز تولید سریال براساس آثار تالکین در اختیار نمایندگان نویسنده بود. به نظر می‌رسد که آمازون با امضای قرارداد مانند نیولاین، سریال را از لحاظ بصری به فیلم‌های جکسون نزدیک کند. برخی شایعات از فیلمبرداری پروژه در نیوزلند حکایت می‌کنند، جایی که جکسون شش فیلم خود را تصویربراری کرد، اما این گزارشات هنوز به تأیید نرسیده است.

استقبال مخاطبین: فیلم‌های «ارباب حلقه‌ها از «راتن تومیتوز» به ترتیب امتیازات ۹۱، ۹۵ و ۹۳ درصد دریافت کردند. اما سه‌گانه‌ی «هابیت» که هیچگاه لحنی شبیه به «ارباب حلقه‌ها» پیدا نکرد، امتیازات بسیار کمتر ۶۴، ۷۴ و ۵۹ درصد گرفتند. با این حال، داستان «سائورون» و شخصیت‌های متعددی که او در «دوران دوم» با آنان روبرو می‌شود می‌تواند سریال را بسیار به غنای رمان‌های فانتزی تالکین نزدیک کند.

 

پیش‌درآمدهای بازی تاج‌وتخت (Game of Thrones Prequels)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: افسانه‌هایی که «جورج آر.آر. مارتین» نویسنده‌ی «نغمه‌ی یخ و آتش» مایل است بازگو کند، درحالی‌که‌ بعضی شخصیت‌ها در «بازی تاج‌وتخت» تار و مار شده‌اند و سرنوشت‌شان رقم خورده. علاوه بر این، داستان‌هایی که قرار است در کتاب «بادهای زمستانی» روایت شوند.

نوع هواداران: هواداران «بازی تاج‌وتخت» که در حال حاضر بخش اعظمی از مشترکین شبکه‌ی HBO را تشکیل می‌دهند.

آنچه می‌دانیم: در مقطعی «کیسی بلویز» اعلام کرده بود که پنج پیش‌درآمد پس از «بازی تاج‌وتخت» ساخته می‌شود. نویسندگی این ایده‌های اولیه به «کارلی وری» نویسنده‌ی سریال «بازماندگان» (The Leftovers) و «جین گلدمن» (Kick-Ass) سپرده شد اما در نهایت پیش‌درآمد گلدمن بود که به مرحله‌ی تولید رسید. مارتین می‌گوید داستان این پیش‌درآمد هزاران سال پیش از وقایع «بازی تاج‌وتخت» روی می‌دهند و پایان «عصر قهرمانان» متمرکز است و به اولین «شب طولانی» منتهی می‌شود. انتظار می‌رود فیلمبرداری اپیزود پایلوت  امسال آغاز شود، اما سریال احتمالی دست کم تا سال ۲۰۲۱ آماده‌ی نمایش نخواهد بود.

بازیگرانی که تاکنون به این پروژه ملحق شده‌اند شامل «نایومی واتس»، «جاش وایت‌هوس»، «ایوانو جرمایا»، «جیمی کمپل باور»، «الکس شارپ»، «نایومی آکی»، «توبی رگبو»، «جورجی هنلی» می‌شوند.

دو پیش‌درآمد دیگری که همچنان در حال توسعه‌اند براساس گزارشات اخیر «فاجعه‌ی والیریا» تمرکز می‌کنند، رویدادی مصیبت‌بار که به نابودی شهر «اسوس» انجامید و موجب شد تارگرین‌ها به دراگون‌استون بگریزند.

شبیه‌ترین عنوان: سریال «بازی تاج‌وتخت». مگر اینکه مارتین بخواهد شبکه‌ی HBO را متقاعد کند لحن پیش‌درآمد را تغییر دهد.

استقبال مخاطبین: «بازی تاج‌وتخت» تا پیش از فصل هشتم که اعتراضات گسترده‌ای را در پی داشت، به ندرت امتیازی پایین‌تر از ۹۰ درصد از «راتن تومیتوز» دریافت می‌کرد. بنابراین تنها خدایان شتاب‌زدگی (دن وایس و دیوید بنیاف) می‌توانند ایده‌های مارتین را به بی‌راهه هدایت کنند.

 

ویچر (The Witcher)

تاریخ پخش: زمستان ۲۰۱۹ (اکتبر تا دسامبر)

منبع الهام: رمان‌های «ویچر» و داستان‌های کوتاه «آندری ساپکوفسکی» و با محوریت شخصیت «گرالت ریویایی»، ویچری که در «کانتیننت» سرگردان است و به شکار هیولاهای افسانه‌ای می‌پردازد و خود را درگیر مسائل جئوپولیتیکال می‌کند. او در نهایت سرپرستی «سیری» شاهدخت «سینترا»که توانایی سفر در زمان دارد را می‌پذیرد و او را تعلیم می‌دهد تا مثل خودش یک «ویچر» شود.

نوع هواداران: هواداران کتاب‌های ساپکوفسکی و گیمرهای مجموعه بازی‌های «ویچر».

آنچه می‌دانیم: نت‌فلیکس در ماه می سال ۲۰۱۷ امتیاز تولید سریال براساس رمان‌ها را خریداری کرد. «شان دنیل» و «جیسو براون» به عنوان تهیه‌کنندگان مجموعه معرفی شده‌اند و ساپکوفسکی قرار است به عنوان مشاور بر تولید آن نظارت کند. نویسنده در آن زمان گفته بود: «بسیار هیجان‌زده‌ام که نت‌فلیکس از داستان‌های من اقتباسی انجام می‌دهد، و به منبعی وفادار می‌ماند که بیش از ۳۰ سال زمان برای نگارش آن وقت صرف کردم.» در دسامبر سال ۲۰۱۷ «لارن اشمیت هیسریچ» شورانر «دردویل» و «مدافعان» نت‌فلیکس برای هدایت سریال و نگارش فیلمنامه‌ی اپیزود اول استخدام شد. در سپتامبر سال گذشته «هنری کویل» بازیگر نقش «سوپرمن» در «مرد پولادین» (Man of Steel) برای بازی در نقش «گرالت ریویایی» برگزیده شد. بازی او در این نقش جنجال زیادی به پا کرد زیرا به نظر می‌رسید که تعهد او به سریال موجب شده دوباره در نقش «سوپرمن» ظاهر نشود. اکتبر گذشته «فرایا آلن» به عنوان بازیگر نقش «سیری» و «آنیا شالوترا» در نقش «ینیفر» به سریال اضافه شده‌اند. «جودی می»، «آدام لیوای»، «لارس میکلسن»، و «میلی بردی» از جمله دیگر بازیگران فصل اول خواهند بود.

کارگردانان فصل اول که در قالب ۸ اپیزود ساخته می‌شود شامل «الکس گارسیا لوپز» از سریال «لوک کیج»، «شارلوت برنداستورم» از سریال «بیگانه» (Outlander) و «آلیک ساخاروف» از «بازی تاج‌وتخت» می‌شوند. اواخر ماه می کویل و هیسریچ با انتشار تصاویری در شبکه‌های اجتماعی از پایان فیلمبرداری فصل نخست خبر دادند.

شبیه‌ترین عنوان: سریال «ویچر» با مخلوقات گوناگون و حکومت‌های خود-کامه‌ و جنگ‌طلب‌اش شباهت‌هایی به «سرزمین میانه» دارد و بسیاری از عناصرش را مانند دنیای تالکین از افسانه‌های اروپایی گرفته‌ است. اما «گرالت» به لطف سرسپردگی‌اش به اولین کارش یعنی شکار هیولا، شخصیتی منحصر به فرد است.

استقبال مخاطبین: اگر سریال «ویچر» موفقیت بازی‌های ویدیویی را تکرار کند، جدی‌ترین رقیب «ارباب حلقه‌ها»ی آمازون خواهد بود. آخرین قسمت از بازی‌های «ویچر» (The Witcher 3: Wild Hunt) با نمایش گستردگی دنیای منبع الهامش و شخصیت‌های جذاب «سیری» و «گرالت» تحسین اغلب منتقدین را به دنبال داشت و جوایزی را نیز تصاحب کرد. در صورتی که نت‌فلیکس بر روی این سریال به قدر کافی سرمایه‌گذاری کند، «ویچر» حتی می‌تواند اثری بهتر از «ارباب حلقه‌ها» از آب درآید.

 

مرد شنی (The Sandman)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: کتاب‌های مصور دی‌سی/ورتیگو به نویسندگی «نیل گیمن» و هنرمندان دیگری شامل «سم کیث»، «مایک درینگنبرگ»، «مایکل زولی»، و «جیل تامپسون». شخصیت «دریم»  یا «مورفیوس» که تجسم رؤیا در سراسر گیتی است با بحران مواجه شده و انجام وظایف بر خود تحمیل شده‌اش مانند گذشته برای او ممکن نیست. البته پیش از آنکه با این نزاع درونی کنار بیاید، باید وضعیت قلمرو خود «رؤیا» (Dreaming) را سامان ببخشد.

نوع هواداران: گوث‌ها، دوستداران «توری آموس» خواننده‌ی آمریکایی و کسانی که کتاب خواندن را از سنین بسیار پایین آغاز کرده‌اند.

آنچه می‌دانیم: پس از نزدیک به ۳۰ سال تلاش برای اقتباس سینمایی از «سندمن»، استودیوی برادران وارنر و نت‌فلیکس به توافق رسیدند تا یک سریال تلویزیونی بسازند. گیمن به همراه «دیوید اس. گویر» از سریال «کریپتون» (Krypton) تهیه‌کنندگی سریال را برعهده دارند. «آلن هاینبرگ» نویسنده‌ی «زن شگفت‌انگیز» هم فیلمنامه‌ی سریال را با همکاری گیمن می‌نویسد و در مقام شورانر هم فعالیت می‌کند. به دنبال انتشار گزارش تولید سریال، گیمن در توئیتر نقش خود در این پروژه را مشخص کرد. او تأیید کرد که داستان سریال در عصر حاضر روی می‌دهد و نه دهه‌های ۱۹۸۰ و ۱۹۹۰ میلادی مانند کتاب‌های مصور. او وعده داد که بسیار بیشتر از سریال «خدایان آمریکایی» اما کمتر از «فال نیک» (Good Omen) در پروژه مشارکت کند. فصل او سریال در قالب ۱۱ اپیزود ساخته می‌شود و هفت شماره‌ی ابتدایی کتاب‌های کامیک را شامل می‌شود.

شبیه‌ترین عنوان: «فال نیک» که البته تعجبی ندارد زیرا گیمن هر دو کتاب را در یک مقطع زمانی به نگارش درآورده است. داستان هر دو عنوان به درازای هزاران سال است و شخصیت‌ها توانایی‌های خود را کشف می‌کنند. شخصیت «کوریتیان» در «سندمن» نیز شباهت‌های بسیاری به شخصیت «مایکل شین» در «فال نیک» دارد.

استقبال مخاطبین: «فال نیک» در «راتن تومیتوز» از منتقدین امتیاز ۸۲ درصد و از مخاطبین امتیاز بالاتر ۹۲ درصد دریافت کرد. «خدایان آمریکایی» که از دیگر کتاب گیمن اقتباس شده نیز فصل دوم را با امتیاز ۷۵ درصد منتقدین و ۸۲ درصد مخاطبین به پایان رساند. باتوجه به اینکه گیمن قصد دارد بیش از «خدایان آمریکایی» در «سندمن» مشارکت کند، انتظار می‌رود فصل اول سریال با استقبال منتقدین همراه شود.

 

نیروی اهریمنی او (His Dark Materials)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: سه‌گانه‌ی حماسی «فیلیپ پولمن» که شامل «نورهای شمالی»، «چاقوی بران» و «دوربین کهربایی» در مورد دو کودکی که در دنیاهای موازی سفر می‌کنند و با خرس‌های مسلح و سخن‌گو روبرو می‌شوند. داستان پولمن سنت‌های مرسوم فانتزی را تغییر می‌دهد و بیشتر به این مفهوم اشاره دارد که «گناه نخستین» یکی از عالی‌ترین خصوصیات بشر است.

نوع هواداران: کودکانی که از خواندن کتاب‌های «هری پاتر» سیر نشدند.

آنچه می‌دانیم: شبکه‌ی BBC در سال ۲۰۱۵ سفارش یک اقتباس هشت اپیزودی از سه‌گانه را صادر کرد. در آپریل ۲۰۱۷ «جک ثورن» نویسنده اعلام کرد که هنوز مراحل پیش تولید را سپری می‌کند و همچنان طرح کلی مجموعه را درمی‌اندازد و می‌خواهد تا حد ممکن به کتاب‌ها وفادار بماند. در سپتامبر سال ۲۰۱۸ شبکه‌ی HBO با خریداری امتیاز پخش جهانی سریال برای تولید آن پیش‌قدم شد. مشارکت این شبکه‌ی کابلی روند تولید را تسریع کرد و BBC اولین تریلر مجموعه را فوریه‌ی گذشته رونمایی کرد. «دفنی کین» بازیگر فیلم «لوگان» برای بازی در نقش اصلی «لیرا بلاکوا» برگزیده شد. دیگر بازیگران سریال شامل «روث ویلسون» در نقش «خام کولتر»، «جیمز مک‌آووی» در نقش «لرد آسریل»، «لین مانوئل میراندا» در نقش «لی اسکورسبی» و «کلارک پیترز» در نقش «دکتر کارن» می‌شوند. تاریخ پخش سریال در بریتانیا و ایالات متحده همچنان نامشخص است.

شبیه‌ترین عنوان: «هری پاتر» با میزان قابل توجهی انتقاد از ادیان. واکنش تند گروه‌های مذهبی به کتاب‌های «هری پاتر» پولمن را متعجب ساخت. او در کتاب‌هایش به روشنی از دولت کاتولیک انتقاد ‌کرده بود. کاتولیک‌ها سرانجام متوجه کتاب پولمن شدند و در سال ۲۰۰۷ در مقابل فیلم «قطب‌نمای طلایی» که از «نورهای شمالی» اقتباس شده بود موضع گرفتند.

استقبال مخاطبین: تهیه‌کنندگی سریال به «جین ترانتر» و «جولی گاردنر» سپرده شده که در تولید ریبوت «دکتر هو» با امتیاز ۸۸ درصد «راتن تومیتوز» سهم زیادی داشتند. موفقیت سریال بسیار به این مهم بستگی دارد که آیا یک سریال هشت ساعته برای روایت دنیای پولمن کافی است یا نه.

 

کنان (Conan)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: داستان‌های «رابرت ای. هاوارد» در مورد «کنان سیمری» که در دوران خیالی «عصر هایبوریا»، پس از نابودی «آتلانتیس» و پیش از ظهور تمدن مدرن می‌زیست. او که در سنین نوجوانی جنگجویی ماهر است، بعدها پیش از آنکه در چهل و چند سالگی ادعای تاج و تخت «آکیلونیا» را کرده باشد و حاکمش را حلق‌آویز کند، به دزد دریایی و غارتگر تبدیل می‌شود.

نوع هواداران: از «رابرت جوردن» مؤلف ژانر فانتزی گرفته تا فیلمسازانی مانند «الیور استون» و حتی «باراک اوباما»، و همچنین طرفداران فیلم‌های «کنان» از جمله «کنان بربر» با بازی «آرنولد شوراتزنگر».

آنچه می‌دانیم: آمازون در حال توسعه‌ی سریالی است که برخلاف آثار اخیر و کامیک‌های مارول در دهه‌ی ۱۹۷۰ و ۸۰ میلادی، مستقیماً از داستان‌های هاوارد اقتباس می‌شود. «رایان کاندال» خالق سریال «کلنی» (Colony) امیدوار است که ماجراجویی‌های کنان را به تصویر بکشد، اما در اپیزود پایلوت کنان از سیمریا رانده شده و احتمالاً برای سلطنت او بر «آکیلونیا» مقدمه‌چینی می‌شود. «میگل ساپوچنیک» کارگردان اپیزود «نبرد حرامزادگان» سریال «بازی تاج‌وتخت» قرار است قسمت اول را بسازد. اما متأسفانه به نظر می‌رسد که مراحل تولید با مشکلاتی مواجه شده باشد چرا که آمازون تمامی منابع مالی خود را وقف «ارباب حلقه‌ها» و «چرخ زمان» (The Wheel of Time) کرده است. اواخر سال ۲۰۱۸ شایعه‌ی کنسل شدن پروژه شنیده شد، اما هیچگاه به تأیید رسمی نرسید.

شبیه‌ترین عنوان: نسخه‌ای از «بازی تاج‌وتخت» که در «عصر ظلمت» می‌گذرد، جایی که مردان به پوشیدن لباس علاقه‌ی چندانی ندارند.

استقبال مخاطبین: اگر پایلوت کاری در سطح «نبرد حرامزادگان» باشد – اپیزودی که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۸ درصد گرفته بود – در بدو ورود به تلویزیون جنجال می‌آفریند. اما با توجه به تمایل آمازون به تولید سریال‌های فانتزی، سریال در متمایز ساختن خود از «ارباب حلقه‌ها» و دیگر آثار فانتزی شبکه، ممکن است کار دشواری پیش رو داشته باشد.

 

برج تاریک (The Dark Tower)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: رمان‌های فانتزی «برج تاریک» به قلم «استیون کینگ». این مجموعه‌ رمان هشت جلدی ماجرای تفنگداری به نام «رولند» و گروه دوستانش را با جزئیات دقیق شرح می‌دهد. آنان سعی می‌کنند به «برج تاریکی» قدم بگذارند – جایی که عوالم را به هم پیوند می‌زند – پیش از آنکه «مرد سیاهپوش» آن جا را به نابودی بکشاند.

نوع هواداران: مخاطبین آثار کینگ و دوستداران ژانر فانتزی که از فصل‌های ابتدایی و ناخوشایند جلد اول رمان‌ها تحت عنوان «تفنگدار» با موفقیت گذر کرده‌اند.

آنچه می‌دانیم: این سریال در اصل قرار بود اسپین‌آف فیلم «برج تاریکی» با بازی «ادریس آلبا» که در سال ۲۰۱۷ ساخته شد باشد و زندگی رولند در «دنیای میانه» را روایت کند. اما سریال در عوض داستان را دوباره از سر می‌گیرد و این بار «سم استرایک» از سریال «نایت‌فلایرز» در نقش رولند و «جسپر پاکنن» در نقش «مرد سیاهپوش» بازی خواهند کرد. با توجه به عملرد ضعیف فیلم (و کسب امتیاز ۱۷ درصد از «راتن تومیتوز»)، اتفاق بدی روی نداده. «گلن ماتزارا» تهیه‌کننده‌ی پیشین «مردگان متحرک» در این سریال به عنوان «شورانر» فعالیت می‌کند.

شبیه‌ترین عنوان: مانند بسیاری از آثار فانتزی دهه‌های هفتاد و هشتاد میلادی، بسیار تحت تأثیر تالکین است. خود کینگ در دیباچه‌ی رمان به این مسئله اشاره می‌کند. اما به سرعت رشد می‌کند و نویسنده راهی برای پیوند زدن «دنیای میانه» با شهر خیالی «دری» و دیگر لوکیشن‌های محبوبش پیدا می‌کند.

استقبال مخاطبین: شکست نسخه‌ی سینمایی فیلم در گیشه بدون تردید بر سریال تأثیر خواهد گذاشت اما مقیاس این داستان با فیلمی که سونی قصد ساختنش را داشت نامتناسب بود. یک سریال کامل با پشتیبانی مالی آمازون می‌تواند شخصیت‌ها و فضای داستان را به شکلی موفقیت‌آمیزتر و بهتر به مخاطب ارائه دهد. علاوه بر این، کینگ به تازگی با بازسازی فیلم «آن» (It) که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۵ درصد گرفت و سریال «کسل راک» (Castle Rock) شبکه‌ی هولو که فصل اول آن امتیاز ۸۷ درصد «راتن تومیتوز» دریافت کرد، به موفقیت‌های بزرگی در عرصه‌ی سینما و تلویزیون دست یافته است.

 

نفرین‌شده (Cursed)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: رمان «تام ویلر» با نگارگری «فرانک میلر». کتاب افسانه‌ی «آرتور» را از زاویه‌ی دید «نیموئه» یا «بانوی دریاچه» بازگو ‌کرده و ماجراجویی‌های او را برای رساندن شمشیری به دست «مرلین» جادوگر روایت می‌کند. در این راه سربازی به نام «آرتور» با او همسفر می‌شود.

نوع هواداران: نامعلوم. اما دوستداران آثار میلر پس از انتشار کتاب حتماً نگاهی به آن خواهند انداخت و منتظر دیدن سریال و نحوه‌ی به تصویر کشیده شدن نقش‌های منحصر به فرد او می‌مانند.

آنچه می‌دانیم: نت‌فلیکس یک سریال ۱۰ اپیزودی براساس رمان میلر و ویلر و با همکاری آنان به عنوان تهیه‌کننده به تولید می‌رساند. کارگردانی دو اپیزود ابتدایی به «زنتا فونتس» سپرده شده است. در سپتامبر سال ۲۰۱۸ «کاترین لنگفورد» ستاره‌ی سریال «به ۱۳ دلیل» (13 Reasons Why) به عنوان بازیگر نقش «نیموئه» برگزیده شد و «دنیل شرمن»، «دیوان ترل» از سریال «بری»، «گوستاو اسکارزگارد» از سریال «وایکینگ‌ها» و «پیتر مولان» از «اوزارک» به پروژه ملحق شدند. فیلمبرداری از ماه مارس آغاز شده اما تاریخ پخش آن مشخص نیست.

شبیه‌ترین عنوان: «اکسکالیبر» (Excalibur)، «اولین شوالیه» (First Knight)، «شاه آرتور»، «شاه آرتور: افسانه‌ی شمشیر».

استقبال مخاطبین: «اکسکالیبر» تنها فیلم لایو-اکشن آرتور است که از «راتن تومیتوز» بالا دریافت کرده و با توجه به اینکه سایر فیلم‌های لایو-اکشن این افسانه به شکست منتهی شده‌اند، به نظر می‌رسد که داستان گرفتار گونه‌ای طلسم و نفرین باشد. استودیوی دیزنی هم قرار است فیلم بلند لایو-اکشنی به نام «شمشیر در سنگ» بر اساس انیمیشن محبوب سال ۱۹۶۳ بسازد و از تابستان امسال در بلفاست جلوی دوربین ببرد. آرتور با سریال‌هایی نظیر «مرلین» (Merlin) در تلویزیون عملکرد بهتری داشته، هرچند فصل اول آن از «راتن تومیتوز» امتیاز ۲۹ درصد دریافت کرده باشد.

 

سرگذشت شاه‌کُش (The Kingkiller Chronicle)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: سه‌گانه‌ی همچنان ناتمام «پاتریک راث‌فاس» که با «نام باد» آغاز و با «هراس مرد خردمند» ادامه می‌یابد. دیگر آثار راث‌فاس نیز در همین دنیا روایت شده است. مجموعه رمان اصلی داستان کاتب و شرح‌حال‌نویس شناخته‌شده‌ای را بازگو می‌کند که به نقل ماجراجویی‌های هنرمند و موسیقی‌دانی به نام «کووث» (Kvothe) که دوران بازنشستگی خود را به عنوان صاحب یک مسافرخانه پشت سر می‌گذارد، گوش می‌دهد.

نوع هواداران: دوستداران ژانر فانتزی و موسیقی‌دان‌هایی مانند «لین-مانوئل میراندا».

آنچه می‌دانیم: لاینزگیت از سال ۲۰۱۵ در حال توسعه‌ی یک فیلم، سریال و بازی ویدیویی براساس رمان‌های راث‌فاس است. در سال ۲۰۱۶ اعلام شد که میراندا به عنوان «تهیه‌کننده هنری» به فیلم و سریال اضافه شده. قسمت اول فیلم به کارگردانی «سم ریمی» (مرد-عنکبوتی) بر شخصیت «کووث» تمرکز می‌کند در حالی که سریال دیگر جنبه‌های دنیای نویسنده را واکاوی می‌کند. راث‌فاس و میراندا وعده داده‌اند که شخصیت‌های سریالی که شبکه‌ی شوتایم پخش می‌شود را پرورش خواهند داد. فوریه‌ی گذشته «گری لوین» مدیر شوتایم اعلام کرد که «جان راجرز» (Leverage) و «گروهی از نویسندگان» دیگر با همکاری میراندا کار خود بر روی سریال را آغاز کرده‌اند. داستان در مورد سفرهای دو موسیقی‌دان است که پیش از وقایع رمان‌های اصلی و فیلم‌هایی که در آینده ساخته می‌شوند روزگار می‌گذرانند.

شبیه‌ترین عنوان: دیگر آثار فانتزی با روایتی شبیه به «مصاحبه با خون‌آشام».

استقبال مخاطبین: همه‌چیز با زمان پخش بستگی خواهد داشت. از آنجا که فیلم به شکل همزمان با سریال در حال توسعه است، باید دید کراس‌اور آن با سریال تا حد خواهد بود. سریال «مأمورین شیلد» سعی کرد در سال‌های اول پخش با چندگانه‌های «دنیای سینمایی مارول» مطابقت داشته باشد اما در نهایت از روایت فیلم‌ها فاصله گرفت. بدون شخصیت «کووث» و پیوند مستحکم با فیلم‌ها، میزان استقبال هواداران از سریال در هاله‌ای از ابهام قرار می‌گیرد.

 

زوال شاهان (The Ruin of Kings)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: اولین رمان مجموعه کتاب‌های «هم‌سرایی اژدهایان» به نویسندگی «جن لاینز». دزد جوانی به نام «کیرین» کشف می‌کند که شاید اشراف‌زاده باشد و براساس پیش‌گویی‌ها فردی که امپراطوری را پایان می‌بخشد. پس از آنکه انجمن «برادری سیاه» او را به عنوان برده خریداری می‌کند، انگیزه‌های او برای پیگیری سرنوشت پیش‌گویی‌شده‌اش افزایش می‌یابد.

نوع هواداران: از آنجا که کتاب در فوریه ۲۰۱۹ منتشر شد، طرفداران آن همچنان در حال شکل‌گیری‌اند.

آنچه می‌دانیم: استودیوی آناپورنا بلافاصله پس از انتشار کتاب امتیاز تولید سریال را خریداری کرد. جستجو برای سازندگان و انتخاب شبکه همچنان ادامه دارد.

شبیه‌ترین عنوان: «بازی تاج‌وتخت» و «ارباب حلقه‌ها» با ترکیبی از پیش‌گویی‌، قهرمانان ستیزه‌جو، خدایان، ساحرگان، زامبی‌ها و حتی هیولاهای دریایی کراکن.

استقبال مخاطبین: حتی خلاصه‌ی داستان «هم‌سرایی اژدهایان» آن را از هم‌تایان متمایز می‌سازد. اما در گونه‌ی فانتزی مسئله‌ای که اهمیت دارد نحوه‌ی استفاده از عناصر و مخلوقات منحصر به فرد است.

 

سایه و استخوان (Shadow and Bone)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: دو جلد اول سه‌گانه‌ی «گریشا» به قلم «لی باردوگو». داستان در سرزمینی به نام «راوکا» که نسخه‌ی خیالی روسیه‌ی قرن نوزدهم است می‌گذرد. نیرویی شیطانی به «آنسی» (Unsea) نفوذ و کشور را دو نیمه می‌کند. از آن زمان به بعد است که هیولاها مجال تاخت و تاز می‌یابند. «آلینا استارکوف» که ساکن این سرزمین است کشف می‌کند که قدرت فراخواندن نور را دارد، قدرتی نادر که تنها در اختیار افرادی موسوم به «گریشا» است. این گروه قدرت‌های خود را نه جادو بلکه «علم صغیر» نامیده‌اند و باید مراقب دشمنان راوکا باشند.

نوع هواداران: مخاطبین جانسپرده‌ی کتاب‌ها.

آنچه می‌دانیم: این پروژه ابتدا قرار بود در استودیوی دریم‌ورکس به تولید برسد، اما سپس به نت‌فلیکس کوچ کرد و «اریک هاسرر» نویسنده‌ی «قفس پرنده» (Bird Box) به عنوان شورانر و «شان لیوای» (Stranger Things) به عنوان تهیه‌کننده‌ی اجرایی انتخاب شدند. «پویا شهبازیان»، «دن لوین»، «دن کوهن» و «جاش بری» دیگر تهیه‌کنندگان این مجموعه خواهند بود. نت‌فلیکس سفارش تولید یک فصل هشت اپیزودی را صادر کرده است.

شبیه‌ترین عنوان: «هری پاتر»، داستان‌های «لئو تولستوی» و رمان‌های نوجوانانه.

استقبال مخاطبین: فیلم «قفس پرنده» اگرچه از «راتن تومیتوز» امتیاز ۶۳ درصد دریافت کرده بود، اما به یکی از پربیننده‌ترین عناوین نت‌فلیکس تبدیل شد. استعداد هایسرر به عنوان نویسنده در فیلم «ظهور» (Arrival) که آن هم از یک رمان اقتباس شده بود مشهود است. آن فیلم از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۴ درصد دریافت کرد و یکی از بهترین آثار علمی-تخیلی دهه‌ی اخیر شناخته شد. در صورتی که هایسرر بتواند دنیای «گریشا»ها را با همان دقت بنا کند، ممکن است با یکی از برترین سریال‌های فانتزی نت‌فلیکس روبرو شویم.

 

فال نیک (Good Omen)

تاریخ انتشار: ۳۱ می ۲۰۱۹

منبع الهام: رمان فانتزی «نیل گیمن» و «تری پرچت» فقید. داستان سریال در لندن امروز روی می‌دهد و ماجراهای این زوج انجیلی را به تصویر می‌کشد که باید جلوی ظهور دجال یا ضد-مسیح و وقوع نبرد نهایی میان خیر و شر را بگیرند. محافظ دروازه‌ی شرقی بهشت و ابلیس «باغ عدن» سعی دارند مانع از نبرد آخرالزمان شوند و در همین حین از زندگی در بریتانیا لذت می‌برند.

نوع هواداران: عاشقان گیمن و پرچت، و دوستداران ترانه‌ و افسانه و شعر.

آنچه می‌دانیم: در این سریال پرستاره، «جان هم» در نقش فرشته‌ی مقرب «جبرئیل» بازی می‌کند و «فرانسیس مک‌دورمند» و «بندیکت کامبربچ» به ترتیب در نقش خدا و شیطان صداپیشگی. دیگر بازیگران نقش‌های مکمل شامل «نیک آفرمن»، «مایکل مک‌کین»، «جک وایت‌هال»، «میری انوس»، «انا مکسول مارتین»، «میراندا ریچاردسون» و «درک جکوبی» می‌شوند. فصل شش اپیزودی اول به تازگی از طریق آمازون منتشر شده است.

شبیه‌ترین عنوان: فیلم «سارقان زمان» (Time Bandits) به کارگردانی «تری گیلیام» که مانند این سریال تصویری متفاوت از خدا، شیطان و فرشتگان ارائه کرد.

استقبال مخاطبین: فصل اول «خدایان آمریکایی» (American Gods) دیگر اثر تلویزیونی اقتباس شده از کتاب‌های گیمن از «راتن تومیتوز» امتیاز ۹۲ درصد دریافت کرد. این سریال که حاوی مضامین مشابهی بود اما لحنی طنزآمیزتر داشت و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۲ درصد دریافت کرد.

 

سرگذشت نارنیا (The Chronicles of Narnia)

تاریخ انتشار: نامشخص

منبع الهام: هفت رمان «نارنیا» به نویسندگی «سی.اس لوئیس» که داستان‌هایی در مورد هفت کودک بریتانیایی در سال‌های وقوع جنگ جهانی دوم روایت می‌کند که به دنیای موازی «نارنیا» وارد می‌شوند. در آنجا، «اصلان شیر بزرگ» - که شاید تمثیل عیسی مسیح (ع) باشد - به کودکان درس زندگی می‌آموزد. داستان سرانجام از «پونسی‌»ها فاصله می‌گیرد و بر روی «استاس اسکراب» عموزاده‌ی شخصیت‌های اصلی تمرکز می‌کند که از شخصیتی منفی به قهرمان نارنیا تبدیل می‌شود.

نوع هواداران: دوستداران فانتزی‌های فاخر با تمثیلات مسیحی.

آنچه می‌دانیم: سوم اکتبر سال ۲۰۱۸ نت‌فلیکس اعلام کرد که امتیاز ساخت فیلم و سریال بر اسسا کتاب‌های «نارنیا» را خریداری کرده. شبکه در نظر دارد اقتباس‌هایی سینمایی و تلویزیونی از کتاب صورت دهد، بنابراین این احتمال وجود دارد که کتاب پیش‌درآمد «خواهرزاده‌ی جادوگر» لوئیس که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد هم در روایت جدید راه پیدا کند. «مارک گوردن»، «داگلاس گریشام» و «وینسنت سایبر» تهیه‌کنندگان این مجموعه‌ی تلویزیونی خواهند بود.

شبیه‌ترین عنوان: با توجه به رفاقت لوئیس و تالکین، شباهت‌هایی میان «نارنیا» و «سرزمین میانه» از جمله درخت‌های متحرک وجود دارد. اما «نارنیا» چنانکه در مدیوم‌های دیگر مشاهده کرده‌ایم، کاملاً با «آردا»ی تالکین یکسان نیست و مردمانش بیشتر به اروپائیان شباهت دارند.

استقبال مخاطبین: مجموعه فیلم‌های «نارنیا» مسیری سراشیبی را طی کرد و سه فیلم اقتباس شده «شیر، کمد و جادوگر» در سال ۲۰۰۵ امتیاز ۷۶ درصد، «شاهزاده کاسپین» در سال ۲۰۰۸ امتیاز ۶۷ درصد و «سفر کشتی سپیده‌پیما» در سال ۲۰۱۰ امتیاز ۵۰ درصد «راتن تومیتوز»‌ گرفتند. اما با تغییر شخصیت اصلی به «استاس»، «نارنیا» در نهایت در گیشه فروش بالایی را تجربه کرد.

 

چرخ زمان (The Wheel of Time)

تاریخ انتشار: نامشخص

منبع الهام: کتاب‌های فانتزی «رابرت جوردن» که پس از مرگ نویسنده در سال ۲۰۰۷ توسط «برندن سندرسون» به پایان رسید. داستان در دنیایی می‌گذرد که هم به گذشته‌های دور زمین شبیه است و هم آینده‌های دور. «مویرین» در کتاب‌ها عضوی از یک سازمان تماماً زنانه به نام «ایز سدای» (Aes Sedai)‌ است که پنج تن را که گمان می‌رود «اژدهای نوجان» (Dragon Reborn) ناجی یا نابودگر نسل بشر باشند شناسایی می‌کند. این گروه با سفر به سراسر دنیا باید فرقه‌های شیطانی را نابود کنند. جلد هشتم تا چهاردهم این مجموعه کتاب در صدر فهرست پرفروش‌ترین کتاب‌های نیویورک تایمز قرار گرفت.

نوع هواداران: تمام دوستداران ژانر فانتزی.

آنچه می‌دانیم: آمازون و سونی پیکچرز فوریه سال ۲۰۱۸ اعلام کردند که در حال توسعه‌ی یک سریال تلویزیونی بر اساس «چرخ زمان»‌اند. در تاریخ ۲ اکتبر همان سال گزارش شد که سفارش ساخت یک فصل از سریال صادر شده و «رفی جادکینز» که سابقه‌ی نویسندگی در «مأمورین شیلد» شبکه‌ی ABC را داشت، به عنوان شورانر فعالیت خواهد کرد. تهیه‌کنندگی سریال نیز به «ریک سلوج»، «لری ماندراگون» و «تد فیلد» سپرده شد.

شبیه‌ترین عنوان: «ارباب حلقه‌ها». این شباهت با توجه آغاز توسعه‌ی پنج فصل از «ارباب حلقه‌ها» در همین شبکه ممکن است دردسرآفرین شود.

استقبال مخاطبین: پیش‌بینی نحوه‌ی استقبال منتقدین و مردم آسان نیست. جادکینز با نویسندگی «مأمورین شیلد» و «چاک» به شهرت رسید، اما از طرفی دیگر سریال «هملاک گروو» (Hemlock Grove) را در کارنامه دارد که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۲۷ درصد گرفت. سؤال اصلی این است که آیا آمازون حاضر است بر روی اثری که شباهت زیادی به «ارباب حلقه‌ها» دارد سرمایه‌گذاری کند یا نه.

 

«شهربانی» (The Watch)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: مجموعه رمان‌های ۴۱ جلدی «دیسک‌ورلد» به نویسندگی «تری پرچت». داستان کتاب در دنیایی می‌گذرد که به معنای واقعی کلمه تخت است و بر دوش چهار فیلی قرار داده شده که بر پشت یک لاک‌پشت ایستاده‌اند. «دیسک‌ورلد» هم پارودی آثار فانتزی ابتدایی است و هم دنیای منحصر به فرد خودش را بنا می‌کند. این رمان‌ها که در دهه‌ی ۱۹۹۰ در بریتانیا پرفروش شده بود، اگر چه داستانی منفرد روایت نمی‌کنند، اما شخصیت‌هایش در مقاطع مختلف روایت پدیدار می‌شوند. برای نمونه داستان‌های پرشماری به شخصیت «مرگ» اختصاص یافته و در سراسر قصه ظاهر می‌شود.

نوع هواداران: عقل‌کل‌های نیرنگ‌باز.

آنچه می‌دانیم: سریال جدید بی‌بی‌سی آمریکا بر «شهربانی انک-مورپورک» تمرکز می‌کند. پیش‌بینی‌ می‌شود این مجموعه یک سریال پلیسیی در شهر بزرگ دنیای «دیسک‌ورلد»‌ باشد و البته تفاوتش با سریال‌های جنایی «نظم و قانون» (Law & Order) از زمین تا آسمان.

شبیه‌ترین عنوان: مانند کتاب‌های «داگلاس آدامز» نویسنده‌ی انگلیسی ژانر عملی تخیلی، آثار پرچت آن دسته از افرادی را سر ذوق می‌آورد که از حس شوخ‌طبعی و شخصیت‌های غنی استقبال می‌کنند.

استقبال مخاطبین: دیگر سریال‌هایی که پیش از این براساس دنیای «دیسک‌ورلد» ساخته شدند، در ایالات متحده به آثاری کالت تبدیل شدند، اما این لزوماً بدان معنا نیست که موفقیت تجاری سریال و واکنش مثبت منتقدین تضمین شده است.

 

گورمنگست (Gormenghast)

تاریخ انتشار: نامشخص

منبع الهام: رمان سه‌گانه‌ی «مروین پیک» شامل «تایتوس گرون»، «گورمنگست» و «تایتوس تنها» و دیگر نوشته‌های ناتمام، با محوریت شخصیت «تایتوس گرون» وارث بی‌میل قلعه‌ی گورمنگست و سرزمین‌های اطراف آن. وقتی که تایتوس به بزرگسالی می‌رسد و می‌بیند که چاره‌ای جز حکمرانی ندارد، پسرکی جاه‌طلب سقوط او را طرح‌ریزی می‌کند.

نوع هواداران: علاقه‌مندان به آثار «نیل گیمن».

آنچه می‌دانیم: گیمن و «آکیوا گلدزمن» از سریال «پیشتازان فضا: اکتشاف» تهیه‌کنندگی اقتباس جدید از «گورمنگست» را برعهده گرفته‌اند. شبکه‌ی پخش کننده‌ی این سریال هنوز نامشخص است. شبکه‌ی بی‌بی‌سی در سال ۲۰۰۰ اقتباسی تلویزیونی از «گورمنگست» با بازی «جاناتان رایس مایرز» صورت داد که داستان آن دو جلد اول رمان را شامل می‌شد، اما سریال جدید تمامی سه کتاب به اتمام رسیده‌ی پیک را پوشش می‌دهد.

شبیه‌ترین عنوان: فیکشن‌های تاریخی با اندکی عناصر فانتزی.

استقبال مخاطبین: برخلاف اغلب دیگر پروژه‌های در دست تولید، «گورمنگست» بیشتر به خاطر فقدان سحر و جادو در داستان فانتزی‌اش قابل توجه است. درست مانند فصل اول سریال «بازی تاج‌وتخت»، این دنیای‌ واقعی‌تر داستان را از «سرزمین میانه» متمایز می‌کند.

 

زمین ویران (The Broken Earth)

تاریخ پخش: نامشخص

منبع الهام: رمان‌های «ان.کی جمیسین» در مورد یک دنیا با تک ابرقاره‌اش به نام «استیلنس» که هر چندصد سال یکبار گرفتار تغییرات آب و هوایی فاجعه‌باری موسوم به «فصل پنجم» می‌شود. «فصل پنجم» آخر ویرانگرتر از همیشه است و برخی را بر این باور رسانده که پایان کار نزدیک است. «استیلنس» به نژادها، گونه‌ها و قبایل مختلفی تقسیم می‌شود که با توانایی‌های خود باید در مقابل آخرالزمان احتمالی قرار بگیرند. تمامی سه کتاب جایزه‌ی هوگو بهترین رمان را کسب کرده است.

نوع هواداران: رأی‌دهندگان جوایز هوگو و نبولا که «فصل پنجم» و «دروازه‌ی آبلیسک» را در سال انتشارشان به عنوان بهترین رمان فانتزی سال انتخاب کردند.

آنچه می‌دانیم: «فصل پنجم» در آگوست سال ۲۰۱۷ مورد توجه شبکه‌ی TNT قرار گرفت و «لی دینا جکسون» از سریال «اسلیپی هالو» برای نگارش فیلمنامه‌ی قسمت اول برگزیده شد. «تیم کرینگ» تهیه‌کننده‌ی سریال «قهرمانان» هم به پروژه اضافه شد، هرچند از آن زمان تاکنون اطلاعات دیگری از پیشرفت سریال منتشر نشده، اما توسعه‌ی سریال‌های کم‌هزینه‌ی نوجوانانه هم گاهی با مشکلاتی مواجه می‌شود.

شبیه‌ترین عنوان: «نائوشیکا از دره باد» و «بازی تاج‌وتخت»

استقبال مخاطبین: این سریال با شخصیت‌های زن پرداخت‌شده‌اش می‌تواند رقیبی برای «ارباب حلقه‌ها» و «چرخ زمان» آمازون باشد. اما از طرف دیگر TNT را با سریال‌های فانتزی طولانی به یاد نمی‌آورند، مگر اینکه روی عناصر فانتزی سریال «کتابداران» (The Librarians) حساب باز کرده باشید. آخرین سریال فانتزی شبکه در سال ۲۰۰۱ «غبار اولان» (The Mists of Avalon) بود که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۴ درصد دریافت کرد. با این حال باید متذکر شد که TNT در آن سال‌ها رویکرد متفاوتی داشت و مدیریت فعلی شبکه ممکن است سرمایه و حمایت لازم را در اختیار «زمین ویران» قرار دهد تا در مقابل دیگر آثار فانتزی عرض اندام کند.

 

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۵ تیر ۱۳۹۸ ۱۲:۴۰

Good Omen عالی بود بی صبرانه منتظرشم

نمایش اسپویل
۱۷ تیر ۱۳۹۸ ۲۲:۴۵

ای کاش با قدرت به فیلم سازی ادامه بدن تاسریال

نمایش اسپویل
۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۸:۲۹

شخصا تنها عنوان سریال ارباب حلقه ها برایم جذابیت دارد و الباقی را زیاد مهم قلمداد نمی‌کنم. از طرفی تالکین را خداوندگار ژانر اساطیر مدرن می‌دانند و جهانی که او خلق کرده (آردا) با اختلاف جذاب‌ترین جهان اسطوره‌ای مدرن هست. به امید موفقیت این سریال.

نمایش اسپویل
۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۱۵:۳۳

مطلب جالبی بود. لطفا اگر مطالب ترجمه هست لینک منبع اصلی رو هم برای معرفی بیشتر بذارید.

نمایش اسپویل
۱۶ تیر ۱۳۹۸ ۰۱:۴۹

با تشکر فکر کنم جای The Dark Crystal تو لیست خالی بود

نمایش اسپویل
بیشتر