news-background
news-background

باکس آفیس: افتتاحیه‌ی کم‌اثر «فیلم لگو ۲»؛ آغاز اکران «همه می‌دانند» فرهادی

این هفته دنباله‌ی «فیلم لگو» (The Lego Movie 2: The Second Part) سینمایی در برآورده ساختن انتظارات استودیوها موفق نبود، اما باز هم صدر جدول فروش را در اختیار گرفت. علاوه بر این، «آنچه مردان می‌خواهند» (What Men Want) فیلم جدید «تاراجی پی. هانسون» و «تعقیب بی‌اهمیت» (Cold Pursuit) با بازی «لیام نیسون» به همراه انیمیشن یاد شده، سه رتبه‌ی بالای جدول را تصرف کردند. اوایل هفته‌ی گذشته پیش‌بینی می‌شد که «فیلم لگو ۲» علاوه بر صدرنشینی سه برابر دیگر عناوین تازه اکران فروش کند. درحالی که این اتفاق برای قسمت قبلی روی داد، اما شکست دنباله‌ی جدید برادران وارنر را به این فکر فروبرد که برند «لگو» تا چه زمانی برای استودیو سودآوری خواهد کرد.

یکی دیگر از رکوردهای اولیه‌ی سال ۲۰۱۹ که انتظار می‌رفت شکسته شود، فروش آخر هفته‌ی ۴۰.۳ میلیون دلاری «شیشه» (Glass) بود. «فیلم لگو ۲: بخش دوم» که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۸۴ درصد دریافت کرده، پیش‌بینی می‌شد در افتتاحیه ۴۵ میلیون دلار فروش کند و حتی به ۶۰ میلیون دلار هم نزدیک شود. این برآوردها با توجه به فروش ۶۹ میلیون دلاری «فیلم لگو» (The Lego Movie) در سال ۲۰۱۴ با امتیاز ۹۵ درصد «راتن تومیتوز» و فروش نهایی ۲۵۷ میلیون دلاری آن، و همچنین اسپین‌آف آن فیلم «فیلم لگو بتمن» (The Lego Batman Movie) در سال ۲۰۱۷ با امتیاز ۹۰ درصد «راتن ‌تومیتوز» که با افتتاحیه‌ی ۵۳ میلیون دلاری و فروش داخلی ۱۷۵ میلیون دلاری به اکران خود پایان داد، و نیز فیلم «فیلم لگو نینجاگو» (The Lego Ninjago Movie) که سپتامبر همان سال عرضه شد و با امتیاز ۵۶ درصد «راتن تومیتوز» در مجموع ۵۹ میلیون دلار فروخت، منطقی به نظر می‌رسید و به همین علت فروش ۳۴.۴ میلیون دلاری قسمت جدید تعجب‌آور است.

انیمیشن «فیلم لگو ۲» با بودجه‌ی ۹۹ میلیون دلاری به تولید رسیده و باید دست کم ۱۰۰ میلیون دلار در سراسر دنیا فروش کند. تنها انیمیشنی که با افتتاحیه‌ی کمتر از ۳۲ میلیون دلاری اکران خود را آغاز کرد و به فروش ۱۰۰ میلیون دلاری نرسید انیمیشن «سوسیس پارتی» (Sausage Party) با درجه‌ی سنی بزرگسال بود. با این حال هر رکوردی پایین‌تر از ۱۵۰ میلیون دلار برای استودیو یک شکست به شمار خواهد آمد. دو قسمت ابتدایی فیلم‌های «لگو» در آمریکای شمالی فروش بالاتری نسبت به سایر نقاط دنیا داشتند و به ترتیب ۴۶۹ و ۳۱۱ میلیون دلار فروختند. بنابراین با در نظر گرفتن «قانون بازده نزولی»، «فیلم لگو ۲» به فروش جهانی ۳۰۰ میلیون دلاری نرسیده و از تحمل زیان مالی نخواهد گریخت. در سال‌های اخیر دنباله‌های سینمایی نسبت به قسمت‌های اول کاهش فروش قابل توجهی داشته‌اند و نمونه‌های آن شامل «آلیس آنسوی آینه» (Alice Through the Looking Glass)، «خشم تایتان‌ها» (Wrath of the Titans) می‌شود.استودیو در سال ۲۰۱۷ به تنهایی دو اسپین‌آف در این چندگانه منتشر کرد و به نظر می‌رسد که تعدد فیلم‌ها و فاصله‌ی زمانی کوتاه میان انتشار آن‌ها سرانجام استودیوی برادران وارنر را به بیراهه برده و آنان را به این فکر بیندازد که شاید زمان ایجاد وقفه فرارسیده باشد. «پست‌ترک» گزارش می‌دهد که ۷۰ درصد مخاطبین دیدن فیلم را به دیگران پیشنهاد می‌کنند و این مسئله برای وارنر امیدوارکننده است. حدود ۴۳ درصد از خریداران بلیت مخاطب عام، ۳۹ درصد کودکان و ۱۸ درصد والدین بودند. در این گزارش ذکر می‌شود که افراد ۲۵ تا ۳۴ ساله با ۲۱ درصد پرجمعیت‌ترین گروه سنی فیلم‌اند و در پی آن‌ها افراد ۱۰ تا ۱۲ ساله با ۲۰ درصد، ۷ تا ۹ ساله با ۱۷ درصد، ۱۸ تا ۲۴ ساله با ۱۴ درصد و ۳۵ ا ۴۴ ساله با ۱۴ درصد در رتبه‌های بعدی ایستاده‌اند. مخاطبین زیر ۱۸ سال «سینمااسکور» به فیلم نمره‌ی بالای A داده‌اند. با این حال، این گروه سنی باید بیش از ۵۰ درصد مخاطبین فیلم را تشکیل دهند تا فیلم با رشد مواجه شود. حدود ۶.۷ درصد فروش این فیلم از ۴۰۱ سالن‌های آیمکس حاصل شد.

این هفته استودیوی «اوریون پیکچرز» تریلر قسمت جدید «بازی بچه‌گانه» (Child's Play) که تابستان آینده اکران می‌شود را منتشر کرد. از تریلر فیلم چنین برمی‌آید که این ریبوت بسیار خوش‌ساخت‌تر از فیلم ترسناک تازه‌اکران این هفته باشد. «اعجوبه» (The Prodigy) این هفته در افتتاحیه تنها ۶ میلیون دلار فروخت و رکورد بدترین فروش آخر هفته در تاریخ ماه‌های فوریه را تکرار کرد. سال گذشته فیلم ترسناک «وینچستر» (Winchester) در آخر هفته‌ی برگزاری مسابقات سوپر بول ۹.۳ میلیون دلار فروخته بود و فیلم «هل فست» (Hell Fest) و «تسخیر هانا گریس» (The Possession of Hannah Grace) که به ترتیب در اولین هفته ۵.۱ و ۶.۴ میلیون دلار فروخته بودند از رسیدن به فروش کلی ۱۵ میلیون دلاری بازماندند.

«اعجوبه» که بدون احتساب مخارج بازاریابی با بودجه‌ی ۶ میلیون دلاری تولید شده و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۵ درصد دریافت کرده به نظر نمی‌رسد که به استودیوی «اوریون» سودی برساند. در مجموع مخاطبین به فیلم امتیاز ۲.۵ ستاره و ۶۲ درصد دادند و تنها ۴۴ درصد بینندگان دیدن فیلم را توصیه کردند. مردان بالاتر از ۲۵ سال ۳۰ درصد مخاطبین را تشکیل دادند و به دنبال آن زنان بالاتر از ۲۵ سال با ۲۵ درصد، مردان زیر ۲۵ سال با ۲۳ درصد، و زنان زیر ۲۵ سال با ۲۲ درصد قرار دارند.

شرایط فیلم «آنچه مردان می‌خواهند» با «آنچه زنان می‌خواهند» (What Women Want) که در سال ۲۰۰۰ روی پرده رفت و در افتتاحیه ۳۳ میلیون دلار و در پایان ۱۸۲ میلیون دلار فروخت متفاوت است. با این حال، فروش ۱۹ میلیون دلاری برای این فیلم که با بودجه‌ی ۲۰ میلیون دلاری توسط پارامونت تولید شده همچنان رضایت‌بخش خواهد بود. این فیلم که از «راتن تومیتوز» امتیاز ۴۸ درصد دریافت کرده، با فرارسیدن روز ولنتاین و حتی با وجود عنوانی چون «رمانتیک نیست» (Isn’t It Romantic) با بازی «ریبل ویلسون» روی پرده، باید با افزایش فروش مواجه شود و به فروش داخلی ۶۰ میلیون دلاری برسد.

«مارس سربلند» (Proud Mary) دیگر فیلم «تاراجی پی. هانسون» سال گذشته در افتتاحیه ۹.۹ میلیون دلار فروخته بود. مخاطبین «پست‌ترک» به این کمدی بزرگسالانه امتیاز ۴.۵ ستاره ۸۲ درصد داده‌اند و ۶۲ درصد آنان دیدن فیلم را توصیه می‌کنند. مخاطبین سیاهپوست ۴۱ درصد خریداران بلیت را تشکیل دادند و پس از آن‌ها سفیدپوستان با ۲۸ درصد، اسپانیایی زبانان با ۱۸ درصد و آسیایی تبارها با ۷ درصد در رتبه‌های بعدی قرار دارند. این فیلم از مخاطبین «سینمااسکور» نمره‌ی A- دریافت کرده است. به گزارش «پست‌ترک»، ۶۲ درصد مخاطبین زن و ۳۸ درصد مرد بوده‌اند و نیز ۶۷ درصد آن‌ها بیش از ۲۵ سال سن داشته‌اند. افراد ۱۸ تا ۳۴ ساله نیز پرجمعیت‌ترین گروه سنی مخاطب فیلم را تشکیل دادند.

فیلم «تعقیب بی‌اهمیت» (Cold Pursuit) استودیوی لاینزگیت با بازی «لیام نیسون» که براساس فیلمی نروژی به نام «به ترتیب خروج از صحنه» (In Order of Disappearance) ساخته شده، این هفته در افتتاحیه ۱۰.۸ میلیون دلار فروخت و در رده‌ی سوم قرار گرفت. فروش این فیلم تحت تأثیر حواشی آن و صحبت‌های نژادپرستانه‌ی نیسون بود. هرچند انتظار می‌رفت که فیلم لحنی شبیه به «فارگو» (Fargo) داشته باشد اما به نظر می‌رسد که با اثر اکشن معمولی دیگری طرف باشیم و نیسون هم به زودی سرنوشتی مانند «نیکلاس کیج» پیدا کند که فیلم‌هایش در بازارهای داخلی به سختی می‌فروشد و برای بازارهای خارجی طراحی شده است.

چنین رکوردی از فروش ۱۳.۷ میلیون دلاری «مسافر» (The Commuter) و ۱۱ میلیون دلاری «فرار در سراسر شب» (Run All Night) با بازی نیسون پایین‌تر است. امتیاز ۷۴ درصد «راتن تومیتوز» این فیلم از سال ۲۰۱۲ و فیلم «خاکستری» (The Grey) نیسون که امتیاز ۷۹ درصد گرفته بود، بهترین امتیاز در میان فیلم‌های نیسون قرار می‌گیرد، هرچند نیسون در فیلم‌های «بیوه» (امتیاز ۹۱ درصد)، «تصنیف باستر اسکراگز» (امتیاز ۹۱ درصد)، «سکوت» (امتیاز ۸۳ درصد) و «هیولایی فرامی‌خواند» (امتیاز ۸۶ درصد) هم حضور داشته است. به گزارش «پست‌ترک»، ۴۲ درصد مخاطبین دیدن فیلم را پیشنهاد می‌کنند و مردان بالاتر از ۲۵ سال ۴۴ درصد سینماروها و زنان بالاتر از ۲۵ سال ۳۵ درصد کل مخاطبین را تشکیل می‌دهند. همچنین ۵۹ درصد خریداران بلیت سفیدپوست، ۱۷ درصد اسپانیایی تبار، و ۱۰ درصد سیاهپوست بودند.

فیلم «شیشه» به کارگردانی «ام. نایت شیامالان» که در سه هفته‌ی گذشته بر جدول فروش حکمرانی کرد، با فروش آخر هفته ۶.۴ میلیون دلاری و فروش کلی  ۹۸.۴ میلیون دلاری، به رده‌ی پنجم جدول سقوط کرد و هنوز ۹ میلیون دلار با فروش «دهکده» (The Village) در سومین هفته‌ی اکران فاصله دارد، اما این فیلم تاکنون ۲۲۱ میلیون دلار برای استودیوهای یونیورسال و بلوم‌هاوس در سراسر دنیا بلیت فروشی کرده است. فیلم «مزیت» (The Upside) با بازی «برایان کرانستون»، «کوین هارت» و «گلشیفته فراهانی» این هفته تنها ۱۷ درصد با کاهش فروش روبرو شد و با فروش کلی ۸۶ میلیون دلاری یک پله بالاتر از «شیشه» ایستاد و انتظار می‌رود تا رکورد ۱۰۰ میلیون دلاری پیش رود. این هفته فیلم «مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی» سونی از فروش جهانی ۳۵۰ میلیون دلاری عبور کرد و «آکوامن» پنجمین فیلم پرفروش سال ۲۰۱۸ تا رسیدن به عنوان بیستمین فیلم پرفروش تاریخ در سراسر دنیا تنها به ۱۱ میلیون دلار دیگر نیازمند است.

سال گذشته در این ایام از سال فیلم «پنجاه طیف آزاد شده» (Fifty Shades Freed) همزمان با ولنتاین روی پرده رفته و ۳۸.۵ میلیون دلار فروخته بود. فیلم «پیتر ربیت» (Peter Rabbit) نیز با فروش ۲۵ میلیون دلاری در رده‌ی دوم جدول قرار داشت. «قطار ۱۵:۱۷ به پاریس» (The 15:17 To Paris) اولین فیلم «کلینت ایستوود» در سال ۲۰۱۹ هم با ۱۲.۵ میلیون دلار رتبه‌ی سوم جدول فروش را به خود اختصاص داده  و «جومانجی: به جنگل خوش آمدید» از فروش داخلی ۳۶۵ میلیون دلاری گذر کرده و چهارم شده بود. سال گذشته ۱۰ فیلم پرفروش هفته در مجموع ۱۱۳.۸ میلیون دلار فروخته و از «راتن تومیتوز» به صورت میانگین امتیاز ۵۱ درصد دریافت کرده بودند. اما امسال ۱۰ فیلم‌ پرفروش در مجموع ۹۶.۴ میلیون دلار فروختند و از «راتن تومیتوز» امتیاز ۵۹.۳ درصد دریافت کردند.

برخی گزارش‌ها حاکی از آن است که این هفته بدترین رکورد آخر هفته‌ی پسا-سوپر بول در ده سال اخیر به ثبت رسیده است و این وخامت اوضاع بلیت فروشی را نشان می‌دهد. این درحالی است که هفته‌ی آینده نیز فیلم قابل توجهی عرضه نخواهد شد و این وضعیت نامساعد گیشه در آمریکا تداوم پیدا خواهد کرد. اما در ماه مارس وقتی که «ما» (Us) تازه‌ترین اثر ترسناک «جوردن پیل» در تاریخ ۲۲ مارس، «کاپیتان مارول» در تاریخ ۸ مارس و «دامبو» در تاریخ ۲۹ مارس روی پرده می‌رود، باکس آفیس جانی دوباره می‌گیرد.

این هفته فیلم «همه می‌دانند» (Everybody Knows) به کارگردانی «اصغر فرهادی» و با بازی «پنه‌لوپه کروز» و «خاویر باردم» توسط «فکوس فیوچرز» به صورت محدود در چهار سالن سینما روی پرده رفت و ۷۵ هزار دلار فروخت. این فیلم که برای اولین بار در جشنواره‌ی کن اکران شد و در اسپانیا تاکنون ۳.۵ میلیون دلار فروخته است، به صورت میانگین از هر سالن به فروش ۱۸.۷ هزار دلاری دست یافت است. فکوس برای بازاریابی فیلم هوادارن ستارگان فیلم و مخاطبین اسپانیایی زبان را هدف گرفت. فیلم‌های کوتاه نامزد اسکار ۲۰۱۹ نیز شامل آثار کوتاه مستند، انیمیشن و لایو-اکشن در ۲۶۵ سالن نمایش اکران شد و ۹۱۲ هزار دلار فروختند.

هفته‌ی آینده در آخر هفته‌ی «روز ولنتاین» از روز چهارشنبه فیلم «رمانتیک نیست» (Isn't It Romantic) استودیوی نیولاین و برادران وارنر با بازی «ریبل ویلسون» در بیش از ۳۳۰۰ سالن به نمایش درمی‌آید و قسمت دوم «روز مرگ مبارک» (Happy Death Day 2U) استودیوی یونیورسال در ۳۰۰۰ سالن سینما اکران می‌شود. از روز پنجشنبه نیز اکران «آلیتا: فرشته‌ی مرگ» (Alita: Battle Angel) به کارگردانی «رابرت رودریگز» و نویسندگی «جیمز کامرون» عرضه می‌شود. این فیلم که پیش‌بینی ‌می‌شود تا ۲۰۰ میلیون دلار به استودیوی فاکس زیان مالی وارد کند، تاکنون ۳۲ میلیون دلار از بازارهای خارجی درآمدزایی کرده است.

  ده فیلم پرفروش هفته ۸-۱۰ فوریه ۲۰۱۹:   ۱. فیلم لگو ۲: بخش دوم (The LEGO Movie 2: The Second Part) ۳۴.۴ میلیون دلار (فروش کلی ۳۴.۴ میلیون دلار/فروش جهانی ۵۲.۵ میلیون دلار) ۲. آنچه مردان می‌خواهند (What Men Want) ۱۹ میلیون دلار (فروش کلی ۱۹ میلیون دلار) ۳. تعقیب و گریز بی‌اهمیت (Cold Pursuit) ۱۰.۸ میلیون دلار (فروش کلی ۱۰.۸ میلیون دلار) ۴. مزیت (The Upside)  ۷.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۸۵.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۹۴.۷ میلیون دلار) ۵. شیشه(Glass)  ۶.۴ میلیون دلار (فروش کلی ۹۸.۴ میلیون دلار/ فروش جهانی ۲۲۱.۴ میلیون دلار) ۶. اعجوبه (The Prodigy) ۶ میلیون دلار (فروش کلی ۶ میلیون دلار) ۷. کتاب سبز (Green Book) ۳.۵ میلیون دلار (فروش کلی ۶۱.۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱۰۶.۱ میلیون دلار) ۸. آکوامن (Aquaman) ۳.۳ میلیون دلار (فروش کلی ۳۲۸.۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱.۱۲ میلیارد دلار) ۹. مرد عنکبوتی: درون دنیای عنکبوتی (Spider-Man: Into the Spider-Verse)  ۳ میلیون دلار (فروش کلی ۱۷۹.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۵۲.۵ میلیون دلار) ۱۰. میس بلا (Miss Bala) ۲.۷ میلیون دلار (فروش کلی ۱۱.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱۱.۹ میلیون دلار)  

   

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۲ بهمن ۱۳۹۷ ۲۲:۰۲

باکس آفیس را چه میشود ؟ سالهاست که در باکس آفیس نمیتوان رد پایی از فیلم های فاخر دید و این یعنی مرگ تدریجی سینما ... ذائقه مخاطب امروز سینما به شدت افول پیدا کرده و دلیل فروش فیلم های بی محتوا و بی کیفیت تاثیر پذیرفته از این آفت است .

نمایش اسپویل