news-background
news-background

باکس آفیس: Avengers: Endgame با ۱.۲ میلیارد دلار پرفروش‌ترین فیلم تاریخ در افتتاحیه شد

رشد دیوانه‌وار فروش «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) دیزنی و مارول و رکوردشکنی‌های پیاپی آن همچنان ادامه دارد. این فیلم ۱۰۹ میلیون دلاری در روز شنبه و ۱۵۸.۳ میلیون دلار از روز جمعه در بازارهای داخلی درآمدزایی کرده بود. دیزنی گزارش می‌دهد که فیلم به افتتاحیه‌ی داخلی ۳۵۰ میلیون دلاری دست پیدا کرده اما کارشناسان فروش «آخر بازی» در سه روز اول اکران را معادل ۳۵۴.۴ میلیون دلار برآورد کرده‌اند. به این ترتیب فروش ۲۵۷ میلیون دلاری «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» شکسته شده و «آخری بازی» پرفروش‌ترین فیلم تاریخ در افتتاحیه داخلی شناخته می‌شود. دیزنی پیش‌بینی می‌کند که فیلم روز یکشنبه نیز ۸۴.۳ میلیون دلار دیگر درآمدزایی کند و رکورد ۶۹.۲ میلیون دلاری «جنگ بی‌نهایت»‌ در اولین یکشنبه‌ را پشت سر بگذارد. «آخر بازی» از رکورد ۱۱۹.۱ میلیون دلاری «جنگ ستارگان: نیرو برمی‌خیزد» و ۸۲.۱ میلیون دلاری «جنگ بی‌نهایت» در اولین جمعه‌ی نمایش نیز عبور کرد.

«آخر بازی» از بازارهای خارجی نیز ۸۵۹ میلیون دلار درآمدزایی کرد تا فروش جهانی آن به ۱.۲۰۹ میلیارد دلار برسد. این اولین بار است که فیلمی در اولین هفته‌ی اکران از فروش ۱ میلیارد دلاری عبور می‌کند و در پنج روز اول نمایش به این رکورد دست می‌یابد. این فیلم در همین چند روزی که از اکرانش می‌گذرد به هجدهمین فیلم پرفروش تاریخ بدل شده و از رکورد «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «کاپیتان مارول» که هشتمین هفته‌ اکرانش را پشت سر می‌گذارد عبور کرده است. این فروش افتتاحیه علاوه بر این فروش فیلم‌های «دنیای سینمایی مارول» را نیز به ۱۹.۹ میلیارد دلار در سراسر دنیا نزدیک می‌کند. رکورد پرفروش‌ترین افتتاحیه‌ی جهانی پیش از این در اختیار «جنگ بی‌نهایت» با ۶۴۰ میلیون دلار بود. «آخر بازی» به این ترتیب دومین فیلم میلیارد دلاری دیزنی و مارول در سال ۲۰۱۹ در کنار «کاپیتان مارول» و هشتمین فیلم میلیارد دلاری تاریخ مارول خواهد بود.

رکورد ۳۵۰ میلیون دلاری «آخر بازی» در سه روز اول اکرانش در آمریکای شمالی نزدیک به ۱۰۰ میلیون دلار با رکورد ۲۵۷.۶ میلیون دلاری «جنگ بی‌نهایت» و ۲۴۷.۹۶ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» فاصله دارد. «کام‌اسکور» گزارش داده است که ۶۲ درصد مخاطبین بلیت‌های خود را به صورت اینترنتی پیش‌خرید کرده و ۳۶ درصد به هنگام ورود به سالن‌های سینما به خرید بلیت اقدام کرده‌اند. افراد بسیاری روز جمعه به هر شکل ممکن از کار دست کشیدند و خود را به سالن‌های سینما رساندند، چرا که نمی‌خواستند وقایع داستان فیلم را در شبکه‌های اجتماعی بخوانند.

به لطف فروش ۳۵۰ میلیون دلاری «آخر بازی»، فروش کلی فیلم‌ها در این هفته به ۴۰۰ میلیون دلاری رسید که در طول تاریخ بی‌سابقه بود. رکورد پرفروش‌ترین آخر هفته‌ی تاریخ پیش از این به هفته‌ای اختصاص داشت که «جنگ بی‌نهایت» به نمایش درآمد و موجب شده بود فروش کلی فیلم‌ها در سه روز به ۳۱۴ میلیون دلار برسد. این تنها استودیوهای دیزنی و مارول نیستند که با «آخر بازی» پول پارو می‌کنند. سالن‌های آیمکس، دولبی، فندنگو، اتم تیکتس و سالنداران نیز از موفقیت فیلم بی‌بهره نیستند و درخشش این فیلم مارول بر بسیاری تأثیر گذار است. سالن‌های آیمکس روز جمعه ۱۲ میلیون دلار برای «آخر بازی» درآمدزایی کردند که به معنای رکورد میانگین ۲۹.۲ هزار دلاری در هر سالن و رکوردی تا ۲۰ درصد بالاتر از «جنگ بی‌نهایت» در روز جمعه‌ی اول اکران محسوب می‌شود. تا این لحظه فیلم رکورد پرفروش‌ترین جمعه‌ی تاریخ در سالن‌های آیمکس را نیز با ۵۲.۱ میلیون دلار به نام خود ثبت کرده است.

پیش از این آخر هفته، فیلم‌هایی که در سال ۲۰۱۹ به نمایش درآمده بودند در مجموع ۲.۹۴۵ میلیارد دلار بلیت فروخته بودند، درحالی که سال گذشته فروش فیلم‌ها از اول ژانویه تا ۲۵ آپریل بنابر گزارش «کام‌اسکور» به ۳.۵ میلیارد دلار رسید. این اختلاف منفی ۱۷ درصدی تا پایان روز یکشنبه باید تا ۱۳ درصد کاهش یابد و فروش کلی سالانه به ۳.۳۵ میلیارد دلار برسد، اما اختلاف حدوداً نیم میلیارد دلاری با سال گذشته همچنان حفظ می‌شود. حدود ۲۷۴ میلیون دلار از این نیم میلیارد دلار، به اختلاف فروش «پلنگ سیاه» و «کاپیتان مارول» مربوط می‌شود. حدود ۲۰ درصد از فروش «آخر بازی» به سالن‌های ۳ بُعدی اختصاص داشت و ۹ درصد به سالن‌های آیمکس.

فیلم «آخر بازی» در پنج سالن (از جمله سالن‌های AMC در نیویورک) بیش از ۵۰۰ هزار دلار بلیت فروخت، در ۱۱ سالن ۴۰۰ هزار دلار، در ۵۱ سالن بیش از ۳۰۰ هزار دلار، در ۲۰۰ سالن بیش از ۲۰۰ هزار دلار، در ۴۰۴ سالن بیش از ۱۵۰ هزار دلار و در ۸۳۷ سالن بیش از ۱۰۰ هزار دلار. طبق آخرین گزارش‌های دیزنی، ۵۷ درصد مخاطبین فیلم مرد، ۴۳ درصد زن، ۷۱ درصد بزرگسال، ۱۸ درصد خانواده و ۱۱ درصد نوجوانان بوده‌اند. براساس آمارهای منتشر شده توسط «پست‌ترک» در جمعه شب گذشته نیز ۸۳ درصد سینماروها دیدن فیلم را توصیه می‌کنند، مردان زیر ۲۵ سال با ۳۵ درصد پرجمعیت‌تر از سایر گروه‌های سنی‌اند، مردان بالاتر از ۲۵ سال ۲۸ درصد کل مخاطبین را تشکیل می‌دهند، زنان زیر ۲۵ سال با ۱۹ درصد در رده‌ی بعدی قرار دارند و زنان بالاتر از ۲۵ سال ۱۸ درصد خریداران بلیت را شامل می‌شوند. والدین و مخاطبین عمومی به فیلم امتیاز پنج ستاره داده‌اند، سفید پوستان ۴۴ درصد، اسپانیایی تباران ۲۱ درصد، سیاهپوستان ۱۵ درصد، و آسیایی تباران و سایر نژادها ۲۰ درصد مخاطبین را تشکیل می‌دهند. «آخر بازی» از «سینمااسکور»‌ نیز مانند «پلنگ سیاه» و قسمت اول «انتقام‌جویان» نمره‌ی A+ دریافت کرد.

«آلن هورن» مدیر استودیوهای والت دیزنی با انتشار بیانیه‌ای در مورد موفقیت «آخر بازی» گفت: «کوین فایگی و اعضای تیم استودیوهای مارول مفاهیم و تصوراتی که در مورد احتمال موفقیت در گیشه و روایت وجود داشت را بار دیگر به چالش کشیدند. هرچند بعید به نظر می‌رسد که «آخر بازی» پایانی برای «دنیای سینمایی مارول» باشد، اما این ۲۲ فیلم دستاوردی عظیم را شکل می‌دهند و موفقیت تاریخی این هفته عهدنامه‌ای است با دنیایی که خلق شده، گروه بااستعداد و پرشور و شوقی که در آن مشارکت داشته‌اند، و این با اشتیاق مهارنشدنی هواداران در سراسر دنیا مطابقت دارد.»

«کوین فایگی» مدیر استودیوی مارول نیز می‌گوید: «از همان آغاز با «مرد آهنی» تنها کاری که می‌خواستیم انجام دهیم این بود که داستان‌ این شخصیت‌ها را به همان‌گونه روایت کنیم که به عنوان هوادار کتاب‌های کامیک تجربه کرده بودیم. اینکه در این را به موفقیت‌های بسیاری رسیدیم و اکنون با «آخر بازی» این نتایج باورنکردنی را رقم زده‌ایم، به هوادارانی برمی‌گردد که در سراسر دنیا از ما حمایت کردند. کارگردانان ما، «آنتونی» و «جو روسو»، و نویسندگان ما، «کریستفر مارکوس» و «استیون مک‌فیلی» این داستان را به شکلی منحصر به فرد روایت کردند. از عوامل و فیلمسازان «دنیای سینمایی مارول» و همه‌ی کسانی که سخت تلاش کردند تا به بهترین شکل درآیند از جمله گروه‌های بی‌نظیر استودیوهای مارول و دیزنی تشکر می‌کنم. و البته باید بگویم که بدون «استن لی» و «جک کربی» هیچیک از این فیلم‌ها وجود نمی‌داشتند.»

برادران روسو نیز پس از موفقیت فیلم گفتند: «با جان و دل بر روی «انتقام‌جویان: آخر بازی» کار کردیم، به این امید که داستان ما الهام‌بخش هواداران سراسر دنیا باشد. بازیگران و عوامل فیلم افتخار می‌کنند که «حماسه‌ی بی‌نهایت» با همکاری آنان به پایان رسید. از «کوین فایگی»، تمامی مسؤلین دیزنی و مارول و جامعه‌ی هواداران شگفت‌انگیز در نقاط مختلف دنیا قدردانی می‌کنیم.»

فیلم «آخر بازی» مانند شخصیت «تانوس» به راحتی یک بشکن تمام رکوردهای باکس آفیس را شکست. علت این ظرفیت بالای سالن‌های نمایش سهولت خرید بلیت در عصر دیجیتال ذکر شده است. حدود ۴۱ درصد مخاطبین فیلم «آیمکس» را در سالن‌های پریمیوم آیمکس، پی‌ال‌اف و یا ۳ بُعدی تماشا کردند که قیمت بلیت‌هایش ۲۰ دلار و یا بیشتر است. «پاتریک کورکوران» نایب رئیس انجمن سالنداران آمریکا می‌گوید: «انقلاب سینمای دیجیتال برخلاف گذشته این امکان را فراهم می‌کند که صاحبان سالن‌های سینما به شکلی انعطاف‌پذیر برنامه‌ریزی کنند. هر فیلمی، در هر زمانی از روز، در هر سالنی که می‌خواستند در اختیار مردم قرار داشت.»

«کیتلین تف» مدیر چندگانه‌های دیزنی می‌گوید: «این فیلم پایانی بود برای یکی از محبوب‌ترین چندگانه‌های فرهنگ عامه که مارول از یک دهه قبل آن را بنا کرده بود. آن‌ها دنیای فیلم‌ها را چند لایه و عمیق طراحی کردند تا برای مردم جذاب باشد و به آن علاقه نشان دهند، بنابراین سینماروها و هواداران برای دیدن فیلم از خانه بیرون آمدند. ما از آن‌ها قدردانی می‌کنیم و بسیار ذوق‌زده‌ایم. لحظاتی این چنین ثابت می‌کند که سالن‌های سینما [همچنان]‌ بخش زنده [و مهمی] از تجربه‌ی دیدن فیلم است.»

یکی از دلایل موفقیت «آخر بازی» پایان پرابهام «جنگ بی‌نهایت» بود که دیدن این فیلم را ضروری می‌ساخت، اما دلیل مهم‌تر پیش‌فروش‌های گسترده‌ی بلیت‌های فیلم در فندنگو، اتم تیکتس و سالن‌های AMC بود که رکوردهای زیادی را شکست. فندنگو گزارش داده است که «آخر بازی» رکورد پیش‌فروش بلیت تاریخ این سامانه در روز اول را شکسته است. رکورد پیش‌فروش بلیت «نیرو برمی‌خیزد» در روز اول، طی تنها شش ساعت پشت سر گذاشته شد. کارشناسان معتقدند که «آخر بازی» بین ۱۲۰ تا ۱۴۰ میلیون دلار در آمریکا از پیش‌فروش بلیت درآمدزایی کرده و از رکورد ۱۰۰ میلیون دلاری «نیرو برمی‌خیزد» عبور کرده است.

هر دو تریلر «آخر بازی» در میان فهرست پربیننده‌ترین تریلرهای تاریخ قرار گرفتند و به ترتیب در ۲۴ ساعت پس از انتشار ۲۸۹ میلیون مرتبه در تاریخ ۷ دسامبر و ۲۶۸ میلیون مرتبه در تاریخ ۱۴ مارس مشاهده شدند. شمار هواداران و مشاهدات مرتبط با این فیلم طبق اعلام «رلیش‌میکس» به ۲.۴۵ میلیارد می‌رسد. این درحالی است که دنیای مجازی دیگر فیلم‌های پرمخاطب از جمله «سرنوشت خشمگین» به ۱.۸ میلیارد، «دیو و دلبر» به ۱.۳ میلیارد و «من نفرت‌انگیز ۳» به ۱.۲ میلیارد می‌رسید. لازم به ذکر است که شمار مشاهدات و هواداران فیلم «آخر بازی» منحصر به همین فیلم می‌شود و ۱.۲ میلیارد مشاهده‌ی یوتیوب «جنگ بی‌نهایت» و سایر عناوین «دنیای سینمایی مارول» را در بر نمی‌گیرد.

ویدیوهای پربیننده‌ی «آخر بازی» در شبکه‌های اجتماعی با نرخ ۴۹:۱ به اشتراک گذاشته می‌شد، حال آنکه نرخ میانگین آثار ابرقهرمانی ۳۷:۱ است. اما جالب‌ توجه‌تر از همه میانگین ۵۵۴ هزار عددی مشاهدات روزانه‌ی مربوط به این فیلم در یوتیوب بود که با میانگین ۱۸۷ هزار عددی ژانر ابرقهرمانی فاصله‌ی بسیار زیادی داشت. ستاره‌ی فیلم در فضای مجازی «رابرت داونی جونیور» با ۷۳.۴ دنبال کننده و پس از آن «کریس همسورث» با ۳۹.۸ میلیون هوادار بود.

ترفندهای تبلیغاتی فیلم «آخر بازی» در فضای رسانه‌ای، شامل رونمایی از ۴۰ ایموجی اختصاصی در توئیتر، ویدیوی دو دقیقه‌ای «به سوی پایان» (To The End) بود که با استقبال گسترده‌ی مخاطبین روبرو شد. «آخر بازی» با بودجه‌ی بیش از ۲۰۰ میلیون دلاری پرخرج‌ترین کمپین تبلیغاتی را در میان تمامی عناوین سینمایی مارول برخوردار بود و رکورد ۱۵۰ میلیون دلاری «جنگ بی‌نهایت»، ۱۴۰ میلیون دلاری «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» و ۸۰ میلیون دلاری «محافظین کهکشان ۲» در تابستان گذشته را پشت سر گذاشت. «آئودی» که پیش از این در کمپین «بازگشت به خانه» با مارول همکاری کرده بود، بازگشته بود تا این بار خودروهای تمام برقی خود را به نمایش بگذارد. ویدیوهای تبلیغاتی آئودی با حضور ستارگان فیلم از جمله «بری لارسن» میلیون‌ها مرتبه در یوتیوب مشاهده شد. مک‌دونالد و شرکت بیمه‌ی «گایکو» و کوکا-کولا دیگر شرکای تجاری بزرگ مارول برای بازاریابی «انتقام‌جویان: آخر بازی» بودند. علاوه بر این، گوگل نیز برای «آخر بازی» خلاقیت به خرج داد و کاربران با گوگل کردم واژه‌ی «تانوس» در مرورگرهای خود به نتایج هیجان‌انگیزی دست پیدا می‌کردند.

رتبه‌ی دوم جدول فروش این هفته توسط فیلم دیگر دیزنی یعنی «کاپیتان مارول» تصاحب شد که در هشتمین هفته‌ی اکران ۸ میلیون دلار فروخت و فروش کلی خود را به ۴۱۳.۵ میلیون دلار رساند. رشد این فیلم در طبیعتاً وابسته به اکران «آخر بازی» در «دنیای سینمایی مارول» بود. یکسال قبل، «پلنگ سیاه» همزمان با افتتاحیه‌ی «جنگ بی‌نهایت» رتبه‌ی چهارم را اشغال کرد و در یازدهمین هفته‌ی اکران به فروش ۴.۷ میلیون دلاری آخر هفته و ۶۸۸.۳ میلیون دلاری داخلی رسید.

این هفته فیلم ترسناک «نفرین زن گریان» و «شزم!» استودیوی نیولاین و برادران وارنر برای رتبه‌ی سوم رقابت نزدیکی داشتند، اما این «زن گریان» بود که با ۷.۵ میلیون دلار سوم شد و «شزم» در نهایت با ۵.۵ میلیون دلار در رده‌ی پنجم قرار گرفت و رتبه‌ی چهارم به فیلم «اکتشاف» (Breakthrough) استودیوی فاکس رسید که با فروش ۶.۳ میلیون دلاری در دومین هفته‌ی اکران به رکورد فروش داخلی ۲۶.۱ میلیون دلاری دست یافت.

هفته‌ی آینده چهار فیلم به صورت گسترده در آمریکای شمالی اکران می‌شوند. استودیوی STX اولین فیلم انیمیشن اریجینال خود تحت عنوان «عروسک‌های زشت» (Uglydolls) را در بیش از ۳۶۰۰ سالن به نمایش درمی‌آورد، لاینزگیت و سامیت کمدی «لانگ شات» (Long Shot) را در ۳۱۰۰ سال روی پرده می‌برند، اسکرین جمز فیلم تریلر «مزاحم» (The Intruder) را منتشر می‌کند و برایرکلیف فیلم «ال چیکانو» (El Chicano) را به صورت گسترده اکران می‌کند.

به روز رسانی دوشنبه ۲۹ آپریل ۲۰۱۹: فندنگو گزارش می‌دهد که از دوم آپریل تا یکشنبه شب گذشته، بیش از ۱۲۷ میلیون دلار برای فیلم «آخر بازی» بلیت پیش‌فروش کرده‌اند. علاوه بر این، دیزنی دوشنبه صبح به وقت لس آنجلس اعلام کرد که «آخر بازی» در افتتاحیه ۳۵۶ میلیون دلار فروخته و از روز یکشنبه به تنهایی ۹۰.۳ میلیون دلار درآمدزایی کرده است. بنابر نظرسنجی‌های فندنگو، ۸۱ درصد سینماروها تمایل دارند دوباره فیلم را در سالن‌های نمایش ببینند و ۹۲ درصد مشتاقند در مورد آثار بعدی مارول در فاز چهارم بشنوند.

  ۱۰ فیلم پرفروش هفته در آمریکای شمالی (۲۶-۲۸ آپریل ۲۰۱۹): ۱. انتقام‌جویان: آخر بازی (Avengers: Endgame) ۳۵۰ میلیون دلار (فروش کلی ۳۵۰ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱.۲۲۲ میلیارد دلار) ۲. کاپیتان مارول (Captain Marvel) ۸ میلیون دلار (فروش کلی ۴۱۳.۵ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱.۱۱۰ میلیارد دلار) ۳. نفرین زن گریان (The Curse of La Llorona)  ۷.۵ میلیون دلار (فروش کلی  ۴۱.۲ میلیون دلار/ فروش جهانی ۸۶.۷ میلیون دلار) ۴. اکتشاف (Breakthrough)  ۶.۳ میلیون دلار (فروش کلی ۲۶.۱ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۴.۴ میلیون دلار) ۵. شزم! (Shazam!)  ۵.۵ میلیون دلار (فروش کلی ۱۳۱.۱ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۴۵.۸ میلیون دلار) ۶. کوچک (Little) ۳.۴ میلیون دلار (فروش کلی ۳۵.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۴۲.۴ میلیون دلار) ۷. دامبو (Dumbo) ۳.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۱۰۷ میلیون دلار/ فروش جهانی ۳۲۸.۲ میلیون دلار) ۸. قبرستان حیوانات خانگی (Pet Sematary) ۱.۲ میلیون دلار (فروش کلی ۵۲.۶ میلیون دلار/ فروش جهانی ۱۰۲.۳ میلیون دلار) ۹. ما (Us) ۱.۱ میلیون دلار (فروش کلی ۱۷۲.۸ میلیون دلار/ فروش جهانی ۲۴۹.۴ میلیون دلار) ۱۰. پنگوئن‌ها (Penguins) ۱ میلیون دلار (فروش کلی ۵.۷ میلیون دلار)  

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید