news-background
news-background

بررسی حفره‌های داستانی Avengers: Endgame و پرسش‌های بی‌پاسخ فیلم

[حاوی اسپویلر از «انتقام‌جویان: آخر بازی»]

 

بلاک‌باستر سه ساعته‌ «انتقام‌جویان: آخر بازی» (Avengers: Endgame) بار دیگر شخصت‌های فراموش‌نشدنی و ابرقهرمانان پرشمار چندگانه را گرد هم جمع کرد و «انتقام‌جویان» ضمن سفر در زمان برای ساخت دستکش ابدیت مخصوص خودشان، خاطرات گذشته را مرور کردند. «آخر بازی» دقیقاً همان فیلمی بود که مخاطبین انتظار داشتند اما پرسش‌های متعدد در ذهن مخاطبین به جا گذاشت و بعضی از حفره‌های داستانی‌اش تا پایان ما را رها نکردند. با هم این حفره‌ها و پرسش‌های بی‌پاسخ را مرور می‌کنیم.

 

۳۰. قانون گیج‌کننده‌ی سفر در زمان

بعضی از انتقام‌جویان تصور می‌کردند که سفر در زمان مثل فیلم «بازگشت به آینده» (Back to the Future) گره‌گشا است و آن‌ها می‌توانند با اصلاح گذشته در زمان حال تغییر ایجاد کنند. «بروس بنر» یکی از قهرمانانی بود که بی‌درنگ مخالفت کرد و سعی کرد توضیح دهد که ایجاد تغییر در زمان حال با سفر به گذشته ممکن نیست. توضیحات او منطقی به نظر می‌رسید اما در پایان فیلم، «کاپیتان آمریکا» با سفر به گذشته و ماندن در کنار «پگی کارت» و انتخاب یک زندگی معمولی، سرنوشت خود را تغییر داد. او در پایان فیلم با ظاهری سالخورده به تایم‌لاین «آخر بازی» بازگشت تا دوستانش بدانند حال او خوب است. «کاپیتان آمریکا» به وضوح با تغییر در گذشته، در زمان حال تغییر ایجاد کرد و قانون سفر در زمان را شکست.

۲۹. استیو به راحتی کناره‌گیری می‌کند

پس از آنکه «کاپیتان آمریکا» سنگ‌های بی‌نهایت را زمان و مکان درست خودشان بازگرداند، طبق قولی که چند دهه قبل به پگی داده بود با او می‌رقصد و ازدواج می‌کند. زندگی آرامی که «تونی استارک» به استیو توصیه کرده بود در پیش بگیرد خوشایند بود اما از جهاتی غیرمنطقی. زیرا به نظر می‌رسد که استیو در حین «نبرد نیو یورک»، نفوذ «هایدرا» به «شیلد» و «نبرد واکاندا» دست روی دست گذاشته و در خانه مانده است. تردیدی نیست که مداخله یا ممانعت از وقوع یک رویداد، موجب شکل‌گیری تایم‌لاین جدیدی می‌شود، اما باور این مسئله دشوار است که کاپیتان در حالی که مردم زندگی‌شان را از دست می‌دادند هیچ اقدامی انجام نداده باشد.

 

۲۸. آیا «لوکی» در یک تایم‌لاین دیگر زنده است؟

در حین مأموریت «تونی استارک» و «اسکات لنگ» برای یافتن «تسرکت»، اسلحه‌ای بسیار قدرتمند از جعبه بیرون می‌افتد و «لوکی» خداوندگار شرارت آن را برمی‌دارد و با استفاده از آن فرار می‌کند، و سبب می‌شود که استیو و تونی «سنگ زمان» را از زمان و مکان دیگری به دست آورند. «آخر بازی» در ادامه شخصیت «لوکی» را به کلی فراموش کرد و روایت اصلی را به پیش برد. در صورتی که او موفق شده باشد پس از «نبرد نیویورک» بگریزد، ممکن است هواداران در دنیای موازی دیگری این شخصیت شرور را بازیابند.

 

۲۷. سرنوشت همسر «پگی کارتر»

در بخش‌هایی از مستندی که در «کاپیتان آمریکا: سرباز زمستان» هواداران کشف کردند که «پگی کارتر» سرانجام «استیو راجرز» را از یاد می‌برد و با مردی ازدواج می‌کند که کاپیتان زمانی جانش را نجات داده بود. پگی ظاهراً زندگی شادی را با این مرد مرموز گذرانده اما وقتی که استیو با استفاده از «واقعیت کوانتومی» به گذشته برمی‌گردد و با او مجدداً ملاقات می‌کند، همه‌چیز را تغییر می‌دهد. تایم‌لاین موازی استیو بسیاری از هوادارانی که تمایل داشتند پگی و او را در کنار هم ببینند راضی کرد، اما پگی را از همسرش جدا کرد. این اقدام با شخصیت «کاپیتان آمریکا» سازگار نیست.

برادران روسو در مصاحبه با شبکه‌ی فاکس ۵ دی‌سی به پرسشی درباره‌ی سفر «استیو راجرز» به گذشته پاسخ می‌دهند. «جو روسو» می‌گوید: «وقتی که «کاپیتان آمریکا» به عقب برمی‌گردد، واقعیتی منشعب ایجاد می‌کند. او می‌توانست در آن واقعیت منشعب وجود داشته باشد و «کاپیتان آمریکا»ی دوم منجمد شده باقی بماند.» در ادامه «آنتونی روسو» اضافه می‌کند: «پگی درک می‌کرد که استیو در آن مقطع مرده است زیرا کاپیتان به زمانی بازمی‌گردد که هیچکس نمی‌دانست او از انجماد جان سالم به در می‌برد یا نه.»

 

۲۶. سرنوشت هم‌کلاسی‌های پیتر چه شد؟

وقتی که «بروس بنر» از دستکش بی‌نهایت استفاده کرد تا قربانیان بشکن «تانوس» را به زندگی بازگرداند، با همان سنی که ناپدید شده بودند احیا می‌شوند. اما نیمی از جمعیت زمین که از بشکن جان سالم به در برده بودند در پنج سالی که میان «جنگ بی‌نهایت» و «آخر بازی» می‌گذرد، به شکل طبیعی رشد کردند. بنابراین سؤالی کلیدی در مورد «مرد-عنکبوتی: دور از خانه» شکل می‌گیرد. نیمی از هم‌کلاسی‌های «پیتر پارکر» باید از بشکن نجات یافته باشند و از او بزرگتر باشند. «ند» و «ام‌جی» و دیگر دانش‌آموزانی که در داستان «دور از خانه» نقش دارند، یا باید ناپدید شده یا با پیتر هم سن و سال باشند. شاید هم مارول امیدوار است که هواداران به این حفره‌ی داستانی پی نبرند.

 

۲۵. «پپر پاتس» خیلی زود استفاده از زره‌اش را فرامی‌گیرد

«پپر پاتس» در «مرد آهنی ۳» لحظاتی زره «مرد آهنی» را می‌پوشد، اما تونی فرصت آموزش این تکنولوژی را پیدا نکرد. به نظر می‌رسد که او نیازی به آموزش نداشته چرا که وقتی در «آخر بازی» هدیه‌ی سالگرد ازدواجش را به تن می‌کند، مانند تونی هدایتش به دست می‌گیرد. حتی خود تونی چندین مرتبه تلاش کرد تا با طرز کار لباس «مرد آهنی» آشنا شود، اما پپر فوراً این مراحل را پشت سر می‌گذارد و در جنگ عظیم با «تانوس» نقشی کلیدی ایفا می‌کند.

   

۲۴. سرنوشت «استار-لرد» و «گامورا»

اگر چه «استار-لرد» و «گامورا» هیچگاه رابطه‌ی خود را بروز ندادند، اما در «محافظین کهکشان ۲» مکرراً اعلام می‌کردند که بین‌شان «احساسی به زبان‌نیاوردنی» وجود دارد و سرانجام در «جنگ بی‌نهایت» به عشق خود معترف شدند. نسخه‌ای از «گامورا» در «آخر بازی» در لحظات پایانی فیلم دیده شد و در «دنیای سینمایی مارول» حاضر خواهد بود. اما این احتمال وجود دارد که هرگز در دام عشق «پیتر کوئیل» نیفتد. تجربه‌ی مشترک «گامورا» و کوئیل در «محافظین کهکشان» موجب شد آن‌ها عاشق یکدیگر شوند، اما این نسخه از «گامورا» چنان خاطراتی را در ذهن ندارد و به «استار-لرد» اهمیتی نمی‌دهد. بنابراین سرنوشت رابطه‌ی این دو یک معما باقی مانده است.

 

۲۳. آیا «رد اسکول» را برای آخرین بار دیدیم؟

کارگردانان «انتقام‌جویان: آخر بازی» تأیید کرده‌اند که فیلم پایانی بر روایت «حماسه‌ی بی‌نهایت» است اما به گفته‌ی آن‌ها یکی از شخصیت‌ها ممکن است هنوز در پی به دست آوردن قدرت‌های کیهانی باشد. برادران روسو در پاسخ به سؤال یکی از هواداران در توئیتر اظهار داشته‌اند که «رد اسکول» می‌تواند «ورمیر» را ترک کند و خود یکی از سنگ‌های بی‌نهایت را در اختیار بگیرد. «جوهان اشمیت» چندین دهه مأمور محافظت از سنگ روح بود، با این حال وقتی «تانوس» آن را به دست می‌آورد، رهبر پیشین «هایدرا» دلیلی برای ادامه‌ی انجام وظیفه نمی‌بیند. آیا او راهی برای بازگشت به زمین پیدا می‌کند، و آیا مسیر «تایتان دیوانه» را در پیش می‌گیرد و سعی می‌کند تمامی سنگ‌ها را به چنگ آورد؟

 

۲۲. آگاهی «باکی» از نسخه‌ی سالخورده‌ی «کاپیتان آمریکا»

هنگامی که «کاپیتان آمریکا» بی‌درنگ از مأموریت خود برای بازگرداندن «سنگ‌های بی‌نهایت» به گذشته بازنمی‌گردد، «سم ویلسون» با عصبانیت به بروس دستور می‌دهد که دوستش را برگرداند. اما «باکی» آرام می‌ماند و به نظر می‌رسد که دقیقاً از اندیشه‌های استیو آگاه است. او پیرمردی را که در آن نزدیکی روی نیمکتی نشسته می‌بیند و به سم توصیه می‌کند که با او صحبت کند. سم از اینکه می‌بیند آن پیرمرد همان استیو است و سعی کرده زندگی معمولی را انتخاب کند شگفت‌زده می‌شود. استیو سپر نمادینش را به سم پیشکش می‌کند و وقتی که سم برای مشورت به «باکی» رجوع می‌کند، بار دیگر به نظر می‌رسد که «باکی»  از تمامی اتفاقات در حال وقوع آگاهی دارد و کرنش می‌کند.

 

۲۱. شخصیت مرموز «کاترین لنگفورد»

وقتی «کاترین لنگفور» بازیگر سریال «به ۱۳ دلیل» (13 Reasons Why) اکتبر سال گذشته به «آخر بازی» ملحق شد، هواداران در این باره که او ممکن است چه نقشی را برعهده گرفته باشد شروع به گمانه‌زنی کردند. اغلب هواداران کتاب‌های مصور تصور کردند که او نقش «کیت بیشاپ» کمان‌دار را بازی خواهد کرد، اما نقش او از آن زمان تاکنون به صورت رسمی فاش نشده. طرفداران لنگفورد بلافاصله پس از تماشای فیلم متوجه غیبت او در «آخر بازی» شدند. لنگفورد در صفحه‌ی اینستاگرامش نیز پاسخی به این ابهام نداد.

     

۲۰. آیا «بروس بنر» و «هالک» در یکدیگر ادغام شده‌اند؟

«بروس بنر» و نسخه‌ی سبزرنگ و غول‌آسای او هیچگاه با یکدیگر سر سازگاری نداشتند. وقتی یک نفر نام بروس را می‌برد یا او را «بنر کوتوله» خطاب می‌کرد، «هالک» برمی‌آشفت و به بروس در «جنگ بی‌نهایت» کمک نکرد. بروس نیز از طرف دیگر هرگز به «هالک» اعتماد نداشت. به همین علت بسیار غافلگیرکننده بود وقتی بروس برای حفظ هوش و ذکاوت خود و در عین حال دستیابی به قدرت‌های هیولایی «هالک» تعمداً با او در «آخر بازی» ترکیب شد. او در تمام طول فیلم در همین حالت عجیب و غریب ماند و هیچگاه مشخص نشد که آیا قرار است برای همیشه به همین شکل باقی بماند یا نه. پرسش دیگر این است که آیا بشکن «هالک»‌ تنها مردگان را زنده کرد؟ «کوین فایگی» اواسط ماه می به پرسش‌های هواداران در وبسایت ردیت و ابهاماتی که اسنپ یا بشکن «هالک» در پی می‌آورد پاسخ داد. بعضی از مخاطبین می‌پرسند که سرنوشت آن دسته از افرادی که در زمان بشکن در حال سفر با هواپیما بوده‌اند چه می‌شود یا آن‌هایی که در حال رانندگی بودند. فایگی می‌گوید: «از آنجا که «هالک» اکنون موجودی هوشمند است، نه تنها می‌تواند دستکش را به دست کند بلکه می‌تواند امنیت همه را تأمین کند.»

 

۱۹. «نبولا» محافظین را به «گامورا» ترجیح داد

نسخه‌ی ثانویه‌ی «گامورا» ماجراجویی‌های خود به همراه «محافظین کهکشان» را به یاد نمی‌آورد، بنابراین به جای ملحق شدن به دوستانش در سفینه‌ی «استار-لرد» در پایان «آخر بازی»، به نظر رسید که با کنار زده شدن «تانوس» مسیر خودش را در پیش گرفت. این کار او منطقی است، اما حضور «نبولا» در کنار «محافظین» در صحنه‌ی پایانی نه. تنها راه ارتباطی «نبولا» با «محافظین» از طریق خواهرش بود، بنابراین عجیب است که او اعضای «محافظین» را به خواهر خود ترجیح می‌دهد. به ویژه وقتی که «گامورا» به او احتیاج دارد تا مسائلی را برایش توضیح دهد.

   

۱۸. چه کسی می‌تواند «سنگ‌های بی‌نهایت» را به دست بگیرد؟

در فیلم «محافظین کهکشان» و دنباله‌ی آن، مخاطبین به این باور رسیدند که موجودات فانی نمی‌توانند سنگ‌های بی‌نهایت را بی‌آنکه تکه تکه نشوند لمس کنند. «پیتر کوئیل» هم به این علت که نیمه-سلستیال بود و بخش‌هایی از نیروی «سنگ قدرت» را به دوستانش منتقل کرد، موفق به لمس آن شد. با این حال، بنا به دلایل نامعلومی، «کلینت برتون» وقتی «سنگ روح» را در ورمیر به دست گرفت به مشکلی برنخورد. کلینت تنها موجود غیر-فضایی نبود که در «آخر بازی» سنگ‌های بی‌نهایت را لمس کرد، اما قطعاً معمولی‌ترین فردی بود که چنین اقدام مخاطره‌آمیزی را انجام داد. واضح است که برادران روسو بعضی قوانین را زیر پا گذاشته‌اند تا «انتقام‌جویان» مدت زیادی معطل دستکش بی‌نهایت نمانند.

   

۱۷. آیا فیلم «ای-فورس» (A-Force) در حال توسعه است؟

وقتی «مرد عنکبوتی» وقتی «دستکش بی‌نهایت» را به «کاپیتان مارول» می‌دهد، به او می‌گوید نمی‌داند چگونه می‌خواهد به تنهایی با نیروهای «تانوس» مقابله کند. دیری نمی‌گذرد که روشن می‌شود نگرانی او بی‌جاست، چرا که تقریباً تمامی قهرمانان زن «دنیای سینمایی مارول» در کنار «کارول دنورز» ظاهر می‌شوند تا معلوم شود او قرار نیست به تنهایی مبارزه کند. با دیدن «رسکیو»، «اوکویه»، «شوری»، «والکری»، «اسکارلت ویچ»، «گامورا»، «منتیس» و «کاپیتان مارول» که به عنوان یک واحد توقف‌ناپذیر همکاری می‌کنند، احتمال دیدن فیلم «ای-فورس» با شخصیت‌های تماماً زن تقویت می‌شود. با توجه به موفقیت «کاپیتان مارول» و احتمالاً «بیوه‌ی سیاه»، هیچ بعید نیست که مارول پروژه‌ی سینمایی «ای-فورس» را دست کم از دو سال آینده کلید بزند.

   

۱۶. آیا فیلم «انتقام‌جویان» دیگری ساخته خواهد شد؟

علی‌رغم اینکه «انتقام‌جویان: آخر بازی» پایانی بی‌کم‌وکاست برای فاز سوم «دنیای سینمایی مارول» به نظر می‌رسد، اما فیلم‌های مارول تا چندین سال آینده تولید خواهند شد. بازگشت «پلنگ سیاه»، «مرد عنکبوتی» و «دکتر استرنج» محتمل است اما بعید به نظر می‌رسد که «کریس اوانز» و «رابرت داونی جونیور» بار دیگر لباس‌های «کاپیتان آمریکا» و «مرد آهنی» را به تن کنند. تصور «انتقام‌جویان» بدون این دو که قدرتمندترین قهرمانان زمین را رهبری می‌کردند دشوار است. هرچند بعضی از اعضای این گروه به همچنان در قصه باقی ماندند اما مارول حتی در کامیک-کان ۲۰۱۹ اعلام نکرد که کراس‌اور «انتقام‌جویان» تکرار می‌شود.

 

۱۵. ماجرای سریال تلویزیونی «وانداویژن» چیست؟

«دیزنی+» سرویس استریمینگ جدید استودیوی دیزنی چند سریال از جمله «وانداویژن» با شخصیت‌های «اسکارلت ویچ» و «ویژن» را به تولید خواهد رساند. «الیزابت اولسن» آپریل گذشته در مصاحبه با ورایتی گفت که ممکن است داستان سریال در دهه‌ی ۱۹۵۰ روایت شود. در صورتی که این گفته صحت داشته باشد سؤالات بسیاری به ذهن می‌آید که پاسخ هیچیک از آن‌ها در «آخر بازی» وجود ندارد. نه «واندا» و نه «ویژن» در دهه‌ی ۱۹۵۰ زنده نبوده‌اند، بنابراین ممکن نیست صحنه‌های این دوره فلش‌بک باشند. مرگ «ویژن» به دست «تانوس» در «جنگ بی‌نهایت» هم در «آخر بازی» برگردانده نشد. اینکه چطور «واندا» معشوق ربات خود را به زندگی بازمی‌گرداند مشخص نیست. اگرچه دانستیم که سفر در زمان در «دنیای سینمایی مارول» امکان‌پذیر است اما هواداران دقیقاً نمی‌دانند که این زوج به چه علت باید به دهه‌ی ۱۹۵۰ سفر کنند.

۱۴. آیا «ثور» اکنون عضوی از گروه «محافظین کهکشان» است؟

پس از آنکه «ثور» در پایان «آخر بازی» تاج سلطنت «آزگارد جدید» را به «والکری» سپرد، مردم سرزمینش را ترک کرد تا سرنوشت حقیقی خود را کشف کند. «خدای آذرخش» به زودی خود را در سفینه‌ی فضایی «استار-لرد» یافت و در مورد اینکه فرمانده‌ی سفینه چه کسی خواهد بود با «پیتر کوئیل» شوخی کرد. «ثور» به ماجراجویی در کهکشان علاقه‌مند است و به نظر می‌رسد که این آزگاردی قصد دارد مدتی در کنار محافظین بماند. آیا این یعنی «ثور» را در «محافظین کهکشان ۳» خواهیم دید؟

 

۱۳. آیا «فالکن» لقب «کاپیتان آمریکا» را یدک خواهد کشید؟

وقتی «سم ویلسون» به «استیو راجرز» پیر گفت که در دنیایی که «کاپیتان آمریکا» ندارد خوشحال نخواهد بود، استیو سپر خود را به دوستش تقدیم و تأکید کرد که می‌خواهد از این پس «فالکن» لباس او را به تن کند. سم در ابتدا مردد است اما با تشویق «باکی» عاقبت پیشنهاد استیو را می‌پذیرد. «دیزنی+» سریال تلویزیونی «فالکن و سرباز زمستان» را به زودی عرضه خواهد کرد و به نظر می‌رسد که سم فالکن بماند و «کاپیتان آمریکا»ی بعدی نباشد. آیا او لقب «کاپیتان آمریکا» را یدک خواهد کشید یا فقط به عنوان «فالکن» با سپر استیو مبارزه می‌کند؟

 

۱۲. «کاپیتان مارول» چگونه «تونی استارک» را ردیابی کرد؟

به دنبال شکست «انتقام‌جویان» مقابل «تانوس» در تایتان، «تونی استارک» و «نبولا» با سفینه‌ی «محافظین» سعی کردند به زمین برگردند. اما در فضا آواره شدند و تونی با مرگ فاصله‌ای نداشت زیرا اکسیژن فضاپیما رو به اتمام بود. خوشبختانه «کاپیتان مارول» به موقع از راه رسید و ناجی او شد. اما مخاطبین دقیقاً ندانستند که کارول چگونه موفق شد سفینه‌ای به این کوچکی را در فضا شناسایی کند و به موقع آن را به زمین بیاورد. بهرحال از آنجا که «تونی استارک» باید زنده می‌مانند بینندگان سعی کردند زیاد سخت نگیرند.

   

۱۱. «استیو راجرز» چگونه به شکل طبیعی به سالخوردگی رسید؟

قهرمانان در کتاب‌های مصور مارول همگی بسیار کند پا به سن می‌گذارند، اما علت جوان ماندن «استیو راجرز» از سال ۱۹۴۱ تا پیش از وقایع «آخر بازی» روشن بود. سرم ابرسرباز او را به «کاپیتان آمریکا» تبدیل کرد، روند سالخوردگی او آهسته‌تر از معمول شد و نیروهایی به او بخشید که به تندرستی او کمک می‌کرد. به همین دلیل است که پیر شدن استیو در کنار «پگی کارتر» وقتی که به گذشته برمی‌گردد و زندگی معمولی را برمی‌گزیند منطقی به نظر نمی‌رسد. مگر اینکه راهی برای خنثی سازی تأثیر سرم پیدا کرده باشد.

 

۱۰. هیچ‌یک از «انتقام‌جویان» از حمله‌ی تانوس به دفتر مرکزی آسیب نمی‌بینند

وقتی که نسخه‌ی ثانویه‌ی «تانوس» به زمان حال می‌آید، فوراً به دفتر «انتقام‌جویان» هجوم می‌برد تا آنان را نابود کرده و دست‌کش بی‌نهایتی که به کمک آن او را شکست داده بودند به سرقت ببرد. آن‌ها موشکی شلیک می‌کنندبه پنجره‌ای که «مرد مورچه‌ای» در کنارش ایستاده اما او و سایر قهرمانان بی‌آنکه حتی یک خراش بردارند نجات پیدا می‌کنند. «ثور» و «هالک» ممکن است از چنین سلاح‌هایی جان سالم به در ببرند اما انسان‌هایی معمولی مانند «اسکات لنگ» و «کلینت بارتون» نباید تا این اندازه خوش‌شانس باشند. برای آنان آرزوی مرگ نمی‌کنیم اما منطقی به نظر نمی‌رسید که «انتقام‌جویان» از حمله بدون تلفات فرار کنند.

 

۹. چرا قهرمانان در استفاده از دستکش تردید داشتند؟

جنگ «انتقام‌جویان» علیه «تانوس» حربه‌ای بود برای خریدن زمان برای «مرد مورچه‌ای» و «زنبورک» تا ون «واقعیت کوانتومی» را به راه اندازند و «سنگ‌های بی‌نهایت» را به زمان و مکان خودشان بازگردانند. دستکش از قهرمانی به قهرمان دیگر رسید اما هیچ‌کس به فکرش نرسید از سنگ‌ها در میدان نبرد استفاده کند. هر کسی توان لمس این سنگ‌ها را ندارد اما می‌دانیم که دست کم «دکتر استرنج» می‌توانست «سنگ زمان» را به کار بگیرد. در صورتی که او از این سنگ به منظور ایجاد فرصت کافی برای اسکات و هوپ استفاده می‌کرد و یا همانگونه که «دورمامو» را در فیلم اختصاصی خود در یک دور باطل گیر انداخت «تانوس» را گرفتار می‌کرد، «انتقام‌‌جویان» مسیر هموارتری برای پیروزی پیش روی خود می‌دیدند.

به‌روزرسانی: «جو روسو» اواخر آپریل در مصاحبه با «یوث سرکل» می‌گوید: ««ثور» از عهده‌اش برنمی‌آمد، فقط «هالک» می‌توانست، اینکه آیا «کاپیتان مارول» هم توان تحمل انرژی سنگ‌ها را دارد یا نه مشخص نیست. سرانجام «مرد آهنی» این اقدام را انجام می‌دهد زیرا نزدیک‌ترین فرد به آن است. در آینده «دکتر استرنج» می‌بیند که تنها «مرد آهنی» به قدر کافی نزدیک است. مخاطبین فکر می‌کنند مرگ یک قهرمان اتفاق ناگواری است اما گاهی اینطور نیست. وقتی مرگ او امیدبخش باشد و جان نیمی از موجودات عالم را نجات دهد، پس فداکاری او قهرمانانه و حماسی است. بسیار تأثیرگذار و پرمعناست. مردم نباید به خاطرش غمگین یا خشمگین باشند.»

۸. وقتی «کاپیتان آمریکا» به «ورمیر» آمد چه اتفاقی افتاد؟

وقتی «استیو راجرز» تصمیم گرفته بود «سنگ‌های بی‌نهایت» دزدیده شده را به زمان و مکان درست خود بازگرداند، برادران روسو دقیقاً نشان نمی‌دهند که او مأموریت را کامل می‌کند. «آخر بازی» یک فیلم سه ساعته است، بنابراین قابل درک است که کارگردانان فیلم به تصویر کشیدن این صحنه را غیرضروری دانسته باشند. اما چند سؤال را در مورد «ورمیر» بی‌پاسخ می‌گذارد. اینکه دقیقاً چگونه یک نفر می‌تواند «سنگ روح» را برگرداند؟ آیا سفر استیو به این سرزمین موجب رویارویی مجددش با «رد اسکول» شده است؟ از آنجا که «بیوه‌ی سیاه» برای به دست آوردن سنگ جان خود را فدا کرد، آیا کاپیتان «سنگ روح» را داده و «بیوه‌ی سیاه» را پس گرفته؟

به‌روزرسانی: «آنتونی روسو» و نویسندگان «آخر بازی» در ترک صوتی تفسیر نسخه‌ی دیجیتال فیلم که اواخر جولای منتشر شد تأیید می‌کند که «کاپیتان آمریکا» و «رد اسکول» قطعاً در ورمیر با یکدیگر برخورد کرده‌اند. نویسندگان فیلم می‌گویند چندین بار به این مسئله فکر کرده‌اند که تنها به علت از دست رفتن «سنگ روح» اسکول از انجام وظیفه‌ی محافظت از منطقه آزاد نمی‌شود.

«کریستفر مارکوس» یکی از نویسندگان فیلم هم پیرامون نحوه‌ی بازگرداندن «سنگ روح» می‌گوید: «در موردش نظریه‌پردازی کردیم، اما نظری قطعی نمی‌دهیم. می‌دانم که با بازگرداندن «سنگ روح» چیزی پس نمی‌گیرد. مغازه‌ی سمساری که نیست. وقتی که سنگ را برگردانید روح قربانی شده را به شما پس نمی‌دهند. اگر بخواهید می‌توانید سنگ را به محل خودش ببرید، اما در ازایش چیزی دریافت نخواهید کرد.»

۷. سرنوشت «شارون کارتر» چه شد؟

پس از «کاپیتان آمریکا: اولین انتقام‌جو» و جدایی «استیور راجرز» از «پگی کارتر»، هواداران بسیاری تمایل داشتند این دو را بار دیگر در کنار هم ببینند، اما شاید کاپیتان زندگی بهتری با شارون کارتر» می‌داشت. استیو با شارون زمان بیشتری گذرانده و در «جنگ داخلی» او را بوسیده حتی پس از آگاهی استیو از رابطه‌ی شارون با عشق قدیمی‌اش. آخرین باری که مخاطبین شارون را دیدند به نظر می‌رسید که او و استیو آماده‌ی ورود به مرحله‌ی بعدی رابطه‌ی خود باشند. به همین علت بازگشت او به گذشته و ازدواج با خاله‌اش کمی غیرمعمول است.

 

۶. آیا فیلم اختصاصی برای شخصیت «بیوه‌ی سیاه» یک پیش‌درآمد است؟

به‌روزرسانی‌ شد: پس از آنکه سرنوشت «ناتاشا رومانو» در «انتقام‌جویان: آخر بازی» فاش شد، بسیاری تصور کردند که داستان فیلم «بیوه‌ی سیاه» در سال‌های گذشته روی می‌دهد. اما در خلال برگزاری پنل مارول در کامیک-کان اعلام شد که حوادث فیلم بین «کاپیتان آمریکا: جنگ داخلی» و «انتقام‌جویان: جنگ بی‌نهایت» روی می‌دهد. در «جنگ داخلی» رومانوف به «استیو راجرز» و «باکی بارنز» کمک کرد از فرودگاه بگریزند. اما وقایعی که بلافاصله پس از آن روی می‌دهد تا کنون روایت نشده بود. فیلم «بیوه‌ی سیاه» که «دیوید هاربر» ستاره‌ی سریال «چیزهای عجیب»، «ریچل وایس» و «فلورنس پیو» را هم معرفی کرده، شخصیت اصلی را به بوداپست می‌برد، لوکیشنی که پیش‌تر در «دنیای سینمایی مارول» به آن اشاره شده است. «بیوه‌ی سیاه» در تاریخ ۱ می سال ۲۰۲۰ اکران خواهد شد.

   

۵. در بوداپست دقیقاً چه اتفاقی افتاده است؟

تقریباً هر بار که «بیوه‌ی سیاه» و «شاهین‌چشم»‌ همکار قدیمی او به یکدیگر برخورد می‌کنند از مأموریتی صحبت می‌کنند که سال‌ها قبل در بوداپست انجام داده‌اند. مخاطبین مدت‌هاست در پی پاسخ به این پرسش‌اند که در بوداپست دقیقاً چه روی داده زیرا نام بوداپست یک بار دیگر در «آخر بازی» به میان آورده می‌شود. به نظر می‌رسد که سرانجام وقت آن رسیده «دنیای سینمایی مارول» این پرسش را برای همیشه پاسخ دهد.

   

۴. زمان در «عالم کوانتومی»

وقتی «تانوس» بکشن زد و نیمی از موجودات عالم را از بین برد، «مرد-مورچه‌ای» درون «عالم کوانتومی» بود تا برای خانواده‌ی ون داین مأموریتی انجام دهد. اما بدبختانه هنک، هوپ و جنت هر سه از قربانیان بکشن «تانوس» بودند و موفق نشدند اسکات را از «عالم کوانتومی» خارج کنند و او پنج سال تمام در آن جا گرفتار بود. از بخت خوش اسکات، زمان در «عالم کوانتومی» به گونه‌ای متفاوت عمل می‌کند و پنج سال در دنیای واقعی به اندازه‌ی پنج دقیقه در آن دنیا است. او در این مدت پیرتر نشده بود اما در «مرد مورچه‌ای و زنبورک»، شخصیت جنت که سه دهه در «عالم کوانتومی» گرفتار بود مثل انسان‌های دیگر پا به سن گذاشت.

 

۳. «کاپیتان مارول» در طول فیلم چه می‌کرد؟

«آخر بازی» به نحوی بازاریابی شد که به نظر می‌رسید «کاپیتان مارول»‌ نقشی کلیدی در فیلم ایفا می‌کند، بنابراین هواداران منتظر بودند کارول را در اغلب صحنه‌ها ببینند. اما او تنها لحظاتی کوتاه به کمک قهرمانان آمد. در بخش اعظمی از فیلم «انتقام‌جویان» مشغول ساخت دستکش بی‌نهایت خودشان بودند و هیچ نمایی از «کاپیتان مارول» نمایش داده نشد. کارول ارتباط چندان خوبی با قهرمانان «دنیای سینمایی مارول» برقرار نکرد و برخلاف تصور به نظر نمی‌رسد که رهبر جدید «انتقام‌جویان» باشد.

   

۲. «تونی استارک» می‌توانست دستکش را به «ثور» بدهد

علی‌رغم تلاش همه‌جانبه‌ی «انتقام‌جویان» و قهرمانان دیگر «دنیای سینمایی مارول»، «تانوس» باز هم موفق شد دستکش جدید بی‌نهایت را به چنگ آورد. «تونی استارک» در اقدامی فداکارانه «سنگ‌های بی‌نهایت» را ربود و خودش با دستکش بشکن زد تا «تایتان دیوانه» و نیروهای او را از بین ببرد و جان خودش را هم در این راه نثار کند. «دکتر استرنج» معتقد بود که این تنها راه برای شکست دادن «تانوس» است، اما درک این نکته دشوار است که چرا تونی دستکش را به «ثور» که تقریباً نامیرا است نداد تا در عوض او بشکن بزند.

 

۱. ناجی دنیا یک موش بود

دیزنی در سال ۲۰۰۹ «مارول اینترتینمنت» را خریداری کرد و با تأمین بودجه‌های سنگین‌تر، بازاریابی بهتر و کمک به مارول در خریداری امتیاز شخصیت‌ «مرد عنکبوتی» و اکنون «اکس-من» و «چهار شگفت‌انگیز»، نقشی محوری در موفقیت «دنیای سینمایی مارول» در یک دهه‌ی گذشته داشت. درست به همین علت است که نجات دنیا توسط یک موش در «آخر بازی» اشاره‌ای مستقیم به استودیوی دیزنی دارد. «مرد مورچه‌ای/اسکات لنگ» پنج سال در «دنیای کوانتومی» گرفتار بود تا اینکه سرانجام یک موش تصادفاً او را آزاد کرد. اسکات سپس نزد «انتقام‌جویان» رفت و به آنان پیشنهاد کرد که دستکش خودشان را بسازند و قربانیان بشکن تانوس را به زندگی بازگردانند. همانگونه که یک موش ناجی قهرمانان شد، میکی و دوستانش ناجی مارول شده بودند. «جو روسو» در مصاحبه با وبسایت چینی «حلقه‌ی جوانی» به شوخی می‌گوید: «مسئله همین است، یک موش کل دنیا را نجات می‌دهد. البته تصادف عجیبی بود و «دکتر استرنج» این احتمال را در ۱۴ میلیون حالت می‌بیند. در حالات دیگر موش دکمه را فشار نمی‌دهد در نتیجه آن اتفاقات به وقوع نمی‌پیوندد. در آینده‌های بی‌شمار، تنها یک آینده وجود دارد که موش دکمه را فشار می‌دهد و دنیا نجات پیدا می‌کند.»

 
 

دیگر پرسش‌های باقی‌مانده...

 
  • چرا «کاپیتان آمریکا» سم را به باکی ترجیح می‌دهد؟

برادران روسو در پادکست «شاد غمگین گیج» در مورد مهمترین پرسش‌های باقی مانده پس از «آخر بازی» توضیحاتی ارائه کردند. «جو روسو» در پاسخ به این سؤال که چرا «کاپیتان آمریکا» سپر خود را به «سم ویلسون»‌ می‌دهد و نه «باکی بارنز» می‌گویند: «منطقی‌تر بود که آن فرد سم باشد. فکر نمی‌کنم اصلاً اختلاف نظری در این باره وجود داشت. باکی در فیلم به عنوان یک فرد زخم‌خورده به تصویر کشیده شده و لزوماً کسی نیست که بتوانید به او اعتماد کنید. اما شبیه‌ترین فرد به کاپیتان سم است. از روزی که در دی.سی. با یکدیگر ملاقات کردند تا پایان این فیلم. او منطقی‌ترین انتخاب در «دنیای سینمایی مارول» است.» سم و باکی صحنه‌های مشترک زیادی در فیلم‌های مارول نداشته‌اند، اما سال آینده در سریال «فالکن و سرباز زمستان» با نقش‌آفرینی «آنتونی مکی» و «سباستین استن» زمان زیادی را در کنار هم خواهند بود. هنوز مشخص نیست که آیا سم نقش جدید خود به عنوان «کاپیتان آمریکا» را می‌پذیرد یا نه. «سباستین استن» هم در مصاحبه با یاهو می‌گوید منطقی نیست که باکی در «دنیای سینمایی مارول» به عنوان «کاپیتان آمریکا»ی بعدی معرفی شود: «یادم هست روزی که در حین فیلمبرداری متوجه شدم [فالکن سپر را دریافت می‌کند] با خود گفتم: «عجب، پس قضیه از این قرار است.» اما منطقی است. [سم ویلسون] کسی است که از مدت‌ها قبل همکار [کاپیتان آمریکا] بوده.» شخصیت باکی شاید از لحاظ قدرت برتری‌هایی نسبت به سم داشته باشد، اما «کاپیتان آمریکا» لزوماً با قدرت‌ بدنی به چنین جایگاهی نرسیده و بیشتر با خیرخواهی و توان رهبری‌اش شناخته می‌شود، خصوصیت‌هایی که در سال‌های گذشته در سم دیده شده است.

 
  • کدام «انتقام‌جو» می‌توانست به تنهایی «تانوس» را شکست دهد؟

«کوین فایگی» مدیر استودیوی مارول می‌گوید «تانوس» می‌توانست توسط تنها یکی از قهرمانان شکست داده شود. او در پاسخ به این پرسش که چرا هنوز تولید «انتقام‌جویان ۵» اعلام نشده می‌گوید: «ما «مونیکا رمبو» را در سریال «واندا ویژن» معرفی خواهیم کرد... سریال شخصیت «واندا ماکسیموف» که شاید قدرتش در بالاترین سطح باشد – من هنوز معتقدم که واندا می‌توانست «تانوس» را شکست دهد اگر ارتش او از راه نرسیده بودند، کار تمام بود – همانطور که در پنل کامیک-کان اعلام شد «اسکارلت ویچ» با بازی «الیزابت اولسن» در فیلم «دکتر استرنج» هم حضور دارد.» فایگی در ادامه می‌گوید برنامه‌ی فاز چهارم فیلم‌های مارول به صورت کامل اعلام شده است: «پنج سال قبل هم برنامه‌ی فاز سوم را اعلام کردم. بعضی چیزهای ممکن است تغییر کنند، همانطور که در فاز سوم اتفاق افتاد. ما مدت‌هاست که بر روی [برنامه‌ی فاز چهارم] کار می‌کنیم اما احتمال تغییر همواره وجود دارد.»

 

 
  • حفره‌ی داستانی «مرد عنکبوتی: دور از خانه» برای «آخر بازی»

در فیلم «دور از خانه»، «پیتر پارکر» یک عینک از «تونی استارک» به میراث برده. این عینک هوشمند به «واقعیت افزوده» مجهز است و به دارنده اجازه می‌دهد به اطلاعات خصوصی افراد دسترسی داشته باشد و پهبادهای مسلح پرشماری را روی هدف تنظیم کند. هرچند این وسیله همان عینکی است که تونی در «جنگ بی‌نهایت» به چشم داشت، اما باید فرض را بر این بگذاریم که سیستم هدایت پهبادها در زمان یورش «ایبانی ما» و «دورف سیاه» به نیویورک برای پس گرفتن «سنگ زمان» از «دکتر استرنج» ابداع نشده بوده است. سؤال این است که چرا تونی بین وقایع «جنگ بی‌نهایت» و مرگش از این پهبادها استفاده نکرد؟ ناچاریم فرض کنیم که استارک این تکنولوژی را در پنج سالی که از بشکن «تانوس» می‌گذرد می‌سازد.

 
  • آیا «کاپیتان مارول» از «ثور» قدرتمندتر است؟

برادران روسو در ویدیوهایی که به همراه نسخه‌ی دیجیتال «آخر بازی» منتشر شده در مورد معرفی «کاپیتان مارول» اظهار نظر کرده و می‌گویند «کارول دنورز» می‌تواند «ثور» را سر جای خود بنشاند. «جو روسو»‌ می‌گوید: «دیدن «کاپیتان مارول» در کنار «انتقام‌جویان» جالب است. او به شکلی فوق‌العاده به آن‌ها بُعد می‌دهد. تنها از نقطه نظر قدرت‌ها و توانایی‌هایش. اگر از «ثور» قدرتمندتر نباشد به اندازه‌ی او هست و به همین علت [در مواجهه با «تانوس»] شما ناگهان امیدوار می‌شوید.»

 
 
  • چرا برای «بیوه‌ی سیاه» مراسم خاکسپاری برگزار نشد؟

در «انتقام‌جویان: آخر بازی»، اعضای انتقام‌جویان تصمیم گرفتند «سنگ‌های بی‌نهایت» را پیش از «تانوس» به دست آورند. نقشه این بود که از سنگ‌ها برای بازگرداندن قربانیان بشکن «تانوس» در پایان «جنگ بی‌نهایت» استفاده کنند. «کاپیتان آمریکا»، «مرد آهنی» و «مرد مورچه‌ای» به سال ۲۰۱۲ و «نبرد نیویورک» رفتند تا سه عدد از سنگ‌ها را به دست آورند. «ثور» و «راکت راکن» با آزگارد و زمان وقوع حوادث «ثور: دنیای تاریک» بازگشتند تا «سنگ واقعیت» را بربایند. «ماشین جنگی»، «نبولا»، «بیوه‌ی سیاه» و «شاهین‌چشم» به سال ۲۰۱۴ سفر کردند. «رودی» و «نبولا» برای «سنگ قدرت» و «بیوه‌ی سیاه» و «شاهین‌چشم» برای «سنگ روح» به «ورمیر» سفر کردند. در اینجا شرایط کمی پیچیده شد. در «جنگ بی‌نهایت» به دست آوردن «سنگ روح» حتی برای «تانوس» بی‌هزینه نبود و او مجبور شد دخترش «گامورا» را برای «سنگ روح» قربانی کند. «شاهین‌چشم» و «بیوه‌» هم باید این هزینه را پرداخت می‌کردند. آن‌ها برای اینکه چه کسی باید جان خود را فدا کند با یکدیگر جنگیدند و در نهایت «بیوه‌ی سیاه» با سقوط از صخره از بین رفت تا «سنگ روح» به دست «شاهین‌چشم» برسد. «استیون مک‌فیلی» یکی از نویسندگان فیلم در پاسخ به این سؤال نیویورک تایمز که چرا برای «مرد آهنی» مراسم خاکسپاری برگزار شد اما برای «بیوه‌ی سیاه» نه می‌گوید: «علتش این بود که «تونی استارک» یک شخصیت بزرگ و شناخته‌شده بود و «بیوه‌ی سیاه» همیشه یک شخصیت مرموز. اگر برای او مراسم خاکسپاری برگزار می‌شد چندان منطقی به نظر نمی‌رسید.» این درحالی است که برادران روسو در مصاحبه‌ی دیگری با وبسایت چینی می‌گویند دوستان «ناتاشا رومانوف» احتمالاً برای او مراسم خاکسپاری برگزار کرده‌اند.

  • چرا «گامورا» هنوز زنده است اما «بیوه‌ی سیاه» نه؟

هر دو شخصیت «گامورا»‌ و «بیوه‌ی سیاه» در «ورمیر» برای آزادسازی «سنگ روح» می‌میرند، با این حال، «گامورا» در پایان «آخر بازی» و صحنه‌های حذف شده همچنان زنده است. «کریستفر مارکوس»‌ نویسنده‌ی فیلم در مصاحبه با ورایتی در این باره توضیح می‌دهد: «این «گامورا»یی نیست که به خاطر «سنگ روح» کشته شد، او «گامورا»ی گذشته است. وقتی «گامورا» از صخره به پایین پرتاب می‌شود در آن تایم‌لاین می‌میرد. اما این «گامورا»یی است از زمان‌های گذشته. بنابراین هنوز زنده است، و با ماشین زمان به امروز آمده.» مارکوس درادامه می‌گوید: «بازگزداندن «بیوه‌ی سیاه» زنده از تایم‌لاینی دیگر تصمیمی عجیب و خودخواهانه می‌بود. بدین منظور باید آن نسخه از «بیوه‌ی سیاه» که از شرایط فعلی ناآگاه است را می‌رباییدیم و به آینده می‌آوردیم.»

 
  • چرا «نیک فیوری» در صحنه‌ی نبرد پایانی حاضر نبود؟

«کریستفر مارکوس» نویسنده‌ی «آخر بازی» در پاسخ به این پرسش در کامیک کان سن دیه‌گو می‌گوید: «فکر می‌کنم هیچوقت او را در آن صحنه قرار ندادیم. به این دلیل که قهرمانان پرشماری با قدرت‌های مختلف در آن لحظه حضور دارند، بنابراین قرار دادن مردی که در صحنه‌ی درگیری تنها می‌تواند با اسلحه شلیک کند... راستش چندان برای «نیک فیوری» جذاب به نظر نمی‌رسد.» فیوری در ادامه در صحنه‌ی مراسم خاکسپاری «تونی استارک» حضور کوتاهی دارد. «ساموئل جکسون» نیز در مصاحبه با شبکه‌ی BET ابراز امیدواری کرده است که باز هم این نقش را ایفا کند و روزی به سرزمین آفریقایی واکاندا برود.

  • منبع الهام جمله‌ی «۳۰۰۰ تا دوستت دارم» چیست؟

برای «مرد آهنی»‌ در «آخر بازی» چندین جمله‌ی به‌یادماندنی نوشته شده بود، از شوخی‌های طعنه‌آمیز گرفته تا اعترافاتی از عمق دل. یکی از خاطره‌انگیزترین آن‌ها جمله‌ای بود که «مورگان» دختر «تونی استارک» به او می‌گوید: «۳۰۰۰ تا دوستت دارم.» کارگردانان «آخر بازی» پس از اکران فیلم در مصاحبه با «واچینگ هالیوود» فاش کردند که این جمله به فرزند «رابرت داونی جونیور» در زندگی واقعی اشاره دارد. او دارای سه فرزند است و مشخص نیست این عبارت دوست‌داشتنی به یکی از آنان مرتبط است یا هر سه. برادران روسو علاوه بر این فاش کرده‌اند که جمله‌ی «من مرد آهنی هستم» در پایان فیلم در آخرین لحظات به فیلمنامه اضافه شده است. «تونی استارک» در لحظات پایانی «مرد آهنی» سال ۲۰۰۸ نیز این جمله را می‌گوید. روسوها در مصاحبه با «اسلش‌فیلم» اعتراف می‌کنند: «تونی در آن لحظه قرار نبود چیزی بگوید و ما در اتاق تدوین به این نتیجه رسیدیم که «باید چیزی بگوید.» ...هزاران جمله‌ی مختلف را امتحان کردیم. «تانوس» قرار بود جمله‌ی «من توقف‌ناپذیرم.» را بگوید و «جف فورد» تدوینگر ما که در تمامی چهار فیلم اخیر در کنارمان بوده و در قصه‌گویی شگفت‌انگیز است گفت: «چرا او جمله‌ی «من مرد آهنی هستم.» را تکرار نکند تا یک حلقه کامل شود؟» گفتیم: «دوربین‌ها را آماده کنید! همین فردا این صحنه را ضبط می‌کنیم.»»

  • آیا «کریس اوانز» دوباره نقش «کاپیتان آمریکا» را بازی می‌کند؟

«کریس اوانز» با ارسال پیام‌هایی پرشور با نقش «کاپیتان آمریکا» وداع کرد و به گفته‌ی برادران روسو برای بازی دوباره در نقش «استیو راجرز» بازنخواهد گشت. «جو روسو» در مصاحبه با پادکست «شاد غمگین گیج» می‌گوید: «اگر در توئیتر او را دنبال کنید برای‌تان روشن می‌شود – چرا که حرف و عمل او یکی است – اما احساس می‌کنم کار او با این نقش به پایان رسیده و باید به سراغ چیزهای دیگر برود.» در ادامه «آنتونی روسو» اضافه می‌کند: «هیچ برنامه‌ای [برای بازگشت او] وجود ندارد.» اوانز که از سال ۲۰۱۱ برای استودیوی مارول نقش «کاپیتان آمریکا» را بازی کرده اکتبر سال گذشته با ارسال پیامی احساسی با این نقش وداع کرد.

 
  • آیا «رابرت داونی جونیور» برای بازی در نقش «مرد آهنی» بازمی‌گردد؟

«تونی استارک» به خاطر استفاده از دستکش بی‌نهایت در پایان «آخر بازی» جان خود را از دست داد اما موجب مرگ «تانوس» و ارتش او شد. «جو روسو» ادعا می‌کند که امکان بازگشت این شخصیت در آینده به هیچ وجه وجود ندارد. او می‌گوید: «تونی مرده است، می‌دانید؟ کار رابرت تمام شده. کار او تمام است.» در کتاب «انتقام‌جویان: آخر بازی – ویژه‌نامه‌ی رسمی فیلم» نیز «رابرت داونی جونیور» به این مسئله اشاره کرده و می‌گوید: «نمی‌خواهم خودم را با «چارلی چاپلین» مقایسه کنم، اما مردم از او هم می‌خواستند باز هم نقش «ولگرد» را بازی کند. او «موسیو وردو» و «روشنایی‌های صحنه» را ساخته بود – در آثار دیگر نقش‌های دیگری را هم ایفا کرد و فقط در قالب آن شخصیت محبوب ظاهر نشد. اما در نهایت، تسلیم خواسته‌های مردم گشت و لذت و مقبولیت خود را بازیافت.» داونی جونیور در ادامه می‌گوید: «اولاً باید بگویم که تونی پیش از من هم وجود داشته اما اکنون به عنوان دو شخصیت مجزا به این دو نگاه نمی‌کنید. وقتی نقشی را چون من به تعداد دفعات زیاد بازی کنید و اولین مرتبه‌اش تعیین‌کننده باشد و قواعد را به هم بزند – نه به این علت که من بازیگر خوبی‌ام بلکه به این خاطر که همه کارشان را درست انجام دادند – مثل این است که یک تیم فوتبال عالی دارید، گروهی فوق‌العاده از افراد.» هرچند وداع داونی جونیور با «تونی استارک» که از یک شخصیت خودپسند به انسانی فداکار تبدیل شد قطعی به نظر می‌رسد اما هواداران انتظار دارند بازیگر در فیلم‌های بعدی مارول حتی اگر شده به صورت هولوگرام یا هر شکل دیگری حضوری کوتاه داشته باشد.

البته بزرگ‌ترین حفره‌ی داستانی «آخر بازی» این است که نیمی از جمعیت دنیا پنج سال پس از اقدامات «تانوس» در «جنگ بی‌نهایت» به زندگی بازگردانده شدند. این یعنی دنیا باید با بازگشت این انسان‌ها بیش از پنج سال پس از ناپدید شدن‌شان کنار بیاید. در فیلم این مسئله به یک کلایمکس حماسی تبدیل شده. پس از اینکه «هالک» موفق به مهار نیروی سنگ‌ها می‌شود و مردگان را زنده می‌کند، همه‌ی قهرمانان توسط «دکتر استرنج» گرد هم می‌آیند تا در پایان فیلم بار دیگر با «تانوس» مقابله کنند. این درحالی است که برادران روسو همواره تأکید کرده‌اند تأثیر وقایع «جنگ بی‌نهایت» بر «دنیای سینمایی مارول» حتی در فازهای بعدی از بین نخواهد رفت.

 

اگر شما هم حفره‌ یا ابهام دیگری در داستان «انتقام‌جویان: آخر» بازی یافته‌اید با ما به اشتراک بگذارید تا به متن اضافه شود. سال گذشته حفره‌های داستانی «انتقام‌جویان: جنگ‌ بی‌نهایت» هم به تفصیل بررسی شده بود. پرسش‌های بی‌پاسخی که از نظر گذراندید از منابع متعددی گردآوری شدند.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۳۱ تیر ۱۳۹۹ ۱۷:۲۶

خیلی از مواردی که در بالا ذکر کرده اید‌ جوابش توسط کارگردان فیلم داده شده ، و همینطور خیلی از موارد را نمیتوان حفره داستانی شمرد زیرا جوابش به آسانی داده میشود(با بررسی فیلم های مارول یا اتفاقاتی که در آینده این سری از فیلما می افتد)

نمایش اسپویل
۲۰ مرداد ۱۳۹۸ ۲۲:۴۲

فقط مورد 29 : در خود فیلم اشاره میکنن که بازگشت به گذشته باعث نمیشه جلوی اتفاقاتی که رخ میده گرفته بشه خیلی ساده س! دزدیدن سنگ ها باعث نشد اتفاقات مربوط به بشکن زدن تانوس و تلاش اونجرز و هایدرا برای به دست آوردن سنگ ها کنسل بشه بنابراین کاپیتان آمریکا از چیزی کناره گیری نکرده (کاپیتان آمریکای گذشته همچنان به وظیفه ش عمل کرده)

نمایش اسپویل
۱۶ مرداد ۱۳۹۸ ۱۷:۴۴

ممنون از پست خوبتون تونستم به خیلی از جوابم برسم ولی در نکته 18 باید بگم که فقط سنگ قدرت رو هرکسی نمی تونه دست بزنه ولی بقیه سنگ قابل دست زدن هستن تو محافظین کهکشان اون مجموعه داره میگی که سنگ قدرت رو تا هالا هیچکی نتوسته تو دستاش بگیره هرکی گرفته نابود شده تا این که محافظین تونستن گروهی این کارو بکنن

نمایش اسپویل
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ۰۱:۱۲

هنوز حفره داستانی بیشترم داره ما میگیم کپ لایق بوده چکش تور رو برداشت درست ولی اینکه تونست باهاش رعدو برق بزنه اصات منطقی نیست اگه یادتون باشه تو فیلم تور مادیدم که پدر تور بهش گفت تو خدای رعدو برقی یا خدای پتک و اینکه تو فیلم های قبلی قبلی تور فهمیدیم که چکش تور صرفا برای کنترل کردن نیروشه و قدرتی از خودش نداره حالا این وسط یهو کپ شد god of thunder نکته بعدی همون سفر زمانی تو فیلم ددپول که ساخته ی مارول هم هست درسته کار سونیه ولی مارول هم دست اندر کار بوده ما به وضوح دیدم برای نجات خانوادش سفر زمانی کرد تا بچه رو بکشه و خانوادش زنده بمونه این یعنی تغییر آینده از طرف دیگه اینکه چطوری ارتش تانوس و خودش فقط با یه پیم پارتیکل اومدن زمان حال نه دستگاه کوانتومی و نه چیزی تازه هنک پیم هم که مرده نکته بعدی این کاملا نظر شخصیه منه ولی واقعن توقع داشتم فیلم بیشتر دارک بود نیمه اول فیلم انگار ئاشتی کمدی میدیدی

نمایش اسپویل
۱۸ مرداد ۱۳۹۸ ۱۲:۰۸

باشه همون که شما میگی :-)))

نمایش اسپویل
۱۷ مرداد ۱۳۹۸ ۱۰:۰۴

شما جز کسانی هستی مارول یه فیلم اشغال هم بده طرفداریش میکنی و اشتباها رو قبول نمیکنی

نمایش اسپویل
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ۰۸:۵۲

هرکسی لایق بلند کردن میولنیر باشه قدرت رعد و برق ثور رو هم خواهد داشت و رو خوده چکش هم نوشته شده(پایین تر برای یکی دیگه از دوستان به طور کامل تر توضیح دادم، میتونید بخونید). ددپول هم ماله کمپانی فاکسه و سفر زمانی ای که تو ددپول و ایکس من یا هر فیلم دیگه ای دیدیم که به mcu و اونجرز ربطی نداره درضمن سفر در زمان یه امر غیر ممکنه و هیچ قوانین علمی و ثابت شده ای نداره!

نمایش اسپویل
۱۵ مرداد ۱۳۹۸ ۰۰:۳۱

ممنون از پست خوبتون تونستم به خیلی از جوابم برسم ولی در نکته 18 باید بگم که فقط سنگ قدرت رو هرکسی نمی تونه دست بزنه ولی بقیه سنگ قابل دست زدن هستن تو محافظین کهکشان اون مجموعه داره میگی که سنگ قدرت رو تا هالا هیچکی نتوسته تو دستاش بگیره هرکی گرفته نابود شده تا این که استارلرد با کمک دوستاش تونستن این کارو بکنن

نمایش اسپویل
بیشتر