news-background
news-background

۲۵ فیلم برتر قرن ۲۱ از دیدگاه نیویورک تایمز

25- باکره‌ی 40 ساله(The 40-Year-Old Virgin)

فروشنده‌ای در یک مغازه‌ی لوازم الکترونیکی، به نام «اندی» زندگی آرامی دارد. روزی که او با همکارانش مشغول بازی و گفتگو بود، آنها متوجه می‌شوند «اندی» با اینکه 40 ساله است ولی با هیچ زنی رابطه‌ی جنسی نداشته و باکره می‌باشد. آنها سعی می‌کنند شرایطی فراهم آورند تا دوستشان، این مساله را تجربه کند ولی «اندی» به دلیل خاطره‌ی ناخوشایندی که از برخورد با جنس مخالف دارد، موافق این کار نیست تا اینکه با یک مادر چهل ساله و مجرد آشنا می‌شود.

24-درخشش ابدی یک ذهن پاک(Eternal Sunshine of the Spotless Mind)

«جول» فردی خجالتی و ساده‌لوح است. او در یک مسافرت با دختر عجیب و پر انرژی به نام «کلمنتاین» آشنا می‌شود. پس از مدتی این دوستی به پایان می‌رسد و «کلمنتاین» برای فراموش کردن رابطه‌ی خود، توسط شرکت «لاکونا» اقدام به پاکسازی حافظه‌ی خود می‌کند. «جول» با پی بردن به این قضیه، تصمیم مشابهی می‌گیرد تا برای همیشه «کلمنتاین» را فراموش کند اما در میانه‌ی پاکسازی و درحالیکه بی‌هوش است، منصرف می‌شود و به دنبال راهیست تا جلوی این اقدام را بگیرد.

23-کور سو(Silent Light)

عضوی از فرقه‌ی «منونیت» به نام «یوهان» که در مکزیک زندگی می‌کند، به دلیل رابطه‌ی نامشروعی که با زنی به نام «ماریان» داشته، احساس گناه می‌کند. پدر، دوست و همسر او از قضیه باخبر هستند ولی با این وجود خود «یوهان» با عملی که انجام داده است نمی‌تواند کنار بیاید.

22-من آنجا نیستم(I’m Not There)

در این فیلم، شش شخصیت متفاوت بُرهه‌های زمانی مختفی از زندگی خصوصی و حرفه‌ای «باب دیلان» به تصویر کشیده می‌شود. این شخصیت‌ها شامل هنرپیشه، خواننده‌ی فولک، سازنده‌ی آلات موسیقی، ریمباد، بیلی کوچولو و وودی گاتری می‌باشند.

21-وِندی و لوسی(Wendy and Lucy)

زن جوانی به نام «وندی» به امید شروع یک زندگی جدید، به همراه سگ خود، به سمت آلاسکا حرکت می‌کند. در میانه‌ی راه، اتومبیل او خراب می‌شود و پس از آن، سگش را نیز گم می‌کند. او که وضعیت مالی خوبی ندارد با به‌وجود آمدن این شرایط، بیش از پیش، مستاصل شده و جهت برون رفت از آن، بدترین تصمیمات ممکن را اتخاذ می‌کند.

20-مهتاب(Moonlight)

داستان این فیلم درباره‌ی پسری سیاه‌پوست به نام «چیرون» است که شرایط مساعدی برای زندگی نداشته و مادرش نیز اعتیاد شدیدی به مواد مخدر دارد. مردی به نام «جوان» سعی می‌کند به او کمک کند ولی «چیرون» به خاطر گرایشاتی که دارد، در محیط جامعه و مدرسه با چالشهای مختلفی روبروست.

19-مکس دیوانه: جاده‌ی خشم(Mad Max: Fury Road)

در آینده‌ای دور، و در سرزمینی خشک و بی‌آب و علف، یک زن بر علیه حاکم و قوانین او شورش می‌کند و برای پیدا کردن سرزمین مادری خود راهی سفر می‌شود. گروهی از زنان زیبا که توسط حاکم سرزمین، زندانی شده بودند، او را همراهی می‌کنند ولی در ادامه، با مردی بی‌خانمان و کم‌حرف به نام «مکس» نیز مواجه می‌شوند.

18-خوشه‌چین‌ها و من(The Gleaners and I)

در این مستند زندگی طبقه‌ی فقیر جامعه‌ی فرانسه توسط مستندساز معروف، «انگس وردا» مورد بررسی قرار می‌گیرد. او از خوشه‌چین‌هایی که ساقه‌های باقیمانده‌ی پس از برداشت زمین را جمع‌آوری می‌کنند شروع کرده و به افرادی که شهر پاریس را از زباله‌های مختلف پاکسازی می‌کنند می‌رسد و شرایط اجتماعی و سیاسی حاکم بر آنها را نشان می‌دهد.

17-سه دوران(Three Times)

این فیلم شامل سه داستان مختلف در سه بازه‌ی تاریخی 1911، 1966 و 2005 است. قسمتی که «دوران عشق» نام دارد در سال 1966 به وقوع می‌پیوندد. قسمت دوم، «دوران آزادی» در سال 1911 و «دوران جوانی» در سال 2005 اتفاق می‌افتد. در هر سه داستان، کاراکترهای اصلی که یک زن و مرد هستند، ثابت بوده ولی شغل آنها کاملا متفاوت است.

16-مونیخ(Munich)

پس از قتل عام تعدادی ورزشکار اسرائیلی به دست چند فلسطینی در مسابقات المپیک سال 1972، یک جوان یهودی مامور می‌شود تا عملیات سری جهت پیدا کردن عوامل این حادثه را در برنامه‌ی خود قرار دهد. او که تصمیم دارد تمامی افراد مربوطه را پیدا کرده و از آنها انتقام بگیرد در حین بررسی‌های خود با نکات عجیبی روبرو می‌شود که برایش قابل تصور نمی‌باشند.

15-ماده‌ی سفید(White Material)

شخصی به نام «دنیس» وارد منطقه‌ای از آفریقا می‌شود که پرجمعیت بوده و درگیری‌ها بین نژادهای گوناگون هر روزه در حال رخ دادن است. روزی یک خانواده‌ی فرانسوی که مشغول کشت قهوه بوده و توسط مردی سیاه‌پوست این کار را انجام می‌دهند وارد خانه‌ی «دنیس» شده و تلاش می‌کنند، تجارت خود را از نابودی نجات دهند.

14-کودک(L’enfant)

دو زوج جوان به نامهای «سونیا» و «برونو» با اینکه به صورت رسمی ازدواج نکرده‌اند اما صاحب فرزندی می‌شوند که اسمش «جیمی» است. در زمانیکه «سونیا» در بیمارستان بستری می‌باشد، «برونو» به دیدار او نمی‌رود و برای رسیدن به اهدافش برنامه‌ریزی می‌کند. روزی که «سونیا» این اجازه را به «برونو» می‌دهد که با «جیمی» بیرون برود، «برونو» تصمیم می‌گیرد، پسرشان را در بازار سیاه، به فروش برساند.

13-در بلندی‌های جکسون(In Jackson Heights)

منطقه‌ی جکسون در شهر نیویورک یکی از مناطق متنوع قومی و فرهنگی ایالات متحده و حتی جهان می‌باشد. مهاجرها از کشورهای آمریکای جنوبی، مکزیک، بنگلادش، پاکستان، افغانستان، هند، چین و ... در آنجا ساکن شده‌اند. برخی از آنها به صورت رسمی، شهروند آمریکا بوده و کارت سبز دارند ولی برخی دیگر نیست، فاقد آن بوده و به طور غیرقانونی زندگی می‌کنند. در این مستند تفاوتهای فرهنگی، مذهبی، سیاسی و اجتماعی آنها نشان داده شده و لزوم یادگیری روشها و ارزشهای موجود در کشور آمریکا توسط آنها مورد بررسی قرار می‌گیرد.

12-تیمبوکتو(Timbuktu)

یک گله‌دار به همراه خانواده‌اش، زندگی آرامی در تپه‌های «تیمبوکتو» دنبال می‌کنند درحالیکه در داخل شهر، مردم تحت فشار بوده و از طرف تُندروهایی که قدرت را در دست دارند مجبور به انجام کارهای مختلف می‌شوند. موسیقی، خندیدن با صدای بلند، سیگار کشیدن و حتی فوتبال، ممنوع می‌باشد و این موارد در حالی اِعمال می‌شوند که زنها با قدرت تمام، مقاومت می‌کنند. با گسترش فعالیت گروه‌های تُندرو، «کیدان» خانواده‌ی خود را در خطر می‌بیند و به دنبال راهیست تا از شرایط موجود رهایی پیدا کند.

11-درونِ لوئین دِیویس(Inside Llewyn Davis)

فیلم درباره‌ی خواننده و نوازنده‌ای به نام «لوئین دِیویس» می‌باشد که دوست و همکارش را از دست داده و حرفه‌ی خود را به تنهایی دنبال می‌کند. او از لحاظ مالی به شدت در مضیقه است و با درآمدی که از راه خوانندگی به دست می‌آورد، نمی‌تواند مخارج زندگی‌اش را تامین کند. در همین حین متوجه می‌شود طی رابطه‌ای که با دوستش «جین» داشته، باعث حامله شدن او شده و مجبور است هزینه‌ی لازم جهت سقط جنین را تهیه کند.

10-مهلکه(The Hurt Locker)

در جریان جنگ آمریکا و عراق، گروهی از سربازان آمریکایی، مامور خنثی کردن بمب‌ها هستند. آنها از تجهیزات پیشرفته‌ای استفاده می‌کنند ولی با این حال، موج انفجار می‌تواند هر کدام از آنها را از بین ببرد. گروهبانی به نام «ویلیام جیمز» یکی از همین نیروهاست که نترس و باهوش بوده و همواره از روحیه‌ی بالایی برخوردار است. او با گذشت زمان، متوجه می‌شود که هر ساختمان و خیابانی که در آن قدم می‌گذارد می‌تواند به قلتگاهی برای او تبدیل شود.

9-ساعات تابستان(Summer Hours)

در یک شهر کوچک، مادری تمام عمر خود را صرف نگهداری از میراث خانوادگی عموی هنرمندش کرده است. او دو پسر و یک دختر دارد و از آنها خواسته، برای از بین نرفتن این میراث و حفظ آن، باید تمامی کدورت‌ها و خاطرات دوران کودکی‌شان را فراموش کنند.

8-پسربچگی(Boyhood)

این فیلم روایت‌گر زندگی پسری به نام «میسون» است. این روایت از سن 5 سالگی شروع می‌شود و تا 18 سالگی ادامه پیدا می‌کند. او به دلیل شرایط خانوادگی‌اش، در سنین مختلف، با مسائل گوناگونی روبرو می‌شود و در کنار این، شاهد افت و خیزهای خانوادگی او نیز هستیم.

7-درونِ بیرون(Inside Out)

با تولد دختری به نام «رایلی»، اولین حس او یعنی «جوی» نیز متولد می‌شود. «جوی» در تلاش است همواره «رایلی» را خوشحال نگه دارد و از مرور خاطرات تلخ، جلوگیری می‌کند اما علاوه بر او، حس ناراحتی، عصبانیت، ترس و چِندِش نیز وجود دارند و در مواقع لازم، سُکان احساسات «رایلی» را به دست گرفته و باعث بروز حالت مورد نظر می‌شوند.

6-یکی پس از دیگری(Yi Yi)

داستان این فیلم درباره‌ی اعضای یک خانواده‌ از قشر متوسط شهر تایپه(مرکز کشور تایوان) است که هر روز با چالش‌های مختلفی روبرو می‌شوند و سوالات اساسی درباره‌ی معنای زندگی مطرح می‌کنند. آنها در تلاش هستند بین گذشته و امروز خود، رابطه‌ای ایجاد کنند تا بتوانند خود را با شرایط کنونی، وفق دهند.

5-مرگ آقای لازارسکو(The Death of Mr. Lazarescu)

آقای «لازارسکو» 63 ساله می‌باشد و احساس می‌کند روزهای پایانی عمرش فرا رسیده است. او به محض اینکه احساس بیماری می‌کند درخواست آمبولانس کرده و به بیمارستان منتقل می‌شود. پزشکان بیمارستان از انجام عمل جراحی امتناع می‌کنند و او مجبور می‌شود به بیمارستانهای مختلفی مراجعه کند چراکه هیچکدام از پزشکان، نمی‌توانند بیماری او را به طور دقیق تشخیص دهند.

4-تماس گناه(A Touch of Sin)

این فیلم روایت کننده‌ی چهار داستان مختلف می‌باشد که هر کدام از آنها موضوعی متفاوت را شامل می‌شوند. این داستانها در محیط مدرن چین به وقوع می‌پیوندند و رفتارها و عکس‌العملهای انسانها که ناشی از خشونت می‌باشد را دربرمی‌گیرد.

3-دختر میلیون دلاری(Million Dollar Baby)

با اینکه «مگی» 32 ساله است ولی دوست دارد تبدیل به یک بوکسور حرفه‌ای شود. او که از شرایط زندگی‌اش راضی نیست، با یک مربی سرسخت به نام «فرانکی» آشنا می‌شود. این مربی حاضر نیست به یک دختر، بوکس آموزش دهد ولی «مگی» برای رسیدن به هدفش، تمام تلاشش را می‌کند.

2-ربوده شده(Spirited Away)

دختری به نام «چیهیرو» به همراه پدر و مادرش، در حال جابجایی به خانه‌ی جدیدشان هستند. آنها برای رسیدن به آن، وارد میانبری می‌شوند ولی راه خود را گم می‌کنند. در انتهای همین راه، تونلی وجود دارد که به مرکز تفریحی ختم می‌شود. این مرکز به دلیل بحران اقتصادی، از کار افتاده و تبدیل به متروکه شده است. با وجود امتناع چهیرو از ادامه‌ی مسیر، پدر و مادرش، وارد شهرک آنجا شده و بوی غذا آنها را به طرف خود می‌کشد. با اینکه صاحب مغازه آنجا نیست ولی هر دو شروع به غذا خوردن می‌کنند. چهیرو که مشغول گشت زدن هست، با پسری به نام «هاکو» آشنا می‌شود و از طرف او وادار به ترک آنجا می‌شود. چیهیرو که به شدت، ترسیده است، پیش پدر و مادر خود برمی‌گردد تا از آنجا بیرون بروند ولی می‌بیند که آنها به خوک تبدیل شده‌اند. او تصمیم می‌گیرد راهی برای نجات والدین خود پیدا کند.

1-خون به پا می‌شود(There Will Be Blood)

«دنیل» سالهاست به تنهایی به دنبال یافتن نفت است تا اینکه بعد از 13 سال موفق می‌شود و بعد از آن تبدیل به تاجر نفت شده و اقدام به گسترش فعالیت خود می‌کند. او در ادامه فعالیت خود، منطقه نفت خیزی را پیدا می‌کند ولی برای تصاحب زمینهای آن منطقه، با موانعی روبرو می‌شود که یکی از آنها مذهب است.

منبع: نیویورک تایمز(مانولا دیویس و ای.اُو اسکات)

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۸ آبان ۱۳۹۷ ۱۷:۵۴

لطفا فیلمهای دنیل دی لوییس رو با چیز دیگه مقایسه نکید.هیچکس در حدی نیست که بتونه درمورد این شخص نظر بده. تشکر

نمایش اسپویل
۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۰۲

لیستش شبیه جوک بود خصوصا شماره یکش

نمایش اسپویل
۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۸:۵۸

اکثر فیلم های این لیست خنده دارند. بنظر شوخی میاد.

نمایش اسپویل
۱۹ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۰۷

8-پسربچگی(Boyhood) یه فیلم چرت و پرت.

نمایش اسپویل
۱۹ آبان ۱۳۹۷ ۲۰:۰۶

2-ربوده شده(Spirited Away) ؟!!!!!!! تاجائیکه من میدونم اسم این انیمه (انیمیشن) "شهر اشباح" یا "سفر چیهیرو" هست، ربوده شده دیگه چه صیغه ایه؟!!

نمایش اسپویل
۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۱۰:۵۴

عزیزم spirited away معانی بسیار گسترده ایی داره که "شهر اشباح" هم یکی از همون هاست. حالا تصمیم دارید این ارواحُ از اینجا دور کنید Will you send the spirits away now در شهر شایعه شده که ارواح گنج را بردهاند. Already there are rumours in the town of the treasure having been spirited away******************* ميخواي تمام ويلا رو توي اون جا کني ؟ You intend to spirit away the entire villa in that trunk و بعد لباس بدون چهره در "شهر اشباح" را پوشیدم "And then I dressed up as No-Face from "Spirited Away. ***************

نمایش اسپویل
۲۱ آبان ۱۳۹۷ ۰۱:۰۴

باز هم میگم، جناب (esmaeel)شما انگلیسیش رو نگرفتید پس ایراد بنی اسرائیلی به چیزی که سر رشته ندارید، نگیرید لطفاً. اینجا Spirit awayاسم نیست و فعله. اینی که میگید میخندن به شماس میخندن که دارید اینجا بدیهیات انگلیسی رو اشتباه تفسیر میکنید. فیلم اسم بین الملیلیش ربوده شده است و اسم ژاپنیش هم تحت الفظی میشه "ربوده شدن چهیرو". اون جمله ای که فرستادید هم همینو میگه که مدیر گرامی توضیح داد. دیگه چرا اصرار میکنید.

نمایش اسپویل
۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۴۷

دوست عزیز در ترجمه‌ی هر عنوانی، بهتره به عنوان اصلی که به زبان اون فیلم هست رجوع بشه. توی همین متنی که فرستادین، کامل توضیحات داده معنی «کامیکاکوشی» رو. «ناپدید شدن مروز یا مرگ یک نفر توسط خدای خشمگین». شهر اشباح و سفر چیهیرو، با معنی این جمله، فرسنگها فاصله داره. «ربوده شده» هم شاید معنی دقیق نباشه ولی اشاره میکنه به دزدیده شدن یک شخص توسط یک عامل، حالا میتونه دزدیده شدن روح یک شخص توسط یک عامل هم معنی بده. فیلم The Sound of the Music توی ایران به «اشکها و لبخندها» شناخته میشه، One Flew Over the Cuckoo's Nest به «دیوانه‌ای از قفس پرید» هم ترجمه شده، Beauty and the Beast به «دیو و دلبر» ترجمه شده. هیچکدوم از این ترجمه ها درست نیستن و دلیلی نداره فقط و فقط به دلیل اینکه همه با این اسم میشناسن این فیلمها رو بگیم درسته ترجمه‌شون.

نمایش اسپویل
۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۱۱:۲۴

Spirited = با روح، روح دار، جاندار، سرزنده، دلبر Away = کنار، یکسو، دور از، خارج، بیرون از، غایب، در سفر، بیدرنگ، پیوسته، بطور پیوسته، متصلاً، مرتباً، از آنجا و . . . حالا شما چطور spirit away ربوده شده ترجمه میکنی نمیدونم، اصلاً این اسم (ربوده شده) هیچ ربطی به داستان فیلم نداره، شما اگه به یکی بگی : انیمه "ربوده شده" اثر میازاکی بهت میخندن! ضمن اینکه اسم ژاپنی این فیلم 千と千尋の神隠し یا Chihiro no Kamikakushi و اسم کامل انگلیسی آن Chihiro's Spiriting Away هست. Kamikakushi هم یعنی : Kamikakushi (神隠し, lit. "hidden by Kami") means "spirited away". Kamikakushi is used to refer to the mysterious disappearance or death of a person that happens when an angered god takes a person away. شما که انگلیسی بلدی متن بالا رو ترجمه کن تا خودت بهتر متوجه بشی.<div class="wpb-comment-rating"><a title="Vote up" class="wpbcr-rate-up wpbcr-icon wpbcr-icon-thumbs-o-up" href="#" data-wpbcr_whereto="up" data-wpbcr_id="37569" rel="nofollow"></a><span class="wpbcr-rating">(<span class="wpbcr-r vupcn" style="color: #81d742 !important;">0</span>)</span><a title="Vote down" class="wpbcr-rate-down wpbcr-icon wpbcr-icon-thumbs-o-down" href="#" data-wpbcr_whereto="down" data-wpbcr_id="37569" rel="nofollow"></a><span class="wpbcr-rating">(<span class="wpbcr-r vdwncn" style="color: #dd3333 !important;">1</span>)</span> <span style="display:none;" class="wpbcr-loader wpbcr-icon wpbcr-icon-cog wpbcr-icon-spin"></span></div>

نمایش اسپویل
۲۰ آبان ۱۳۹۷ ۰۲:۲۴

چون که شما انگلیسی بلد نیستین، دلیل نمیشه ترجمه اشتباه باشه، معنای spirit away ربودن مخفیانه، ناپدید کردن یا حتی قاچاقی بردن میشه و "شهر اشباح"ی که میگین رو بعضی ها برای آب و تاب دادن و با تفسیر خودشون ترجمه کردن و پیش بعضیا به اون اسم معروف شده. بنده خودم همیشه ربوده شده شنیدم

نمایش اسپویل
بیشتر