news-background
news-background

۵۰ فیلم و سریالی که بازسازی آن‌ها از نسخه اصلی بهتر است

در سال‌های اخیر شاهد بازسازی و ادامه بسیاری از فیلم‌ها و سریال‌های محبوب بوده‌ایم. اگرچه بسیاری از این بازسازی‌ها توانایی رقابت با نسخه اصلی محبوب خود را ندارند، بسیاری نیز محبوبیتی بیشتر از نسخه اصلی خود پیدا کرده‌اند. در ادامه ۵۰ فیلم و سریالی که به گفته منتقدان و بینندگان از نسخه اصلی خود بهتر بوده‌اند را معرفی می‌کنیم. اخبار سینمای جهان را از ۳۰نما دنبال کنید.

 

شاهین مالت ۱۹۴۱ (The Maltese Falcon)

در نسخه ۱۹۳۱ «شاهین مالت» بازیگرانی چون «ببه دنیلز» و «ریکاردو کورتز» نقش‌آفرینی کردند و در نسخه بازسازی شده آن در سال ۱۹۴۱ شاهد بازی «هامفری بوگارت» و «مری آستور» بودیم. اگرچه هر دو نسخه فیلم «شاهین مالت» از کتابی به همین نام نوشته «دشیل همت» اقتباس شده بود، نسخه ۱۹۴۱ توانست با جلب نظر منتقدان امتیاز کاملی را در سایت راتن تومیتوز از آن خود کند. «رار ابرت» منتقد فیلم و سینما پس بازبینی این فیلم در سال ۲۰۰۱ نوشت: «سبک این فیلم عالی است. خشونت یا تعقیب و گریز باعث جذابیت این فیلم نشدند، بلکه ظاهر بازیگران، نحوه حرکت، سخن گفتن و تجسم شخصیت آن‌ها عوامل اصلی جذابیت هستند.»

   

بتمن آغاز می‌کند ۲۰۰۵ (Batman Begins)

در دنیایی که نسخه‌های بسیار گوناگونی از فیلم‌های «بتمن» وجود دارد، فیلم «شوالیه تاریکی» (The Dark Knight) بهترین و موفق‌ترین فیلم اقتباسی از نظر منتقدان و بینندگان است. در این بین، برخی معتقدند فیلم «بتمن آغاز می‌کند» «نولان» بود که معنی جدیدی به ژانر ابرقهرمانی بخشید. «بتمن آغاز می‌کند» و دو فیلم بعدی آن، «کریستین بیل» را در نقش ناجی تاریکی در گاتامی وحشی به تصویر کشیدند. «جف آتو» منتقد فیلم و سریال در سال ۲۰۰۵ نوشت: «کار «کریستوفر نولان» در فیلم «بتمن آغاز می‌کند» حقیقتاً بی‌نظیر است. او این فرنچایز را به خوبی ساخت و انتظارات را از فیلم‌های کامیک بالا برد.»

 

ده فرمان ۱۹۵۶ (The Ten Commandments)

«ده فرمان» فیلمی حماسی مذهبی است که در سال ۱۹۵۶ اکران شد و در آن زمان پرهزینه‌ترین فیلم ساخته شده بود. «سیسیل بی. دمیل» این فیلم را از روی نسخه ۱۹۲۳ صامت به کارگردانی خودش اقتباس کرد. منتقدان نسخه ۱۹۵۶ را یکی از بهترین فیلم‌های تاریخ نامیدند. «جیمز پاورز» منتقد هالیوود ریپورتر در سال ۱۹۵۶ نوشت: «هیچ فیلمی مانند این نیست. هیچ فیلمی مانند این نخواهد بود. اگر بخواهم این فیلم را تنها در یک کلمه توصیف کنم باید آن را برین بخوانم. در آخر، هنرمند اصلی «سیسیل بی. دمیل» است.»

   

هواپیما! ۱۹۸۰ (Airplane!)

«هواپیما!» بازسازی هجوی از فیلم «ساعت صفر!» ساخت ۱۹۵۷ بود و معمولاً در لیست بهترین فیلم‌های کمدی تاریخ سینمای منتقدان از آن یاد می‌شود. فیلم «هواپیما!» به کارگردانی «جیم آبراهامز»، «دیوید زاکر» و «جری زاکر» شامل بازیگران کمدی مشهوری از جمله «لسلی نیلسن»، «جولی هاگرتی» و «رابرت هیز» بود. «هواپیما!» فیلم‌های زیادی را نشانه گرفته بود اما هدف اصلی‌اش «ساعت صفر!» بود که حتی برخی دیالوگ‌ها مستقیماً از آن گرفته شده بودند. تیم مجله امپایر در تحسین این فیلم در سال ۲۰۱۹ نوشت: «لغزندگی بازگفت ژانر فاجعه در این فیلم ... غلظتی چهار برابر فیلم‌های معمولی کمدی دارد با میزان خنده‌ی تقریباً سه جک خنده‌دار در هر دقیقه و ترکیب بی‌نظیری از سورئالیسم، هوش، هجو و حرکات خنده‌دار فیزیکی. این فیلم منبع الهام تقریباً یک میلیون نقل قول و تجلیل در ۳۰ سال گذشته بوده و هنوز هم، هیچ یک از فیلم‌های تقلیدی نتوانسته‌اند همانند آن باشند.»

 

موجود ۱۹۸۲ (The Thing)

«موجود» بازسازی «جان کارپنتر» از فیلم سیاه و سفید «چیزی از دنیای دیگر» (The Thing from Another World) است. پس از اکران فیلم کارپنتر در سال ۱۹۸۲، این فیلم علمی تخیلی ترسناک با بی‌توجهی و اکراه از سوی منتقدان و بینندگان مواجه شد. در سال ۲۰۱۸، نویسنده روزنامه فرهنگ روزمره تولدو بلید، «کرک بیرد» این فیلم را به عاشقان فیلم‌های ترسناک پیشنهاد کرد: «فیلم «موجود» که در زمان اکرانش با بی‌توجهی منتقدان و بینندگان روبه‌رو شد، امروزه با جلوه‌های بصری نوین، ترکیب کلی بی‌نظیر و اتمسفر خانه تسخیر شده‌اش امروزه به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های ترسناک کلاسیک تاریخ شناخته می‌شود.»

   

اداره ۲۰۰۵ (The Office)

نسخه آمریکایی سریال «اداره» با استقبال بیشتری نسبت به نسخه انگلیسی آن روبه‌رو شد و تا ۹ فصل ادامه پیدا کرد در حالی که نسخه انگلیسی تنها ۲ فصل بود. در این سیتکام بازیگران کمدی مشهوری از جمله «استیو کارل»، «رین ویلسون»، «جان کرازینسکی» و «جینا فیشر» نقش‌آفرینی کردند. «کلی وست» نویسنده خبرگزاری سینمابلند پس از پایان سریال در سال ۲۰۱۳ نوشت: «تا جایی که از قسمت‌های پایانی یک سریال می‌توان انتظار داشت، قسمت آخر «اداره» همه چیز تمام بود. من از همان ابتدا عاشق این سریال بودم. شاید بخشی از این علاقه به خاطر تجربه‌های شخصی خودم از کار کردن در ادارات باشد زیرا تجربه ثابت کرده که لحظات خنده‌دار برخی مواقع در جاهای عجیبی رخ می‌دهند. «اداره» همیشه در به تصویر کشیدن این طنز خوب بود و همیشه باعث خندیدن و رضایت خاطر من می‌شد.»

 

فروشگاه کوچک ترسناک ۱۹۸۶ (Little Shop of Horrors)

فیلم کمدی موزیکال «فروشگاه کوچک ترسناک» اقتباسی از نمایش موزیکالی بود که خود اقتباسی از فیلم «فروشگاه کوچک ترسناک» سال ۱۹۶۰ بود. نسخه اصلی این فیلم نظرات خوبی از سوی بینندگان و منتقدان دریافت کرده بود اما بسیاری از طرفداران سینما معتقد بودند که نسخه ۱۹۸۶، نسبت به اصلی بهتر بود. «جسیکا هاپکینز» درباره این فیلم در مجله گاردین نوشت: «این فیلم، داستان شکست دادن هیولاهای درونمان و یافتن بهترین نسخه خودمان، حتی با کمک یک گیاه خون‌خوار بزرگ است. با این حال، برای من تجربه‌ام از این فیلم از داستانش مهم‌تر است. زیرا از زمانی که اولین نت موسیقی شروع می‌شود، می‌دانم که ۹۰ دقیقه شگفت‌آور را پیش رو دارم. من نیز به همراه فیلم تمام مدت را می‌رقصم.»

 

دروغ‌های حقیقی ۱۹۹۴ (True Lies)

فیلم «دروغ‌های حقیقی» بازسازی فیلم فرانسوی «جمع کل» (La Totale!) به کارگردانی «کلود زیدی» تولید سال ۱۹۹۱ است. «جیمز کامرون» کارگردان نسخه آمریکایی و «آرنولد شوارتزنگر»، «جیمی لی کرتیس» و «بیل پاکستون» بازیگران آن هستند. شوارتزنگر در این فیلم نقش مأمور دولتی را بازی کرده که تلاش می‌کند خانواده‌اش را در اولویت قرار دهد در حالی که مأموریتی مخفی به او محول می‌شود. این فیلم مورد قبول بسیاری واقع شد و کرتیس جایزه گلدن گلوب بهترین بازیگر نقش اول زن را کسب کرد. منتقد مجله امپایر، «کارولین وستبروک» در نقد این فیلم نوشت: «چیزی که این فیلم را از فیلم‌های معمولی اکشن متمایز می‌سازد، کیفیت عالی آن از هر نظر است. دیدن این فیلم بسیار جذاب است به‌خصوص این که داستان خیالی مردی است که به تنهایی دنیا را مختل می‌کند بدون آن که نگران پیامدهایش باشد.»

 

یازده یار اوشن ۲۰۰۱ (Ocean's Eleven)

فیلم «یازده یار اوشن» اقتباسی از فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۶۰ است. در نسخه اصلی ستارگانی چون «فرانک سیناترا»، «دین مارتین»، «پیتر لافورد»، «سامی دیویس  جونیور» و «دان بری» بازی کرده بودند. اگرچه نسخه ۲۰۰۱ با استقبال گرمی از سوی منتقدان مواجه شد و سه فیلم در ادامه آن ساخته شدند، «جرج کلونی» از طرفدارانی که به خاطر وفاداری به نسخه ۱۹۶۰، از دیدن این فیلم امتناع می‌کردند انتقاد کرد. کلونی در مصاحبه‌ای با روزنامه لس‌آنجلس تایمز در سال ۲۰۰۱ گفت: «همه می‌گویند، می‌دانی، «یازده یار اوشن» یکی از محبوب‌ترین فیلم‌های من است و من در جواب همیشه می‌گویم، آیا تاکنون آن را دیده‌ای؟ حقیقت این است که بسیاری هرگز فیلم «یازده یار اوشن» اصلی را ندیدند. اما فکر می‌کنند آن را دیده‌اند زیرا بازیگران نسخه اصلی بی‌نظیر بودند. هیچ‌کس جرئت رقابت با فرانک، سمی و دین را ندارد و ما هرگز آن‌قدر جذاب نخواهیم بود. اما ما هم داستان خیلی خوبی برای ارائه داریم.»

 

رفتگان ۲۰۰۶ (The Departed)

فیلم جنایی تریلر «رفتگان» به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» مشهور، بازسازی فیلم هنگ کنگی «امور دوزخی» (Infernal Affairs) سال ۲۰۰۲ است. مضمون هر دو فیلم حول محور پلیس‌های مخفی و خیانت‌هایی که به یکدیگر می‌کنند می‌گردد. اگرچه هر دو فیلم مورد استقبال زیادی قرار گرفت، نسخه ۲۰۰۶ بیشتر مورد توجه منتقدان قرار گرفت. «سینتیا فوکس» نویسنده کامن سنس میدیا در نقد این فیلم نوشت: «زشت‌تر، خشن‌تر با پایان داستانی تمیزتر، فیلم «رفتگان» ترکیبی عالی از افراط‌ها است. این فیلم به کارگردانی «مارتین اسکورسیزی» و نویسندگی «ویلیام موناهان»، بی‌رحم و هوشمندانه، با پیچش‌های داستانی فراوان و نیرنگ‌های چند لایه است.»

 

شهامت واقعی ۲۰۱۰ (True Grit)

با بازی «هیلی استاینفلد» و «جف بریجز» و کارگردانی «بردران کوئن»، فیلم «شهامت واقعی» بازسازی وسترنی از فیلم «جان وین» به همین نام ۱۹۶۹ است. هر دو فیلم از رمان «شهامت واقعی» «چارلز پورتیس» اقتباس شده و داستان دختر جوانی که معاون کلانتر را برای گرفتن انتقام مرگ پدرش استخدام می‌کند بازگو می‌کند. نسخه ۲۰۱۰ این فیلم موفق به کسب ۱۰ نامزدی اسکار شد و محبوبیت زیادی بین طرفداران سینما به دست آورد. منتقد سینما، «ان هورنادی» در روزنامه واشنگتن پست نوشت: «هیچ یک از طرفداران «برادران کوئن» از موفقیت زیاد فیلم «شهامت واقعی» شگفت زده نشدند. آن‌ها تاکنون بارها، سلطه خود را بر عناصر فیلم‌سازی از جمله نوشتن فیلم‌نامه، انتخاب بازیگر، سینماتوگرافی، ویراستاری و تنظیم صدا اثبات کرده‌اند.»

 

کوئیر آی ۲۰۱۸ (Queer Eye)

برنامه «کوئیر آی» با حضور متخصصان زیبایی، «آنتونی پوروسکی»، «تن فرنس»، «کارامو براون»، «بابی برک» و «جاناتان ون نس» به افرادی که نیاز به ایجاد تغییر و کسب اعتماد به نفس هستند کمک می‌کند. این برنامه، بازسازی برنامه‌ای از شبکه براوو است که در سال ۲۰۰۳ پخش شد. «کاترین ون‌آرندونک» منتقد والچر در این باره گفت: «هدف برنامه «کوئیر آی برای مرد عادی» بهتر کردن شخصیت و ظاهر مردان بود و هدف پنهانش، بازتر کردن دید جامعه به دیدگاه‌های جدید بود. این هدف در برنامه جدید کاملاً آشکار نشان داده می‌شود.این برنامه همچنین تلاش می‌کند تا در راستای بهبود گسترده‌تر فرهنگ جامعه، پاک‌سازی و بحث درباره حقوق ویژه، تجلیل از مراقبت شخصی و شکل‌دهی ایده انسان‌ها از خود در جهان فعالیت کند.»

 

مخمصه ۱۹۹۵ (Heat)

«رابرت دنیرو»، «آل پاچینو» و «وال کیمر» به رهبری «مایکل مان» در فیلم «مخمصه» نقش‌آفرینی کردند. این فیلم بازسازی فیلم تلویزیونی «شکست لس‌آنجلس» (L.A. Takedown) ۱۹۸۹ با بازی «اسکات پلنک» و «مایکل روکر» بود. «مخمصه» موفق شد با بودجه بیشتر و پخش سینمایی گسترده توجه منتقدان زیادی را به خود جلب کند و به موفقیت بزرگی در کارنامه «مایکل مان» تبدیل شود. منتقد روزنامه اسلنت، «جرمایا کیپ» یک دهه پس از اکران این فیلم در توصیفش نوشت: «داستان «مخمصه» در سطح گسترده‌ای با دوجین شخصیت چندبعدی اصلی، حداقل چهار داستان شکست عاشقانه و شخصیت‌های مکمل کامل بازگو شده است.»

 

جادوگر شهر از ۱۹۳۹ (The Wizard of Oz)

بسیاری فیلم «جادوگر شهر از» را به خاطر موفقیت‌ها و موسیقی ماندگارش به یاد دارند اما در حقیقت این فیلم، بازسازی از فیلم «جادوگر شهر از» ۱۹۲۵ است. از فیلم سیاه و سفید صامت «لری سمون» در سینما در سال ۱۹۲۵ استقبال زیادی نشد. در حقیقت کمپانی چدویک پیکچرز که تهیه فیلم را بر عهده داشت پس از اکرانش ورشکست شد. نسخه ۱۹۳۹ از دیدگاه منتقدان و مالی موفقیت‌آمیز بود و با گذشت سال‌ها نیز مورد تمجید بیشتری قرار گرفت. در نقد روزنامه کنزاس سیتی استار این فیلم نوشته شده بود: «بی‌نظیر. نمی‌توانست بهتر از این باشد. به اشتباه فکر نکنید که این فیلم موزیکال رنگارنگ کمدی برای کودکان است، به عنوان یک فیلم کمدی موزیکال می‌توان آن را با «سفیدبرفی و هفت کوتوله» (Snow White and the Seven Dwarfs) دیزنی مقایسه کرد. این فیلم ثابت می‌کند که بازیگران هنوز هم می‌توانند با کارتون‌های فانتزی رقابت کنند.»

 

بن هور ۱۹۵۹ (Ben-Hur)

بازسازی فیلم صامت «بن هور: داستان مسیح» (Ben-Hur: A Tale of the Christ) ۱۹۲۵، نسخه ۱۹۵۹ «ویلی وایلر» یک فیلم حماسی مذهبی است که در بین بهترین فیلم‌های تاریخ سینما جای دارد. «رونالد هالووی»، منتقد خبرگزاری ورایتی در نقد این فیلم گفت: «تفاوت بزرگ بین فیلم «بن هور» و دیگر فیلم‌های مذهبی، نگرانی واقعی آن برای انسان‌ها است. بازیگران تنها سربازانی روی صفحه شطرنج نیستند که با گفتن دیالوگ سعی در پر کردن فضای بین صحنه‌های اکشن و منظره را دارند. آن‌ها احساسات واقعی انسانی را در بیننده زنده می‌کنند.»

 

بی‌شرم ۲۰۱۱ (Shameless)

نسخه انگلیسی سریال «بی‌شرم» یک کمدی سیاه درباره زندگی خانواده متوسط انگلیسی بود که از تلویزیون ۲۰۰۴ تا ۲۰۱۳ پخش شد. نسخه آمریکایی این سریال موضوع را به یک خانواده فقیر در شیکاگو تغییر داد. فیلم‌نامه و بازی بازیگران هر دو سریال مورد تحسین منتقدان قرار گرفته اما نسخه آمریکایی موفق به شکستن رکورد تعداد بیننده شبکه شوتایم شد. «بی‌شرم» همچنین طولانی‌ترین برنامه دارای فیلم‌نامه این شبکه نام گرفته است. «جان ولز»، سازنده سریال «بی‌شرم» در مصاحبه‌ای با نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۰ گفت: «زمانی که اولین بار ایده ساخت این سریال را بررسی می‌کردیم، همه پیشنهادها درباره جنوب و پارک تریلرها بود اما من در پاسخ به همه می‌گفتم نه. ما طبق عادت این آدم‌ها را مسخره می‌کنیم. اما حقیقت این است که آن‌ها غریبه نیستند، بلکه کسانی هستند که چند کوچه دورتر از ما زندگی می‌کنند.»

 

منشی همه کاره او ۱۹۴۰ (His Girl Friday)

فیلم «منشی همه کاره او» ۱۹۴۰ به کارگردانی «هاوارد هاکس» و بازی «روسالیند راسل» و «کری گرانت» است.  این فیلم بازسازی فیلم «صفحه اول» (The Front Page) سال ۱۹۳۱ است و هر دو فیلم اقتباسی از نمایشنامه «صفحه اول» نوشته «بن هکت» هستند. اولین اقتباس این نمایشنامه با استقبال خوبی روبه‌رو شد اما این نسخه ۱۹۴۰ بود که نظرات درخشانی از سوی منتقدان کسب کرد. بینندگان نیز از تصمیم هاکس برای تغییر جنسیت نقش‌های اول به زن استقبال کردند. «جسی هسنجر» در نقد این فیلم نوشت: «انرژی تغییر‌ناپذیر و خونسرد فیلم «منشی همه کاره او»، این فیلم را به یکی از لذت‌بخش‌ترین فیلم‌های رمانتیک کمدی سینما تبدیل کرده است. این فیلم همچنین تقدیری جالب از شغل روزنامه‌نگاری است که به عنوان کاری نمایش داده شده که یک زن در دهه ۴۰ آن را به جای آرامش خانه‌داری انتخاب می‌کند.»

 

ستاره‌ای متولد شده است ۲۰۱۸ (A Star Is Born)

فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» داستانی را بازگو می‌کند که تاکنون ۴ بار توسط «جنت گینور» در سال ۱۹۳۷، «جودی گارلند» در سال ۱۹۵۴، «باربارا استرایسند» در سال ۱۹۷۶ و «لیدی گاگا» در سال ۲۰۱۸ به نمایش درآمده است. «بردلی کوپر» به عنوان کارگردان و بازیگر در نسخه ۲۰۱۸ این فیلم حضور داشت و تمجیدهای زیادی از سوی تماشاگران و منتقدان دریافت کرد. علاوه بر این، نسخه سال ۱۹۵۴ نیز با تجدیدهای زیادی روبه‌رو شده بود در حالی که از دو نسخه دیگر استقبال چندانی نشده بود. نظر جامع منتقدان درباره این فیلم در سایت راتن تومیتوز می‌گوید: «با بازیگران نقش اول جذاب، کارگردانی کم‌نظیر و یک داستان عاشقانه تاثیر گذار، فیلم «ستاره‌ای متولد شده است» یک بازسازی موفق و یادآور این است که برخی داست آن‌ها می‌توانند به همان اندازه در بازگویی تاثیر گذار باشند.»

 

جذابیت مرگبار ۱۹۸۷ (Fatal Attraction)

فیلم روان‌شناسانه درام «جذابیت مرگبار» با بازی «مایکل داگلاس»، «گلن کلوز» و «آن آرچر» از فیلم کوتاهی به نام «انحراف» (Diversion) ۱۹۸۰ اقتباس شده و داستان روابط نامشروع مرد متاهلی را بازگو می‌کند. از این فیلم در زمان اکران استقبال خوبی شد و موفق به کسب شش نامزدی اسکار شد. «انجی اریگو» در سال ۱۹۸۷ در مجله امپایر نوشت: «بازی «مایکل داگلاس» فریبنده و قابل باور است اما او در مقایسه با نقش‌آفرینی دیوانه‌وار «گلن کلوز» چندان به چشم نمی‌آید. دو نقش‌آفرینی فوق‌العاده مستحکم و تغییر هوشمندانه سناریو تعقیب زن و مرد، یک مزه عجیب در دهان بیننده و یک تجربه فراموش نشدنی در سینما را به بیننده اهدا می‌کند.»

 

صورت زخمی ۱۹۸۳ (Scarface)

شاید بسیاری فیلم جنایی «صورت زخمی» را به خاطر صحنه‌ای که «آل پاچینو» تفنگ اتوماتیکی در دست دارد و می‌گوید «به دوست کوچولوم سلام کن»، به خاطر دارند. نسخه ۱۹۸۳، از فیلم «صورت زخمی: شرم یک ملت» (Scarface: The Shame of the Nation) به کارگردانی «هاوارد هاکس» در سال ۱۹۳۲ اقتباس شده است. هر دو نسخه داستان گانگستر مشهور، «آل کاپون» را به تصویر می‌کشند، اما نسخه ۱۹۸۳ هنوز هم به عنوان یکی از بهترین فیلم‌های کلاسیک شناخته می‌شود. منتقد سینما «وینسنت کنبی» در روزنامه نیویورک تایمز در سال ۱۹۸۳ نوشت: «نسخه به روز شده «صورت زخمی» به کارگردانی «برایان دی پالما» از روی نسخه «هاوارد هاکس» و نویسندگی «بن هکت»، به جرئت شیک‌ترین و تحریک کننده‌ترین و شاید شریرترین فیلم جدی درباره دنیای زیرزمین آمریکا از زمان «پدرخوانده» «فرانسیس فورد کاپولا» است.»

 

عشق‌بازی به یادماندنی ۱۹۵۷ (An Affair to Remember)

«لئو مک‌کری» فیلم رمانتیک کمدی «عشق‌بازی به یادماندنی» را در سال ۱۹۵۷ از فیلم خودش، «رابطه عاشقانه» ۱۹۳۹ بازسازی کرد. در نسخه اولیه، «آیرین دان» و «شارل بوآیه» و در نسخه ۱۹۵۷، «کری گرانت» و «دبورا کار» بازی می‌کردند. منتقدان نظرات ضد و نقیضی درباره این بازسازی داشتند اما استقبال‌ها از آن به قدری خوب بود که موسسه فیلم آمریکایی آن را در لیست عاشقانه‌ترین فیلم‌های تاریخ سینما قرار داد. «فرناندو اف کروس» در سال ۲۰۰۸ در مجله اسلنت نوشت: «فیلم «عشق‌بازی به یاد ماندنی» با نگاه داستانی که زمانی کارگردان را تحت تاثیر قرار داده بود به فیلم «رابطه عاشقانه» نگاه می‌کند، که با گذر زمان تغییر کرده و حال به انسان‌گرایی نا به هنگام بی‌اعتنایی می‌کند. وقتی مک‌کری از کار می‌خواهد که رمانتیک‌ترین جملات عاشقانه فیلم‌نامه اصلی را بگوید، زمستان باید برای آن‌هایی که خاطرات گرم ندارند سرد باشد، او می‌خواهد بداند آیا احساسات پشت این جملات هنوز هم می‌توانند در سال ۱۹۵۷ روی ما تاثیر بگذارند.»

 

دکتر هو ۲۰۰۵ (Doctor Who)

«دکتر هو» یکی از طولانی‌ترین سریال‌های تاریخ تلویزیون جهان به شمار می‌آید. نسخه اصلی این سریال از سال ۱۹۶۳ تا ۱۹۸۹ پخش شد و بازسازی آن که مبدایی نو برای سریال بود در سال ۲۰۰۵ آغاز به کار کرد. این سریال علمی تخیلی انگلیسی ماجرای یک موجود فضایی به نام «دکتر» است که به همراه یک گروه انسان با ماشین زمانش در زمان و فضا سفر می‌کند. این سریال مدت طولانی پخش شده و تاکنون بیش از ۱۲ بازیگر در نقش «دکتر هو» بازی کرده‌اند. فصل‌های جدید سریال «دکتر هو» با دریافت نقدهای مثبت، امتیاز ۹۵% را در سایت راتن تومیتوز به خود اختصاص داده‌اند.

   

مگس ۱۹۸۶ (The Fly)

«مگس» یک شاهکار ترسناک علمی تخیلی، به کارگردانی و نویسندگی استاد ژانر ترسناک «دیوید کراننبرگ» است. فیلم «مگس» و نسخه اولیه آن که در سال ۱۹۵۸ به کارگردانی «کورت نویمان» ساخته شد، بر اساس داستان کوتاهی به همین نان اثر «جرج لانگلان» هستند. نسخه ۱۹۸۶ به خاطر بازی خوب «جف گلدبلوم» و «جینا دیویس» به علاوه‌ی جلوه‌های ویژه بی‌نظیرش مورد تحسین زیادی قرار گرفت. منتقد فیلم و سینما، «جراردو والرو» در سایت راجر اربرت نوشت: «برداشت «کراننبرگ» از نسخه ۱۹۵۸، نشان دهنده نسخه‌ای جدید از برداشت مبتذل «وینسنت پرایس» از کتاب «بالماسکه مرگ سرخ» «ادگار الن پو» بود با این تفاوت که «کراننبرگ» تلاش کرد نشان دهد همه بازسازی‌ها بیخود و بد نیستند. این بازسازی تنها استفاده از تکنولوژی‌های مدرن در مفهوم گذشته نبود بلکه او تلاش کرد تا به این فیلم بعدی جدید ببخشد که فراتر از اهداف فیلم‌های عادی ترسناک بود.»

 

۳:۱۰ به یوما ۲۰۰۷ (3:10 to Yuma)

نسخه ساخت سال ۲۰۰۷ فیلم «۳:۱۰ به یوما»، از روی نسخه وسترن ساخت سال ۱۹۵۷ با بازی «گلن فورد» و «ون هفلین» بازسازی شد. هر دو فیلم از روی رمانی به همین نام نوشته «المور لئونارد» اقتباس شدند که داستان کشاورزی به نام «دن ایوانز» را بازگو می‌کند که برای نجات مزرعه‌اش حاضر به شرکت در سفری خطرناک می‌شود. بازیگرانی چون «راسل کرو»، «کریستین بیل»، «پیتر فوندا» و «لوگان لرمن» در بازسازی سال ۲۰۰۷ حضور داشتند که از دیدگاه بینندگان و منتقدان، از فیلم اصلی بسیار بهتر بود. «تای بور» از روزنامه بوستون گلوب در نقد سال ۲۰۰۷ خود نوشت: «فیلم‌های نوستالژی می‌توانند هرچقدر می‌خواهند تلاش کنند، اما این فیلم بهتر است. کرو و بیل بهترین خالقان بصری صنعت سینمای ما هستند، و هر اتفاقی که با کرو پشت صحنه بیافتد، او همیشه جلوی دوربین بهترین نسخه شخصیتش را نمایش می‌دهد. هیچ یک از دو بازیگر تلاش اضافه برای خودنمایی نمی‌کند و دیدن همکاری آن‌ها با هم واقعاً لذت بخش است.»

 

مردی که زیاد می‌دانست ۱۹۵۶ (The Man Who Knew Too Much)

استاد دلهره، «آلفرد هیچکاک» هر دو نسخه فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» را کارگردانی کرد. «لسلی بنکز» و «ادنا بست» در اولین فیلم که در سال ۱۹۳۴ اکران شد و «جیمز استوارت» و «دوریس دی» در فیلم سال ۱۹۵۶ نقش‌آفرینی کردند. هیچکاک در پاسخ به سوال کسانی که می‌خواستند تفاوت اصلی بین دو فیلم را بدانند می‌گفت: «می‌توان گفت که نسخه اول کار یک آماتور با استعداد بود در حالی که دومی کار یک کارگردان حرفه‌ای است.» روزنامه هالیوود ریپورتر پس از اکران فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» در سال ۱۹۵۶ نوشت: «فیلم دلهره‌آوری که پس از دو ساعت باعث خسته شدن تماشاگر نمی‌شود باید خیلی خوب باشد. فیلم «مردی که زیاد می‌دانست» به نویسندگی «چارلز مایکل هیس» برگرفته از داستان «چارلز بنت» و «ویندهم لوئیس» این آزمون را با موفقیت پشت سر گذاشت.»

 

امروز رو بچسب ۲۰۱۷ (One Day at a Time)

سریال «امروز رو بچسب» شبکه نتفلیکس بر اساس سیتکامی است که بین سال‌های ۱۹۷۵ تا ۱۹۸۴ از تلویزیون پخش می‌شد. هر دو سریال درباره مادران مجردی هستند که باید با مشکلات جامعه دست و پنجه نرم کنند تا دو دخترشان را بزرگ کنند با این تفاوت که سریال نتفلیکس درباره خانواده لاتینی است که در آمریکا زندگی می‌کنند و با مشکلاتی مثل تبعیض نژادی و بیماری روانی دست و پنجه نرم می‌کنند، مشکلاتی که در سیتکام اصلی به آن‌ها پرداخته نشده بود. نسخه جدید بازتاب بسیار خوبی از سوی منتقدان داشت و همواره در لیست بهترین سریال‌های سال ۲۰۱۷ از آن یاد می‌شد. «مارگارت لایونز»، منتقد نیویورک تایمز در سال ۲۰۱۸ می‌نویسد: «بیش از هر چیزی، سریال «امروز رو بچسب» حس شادی را منتقل می‌کند. همه ما در جامعه امروز به دنبال سریال یا فیلم کمدی هستیم که دردمان را تسکین دهد اما «امروز رو بچسب» با ترویج احساس تعلق داشتن و نزدیکی، یک گام فراتر می‌رود و تجربه شادی واقعی انسانی را به ما نشان می‌دهد.»

 

علامت زورو ۱۹۴۰ (The Mark of Zorro)

«علامت زورو» یک فیلم ماجراجویی سیاه و سفید با بازی «تایرون پاور»، «لیندا دارنل» و «بازیل دارنل» است. این فیلم به کارگردانی «روبن مامولیان» بازسازی فیلم صامت «علامت زورو» با بازی «داگلاس فیربنکس» ساخت سال ۱۹۲۰ بود. هر دو فیلم نیز از کتاب «طلسم کاپیسترانو» اثر نویسنده نامدار آمریکایی «جانستون مک‌کالی» درباره قهرمان نقاب‌دار اقتباس شده‌اند. مجله ترو وست در تحسین فیلم سال ۱۹۴۰ آن را: «بهترین نسخه ناطق داستان جانستون مک‌کالی» خواند.»

   

بوی خوش زن ۱۹۹۲ (Scent of a Woman)

فیلم «بوی خوش زن» با بازی «آل پاچینو» و «کریس اودانل» درباره دانشجوی کالجی است که به افسر اسبق ارتش نابینایی کمک می‌کند. «مارتن برست» این فیلم را در سال ۱۹۹۲ از روی یک فیلم ایتالیایی ساخت دهه ۷۰ به کارگردانی «دینو ریسی» ساخت. نسخه آمریکایی بازخوردهای مثبت بسیاری داشت و پاچینو موفق شد اسکار بهترین بازیگر نقش اول مرد را برای بازی در نقش «سرهنگ فرانک اسلید» کسب کند. «راجر اربرت» در روزنامه شیکاگو سان تایمز نوشت: «در پایان فیلم «بوی خوش زن»، ما شاهد پایان معمول فیلم‌های بلوغ و کالج هستیم. اما هرگز تاکنون فیلمی از این ژانر نتوانسته بیننده را با چنین هوش و ذکاوتی به این پایان معمول ببرد.»

 

حمله جسد دزدها ۱۹۷۸ (Invasion of the Body Snatchers)

فیلم ۱۹۷۸ «فیلیپ کافمن» بازسازی موفقی از فیلم «حمله جسد دزدها» ساخت سال ۱۹۵۶ بود که از رمان «جک فینی» اقتباس شده بود. در نسخه ساخت ۱۹۷۸ «دونالد ساترلند»، «لئونارد نیموی» و «جف گلدبلوم» نقش انسان‌هایی را دارند که ناگاه متوجه می‌شوند آدم فضایی‌ها با جا زدن خود در بدن افراد مرده درصدد تسخیر زمین هستند. «برایان اگرت» منتقد دیپ فوکس ریویو در بررسی خود از این فیلم نوشت: «فیلم «مگس» دیوید کراننبرگ، «تنگه وحشت» مارتین اسکورسیزی و «حمله جسد دزدها» فیلیپ کافمن در لیست معدود بازسازی‌هایی هستند که حقیقتاً از نسخه اصلی خود برترند. همه اجزای این فیلم با دقت به هم متصل شده‌اند و در هر ثانیه آن می‌توان ردپای خلاقیت را دید.»

 

به خاطر یک مشت دلار ۱۹۶۴ (A Fistful of Dollars)

فیلم «به خاطر یک مشت دلار» به عنوان اولین فیلم وسترن «کلینت ایستوود» مشهور است. «سرجیو لئونه» این فیلم را بر اساس فیلم سیاه و سفید «یوجیمبو» (Yojimbo) کارگردان مشهور ژاپنی «آکیرو کوروساوا» محصول سال ۱۹۶۱ ساخت. این فیلم به سرعت محبوب شد و لئونه تصمیم گرفت دو فیلم دیگر به نام‌های «به خاطر چند دلار بیشتر» (For a Few Dollars More) و «خوب، بد، زشت» (The Good, the Bad and the Ugly) را نیز در ادامه آن بسازد. «پیتر بردشاو» در نقدش از این فیلم در گاردین نوشت: «این فیلم با خلق ژانر وسترن اسپاگتی انقلابی در صنعت فیلم‌های وسترن در ۱۹۶۴ به حساب می‌آمد. این فیلم با تیم تهیه ایتالیایی، محل فیلم‌برداری اسپانیایی و کارگردانی الهام‌بخش سرجیو لئونه ژانر اسپاگتی را با قدرت وارد سینما کرد. «به خاطر یک مشت دلار» نیروی درونی یک کالت یا کتاب کامیک را دارد. حتی می‌توان آن را سبک پانک راک وسترن خواند.»

 

تقلید زندگی ۱۹۵۹ (Imitation of Life)

«تقلید زندگی» بازسازی فیلم کارگردان «جان ام. استال» سال ۱۹۳۴ بود. این آخرین فیلم کارگردان آلمانی، «داگلاس سیرک» در هالیوود بود و به موضوعات جنسیت و نژاد در آمریکا می‌پرداخت. منتقدان از نسخه ۱۹۵۹ تمجید زیادی کردند و انجمن کنگره کتابخانه‌های آمریکا در سال ۲۰۱۵ این فیلم را از نظر فرهنگی مرتبط خواندند. «دیو کر»،  منتقد شیکاگو ریدر نوشت: «فیلم سال ۱۹۵۹ داگلاس سیرک پرفروش‌ترین فیلم تاریخ کمپانی یونیورسال تا زمان انتشار فیلم «فرودگاه» بود. در عین حال، این فیلم یکی از مفهومی‌ترین فیلم‌هایی است که در هالیوود ساخته شد.»

 

دختری با خال‌کوبی اژدها ۲۰۱۱ (The Girl With the Dragon Tattoo)

فیلم «دختری با خال‌کوبی اژدها» بازسازی موفقی از فیلمی سوئدی و اقتباسی دلهره‌آور از کتاب «استیگ لارسن»، نویسنده سوئدی است. هر دو فیلم توسط منتقدان مورد تمجید قرار گرفتند اما نسخه آمریکایی با بازی «دنیل کریگ» و «رونی مارا» با کسب پنج نامزدی اسکار شهرت جهانی بیشتر به دست آورد. «بن کندریک» در نقدش برای خبرگزاری اسکرین رنت نوشت: «نسخه «دیوید فینچر» از «دختری با خال‌کوبی اژدها» تنها یک اقتباس ارزشمند از اثر لارسن نیست بلکه با فیلم‌برداری زیبا و تأثیرگذار و بازی بی‌نظیر از تک‌تک بازیگران، بیننده را دچار آشوب درونی می‌کند. ممکن است برخی نسخه سوئدی را ترجیح دهند اما نمی‌توان به راحتی از این فیلم فینچر گذشت. «دختری با خال‌کوبی اژدها» فینچر را می‌توان به جرئت یکی از تاثیرگذارترین فیلم‌های ۲۰۱۱ خواند.»

 

کازینو رویال ۲۰۰۶ (Casino Royale)

یکی از مهم‌ترین لحظات زندگی حرفه‌ای «دنیل کریگ»، حضور او در نقش جاسوس محبوب انگلیسی «جیمز باند» در سال ۲۰۰۶ بود. فیلم «کازینو رویال» اولین حضور کریگ در این نقش را رقم زد و انرژی تازه‌ای به فرنچایز داد. به عنوان ۲۱امین فیلم از سری فیلم‌های «جیمز باند»، بسیاری «کازینو رویال» را بهترین فیلم ۷ قرن می‌نامیدند. منتقد مجله رولینگ استون، «پیتر تراورس» در نقد درخشان خود از این فیلم نوشت: «همان‌طور که فیلم‌نامه ما را دور دنیا می‌گرداند، از پراگ، به لندن، میامی و باهاماس تا لحظه اوج فیلم در کانال‌های ونیز، «کازینو رویال» جنبه‌ای منحصر به فرد از شخصیت ۷ را نمایان می‌کند: مامور مخفی بدون سازمانی که مبادی آداب نیست، نسبت به خشونت حساس است و بی چون و چرا عشق می‌ورزد. کریگ، جیمز باندی را به ما نشان می‌دهد که در مسیر یافتن خود واقعی‌اش است. شما نباید این فیلم را از دست بدهید.»

 

چراغ‌های جمعه شب ۲۰۰۶ (Friday Night Lights)

پیش از آنکه تبدیل به سریال شود، «چراغ‌های جمعه شب» فیلمی در ژانر درام ورزشی به کارگردانی «پیتر برگ» در سال ۲۰۰۴ بود. هر دو اثر، از کتاب «چراغ‌های جمعه شب: یک شهر، یک تیم، یک رویا» اقتباس شده‌اند که درباره تیم فوتبال شهر کوچکی در ایالت تگزاس و رویای قهرمانی آن‌ها است. «کایل چندلر» و «کانی بریتون» در این سریال محبوب حضور یافتند که در طول ۷۶ قسمتش، نظرات مثبتی را دریافت کرد. «سارا هیوز» از گاردین درباره این سریال نوشت: «در نهایت، آنچه این سریال را تمیز می‌دهد، ایمانش در انسانیت است. این سریال نشان می‌دهد که زندگی بی‌نظیر یا بدون مشکل نیست و اتفاقات وحشتناکی ممکن است در طول زندگی هر فردی رخ دهد. اما این سریال در عین حال به ما می‌آموزد که زندگی ارزش زندگی کردن دارد و باید قدر دوستانمان را بدانیم و دنباله همه رویاهایمان، حتی کوچک‌ترین آن‌ها برویم.»

 

آمریکایی آرام ۲۰۰۲ (The Quiet American)

فیلم تریلر سیاسی «آمریکایی آرام» با بازی «مایکل کین»، «برندن فریزر» و «دو تای هی ین» بازسازی فیلمی به همین نام محصول سال ۱۹۵۸ بود. هر دو فیلم از رکان «آمریکایی آرام» «گراهام گرین» اقتباس شده‌اند که در سال ۱۹۵۵ منتشر شد. هر دو فیلم از دیدگاه منتقدان بسیار خوب بودند اما نسخه ۲۰۰۲ آزمون زمان را پشت سر گذاشته و هنوز هم به عنوان یک اقتباس محبوب از آن یاد می‌شود. «مویرا مک‌دونالد» از سیاتل تایمز در تجدید این فیلم می‌گوید: «فیلم «آمریکایی آرام» کارگردان «فیلیپ نویس» به زیبایی، مانند یک قایق در غروب نیلگون رودخانه سایگون حرکت می‌کند. رخدادهای فیلم، ویتنام را در دهه ۵۰ به تصویر می‌کشد. این فیلم مانند رویا، نوستالژیک و مانند جهنم بی‌رحم است. فیلم «آمریکایی آرام» داستان یک مثلث عشقی را به عنوان استعاره‌ای ترسناک از دخالت آمریکایی‌ها در ویتنام به تصویر می‌کشد.»

 

ناوبر فضایی گالاکتیکا ۲۰۰۴ (Battlestar Galactica)

نسخه اولیه سریال «ناوبر فضایی گالاکتیکا» تنها از ۱۹۷۸ تا ۱۹۷۹ پخش شد در حالی که بازسازی سال ۲۰۰۴ به مدت ۴ فصل ادامه یافت و نظر مثبت بینندگان و منتقدان را به خاطر جلوه‌های ویژه، طراحی لباس و بازی تحسین برانگیز بازیگرانش جلب کرد. «جیمز بونیووژیک»، منتقد مجله تایمز می‌نویسد: «بودجه محدود این سریال در برخی صحنه‌ها قابل ردیابی است، اما فیلم‌نامه و بازی درجه یک بازیگران به‌خصوص «ادوارد جیمز آلموس» آن را از تبدیل شدن به یک شکست دیگر نجات داده است.»

   

مکس دیوانه: جاده خشم ۲۰۱۵ (Mad Max: Fury Road)

«مکس دیوانه: جاده خشم»، بازسازی موفقی بود که توجه بینندگان را بار دیگر به دنیای «مکس دیوانه» «جرج میلر» جلب کرد. «مکس دیوانه» در دنیایی ویران اتفاق می‌افتد که زمین بایر شده و انسان‌ها برای زنده ماندن مانند حیوانات درنده شده‌اند. میلر موفق شد با این فیلم شش اسکار ببرد و به خاطر طراحی و سینماتوگرافی بی‌نظیرش مورد تحسین قرار گیرد. بازی «شارلیز ترون» هم پس از اکران فیلم به شدت تحسین شد. «تام بریهان» از ای‌وی کلاب نوشت: «تا جایی که من می‌بینم، «مکس دیوانه: جاده خشم» به سادگی، بهترین فیلم اکشن تاریخ سینما است. میلر راهی پیدا کرد تا یک داستان تاثیر گذار و نسبتاً حقیقی را در دنیایی دیگر بازگو کند. او این شاهکار را بدون لحظه‌ای توقف خلق کرد.»

 

دام والدین ۱۹۹۸ (The Parent Trap)

«دام والدین» که بازسازی فیلمی از کمپانی دیزنی ساخت ۱۹۶۱ بود، داستان تلاش دوقلوهای یکسانی است که می‌خواهند عشق از دست رفته پدر و مادرشان را دوباره زنده کنند. «لیندزی لوهان» هر دو نقش را بر عهده داشت. «نانسی مایرز» نویسندگی و کارگردانی نسخه ۱۹۹۸ را بر عهده داشت که از سوی بینندگان و منتقدین به عنوان یک فیلم خانوادگی جذاب مورد تمجید قرار گرفت. در نقد راتن تومیتوز از این فیلم آمده: «نویسنده و کارگردان، «نانسی مایرز» فرمول موفقیت نسخه اصلی را با اضافه کردن جنبه‌ای مدرن‌تر به آن و بازی درخشان «لیندزی لوهان» تبدیل به یک شاهکار کرد.»

   

۱۲ میمون ۱۹۹۵ (12 Monkeys)

بازسازی فیلم کوتاه فرانسوی «اسکله»، «۱۲ میمون» به کارگردانی «تری گیلیام» و بازی «بروس ویلیس» و «برد پیت»، یک فیلم ستایش شده در ژانر علمی تخیلی به شمار می‌آید. این فیلم با ستایش منتقدان و فروش بی‌نظیر در باکس آفیس جهانی روبه‌رو شد. «کارلی کوکورک» از کامل سنس میدیا می‌نویسد: «کارگردان معدودی بینش بلندپروازانه ای مانند «تری گیلیام» دارند. این فیلم با فیلم‌نامه پربار و جذاب و بازی بی‌نظیر بازیگرانش، یک رویداد فرهنگی به شمار می‌آید.»

   

درد ۲۰۱۲ (Dredd)

با داستانی اقتباسی از سری داستان‌های کامیک، نسخه اولیه این فیلم با نام «قاضی درد» در سال ۱۹۹۵ با بازی «سیلوستر استالونه» اکران شد. اولین فیلم از دیدگاه منتقدان یک شکست بود، استقبال خوبی در باکس آفیس نداشت و حتی در چندین لیست بدترین فیلم‌های علمی تخیلی از آن نام برده شد. «پیت تراویس» این فیلم را در سال ۲۰۱۲ با همکاری «کارل اربن» در نقش اول بازسازی کرد. لازم به ذکر است که از نسخه ۲۰۱۲ نیز استقبال زیادی در باکس آفیس نشد اما برخی منتقدان و بینندگان معتقد بودند که از نسخه اولیه بسیار بهتر است. «چارلز وب»، منتقد سینما و تلویزیون ام‌تی‌وی در ۲۰۱۳ اذعان داشت: ««درد» شناختی از شخصیت‌ها و دنیایش دارد که بسیاری از فیلم‌های اقتباسی ندارند. این فیلم با ترکیب شخصیت‌ها و دنیا با هم و با استفاده از راوی نسبتاً ساده، یکی از هیجان انگیزترین فیلم‌های اکشن سال گذشته به حساب می‌آید.»

 

وست‌ورلد ۲۰۱۶ (Westworld)

پیش از آنکه سریال «وست ورلد» توسط اچ‌بی‌او ساخته شود، فیلمی بود تولید شده در سال ۱۹۷۳ به کارگردانی «مایکل کرایتون»، نویسنده آمریکایی که آن را از کتاب خود اقتباس کرده بود. فیلم «وست ورلد» با بازی «یول برینر»، «ریچارد بنجامین» و «جیمز برولین» در زمان اکران با تحسین بسیاری روبه‌رو شد اما منتقدان، امروزه بر این باورند که نسخه بازسازی تلویزیونی از هر جهت از فیلم برتر است. «کاریسا پاولیکا» از تی‌وی فنتیک در نقد سال ۲۰۱۸ خود نوشت: «سازندگان «وست ورلد»، «جاناتان نولان» و «لیسا جوی» یک اثر هنری پیچیده را با خلق تصویری جذاب، به زیبایی ارائه کرده‌اند. این سریال تحریک کننده مغز، آزار دهنده و دیوانه کننده است. ساده بگویم، نمی‌توانم برای ساخت ادامه این سریال صبر کنم.»

 

مش ۱۹۷۲ (M.A.S.H)

سریال «مش» برگرفته از فیلمی جنگی به همین نام محصول ۱۹۷۰ است. هر دو نسخه درباره جنگ کره هستند و داستان یک گروه دکترها و ارتشی‌ها را در زمان جنگ بازگو می‌کنند. با اینکه بازخوردهای فیلم خوب بودند اما بسیاری از منتقدان نسخه تلویزیونی را که از ۱۹۷۲ تا ۱۹۸۳ پخش شد را ترجیح می‌دهند. این سریال بارها در صدر لیست منتقدان قرار گرفته و در سال ۲۰۱۳، انجمن نویسندگان آمریکا، آن را به عنوان پنجمین سریال در لیست بهترین سریال‌ها با فیلم‌نامه خوب در تاریخ تلویزیون معرفی کرد. «سو کامرون» منتقد هالیوود ریپورتر در ۱۹۷۲ گفت: «اگر فیلم را دوست داشتید، سریال را نیز دوست خواهید داشت. همان بازتاب پوچ گرایانه‌ای که در فیلم بود در سریال نیز وجود دارد، به نظر این سریال می‌تواند فصل‌های موفق زیادی داشته باشد.»

 

بافی قاتل خون‌آشام‌ها ۱۹۹۷ (Buffy the Vampire Slayer)

سریال «بافی قاتل خون‌آشام‌ها» در سال ۱۹۹۷ از فیلمی به نام «بافی» سال ۱۹۹۲ با بازی «کریستی سوانسون» اقتباس شد. سریال با بازی «سارا میشل گلر»، قالب جدیدی به فیلم داد و بین سال‌های ۱۹۹۷ تا ۲۰۰۳ پخش شد. برداشت گلر از شخصیت باقی نقطه آغازی برای طرفداران ژانر علمی تخیلی و فمینیست‌ها بود، شخصیت بافی امروزه نیز منبع الهام بسیاری است. «ایمی رابرتس» نظر خود درباره این سریال را در مجله باستل این‌گونه بیان کرد: «این شخصیت‌ها، به گونه‌ای رشد و توسعه پیدا کردند که بینندگان گاهی انتظارش را نداشتند و حتی گاهی آن را تایید نمی‌کردند. بافی با مسائلی دست و پنجه نرم می‌کرد که در آن زمان قابل مقایسه با سریال دیگری نبود. او با استفاده از نقاب ماوراء طبیعی، به نحوی با پنهان کردن درد بلوغ، شکست عشقی، اعتیاد، آزار و اذیت، از دست دادن و تنفر از زنان روبه‌رو می‌شد که برای بسیار قابل درک بود.»

 

ظهور سیاره میمون‌ها ۲۰۱۱ (Rise of the Planet of the Apes)

فیلم «سیاره میمون‌ها» به کارگردانی «فرانکلین جی شافنر» انقلابی در ژانر علمی تخیلی در سال ۱۹۶۸ به حساب می‌آمد. منتقدان از این فیلم قدردانی زیادی کردند و چهار فیلم دیگر در ادامه آن در دهه ۷۰ ساخته شد. منتقدان نظرات زد و نقیضی درباره برتری نسخه ۲۰۱۱ نسبت به فیلم اصلی دارند، اما این مسئله کاملاً مشخص است که هر دو، از نسخه ۲۰۰۱ به کارگردانی «تیم برتون» برترند. منتقد سینما، «نایجل فلوید» در تایم اوت می‌نویسد: «این فیلم خود را از دیگر بازسازی‌های بد، به‌خصوص نسخه فاجعه‌بار «تیم برتون» در سال ۲۰۰۱ جدا کرده است. نسخه ۲۰۱۱ با دیدگاهی جدید و میمون گونه به اصل مشکل بین انسان‌ها و پستانداران نخستین می‌نگرد.»

 

استارگیت: آتلانتیس ۲۰۰۴ (Stargate: Atlantis)

فیلم محبوب علمی تخیلی «استارگیت» سال ۱۹۹۴، فیلم محبوبی بود که چندین فیلم و سریال در ادامه آن ساخته شدند. نسخه‌های متعدد این داستان، بازخوردهای متفاوتی از سوی منتقدان دریافت کردند اما در این بین، «استارگیت: آتلانتیس» به عنوان بهترین اقتباس از داستان اصلی شناخته می‌شود. «راسل هالی» در سال ۲۰۱۴ در مجله گیک نوشت: «تنها چیزی که ممکن است از داستان «آتلانتیس» دوست نداشته باشید، پایان بی‌عیب و نقص این سریال است. از ابتدا تا پایان سریال، «آتلانتیس» همه خصوصیت‌های یک سریال موفق را داشت و بدون هیچ رقیبی برای مدتی طولانی از تلویزیون پخش شد. با اینکه طولانی‌ترین سریال نیست، «استارگیت: آتلانتیس» برای من محبوب‌ترین سریال علمی تخیلی است که تاکنون ساخته شده.»

 

مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه ۲۰۱۷ (Spider-Man: Homecoming)

همانند دیگر ابرقهرمانان مارول، «مرد عنکبوتی» بارها به روی پرده سینما رفته است. اولین «مرد عنکبوتی» با بازی «توبی مگوایر» در سال ۲۰۰۲ و پس از آن با بازی «اندرو گارفیلد» در سال ۲۰۱۲ تولید شد، اما این نسخه ۲۰۱۷ با بازی «تام هالند» بود که نظر مثبت طرفداران و منتقدان را بیش از پیش کسب کرد. پس از اعلام بازی «تام هالند» در نقش «مرد عنکبوتی»، بسیاری نسبت به این فیلم شک داشتند اما «مرد عنکبوتی: بازگشت به خانه» توانست همه شک‌ها را برطرف کرده و از حد انتظارات فراتر برود. «مایکل کامپتون» از خبرگزاری بولینک گرین دیلی در نقد خود اذعان داشت: ««بازگشت به خانه» بدون شک یکی از بهترین فیلم‌های «مرد عنکبوتی» تا به امروز است. این فیلم، ترکیب جذابی از دنیای سینمایی مارول و دنیای «جان هیوز» است که با صحنه‌های خنده‌دار متعدد و احساسات عمیق انسانی، بیننده را سر جای خود میخکوب می‌کند.»

 

فلش ۲۰۱۴ (The Flash)

شبکه سی‌دبلیو توانست با پخش سریال‌های محبوبی چون «کماندار»، «سوپرگرل» و «فلش» برند خود را به عنوان شبکه ابرقهرمانان ثبت کند. سریال «فلش» با بازی «گرنت گاستین» از کامیک «سریع‌ترین مرد زنده دنیا» اقتباس شده اما پیش از این سریال، سریال دیگری به همین نام در سال ۱۹۹۰ ساخته شده بود. بازیگر نقش «بری الن» در نسخه ۱۹۹۰، «جان وسلی شیپ» بود که در سریال جدید نقش پدر گاستین را بازی می‌کند. «لیندا هولمز» از ان‌پی‌آر در بررسی خود از فصل اول این سریال را در سال ۲۰۱۴ نوشت: ««گرگ برلانتی» و «اندرو کریزبرگ» توانستند سریالی اکشن ماجراجویی خانوادگی بسازند که نه‌تنها حس شوخ طبعی مناسبی دارد، بلکه درباره مسائل مهم بسیار جدی است.»

 

پیشتازان فضا ۲۰۰۹ (Star Trek)

نسخه ۲۰۰۹ «جی جی آبرامز»، شروعی نو برای فرنچایز ماجراجویی «پیشتازان فضا» بود. تاکنون نسخه‌های بسیاری فیلم و تلویزیون برای «پیشتازان فضا» ساخته شده است. بازسازی سال ۲۰۰۹ آبرامز توسط بسیاری، بهترین و جذاب‌ترین اقتباس «پیشتازان فضا» تاکنون نام گرفته البته، برخی طرفداران اولین فیلم «پیشتازان فضا» ممکن است با این نظر مخالف باشند. «میک لاسال»، منتقد سان‌فرانسیسکو کرونیکل در سال ۲۰۰۹ نوشت: «بازسازی داستان «پیشتازان فضا» از ابتدا، احساساتی را در طرفداران این مجموعه برانگیخت که بسیاری از وجودش آگاه نبودند. در بهترین حالت، تاثیر این فیلم مانند دیدن زندگی به صورت پانوراماست، گذشته و آینده در یک قاب، هم‌زمان و مجلل.»

 

پدر و مادری ۲۰۱۰ (Parenthood)

سریال «پدر و مادری»، بازسازی فیلمی به همین نام ساخت سال ۱۹۸۹ و سریال کوتاهی ساخت سال ۱۹۹۰ بود. البته نسخه ۲۰۱۰ شبکه ان‌بی‌سی موفق‌ترین نسخه این مجموعه تاکنون بوده است. سریال «پدر و مادری» با بازی «پیتر کراوزه»، «لورن گراهام» و «دکس شپرد» در شش فصل ساخته و در بین سال‌های ۲۰۱۰ تا ۲۰۱۵ از شبکه ان‌بی‌سی پخش شد. «کری ریسزلر»، منتقد ای‌وی کلاب درباره پایان این سریال نوشت: «زندگی، چیزی بیش از یک سری اتفاق به هم چسبیده تصادفی نیست. زمانی که در حال تجربه آن لحظات هستید، احساس می‌کنید این چیزی بیش از زندگی روزمره نیست. اما تنها در لحظات آخر، زمانی که به گذشته نگاه می‌کنید متوجه می‌شود که آن لحظات، میراث شما بودند. زیبایی سریال‌های «جیسون کتیمز»، به‌خصوص قسمت پایانی آن‌ها، این است که توازن مناسبی بین زندگی و میراث در آن‌ها وجود دارد.»

 

ارباب حلقه‌ها: یاران حلقه ۲۰۰۱ (The Lord of the Rings: Fellowship of the Ring)

اقتباس فانتزی ماجراجویی «پیتر جکسون» از سری کتاب‌های «ارباب حلقه‌ها» نوشته «جی آر آر تالکین»، سه‌گانه بی‌نظیری بود که با «یاران حلقه» در سال ۲۰۰۱ شروع شد. پیش از جکسون، «رالف بکشی» در سال ۱۹۷۸ انیمیشنی از داستان «ارباب حلقه‌ها» ساخته بود. اقتباس جکسون از آثار تالکین بدون شک، موفق‌ترین نسخه اقتباسی تا به امروز است. «پیتر تراورس» در نقد خود در مجله رولینگ استون نوشت: «احساسی که باعث ماندگاری «یاران حلقه» در ذهن می‌شود، خاطره است. جکسون، خیلی هوشمندانه پایانی برای این فیلم رقم می‌زند که پاسدار عمق دوستی بین «فرودو» و «سم» است. جکسون باید به موفقیتش افتخار کند. او فیلمی سه ساعتی ساخته که نه تنها بیننده را خسته نمی‌کند بلکه او را تشنه صحنه‌های بیشتر می‌کند.»

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۲۴ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۴۵

یعنی واقعا مرد عنکبوتی تام هالند بهتر از نسخه اصلیه؟؟؟! به نظر کسی توهین نمیکنم ولی واقعا تا حالا انقدر از یک چیز متعجب نشده بودم من واقعا نظری نمیتونم بدم چون اخه این فیلم اصلا و به هیچ وجه در حد و اندازه نسخه اصلی نیست چه برسه که بخوایم با اون مقایسش کنیم ببخشید با عرض پوزش ولی واقعا خیلی تعجب کردم مگه اینکه قسمت سوم این نسخه بتونه نظرمو عوض کنه البته فقط راجع به همین قسمت نه قسمتای دیگه اش ولی بازم ممنون سینما شما سطح نگرش به سینمارو تا حد قابل توجی بالا بردید واقعا قابل ستایشه ممنونم

نمایش اسپویل
۲۵ آبان ۱۴۰۰ ۲۳:۱۹

واقعا سه گانه سم ریمی یک سرو گردن از بیشتر فیلمای مارول بالاتره

نمایش اسپویل
۲۵ آبان ۱۴۰۰ ۲۰:۴۹

سه گانه سَم ریمی می‍ارزه به کل سینمای مارول

نمایش اسپویل