news-background
news-background

۱۵ فیلم برتر ریدلی اسکات

«ریدلی اسکات» یکی از برجسته‌ترین کارگردانان ژانر علمی-تخیلی بوده و برخی از بزرگترین آثار این ژانر را کارگردانی کرده است. هرچند این بدان معنی نیست که اسکات نمی‎تواند در ژانر کمدی، درام و یا اکشن موفق باشد. سبک او بسیار متفاوت است و این امر او را از دیگر کارگردانان ژانر علمی-تخیلی جدا می‎کند؛ او مهارت‌هایی بی‌چون‌وچرا برای ساخت جهانی متفاوت دارد. انکار کردن این سبک متفاوت و جهان معتبری که او ساخته همان‌طور که در فیلم‌هایش دیده می‎شود، کار بسیار دشواری است. در ادامه با ۱۵ فیلم برتر «ریدلی اسکات» همراه خواهیم بود.

 

دوئل بازها The Duellists

همان‌طور که معلوم است، نخستین فیلم اسکات یکی از بهترین فیلم‏های او در کارنامه کاری‎اش است، فیلمی فوق‌العاده هیجان‌انگیز. این فیلم رقابت بین دو ستوان در ارتش فرانسه است، و دشمنی آن‎ها زمانی آغاز می‎شود که یکی از آن‏‎های معتقد است دیگری به او توهین کرده. داستان فیلم «دوئل بازها» در مورد مبارزه خطرناکی از روی غرور و مردانگی است که میان آن دو افسر بیش از یک دهه ادامه دارد. صحنه‎های فیلم واقع‌گرایانه، پررنگ و گاهی وحشتناک و کمیک هستند.

   

بیگانه Alien

بدون شک این فیلم شروعی قوی برای مجموعه فیلم‎های «بیگانگان» است. فیلم «بیگانه» ممکن است، همچنان یکی از هیجان‌انگیزترین فیلم‌های علمی-تخیلی باشد که تا به امروز دیده‌اید. در این فیلم نوعی احساس غرور و اضطراب در کنار ظاهری خشن و کثیف وجود داشت، احساسی متفاوت از آنچه در دیگر فیلم‌های «بیگانه» می‎بینیم. این فیلم در آن زمان ثابت کرد مخاطبان سینما اشتیاق خاصی برای دیدن فیلم‌های فرازمینی دارند و شعار خود را این‌طور مطرح کرد: «در فضا هیچ‌کس نمی‌تواند صدای فریاد شما را بشنود.»

   

بلید رانر Blade Runner

این فیلم بر اساس رمانی به نام «آیا آدم‌مصنوعی‌ها خواب گوسفند برقی می‌بینند؟» اثر «فیلیپ ک. دیک»، به شیوه‎ای استادانه توسط «ریدلی اسکات» ساخته شد و با استقبالی خوبی نیز همراه شد. همانند فیلم «بیگانه»، «بلید رانر» نیز تنها بخاطر موضوع کلی داستان و طراحی فوق‌العاده‌اش شایسته‌ی ستایش است. جلوه‎های ویژه‎ی فیلم برای آن زمان فوق العاده بود. استعداد اسکات همیشه در فیلم‎هایش نمایان می‎شود. بازی «هریسون فورد» نیز همان‌طور که انتظار می‌رود در این فیلم عالی است. نسخه‎های متفاوتی که از این فیلم منتشر شد می‎تواند گیج کننده باشد اما می‎توان گفت آخرین نسخه که مقداری کوتاه‎تر بود، بهترین نسخه است.

   

تلما و لوییز Thelma & Louise

در میان همه‌ی فیلم‎های اسکات، این فیلم یکی از مهم‌ترین موارد است، شاید بیشتر به این خاطر که در میان دیگر فیلم‌هایش غیرمعمول و قابل‌توجه است. «تلما و لوییز» فیلمی جسورانه، شیرین، هیجان‌انگیز و پیچیده است. در این فیلم «جینا دیویس» در نقش «تلما» و «سوزان ساراندون» در نقش «لوییز» ایفای نقش می‎کنند. اسکات در فیلم «تلما و لوییز» موفق می‎شود یکی از هوشمندانه‌ترین آثار دهه ۹۰ میلادی را خلق کند.

     

مردان چوب‌کبریتی Matchstick Men

«نیکلاس کیج» و «سام راکول» دو بازیگر برجسته‌ای هستند که امروزه نیز در عرصه سینما حضور دارند. جای تعجب وجود ندارد که اسکات موفق می‎شود از هر آن‎ها دو اجرای چشمگیر و دیدنی ارائه کند. فیلم «مردان چوب‎کبریتی» در سبک جنایی و کمدی-درام است. اسکات در این فیلم اجازه می‎دهد بازیگران آن‌طور که می‌خواهند نقش خود را پیش ببرند. فیلم‌نامه فیلم بسیار زیرکانه‌تر از چیزی است که بتوان اینجا بیان کرد.

     

گلادیاتور Gladiator

فیلم «گلادیاتور» با بازی «راسل کرو» و «واکین فینیکس» سرشار از صحنه‎های مبارزه‎ ماهرانه است که بعد از فیلم «دوئل بازها» شاهد آن بودیم. این فیلم به همان اندازه که یک درام سیاسی محسوب می‎شود یک فیلم اکشن است. اسکات بهترین جنبه‌های هر ژانر را ترکیب می‌کند تا فیلمی قانع‌کننده خلق کند. داستان فیلم آن‌قدر استادانه به تصویر کشیده شده است که بیش از این‌که کلیشه‎ای باشد کلاسیک و حیرت‌انگیز است.

     

گانگستر آمریکایی American Gangster

تقریباً به نظر می‎رسد بیشتر کارگردانان مرد ترجیح می‎دهند به‌عنوان یک سمبل در کارنامه کاری خود فیلمی گانگستری و خاص داشته باشند؛ «رفقای خوب» اثر «مارتین اسکورسیزی»، سه‌گانه «پدرخوانده» اثر «فرانسیس فورد کوپولا» و در آخر «گانگستر آمریکایی» به کارگردانی «ریدلی اسکات». فیلم داستان واقعی «فرانک لوکاسِ» جنایتکار و کارآگاه «ریچارد رابرتز» است. داستان این فیلم به فیلم «دوئل بازها» بازمی‌گردد. با دیدن این فیلم خاطرات گذشته و درخشان هالیوود در ذهن بیدار می‎شود.

   

سقوط شاهین سیاه Black Hawk Down

یکی از مشهورترین فیلم‎های جنگی تمام دوران، «سقوط شاهین سیاه» ساخته «ریدلی اسکات» است. این فیلم داستان واقعی درگیر شدن ایالات‌متحده در عملیات نظامی و مرگبار در سومالی در سال ۱۹۹۳ است. «جاش هارتنت»، «ایوان مک گرگور»، «تام سایزمور» در این فیلم ایفای نقش کرده‌اند. هنگام دیدن این فیلم از خشونت‌های جنگی خسته نمی‎شوید.

     

قلمرو بهشت Kingdom of Heaven

فیلم «قلمرو بهشت» ساخته «ریدلی اسکات» در مورد جنگ‌های صلیبی است. در مورد این فیلم همانند فیلم «بلید رانر» دو نسخه وجود دارد که نسخه اصلی کارگردان بسیار بهتر است. اسکات جهان‌بینی قرن بیست و یکم را وارد داستانی حماسی کرده است. فیلم نه‌تنها جناح‌های هر دو طرف و اعتقادات مذهبی آن‎ها را نشان می‎دهد، بلکه پیامی برای جنگ‎های کنونی آمریکا نیز در خود دارد. اسکات در این فیلم جزئیات جنگ‌های صلیبی را با دقت خوبی به تصویر می‎کشد.

   

مریخی The Martian

جدیدترین فیلم «ریدلی اسکات» در این فهرست، فیلم «مریخی» است. این فیلم پس از انتشارش نه به این خاطر که بر اساس رمانی نوشته‎ی «اندی ویر» ساخته‌شده بود که به‌صورت رایگان در سایت ebook قرار داشت، بلکه به دلیل طرز بیان جالب داستان بسیار بحث‌برانگیز شد. فضانوردی به نام «مارک واتنی» با بازی «مت دیمون» شخصیتی طعنه‌آمیز و نمایشی دارد و قطعاً می‎توان گفت فیلم به‌طور غیرمستقیمی کمدی است. فیلم برای فصل جوایز سینمایی برنامه‌ریزی‌شده بود و به یکی از پربیننده‌ترین فیلم‌های اسکات تبدیل شد.

   

آخرین دوئل The Last Duel

در فیلم درام تاریخی حماسی «آخرین دوئل» به کارگردانی «ریدلی اسکات»، شاهد یک همکاری بی نقص دیگر از «بن افلک» و «مت دیمون» پس از بودیم. داستان این فیلم در دوران قرون وسطی اتفاق می‌افتد و داستان یک تجاوز از سه دیدگاه نمایش داده می‌شود. این فیلم شباهت زیادی به داستان فیلم «تلما و لوئیز» اسکات دارد. «آخرین دوئل» اقتباسی از کتاب «آخرین دوئل: داستانی واقعی از محاکمه توسط مبارزات در فرانسه قرون وسطی» نوشتهٔ «اریک جگر» است. علاوه بر دیمون و افلک، «آدام درایور» و «جودی کومر» نیز در این فیلم ایفای نقش می‌کنند. علیرغم نظرات مثبت منتقدان، این فیلم فروش موفقی نداشت.

   

مشاور The Counselor

از فیلم «مشاور» اسکات استقبال بسیار ضعیفی در گیشه شد اگرچه این، یکی از بهترین فیلم‌های او محسوب می‌شود. البته، فیلم‌نامه بی‌نظیر «کورمک مک‌کارتی» یکی از نقاط قوت این فیلم محسوب می‌شود. از بازیگران این فیلم می‌توان به «مایکل فاسبندر»، «برد پیت»، «کامرون دیاز»، «پنلوپه کروز» و «خاویر باردم» اشاره کرد. ماجرای فیلم «مشاور» درباره حقوقدانی است که تصمیم دارد از دوست‌دخترش خواستگاری کند اما برای یک زندگی راحت با او نیازمند پول هنگفتی است. بنابراین تصمیم می‌گیرد تا با کمک به کارتل مواد مخدر، یک محموله 20 میلیون دلاری را جابه‌جا کند و پولی به جیب بزند.

     

تمام پول‌های جهان All the Money in the World

پس از انتشار خبر آزار جنسی «کوین اسپیسی» کمتر دو ماه به اکران فیلم «تمام پول‌های جهان»، اسکات مجبور به جایگزینی او با «کریستوفر پلامر» و فیلم‌برداری همه صحنه‌های اسپیسی شد. نکته جالب اینجاست که پلامر، موفق شد تصویر قدرتمندی از خود در فیلم به نمایش بگذارد که حتی حضورش در صحنه‌هایی که در آن‌ها نیست احساس می‌شود. این فیلم از رمان «ثروت پردردسر: ثروت ظالمانه و بدبختی‌های جی. پائول گتی» نوشته «جان پیرسون» اقتباس شده است. ماجرای فیلم درباره ربوده شدن «جان پل گتی سوم»، نوه ۱۶ ساله میلیاردر نفتی، «جان پل گتی» است که در سال ۱۹۷۳، پولدارترین فرد حقیقی در دنیا بود. بازتاب پلامر از شخصیت گتی، هم یک شخص منزوی عاطفی و هم هیولا گونه است که به واسطه ثروت بی‌پایانش محکوم به بدبختی بود.

   

پرومتئوس Prometheus

فیلم علمی تخیلی «پرومتئوس» اسکات به گفته خودش با حفظ دی‌ان‌ای سری فیلم‌های «بیگانه»، داستانی جدید را ارائه می‌کند که در آن سوال‌های بی‌شماری از به وجود آمدن بشریت مطرح می‌شود. این فیلم به نویسندگی «جون اسپایتس» و «دیمون لیندلوف» درباره یک گروه از محققان است که برای ملاقات با خالقان بشریت، «مهندسان» به فضا سفر کرده‌اند. «پرومتئوس» بیننده را برای درک همه نشانه‌های فیلم به چالش می‌کشد. اسکات در مصاحبه‌ای گفته بود که این فیلم به مصلوب شدن مسیح مرتبط بود اما برای کمتر کردن حواشی آن، صحنه‌های مرتبط با مسیحیت در ویرایش نهایی حذف شدند.

     

بیگانه: کانونت Alien: Covenant

اسکات در ادامه فیلم «پرومتئوس»، فیلم «بیگانه: کانونت» را به نویسندگی «جان لوگان» و «دانته هارپر» در سال ۲۰۱۷ ساخت. این فیلم همچنین پیش درآمدی برای سری فیلم‌های «بیگانه» نیز به شمار می‌رود. در این فیلم «مایکل فاسبندر»، «کاترین واترستون»، «دنی مک‌براید»، «دمیان بیچیر»، «کارمن اجوجو»، «بیلی کروداپ» و «الکساندر انگلند» ایفای نقش می‌کنند. ماجرای فیلم درباره سفر فضاپیمای کانونت با ۲۰۰۰ کلونی از انسان‌ها در راه سیاره اریگا ۶ است. واترسون در نقش یک قهرمان توانمند ریپلی حاضر می‌شود که باید گروه را به سلامت راهنمایی کند.

     

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید
۶ آذر ۱۴۰۰ ۱۴:۴۰

سلام و درود به دوستان 30 نما و عرض خسته نباشید از این مقاله ها راجب کارگردان های بزرگ بیشتر منتشر کنید خوندش برای ما عاشقان سینما لذت بخشه

نمایش اسپویل
۵ آذر ۱۴۰۰ ۲۱:۲۲

این کارگردان داره هنرش رو از دست میده .دوتا فیلم اخرش رو با یک لیتر قهوه و ۱۰۰ساعت تفسیر فلسفی و سینمایی نتونستم هضم کنم و بالا اوردم...جدا کسی میتونه بدتر از خودش بیگانه رو خراب کنه؟

نمایش اسپویل
۷ دی ۱۳۹۷ ۱۸:۱۹

دمش گرم ادمین جان که 10 تا فیلم معرفی کردید مرسی . دمش گرم ریدلی اسکات . خدایی این کارگردان فوق العاده ست . ♥

نمایش اسپویل
۳ دی ۱۳۹۷ ۱۲:۱۷

اگه ۵۰ سال دیگه زنده باشم و گلادیاتور رو ببینم، باز میگم چه شاهکاری، چه هنرنمایی‌ای از مرد سیندرلایی سینما، راسل کروِ دوست داشتنی

نمایش اسپویل
۲ دی ۱۳۹۷ ۰۲:۲۲

خدایش لیست آثارشون رو که نگاه میکنی، انگار خلاصه ی تاریخ سینما میخونی. یکی از یکی بهتر و تاثیر گذارتر. مرد سینما که میگن ایشونه

نمایش اسپویل
بیشتر