news-background
news-background

فهرست ۱۰۰ فیلم کمدی «ادگار رایت» برای گذران زندگی در روزهای سخت

«ادگار رایت» کارگردان بریتانیایی فهرستی از ۱۰۰ فیلم برای پشت سر گذاشتن ویروس کرونا منتشر کرده است.

«ادگار رایت» کارگردان «شان می‌میرد» (دانلود فیلم Shaun of the Dead با لینک مستقیم) و «بیبی درایور» (دانلود فیلم Baby Driver با لینک مستقیم) با همکاری «لترباکسد» ۱۰۰ فیلم کمدی محبوبش را منتشر کرده است. رایت تأکید می‌کند که این صد فیلم تنها بخشی از بهترین آثار کمدی تاریخ سینماست و فهرستی قطعی و همیشگی از بهترین‌ها نیست. رایت در بهترین زمان ممکن به ارائه‌ی این فهرست برای سینه‌فیل‌ها اقدام و آن را به ترتیب سال ساخت منتشر کرده است. این فهرست با فیلم «ایمنی آخر از همه» (Safety Last) کمدی صامت «هارلد لوید» آغاز و با زامبی کمدی «تک برداشت مردگان» (One Cut of the Dead) به کارگردانی «شینیچیرو اوئدا» که در سال ۲۰۱۷ ساخته شد به پایان می‌رسد.

هواداران رایت از دیدن فیلم‌های «چارلی چاپلین» و «باستر کیتون» و حکمرانی آن‌ها در بخش ابتدایی فهرست غافلگیر نخواهند شد. فیلم‌های «جویندگان طلا» (The Gold Rush)، «سیرک» (The Circus) و «روشنایی‌های شهر»‌ (City Lights) چاپلین و «مهمان‌نوازی ما» (Our Hospitality)، «بیل استیم‌بوت جونیور» (Steamboat Bill Jr)، و «فیلمبردار» (The Cameraman) کیتون همگی در میان ۱۰ فیلم اول به چشم می‌خورند.

«تجارت میمون» (Monkey Business) و «سوپ اردک» (Duck Soup) برادران مارکس نیز فهرست ۱۰ فیلم اول را کامل می‌کنند. «مدرسه‌ی راک» (School of Rock) ساخته‌ی «ریچارد لینکلیتر»، «راه‌های فرعی» (Sideways) به کارگردانی «الکساندر پین»، «هتل بزرگ بوداپست» (The Grand Budapest Hotel) اثر «وس اندرسون» و «خانم آمریکا» (Mistress America) ساخته‌ی «نوآح بامبک» نیز کمدی‌های منتخب رایت در سال‌های اخیرند.

رایت می‌نویسد: «برای گذراندن این ایام سخت، لطفاً از یاری سخاوتمندانه‌ی فیلم‌های کمدی محبوبی که من در طول سالیان از آن‌ها لذت برده‌ام لذت ببرید. به راحتی می‌توانستم ۱۰۰ فیلم دیگر را اضافه کنم بنابراین نگویید فلان فیلم و فلان فیلم کجاست؟ فقط بنشینید و از این فیلم‌ها لذت ببرید. با ما در میان بگذارید که کدام فیلم‌ها خنده را به لبان‌تان آورد. (نه، آنقدر گستاخ نیستم که فیلم‌های خودم را در فهرست قرار دهم.)»

 

بخشی از فیلم‌های رایت در ادامه فهرست می‌شود. برای دیدن فهرست کامل فیلم‌های رایت به «لترباکسد» مراجعه کنید.

   

۱. ایمنی آخر از همه (دانلود فیلم Safety Last با لینک مستقیم)

۲. مهمان‌نوازی ما (دانلود فیلم Our Hospitality با لینک مستقیم)

۳. جویندگان طلا (دانلود فیلم The Gold Rush با لینک مستقیم)

۴. سیرک (دانلود فیلم The Circus با لینک مستقیم)

۵. استیم‌بوت بیل جونیور (دانلود فیلم Steamboat Bill Jr با لینک مستقیم)

۶. فیلمبردار (دانلود فیلم The Cameraman با لینک مستقیم)

۷. روشنایی‌های شهر (دانلود فیلم City Lights با لینک مستقیم)

۸. تجارت میمون (دانلود فیلم Monkey Business با لینک مستقیم)

۹. جعبه‌ی موسیقی (دانلود فیلم The Music Box با لینک مستقیم)

۱۰. سوپ اردک (دانلود فیلم Duck Soup با لینک مستقیم)

۹۰. حکومت ابلهان (دانلود فیلم Idiocracy با لینک مستقیم)

۹۱. شما زندگان (دانلود فیلم You The Living با لینک مستقیم)

۹۲. سوپربد (دانلود فیلم Superbad با لینک مستقیم)

۹۳. له‌دانک و اسکور-زی-زی (دانلود فیلم Le Donk and Scor-Zay-Zee با لینک مستقیم)

۹۴. سفر (دانلود فیلم The Trip با لینک مستقیم)

۹۵. کارهایی که در تاریکی انجام می‌دهیم (دانلود فیلم What We Do in the Shadows با لینک مستقیم)

۹۶. هتل بزرگ بوداپست (دانلود فیلم The Grand Budapest Hotel با لینک مستقیم)

۹۷. با هم آمدند (دانلود فیلم They Came Together با لینک مستقیم)

۹۸. خانم آمریکا (دانلود فیلم Mistress America با لینک مستقیم)

۹۹. پاپ‌استار (دانلود فیلم Popstar: Never Stop Never Stopping با لینک مستقیم)

۱۰۰. تک برداشت مردگان (دانلود فیلم One Cut of the Dead با لینک مستقیم)

رایت که امسال فیلم «دیشب در سوهو» (Last Night In Soho) با بازی «آنیا تیلور-جوی»، «تومازین مکنزی»، «ترنس استمپ»، «مت اسمیت» و «دایانا ریگ» را روی پرده دارد، اخیراً در مصاحبه با مجله‌ی «امپایر» فاش کرد فیلمش یک کمدی تریلر است که گاهی به یک اثر ترسناک روانشناسانه تبدیل می‌شود. او گفته بود:‌ «وجه اشتراک من با شخصیت اصلی این است که نسبت به دهه‌ای که در آن زندگی نکرده‌ام حس نوستالژی دارم. واقعیت آن دهه‌ ممکن است آن چیزی نباشد که او تصور می‌کند. عنصری که در فیلم وجود دارد مثل معروفی است: «مراقب باش چه آرزویی می‌کنی.»»

رایت هفته‌ی گذشته با انتشار مقاله‌ای سینماروها را تشویق کرد که به سینما کمک کنند بحران کرونا را به سلامت پشت سر بگذارند. او در مقاله‌ای که در «امپایر» منتشر شد ابراز امیدواری کرد که وقتی سرانجام وضعیت سالن‌ها به حالت عادی بازگشت سینماروها به سالن‌ها بروند. این کارگردان می‌نویسد: «در عمق وجود، سینما برای من یعنی بلند شدن از روی مبل، به سینما رفتن، نشستن در کنار افراد آشنا و غریبه و قدرشناسی از هنر درخشان (یا فیلم‌های آشغال) روی پرده‌های بزرگ.»

او در بخش دیگری از مقاله می‌نویسد مشتاقانه منتظر بازگشایی سالن‌های سینماست: «تا بتوانم به آنجا برگردم و از سینمای محبوبم حمایت کنم، حتی اگر این کار به معنای دیدن چندباره‌ی آگهی‌های بازرگانی، تریلرهای تکراری باشد.»

فیلم «دیشب در سوهو» رایت قرار است اواخر سپتامبر روی پرده برود.

دیدگاه‌ها

برای ارسال دیدگاه باید وارد شوید